Sivu 1/1
työntötankomoottori
Lähetetty: 10 Maalis 2008, 21:05
Kirjoittaja TestarosaFinland
No niin tässä on kysymys tekniikka miehille
Eli miten erottuu yllämainittu kone ns. tavallisista koneista? Tiedän että ym. on käytetty yleensä jenkki raudoissa, päitsi sitä en tiedä sen enempää
Olisin kiittolinen jos joku parantaisi minun tekniikkan "koulutus"
Lähetetty: 10 Maalis 2008, 21:10
Kirjoittaja alfa 156 v6
nokka-akseli on esim. lohkon sisällä ja käyttää venttiilejä työntotankojen ja keinuvipujen välityksellä, siitä nimitys
Lähetetty: 10 Maalis 2008, 21:11
Kirjoittaja >>Kaitsu
Lähetetty: 10 Maalis 2008, 21:21
Kirjoittaja TestarosaFinland
No nii, selvisi nyt
Luin jossain että joissain jenkki vehkeissä käytetään niitä edelleen,miksi kun ne on bensarosvoja ja yllärekisterissä on jotain ongelmia(kaitsun linkissä selvisi)?
Edit: Kuulemma ne myös saastavat ilmaa ihan perkeleesti...
Lähetetty: 10 Maalis 2008, 21:41
Kirjoittaja Bones
Toihan on aikas helppo kotiropaajalle kun kannenkin saa vaan nyppäsemällä irtipoies eikä ajotukset kuse eikä tarvi niiden kanssa säätää..
Ylärekisterissäkään nykyään enää pahempia ongelmia, löytyyhän noita työntötankokoneita corveten keulilta ja eikös Viperissäkin moinen ole?
Ja vanhat B18/20 vollen koneetkin kierti sinne seittemääntonniin..
Lähetetty: 10 Maalis 2008, 22:54
Kirjoittaja jknracing
Bones kirjoitti:Toihan on aikas helppo kotiropaajalle kun kannenkin saa vaan nyppäsemällä irtipoies eikä ajotukset kuse eikä tarvi niiden kanssa säätää..
Ylärekisterissäkään nykyään enää pahempia ongelmia, löytyyhän noita työntötankokoneita corveten keulilta ja eikös Viperissäkin moinen ole?
Ja vanhat B18/20 vollen koneetkin kierti sinne seittemääntonniin..
Niin ja taitaa Chryslerin uusi hemikin olla vielä tönäreillä. Niin ja tojotan K-sarjan koneet on työntötankokoneita, siis nämä F-ryhmän starlettien koneet ja niistä rajuimmat kiertää ihan riittävästi.
Lähetetty: 11 Maalis 2008, 08:38
Kirjoittaja Topi
Guzzin V-2-koneet ovat myös tönärivärkkejä (pääosin). Isolohkon sporttisemmat versiot ovat kiertäneet jo 70-luvun puolivälissä vakiona 7,5 - 8 K välille. Hyvään katuvireeseen viilattuna katto on luokkaa yli 8,5 K (karmean muotoisessa palotilassa, ei todellakaan hemi).
Suht sievästi lähes kivikautiselle tönärikoneelle, jossa poltellaan 36 tai 40 mm 'Lortoilla annosteltua bensaa suurin piirtein puolen litran kokoisissa mukeissa.
Guzzin neliventtiili-pikkulohko taisi myös kiertää aika himokkaasti.
-Topi Kuusinen
Lähetetty: 11 Maalis 2008, 18:29
Kirjoittaja HACY
Topi kirjoitti:Guzzin V-2-koneet ... (pääosin).
Pääosin kyllä. Poikkeuksena Centauron kone taisi olla OHC. Samoin Guzzin uusi "8V" kone (ei V8 vaan 8 Valve), joka on tänä vuonna tullut isoimpaan Grisoon sekä Stelvioon, on myös OHC.
.
Lähetetty: 11 Maalis 2008, 19:26
Kirjoittaja Tekijä
Alfa 75 V6 moottorin pakoventtiilit työntötangoilla...
