Sivu 1/2

Suomen tehokkain 75?

Lähetetty: 30 Joulu 2007, 13:50
Kirjoittaja alfa 156 v6
Eli missä tehot liikkuu suomenmaalla maksimissaan 75:n korissa? Paljonko tehoja/vääntöä.

Faktaa olis kiva saada tuosta vaihdelaatikon/muun voimalinjan kestosta tuolla 300+hv puolella niin tietäis vähän suunnitella setuppia sen mukaan :P

Ja lähinnä tuo väännönkestopuoli kiinnostaa.

Ameriikoissahan noissa on turbotettua V6:sta oikeen kunnon kuutioillakin mutta näkyy voimalinjatkin sitten olevan monesti jostain ihan muusta merkistä. ja vaihteisto edessä.

Ei muuten mutta kun tuossa olis yks ylimääränen puhallin tallilla joka niin sopis 75:een :roll: Ja kun ei enää ole luntakaan niin ei tolla vaparina saa kunnon sladia aikaan...

Lähetetty: 30 Joulu 2007, 21:42
Kirjoittaja Otsosmi
Pitäshän ton voimansiirron kestää yli 300hv ja 450Nm... Varmasti kestää enemmänkin, jos on vaan kaikki gummit kunnossa. Eli ei oo "heikkoja lenkkejä". Turbossa ja 3.0:ssa vähän jykevämpi voimansiirto kardaaneineen ja perineen.

Lähetetty: 30 Joulu 2007, 22:07
Kirjoittaja alfa 156 v6
Otsosmi kirjoitti:Pitäshän ton voimansiirron kestää yli 300hv ja 450Nm... Varmasti kestää enemmänkin, jos on vaan kaikki gummit kunnossa. Eli ei oo "heikkoja lenkkejä". Turbossa ja 3.0:ssa vähän jykevämpi voimansiirto kardaaneineen ja perineen.
Onko siinä loppupeleissä muuta eroa kun ne laipat joista vetarit lähtee ja sitten tosiaan tuo itse kardaani? Kaks kappaletta kolmesta rättinivelestäkin näyttäis olevan samat numeroiden perusteella, luulis ettei kardaani kyllä TS:nkään heikoin lenkki ole..

Onkohan tuo 450Nm miten kiven takana orgis 1.8 turbolla?

Lähetetty: 30 Joulu 2007, 22:30
Kirjoittaja Otsosmi
Ei se nyt kauhian kiven alla ole. Japellahan on turbossa vakiovoimansiirrolla yli 400Nm. Isompaa imupesää turboon, cooleri, isommat suuttimet ja säädettävä ruisku, niin pääset jo pitkälle. Kunhan moottori on muuten kunnossa. :wink: Se keskimmäinen rättinivel on erilainen, itse sain briteistä aluksi kuulema orig. turbon nivelen, mutta oli väärä, jonka jälkeen lähettivät twin sparkin rättinivelen, joka sopi suoraan paikalleen. Itse mietin kardaanin teettämistä ristinivelillä, (joka ei kauhiasti olisi eronnut nivelten hinnasta) mutta luultavasti seuraavana porsisivat vaihdelaatikon kumit, jne. Joten kaipa tuolla voimansiirrolla selviää aika pitkälle, jossei hirvittävästi rääkkää. Kaiken toki saa rikki! :mrgreen:

Lähetetty: 31 Joulu 2007, 00:12
Kirjoittaja 90
alfa 156 v6 kirjoitti:
Otsosmi kirjoitti:Pitäshän ton voimansiirron kestää yli 300hv ja 450Nm... Varmasti kestää enemmänkin, jos on vaan kaikki gummit kunnossa. Eli ei oo "heikkoja lenkkejä". Turbossa ja 3.0:ssa vähän jykevämpi voimansiirto kardaaneineen ja perineen.
Onko siinä loppupeleissä muuta eroa kun ne laipat joista vetarit lähtee ja sitten tosiaan tuo itse kardaani? Kaks kappaletta kolmesta rättinivelestäkin näyttäis olevan samat numeroiden perusteella, luulis ettei kardaani kyllä TS:nkään heikoin lenkki ole..

