Rekisteröintikatsastus ja uudistukset.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Rekisteröintikatsastus ja uudistukset.
Eli eräs pieni muutos on rekisteröintikatsastukseen tullut joulukuussa.. Sen hinta on minimissään 190e luokkaa. Bensakoneiselle autolle ilman OBD mittauksia. Katsastus ei poikennut mitenkään normikatsastuksesta, mahdolliset kirjoitukset katsari teki jälkikäteen. Lisäksi koska autoni on käyttöönotettu maaliskuussa -96 eikä joulukuussa -95 niin saan toimittaa vastaavuustodistuksen eli katsastuksen hinta jälkitarkastuksen kanssa on yli 300e, noin 2 000mk. Tälle olisi markka-aikana saatettu nauraa.
Sitten itse katsastuksesta, auton omamassa on 1300kg mutta sallittu akselimassa on 1060kg minkä johdosta saan vaihtaa kaikki talvirenkaat toisenlaisiin, mitä on käytettynä miltei mahdoton löytää. Tarkastuksen aikaan saisin käyttää kesäkumeja mutta nekään ei satu aivan lain kirjainta täyttävän. Yhden vilkun polttimo on haalistunut -> vaihtoon. Etusumarit on suunnattu liian ylös ja ajovalot liian alas -> kaikki säätöön. Takana palaa yksi sumari -> toinen pitää saada pelaamaan. Airbagin merkkivalo ei toimi. Ja huolestuttavinta, päästöt ovat kohokkaat. 02 on ok. CO on tyhjäkäynnillä ok mutta kuormattuna kolminkertainen. HC On 3,5 kertainen tyhjäkäynnillä ja kuormattuna lähellä normaalia. Lamda on 1.09. Viittaakos tämä eniten vialliseen lamdaan? Minulle jää joskus ruiskun merkkivalo palamaan mutta sammuu kun käynnistää uudellee. Mihin kaikkeen tämä liittyy? Tässä autossa on muuten erikoisesti lamda sijoitettu downpipeen, ei kait sitten turbohyrrä häiritse.
Sitten itse katsastuksesta, auton omamassa on 1300kg mutta sallittu akselimassa on 1060kg minkä johdosta saan vaihtaa kaikki talvirenkaat toisenlaisiin, mitä on käytettynä miltei mahdoton löytää. Tarkastuksen aikaan saisin käyttää kesäkumeja mutta nekään ei satu aivan lain kirjainta täyttävän. Yhden vilkun polttimo on haalistunut -> vaihtoon. Etusumarit on suunnattu liian ylös ja ajovalot liian alas -> kaikki säätöön. Takana palaa yksi sumari -> toinen pitää saada pelaamaan. Airbagin merkkivalo ei toimi. Ja huolestuttavinta, päästöt ovat kohokkaat. 02 on ok. CO on tyhjäkäynnillä ok mutta kuormattuna kolminkertainen. HC On 3,5 kertainen tyhjäkäynnillä ja kuormattuna lähellä normaalia. Lamda on 1.09. Viittaakos tämä eniten vialliseen lamdaan? Minulle jää joskus ruiskun merkkivalo palamaan mutta sammuu kun käynnistää uudellee. Mihin kaikkeen tämä liittyy? Tässä autossa on muuten erikoisesti lamda sijoitettu downpipeen, ei kait sitten turbohyrrä häiritse.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