Lähetetty: 11 Maalis 2008, 20:59
Kirjoittaja Savo
TestarosaFinland kirjoitti:No nii, selvisi nyt
Luin jossain että joissain jenkki vehkeissä käytetään niitä edelleen,miksi kun ne on bensarosvoja ja yllärekisterissä on jotain ongelmia(kaitsun linkissä selvisi)?
Edit: Kuulemma ne myös saastavat ilmaa ihan perkeleesti...
Kaipa ne on niin halpoja valmistaa.
Lähetetty: 11 Maalis 2008, 21:44
Kirjoittaja Bisci
Tuota tuota...
Eipä nuo itse työntötangot ohjaimineen ja keinuvipuineen kovin paljoa kulutusta lisää. Myöskin töntötanko-ohjatut venttilit saa toimimaan lähes yhtä jyrkilää nokillla ja jäykillä jousilla kuin kannessakin. Siis ne saa ottamaan kierroksiakin kuin ärsytetty emäntä.
Enemmänkin nuo mosat yleensä edustavat esihistoriallista moottorisuunnittelua ja ohjaustekniikkaa. Jenkkipeleissä on vielä sattunut sorvi haukkaamaan pyttyyn kuutiotuumia jokusen. Meneehän siinä pöntön huuhteluun silloin enemmän nestettä, ja kun vielä syöttökin on reilulla päällä, niin mikäs. Kyllä arabi tai Texasin öljycowboy tykkää.
Ja mitä enemmän hiilivetyjä poltetaan, sitä rankemmat savumerkit. Näin saat ekokenkäsi numeron pari suuremmaksi.
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 11:54
Kirjoittaja Alfieri
No ei voi ALfa V6:denkaan päästöarvoilla ylpeillä.
Tekijä kirjoitti:Alfa 75 V6 moottorin pakoventtiilit työntötangoilla...
Alfan V6 oli alunperin yhdellä nokka-akselilla (per lohko) joten kai se oli 75:sta varhaisemmissa Alfa 6:ssa ja Alfetta GTV6:ssäkin? Mitenkähän uudemmat, tuliko kaksi nokka-akselia (yht. 4 siis) vasta 24 v -versioon?
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 11:59
Kirjoittaja jiigee
Kyllä, taisi olla 1993, kun tuli neliventtiilikannet ja kaksi nokka-akselia V6:een
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 14:09
Kirjoittaja tsav
Tiedä siitä besarosvouksesta. Tokihan noille jenkeille bensa maittaa, mutta mielestäni esim tuo minun käyttis ole kulutuksileen paha. Kone on 3,8L V6 blowerilla. Kyseessä on työntötankokone, tosin rulla nostajilla, jolloin nokkaprofiilit saadaan aika jyrkiksi. Kulutus on pyörinyt maantiellä 10L/100km tai alle ja kaupungissa 13-15, riippuen kaasujalan painosta. Tehoja ei tosin ole vakiona kuin 210kW ja vääntöä vain 427Nm/2600rpm.
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 17:08
Kirjoittaja 90
tarkoitit varmaankin 210 hv eikä suinkaan 210kw...
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 19:21
Kirjoittaja jknracing
90 kirjoitti:tarkoitit varmaankin 210 hv eikä suinkaan 210kw...
Ei sitä tiedä jos sinne on vaihdettu pienempi hihnapyörä ahtimen päähän...
Taitaa olla tuo työntötankokoneiden hurja kulutus vanha juttu. Käsittääkseni esim. uusi vette kulkee hyvinkin pienellä bensalla ainakin auton suorituskyky huomioonottaen.
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 20:24
Kirjoittaja 90
no tsavin postauksen mukaan kyseessä on kuitenkin vakioyksilö, lisäksivääntölukema on sama kuin vakiovermeessä ja 210hv moiselle ilmoitetaan tehoja tehdaskunnossa joten siitä vain päättelin että lukeman perään lipsahtanut väärät kirjaimet..