Onkohan tuo 450Nm miten kiven takana orgis 1.8 turbolla?
no kyllä ne kard nivelet on TS:ssä erillaiset kutosiin ja turboon verattuna..halkaisijassa on eroa.. kutosen ja turbon nivelissä on sama halkaisija..

Lähetetty: 31 Joulu 2007, 09:25
Kirjoittaja alfa 156 v6
90 kirjoitti: no kyllä ne kard nivelet on TS:ssä erillaiset kutosiin ja turboon verattuna..halkaisijassa on eroa.. kutosen ja turbon nivelissä on sama halkaisija..
No niimpä näkyy olevankin kun tarkemmin katsoo :oops: Jopa eri numeroilla vaikka olin katsovinani toisin :lol:

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 02:28
Kirjoittaja kumimuumi
Alfa Romeo 75 3.0 V6 Turbo
tämä??

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 08:43
Kirjoittaja Otsosmi
kumimuumi kirjoitti:
Alfa Romeo 75 3.0 V6 Turbo
tämä??
Missä?? [suomessa?]

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 10:14
Kirjoittaja kumimuumi
Kirjoittaa täälläkin silloin tällöin, nimimerkki Kai..

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 22:51
Kirjoittaja alfa 156 v6
Otsosmi kirjoitti:
kumimuumi kirjoitti:Alfa Romeo 75 3.0 V6 Turbo

Missä?? [suomessa?]
Tuohan se oliskin melkonen peli varmaan, olis mielenkiintonen nähdä toteutus??? Yhdella turbolla/kahdella yms... :-D

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 22:53
Kirjoittaja kumimuumi
Kaivelen sulle ton twinturbo linkin.. :wink:

Edit: en äkkiä löytäny tota jenkkilän sivustoa, siellä pojat pulttaa 3.0 koneisiin tupla turboja -- tosin kone on spiderin korissa.. :lol: :shock:

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 23:02
Kirjoittaja kumimuumi

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 23:37
Kirjoittaja jknracing
Tässä SeiskaVitosessa on ainakin vakio laatikko ja se kestänyt käsittääkseni hyvin. http://www.alfa75.info/id622.htm

Harmi ettei tuon auton varsinaiset projektisivut ole enään toiminnassa.
Muistaakseni tuo vaihtoi viime keväänä omistajaan noin 20000 euron hintaan.

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 02:48
Kirjoittaja alfa 156 v6
jknracing kirjoitti:Tässä SeiskaVitosessa on ainakin vakio laatikko ja se kestänyt käsittääkseni hyvin. http://www.alfa75.info/id622.htm

Harmi ettei tuon auton varsinaiset projektisivut ole enään toiminnassa.
Muistaakseni tuo vaihtoi viime keväänä omistajaan noin 20000 euron hintaan.
Heh, 450hv@0.8bar. asiallista.

Harmi kyllä kun sivustot kiinni, olis aika mielenkiintonen projekti. Tässähän tulee visioita :shock:

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 17:19
Kirjoittaja Mokoma
Itellä pyöriny jo jonkun aikaa mielessä tuon 164:sen turbottaminen... Ja nyt on kyllä tosiaan pää täynnä visioita :-D

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 18:01
Kirjoittaja saipa
alfa 156 v6 kirjoitti:
jknracing kirjoitti:Tässä SeiskaVitosessa on ainakin vakio laatikko ja se kestänyt käsittääkseni hyvin. http://www.alfa75.info/id622.htm

Harmi ettei tuon auton varsinaiset projektisivut ole enään toiminnassa.
Muistaakseni tuo vaihtoi viime keväänä omistajaan noin 20000 euron hintaan.
Heh, 450hv@0.8bar. asiallista.