AKE:n sivuilta löytyy valomääräykset, muistaakseni tuon ikäisessä ei saa toimia kuin toinen sumuvalo (vasen?) Lambdan paikka downpipessä on hyvä, lämpiää nopeasti.
Saksan rekisteriotteessa pitäisi olla merkittynä sallitut renkaat, miksi samat eivät kelpaisi Suomessa? (tähän vetoaminen on kyllä huutoa tuuleen ennen EY tuomioistuimen väliintuloa)
Saksan rekisteriotteessa pitäisi olla merkittynä sallitut renkaat, miksi samat eivät kelpaisi Suomessa? (tähän vetoaminen on kyllä huutoa tuuleen ennen EY tuomioistuimen väliintuloa)
VMP
Hmm, oma -97 Super kävi rekisteröintikatsastuksessa joulukuussa ja oli kyllä kaikinpuolin sujuva tapahtuma. Ei eronnut mitenkään määräaikaiskatsastuksesta, tuntui että oli jopa löysempi=) Toinen jarruvalo oli pimeenä ja toinen etuvalo näytti liian alas, samoin hammastangon suojakumi oli rikki, mikä oli kyllä tiedossakin mutta ei ehtinyt vaihtamaan kun katsastuksen aikaraja painoi päälle. Kaikista näistä selvisi korjauskehotuksella. Etuvilkkujen polttimotkin olivat kuulemma aika lailla haalistuneet mutta niistä ei tullut merkintöjä mihinkään. Vaatimustenmukaisuustodistusta tms. ei tarvinnut kun inssi katsoi koneeltaan tarvittavat tiedot. Veropäätöskin tuli jo ja oli alle puolet siitä mitä odotin.
Sen 190eur maksoin itsekin rekisteröintikatsastuksesta ja jäi kyllä vähän olo, että missä se ero määräaikaiskatsastukseen näkyy samassa suhteessa?
Sen 190eur maksoin itsekin rekisteröintikatsastuksesta ja jäi kyllä vähän olo, että missä se ero määräaikaiskatsastukseen näkyy samassa suhteessa?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Minulla pelaa vain oikea sumari, ja renkaat eivät ole samat mutta kuulemma rekisteriotteen renkaissa ei ole sen parempi kantavuus.mattijus kirjoitti:AKE:n sivuilta löytyy valomääräykset, muistaakseni tuon ikäisessä ei saa toimia kuin toinen sumuvalo (vasen?) Lambdan paikka downpipessä on hyvä, lämpiää nopeasti.
Saksan rekisteriotteessa pitäisi olla merkittynä sallitut renkaat, miksi samat eivät kelpaisi Suomessa? (tähän vetoaminen on kyllä huutoa tuuleen ennen EY tuomioistuimen väliintuloa)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

http://www.q-katsastus.fi/
Alkaa olemaan hinnat kohillaan.Vuosikatsastus 19 e
+päästötestit
bensa 10 e
diesel 20 e
OBD 5 e
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tämän auton omapaino on 1300kg. Akselimassa molemmille akseleille on 1060kg eli miltei koko auton paino.. taaksekin
Tämä ei ole normaalia mutta tällä mennään, 205/50 rengaskoko on kilolleen tarpeeksi kantava joten sellaiset tarviisi hankkia mutta voin kertoa ettei suomessa ole käytettynä ja uutenakin saa tilailla ja hinta on mitä on. Normaalisti tätä akselimassaa tapaa yli 1500kg painavissa rilloissa.

Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Jos akselimassa on tuon 1060kg, niin pyöräkohtainen kantavuus pitää olla vähintään 530kg, eli kantavuusluokka 86 riittää. Tuon ei pitäisi olla vielä erityisen harvinainen, sillä renkaan koollahan ei varsinaisesti ole merkitystä tuohon kantavuusluokkaan. Mikä mahtaa olla alkuperäinen/oikea rengaskoko?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Niin, tuo 205/50 on oikea koko eikä mitään traktorin pyöriä voi laittaa kun auto on madallettukin. Kysäsen katsarilta miten tarkkaan haluaa lain kirjainta noudattaa. Sellainen valtti on että tarkastukseen saa mennä kesärenkailla kun on maaliskuu.. harmi sinänsä ettei minulla ole laillisia kesärenkaitakaan : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Kävin näyttämässä Saksasta tuotua 166:sta rekisteröintikatsastuksessa. Auton mukana tuli ostettaessa huhtikuulle päivätty saksalainen katsastuslappu ja pakokaasumittaus, joten katsastaja kurkkasi autosta ainoastaan valmistenumeron sekä kopioi auton tiedot saksalaiselta rekisteriotteelta suomalaiselle. 155 € piti pulittaa tästä erityisosaajan suorituksesta. Hiljaiseksi vetää.