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 21:42
Kirjoittaja jknracing
90 kirjoitti:no tsavin postauksen mukaan kyseessä on kuitenkin vakioyksilö, lisäksivääntölukema on sama kuin vakiovermeessä ja 210hv moiselle ilmoitetaan tehoja tehdaskunnossa joten siitä vain päättelin että lukeman perään lipsahtanut väärät kirjaimet..
Tiesin kyllä tuon tehtaan ilmoittaman hevosvoimaluvun, kunhan keljuilin. Sen takia se hymiö siellä perässä. En mä kyllä noista kilowateista paljon perusta, hankala aina laskea paljonko jossain autossa on voimaa.
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 22:05
Kirjoittaja TestarosaFinland
No niin, paljon uutta tietoa tullut, periaatessa se pitäisi olla myös aika kestävä kun ne käy hyvin alhaislla kieroksilla toisin kuin alfa
?
Lähetetty: 12 Maalis 2008, 22:06
Kirjoittaja Otsosmi
Huhut kertoo, että työntötankoihin (tai ainakin keinuvipuihin) oltaisiin menossa uusissa autoissa. Huhut liityvät jotenkin venttiilien sulkunopeuksiin.
Lähetetty: 13 Maalis 2008, 00:40
Kirjoittaja jknracing
Lähetetty: 13 Maalis 2008, 08:09
Kirjoittaja tsav
90 kirjoitti:tarkoitit varmaankin 210 hv eikä suinkaan 210kw...
No huh kylläpäs täällä on porukka valveilla. Juu tehtaan ilmoittama on tosiaankin 210hv. Tuohan on liki 20 vuotta vanha kampe, jolloin vielä ameriikan autoteollisuus valehteli noita lukuja vakuutusmaksuja alentaakseen, joten kaikesta päätelleen tuossa yli 300tkm ajetussakin pannussa on ne kaikki jäljellä. Mainittakoon, että ahtimen anisiosta hyvin vetävä alue on n.2000-6000rpm. Rajoitin lyö päälle 6300rpm. Ja maantiellä 80kmh 5-vaihteella kierroksia on 1500rpm.
Lähetetty: 13 Maalis 2008, 15:53
Kirjoittaja OL
Kaippa se isoin "turhuus" noissa tönärikoneissa on ylimääräinen liikuteltava massa koneen sisällä.
Työntötankokoneista puhuttaessa ei pidä unohtaa Fiat Abarth 1000 TCR:ää (600), 112 hv/8200rpm. 130hv:n tehoistakin olen kuullut juttuja.. Tämä siis alle 1000cc koneesta jo ennen 70-lukua
Lähetetty: 13 Maalis 2008, 19:42
Kirjoittaja Bisci
OL kirjoitti:Kaippa se isoin "turhuus" noissa tönärikoneissa on ylimääräinen liikuteltava massa koneen sisällä.
Ja juurikin edestakaisin liikkuva, ei pyörivä...
Lähetetty: 13 Maalis 2008, 19:50
Kirjoittaja TestarosaFinland
^^
Miksi siten jenkkivehkeissä on niin vähän hepoja/litraa kohti?
Lähetetty: 14 Maalis 2008, 00:32
Kirjoittaja Esko
Työntötankokoneissa on se hyvä poitti että sillä saa jakopään lyhyeksi ja siksi se kai jenkkien V8 koneissa on suosittu. Nokka-akseli voi olla lohkossa sylinterien välissä ketjuvetoisena tai jopa rattailla.
Lähetetty: 14 Maalis 2008, 08:48
Kirjoittaja Topi
TestarosaFinland kirjoitti:^^
Miksi siten jenkkivehkeissä on niin vähän hepoja/litraa kohti?