Harmi kyllä kun sivustot kiinni, olis aika mielenkiintonen projekti. Tässähän tulee visioita :shock:
Vaikka itseäni ei yhtään asia kiinostakkaan, päätinpä silti hieman auttaa teitä autojenne tuhoajia... Internetissä on se hyvä puoli että suurin osa jää jonnekin muistiin, jopa tämä kyseinen viesti

Tuolta vaan valitsemaan minkä päivän sivuja haluaa kyseisestä asiasta tutkiskella:

"http://web.archive.org/web/*/http://www ... g.com/ar75"

Esimerkkinä yksi vaihtoehdoista:
http://web.archive.org/web/200410131554 ... .com/ar75/

Muutenkin tuo webarchive on kätevä jos joku tietty tieto on hukassa ja linkit ei toimi, suosittelen.

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 21:13
Kirjoittaja alfa 156 v6
saipa kirjoitti: Tuolta vaan valitsemaan minkä päivän sivuja haluaa kyseisestä asiasta tutkiskella:

"http://web.archive.org/web/*/http://www ... g.com/ar75"

Esimerkkinä yksi vaihtoehdoista:
http://web.archive.org/web/200410131554 ... .com/ar75/

Muutenkin tuo webarchive on kätevä jos joku tietty tieto on hukassa ja linkit ei toimi, suosittelen.
Loistavaa, jotkut ne vaan osaa/tietää :shock:

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 21:42
Kirjoittaja alfa 156 v6
saipa kirjoitti: Vaikka itseäni ei yhtään asia kiinostakkaan, päätinpä silti hieman auttaa teitä autojenne tuhoajia...
Ei kai ne nettiä selaamalla tuhoudu? :roll:

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 22:08
Kirjoittaja saipa
alfa 156 v6 kirjoitti:
saipa kirjoitti: Vaikka itseäni ei yhtään asia kiinostakkaan, päätinpä silti hieman auttaa teitä autojenne tuhoajia...
Ei kai ne nettiä selaamalla tuhoudu? :roll:
Ei sitä tiedä, joskus miulla lakannut Alfa Romeo toimimasta vaikka en ole tehnyt sitäkään vertaa...

Lähetetty: 04 Tammi 2008, 14:47
Kirjoittaja alfa 156 v6
90 kirjoitti:no kyllä ne kard nivelet on TS:ssä erillaiset kutosiin ja turboon verattuna..halkaisijassa on eroa.. kutosen ja turbon nivelissä on sama halkaisija..
Onko tuo takimmainen edes saman kokoinen? Ainakin OKP parts myy samalla numerolla AR 15 015 054 autoihin "Flexible joint rear GTV6 + 75 2,0 TS + 75 V6 + 90 V6"


Kuva

Olis yks V6 kardaani kumeineen tiedossa ehjä niin ajattelin vaan käykö se tuohon TS laatikkoon kiinni?

Lähetetty: 04 Tammi 2008, 15:49
Kirjoittaja Otsosmi
alfa 156 v6 kirjoitti: Olis yks V6 kardaani kumeineen tiedossa ehjä niin ajattelin vaan käykö se tuohon TS laatikkoon kiinni?
Hittolainen kun en muista. Muistaakseni kardaanin kokonaispituus on eri, mutta etummainen ja takimmainen gummi ovat samoja, muta se keskimmäinen olisi ohuempi ja pienemmällä jaolla. Ainakin EB sparesin mukaan. Tuosta twinsparkista pitäisi vähitellen purkaa koko voimansiirto, samoin kuin turbosta, joten siinähän ne saa lattialle vierekkäin... :wink: Aikataulusta tosin ei taas mitään tietoa. Viimetalven cooleriprojektikin tyssäsi vuodeksi. Mutta on taas saamassa tuulta purjeisiin kunhan haen välijäähdyttimen kaverilta espoosta. :mrgreen:

Lähetetty: 04 Tammi 2008, 19:14
Kirjoittaja jknracing
alfa 156 v6 kirjoitti:Olis yks V6 kardaani kumeineen tiedossa ehjä niin ajattelin vaan käykö se tuohon TS laatikkoon kiinni?
Ei käy. Yoke (tai mikä se osa nyt on nimeltään mihin kardaani tulee laatikon päässä kiinni) on TS:ssä pienempi kuin V6/Turbossa. Kävisköhän tuo isompi yoke sitten TS:n laatikkoon? Kardaanin patkät ovat ainakin keskenään sekoituskelpoisia.

Niin ja V6/Turbon laatikko ei mahdu paikoilleen ilman niitä korin ja palkin väliin tulevia "tiputuspalikoita". Kytkinkoppa on sen verran isompi.

:drinking:

Lähetetty: 04 Tammi 2008, 19:30
Kirjoittaja alfa 156 v6
jknracing kirjoitti:Kardaanin patkät ovat ainakin keskenään sekoituskelpoisia.
Nojoo, eli periaatteessa voi käyttää V6:n etupätkää ja TS:n takapätkää ja sillon saa yhdistettyä V6 koneen TS:n laatikkoon?

Jos vaan tasapaino säilyy.... tuskin..

Lähetetty: 04 Tammi 2008, 21:38
Kirjoittaja jknracing
Niin. Tsekkaa se laatikon pään spooritus ekana. Käviskö sinne tuollainen V6/Turbon yoke. :drinking: Ja paikalliseen...

Lähetetty: 04 Tammi 2008, 22:27
Kirjoittaja alfa 156 v6
jknracing kirjoitti:Niin. Tsekkaa se laatikon pään spooritus ekana. Käviskö sinne tuollainen V6/Turbon yoke. :drinking: Ja paikalliseen...
Ainakin eri numerolla on tuo kikkula mihin "yoke" tulee kiinni joten mitoissakin varmaan eroja :oops:

Voi kun olis V6:n vastaava millä kokeilla... Mulla yks V6:n laatikko on mutta siihen on vaihdettu joskus ilmeisesti TS:n kytkinkoppa ja näin ollen tuo akselikin...

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 10:08
Kirjoittaja alfa 156 v6
Otsosmi kirjoitti:Pitäshän ton voimansiirron kestää yli 300hv ja 450Nm... Varmasti kestää enemmänkin, jos on vaan kaikki gummit kunnossa. Eli ei oo "heikkoja lenkkejä". Turbossa ja 3.0:ssa vähän jykevämpi voimansiirto kardaaneineen ja perineen.
Jepjep, nyt kun on penkitetty tuo n.350hv/450Nm ja hyvin kesti ainakin kesän. PAITSI TS:n vetarit & laatikosta lähtevien laippojen pultit. Kolmesti kaikki pultit poikki kerrallaan kiihdyttäessä....

Onko tuon Turbon/V6:n laatikon pultit paljonkin paksummat kuin TS? TS oli joku M8x1,25 kierteellä.

jos muutenkin vinkkejä pulttien keston parantamiseen, otetaan vastaan.

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 10:14
Kirjoittaja kumimuumi
^kassillinen pultteja aina mukaan? :lol:
Suurempaa kovuusluokkaa saatavilla varmaan jostain.. mikäs tuolla sitten toimii sulakkeena, jos pultit alkaa kestämään?

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 10:34
Kirjoittaja KJS
Äkkiseltään tulis mieleen että jos vaihtaa kovemmat pultit niin entistä helpommin napsahtaa poikki.

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 10:36
Kirjoittaja Abarth
Turbossa ja v6:ssa on 10mm. pultit.

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 10:44
Kirjoittaja Carlos
12.9 venyy vähemmän kuin 10.9 tai normi 8.8. 8.8 onkin "räkää"

Murto- ja myötölujuus on suurempi, eli voima minkä pultti vaatii ennenkuin myötää ja murtuu poikki on suurin verrattuna noihin muihin pultteihin nähden. Murtumista ennen pultti kuitenkin myötää jolloin pultti venyy. Myötölujuus on tärkeämpi tieto kuin murtolujuus. Mitä lujempia/kovempaa materiaali on sitä terävämpi on myötöalue, eli voima-alue millä materiaali alkaa myötämään ja lopulta murtuu poikki on pienempi.