Suuret litratehot taitavat tulla enämpi kierrosnopeuden funktiona. Kun on isot kaksiventtiilimosat, eestaas liikkuvat kamat, esimerkiksi venttiilit, tulevat herkästi painaviksi, jos pitää saada hengityskin riittämään suurireikäisiin sylintereihin. Sitten taas painavat vipat ja venat ja jyrkän noukan vaatimat jäyhät vieterit edellyttävät jäykkiä tönäreitä -> lisää painoa tai eksoottisia materiaaleja. Venttiilien sekoaminen, kun moottori ryntää vahingossa valoissa marketista pullaa hakiessa, ei ole iloinen kokemus.
Toisaalta, kun sitten laittaa mosaan riittävästi litroja, ei ole niin väliä, vaikka litratehot olisivat alhaiset. Jos vielä lirpetti on halpaa, ei tarvihe olla niin tarkkaa hyötysuhteen, seoksien tarkkuuden ja vastaavien sivuseikkojen. Iso maa, isot toleranssit- ei muuta kuin avarat röörit ja lisää soppaa koneeseen - kyllä se siellä palaa.
-Topi Kuusinen
Lähetetty: 14 Maalis 2008, 11:20
Kirjoittaja jknracing
Topi kirjoitti:
Toisaalta, kun sitten laittaa mosaan riittävästi litroja, ei ole niin väliä, vaikka litratehot olisivat alhaiset.
Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa.
Lisäksi ainakin noi chevyn LS-sarjan koneet ovat kokoonsa nähden yllättävän kevyitä. Raakakone painaa noin 140 kg.
Lähetetty: 14 Maalis 2008, 19:13
Kirjoittaja Jappe
Mun crossimönkijässä on 200cc 2v työntötankokone, pata kiertää mukisematta 11000.
Kyllä ne Kiinalaiset osaa
Lähetetty: 14 Maalis 2008, 19:56
Kirjoittaja TestarosaFinland
[/quote]
Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa.
[/quote]
Näin se menee
Voi perse kun Eurooppa on kallis ja bensa on vielä kallistumassa
Voi perkkele kun tekee mieli omistaa 7 litraisen Corveten
Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista
Lähetetty: 14 Maalis 2008, 20:33
Kirjoittaja Joksa
Bisci kirjoitti:
Ja juurikin edestakaisin liikkuva, ei pyörivä...
Wankel lienee siis ratkaisu
Lähetetty: 14 Maalis 2008, 23:25
Kirjoittaja jknracing
TestarosaFinland kirjoitti:
Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa.
[/quote]
Näin se menee
Voi perkkele kun tekee mieli omistaa 7 litraisen Corveten
Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista /quote]
No way my man!
Lähetetty: 15 Maalis 2008, 00:58
Kirjoittaja Otsosmi
^Ei muutakun letukan jööti keulille ja lekalla kardaanitunneli...
Voisi kyllä olla hieno projekti tehdä 156:sta RC-40vulvan kaltainen takapotku.
Lähetetty: 15 Maalis 2008, 09:44
Kirjoittaja Abarth
TestarosaFinland kirjoitti:
Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista
No rauhotuhan jo
Ricambi Heikalta saa Twin Sparkkeihin tuuman levyisen hihnasarjan säädettävillä nokkapyörillä kaikkine tarpeineen hintaan 410e. Ja sarja on ns. bolt on.
Lähetetty: 15 Maalis 2008, 09:54
Kirjoittaja mattijus
Abarth kirjoitti:
No rauhotuhan jo
Ricambi Heikalta saa Twin Sparkkeihin tuuman levyisen hihnasarjan säädettävillä nokkapyörillä kaikkine tarpeineen hintaan 410e. Ja sarja on ns. bolt on.
16V Twin Sparkeissa on tuo leveämpi hihna vakiona.
Lähetetty: 15 Maalis 2008, 12:26
Kirjoittaja Abarth
Ach ja?
Luin vaan tossa eilen vanhaa tuning -raamattua ja siinä mainostettiin tota Heikan hihnasarjaa leveämpänä vaihtoehtona juuri noihin 16v sparkkeihin.
Minä en noista hihnoista sen enempää tiedä, itellä kun on Alfassa ketju ja Syslerissä tönärikone... ja Fiugessakin on tönärit