Mikäli myötujuus on suuri, niin materiaali tarvii lopulta venymiseen vähemmän voimaa kuin myötölujuuden saavuttamiseen. Peli on tällöin menetetty

Jos pultti on 12.9 niin se sietää enemmän voimaa ennenkuin myötää todella vähän ja murtuu poikki, mutta 10.9 venyy hieman enemmän myötämisvaiheessa. 10.9:llä voi siis ehkä välttää ikävät pulttien katkeamiset. Eli toisaalta 10.9 on parempi pultti vaikka lukujen mukaan kestäisi vähemmän voimia, mutta ei napsahda aivan yhtä herkästi lopulta poikki. Mutta toisaalta 12.9 on parempi koska kestää enemmän voimia ennekuin tapahtuu mitää muutoksia materiaalissa.

LUJUUSLUOKAT
Ruuvit
3.6 4.6 4.8 5.6 5.8 6.8 8.8 9.8 10.912.9

Mutterit
4 04 5 05 6 8 9 10 12

Ruuvit
Lujuusluokka ilmoitetaan muodossa A.B
A on sadasosa murtolujuudesta (Rm = 100 x A)
B on myötölujuuden ja murtolujuuden suhde kerrottuna kymmenellä (Re = 10 x A x B)
esim. 8.8 = Rm = 800 MPa ja Re = 640 MPa
Mutterit
SFS-EN 20 298-2 määrittää vakiokierteiset mutterit.
SFS-EN 898-6 määrittää tiuhakierteiset mutterit.
Lujuusluokan tunnus on kokonaisluku, joka ilmaisee minkä lujuusluokan ruuviin mutteri
voidaan liittää (ruuvin lujuusluokan ensimmäinen numero).
Matalille muttereille lujuusluokat on 04 ja 05.

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 11:55
Kirjoittaja alfa 156 v6
kumimuumi kirjoitti:^kassillinen pultteja aina mukaan? :lol:
Suurempaa kovuusluokkaa saatavilla varmaan jostain.. mikäs tuolla sitten toimii sulakkeena, jos pultit alkaa kestämään?
12.9 kovuus kokeiltu. naps vaan ja poikki kolmosella.

En tiedä seuraavasta sulakkeesta. Perä?
Abarth kirjoitti:Turbossa ja v6:ssa on 10mm. pultit.
Jeps, tässä ehkä sitten ratkaisu :P
Carlos kirjoitti: 10.9:llä voi siis ehkä välttää ikävät pulttien katkeamiset. Eli toisaalta 10.9 on parempi pultti vaikka lukujen mukaan kestäisi vähemmän voimia, mutta ei napsahda aivan yhtä herkästi lopulta poikki. Mutta toisaalta 12.9 on parempi koska kestää enemmän voimia ennekuin tapahtuu mitää muutoksia materiaalissa.
8.8 , 10.9 ja 12.9 kokeiltu. Ei taida auttaa kuin määrän lisääminen tai halkaisijan kasvattaminen?

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 12:47
Kirjoittaja Carlos
alfa 156 v6 kirjoitti: Ei taida auttaa kuin määrän lisääminen tai halkaisijan kasvattaminen?
Eiköhän tuo ole helpoin tapa.
Tai sitten vaikka Nimonic tapit joka toiseen reikään.

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 14:39
Kirjoittaja gYdEbUh
Titaanipultit ois poprock.

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 15:04
Kirjoittaja Carlos
^Riippuu vähän niin titaanista ja onhan sitä nyt sentään parempiakin aineita moiseen hommaan.
KLIKS

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 16:58
Kirjoittaja gYdEbUh
Carlos kirjoitti:^Riippuu vähän niin titaanista ja onhan sitä nyt sentään parempiakin aineita moiseen hommaan.
KLIKS
En ole mikään kemisti, mutta löytyyhän noita titaanipultteja ainakin Lambo Gallardo superleggerasta ja Bugatti Veyronista niin ei ne kuraakaan ole.

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:13
Kirjoittaja Abarth
Omasta kun aukesi/katkesi vetarin pultit ja uusia ei tuntunut aluksi löytyvän niin mietin kierteiden päivittämistä kaseista kympeiksi.
6- kantaruuvit eivät olisi mahtuneet ja normaalin kuusiokoloruuvinkin kanta oli hiinä ja hiinä, että mahtuuko ottamatta laippaan kiinni.

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:22
Kirjoittaja kterkkila
Ei muuta kuin jostain vain etsit kutoseen kuuluvat 10mm pulteilla olevat vetoakselit ja tumpit laatikkoon ja napoihin. Sopivat suoraan TS:n laatikkoon, joten päivitys ei ole kummoinenkaan jobi ja vahvuus lisääntyy tuntuvasti. Sen lisäksi että kutosessa on 10mm pultit, ovat ne myös TS:ää suuremmalla kehällä..

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:28
Kirjoittaja Abarth
kterkkila kirjoitti: Sen lisäksi että kutosessa on 10mm pultit, ovat ne myös TS:ää suuremmalla kehällä..
Jep. Senpä takia TS:n laippoihin ei meinaa kumpin pulttien kannat mahtua.

Mulle saa tarjota myös isoja akseleita ja napoja.


Tai sit sorvaan ne joskus itse. :?

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:39
Kirjoittaja kumimuumi
^Pahus. purkuun tulossa gtv6 2,5 motilla. :lol:

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:47
Kirjoittaja Abarth
Onkos siinä sitten "isot vetarit" vai?

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:49
Kirjoittaja kumimuumi
Ei pysty sanomaan. Joku viisaampi kertokoon, luulisin, mutta..

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:54
Kirjoittaja 90
käsittääkseni kaikissa kuusimukisissa trans-axle alfoissa on isommat vetarit + edellisten lisäksi myös 75 turboissa..

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:55
Kirjoittaja kumimuumi
^Kiitos ja kumarrus. Näissä asioissa ei mutua tunneta.

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 06:57
Kirjoittaja Otsosmi
Muistaakseni EB sparesilta väittivät, että 2.5 V6 75:ssa eri kardinaali kuin GTV6:ssa, jossa sama kuin 3.0 V6. Saattaa myös toki johtua siitä, että lähettivät ensin väärät rojut... :roll:
Ja siis luulisi olevan tuo paketti kokonaisuudessaan sama, jos kardaanit täsmää.

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 10:12
Kirjoittaja 90
jeps kardaaneissa on eroja mutta vetoakseleissa ei..

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 17:45
Kirjoittaja jknracing
Eikös tuo GTV:n kardaani ole lyhyempi? Onko muuten kaikissa GTV:ssä vetarin ja jarrulevyn välissä se "sovitepalikka"? Siis se millä jarrulevy tulee kiinni vetarintumppiin ja sitten taas vetari tulee kiinni siihen palikkaan. Joskus vaan katselin tuttavan entistä 2.0 GTV:tä ja siinä ainakin oli ne. Olisko siihen sitten joskus vaihdettu GTV6:n vetarit.

Edit. Siis onko aina kyseessä isommat vetarit, jos jarrulevyn ja vetarin välissä on se välikappale?

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 18:56
Kirjoittaja kumimuumi
Eikös tuo GTV:n kardaani ole lyhyempi?
On. Se takaosa on eripitunen.

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 19:24
Kirjoittaja jknracing
kumimuumi kirjoitti:
Eikös tuo GTV:n kardaani ole lyhyempi?
On. Se takaosa on eripitunen.
Niin siis luultavasti ei pidempi? :silly: :drinking:

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 19:41
Kirjoittaja kumimuumi
jknracing kirjoitti:
kumimuumi kirjoitti:
Eikös tuo GTV:n kardaani ole lyhyempi?
On. Se takaosa on eripitunen.
Niin siis luultavasti ei pidempi? :silly: :drinking:
Siis... :shock: ...gtv:n takaosa lyhyempi kuin 75.

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 19:52
Kirjoittaja MiNkO^^
:mrgreen: