Myyjäliikkeen vastuu

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Myyjäliikkeen vastuu

Viesti Kirjoittaja AAW »

Pasi kirjoitti:Noniin... asiaan saatii jonkunsortin ratkaisu.

Myyjä korvaa 50% korjauskustannuksista.

Ja sillä että auto on yli 10v vanha on vaikutusta asiaan. Jos auto olisi ollut alle 10v niin liikkeen olisi korvattava kaikki kustannukset.

Näin siis liikkeen kanssa sovittu kun kuluttaja-asiamies oli neuvotteluissa mukana.

Parempi silti kuin ei mitään!
Mikä kuluttajaneuvoja näin sanoi? Kun itse soitin Porvoon kuluttajaneuvojalle niin sain kuulla että kun auto on noin vanha (-97 114tkm) niin autoliikkeen ei tarvitse korvata mitään.

Kyseessä siis GTV ja mahdollinen synkrovika laatikossa sekä tukivarret siinä kunnossa että ei olisi mennyt katsastuksesta läpi. Auton myynyt liike Tuusulan automyynti/Goodbel ei ole edes viitsinyt vastata reklamaatioon jonka tein marrasskuussa vaikka olen soitellut sinne jo varmaan 10 kertaa. Koko ajan vain luvataan että vastataan ja mitään ei kuulu.

Ainakin opin sen asian että jos näin on asiat kuten minulle sanottiin niin en osta enää autoja käytettynä autoliikkeestä ellei ne ole max 3 v vanhoja.

TwinSpark
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 10:49

Viesti Kirjoittaja TwinSpark »

Itse ostin Alfani ( 156 1.8 ) jokunen kuukausi sitten Seinäjokelaisetlta trokariliikkeeltä.

Ilmeni, että autossa oli sitten jos jonkinmoista:

- Kytkimen työsylinteri vuotaa eli jarrunestettä saa lisätä harva se päivä
- Termostaatti kaputt, kabiini ei lämpiä
- Moottoritilasta puutui osaa (Kytkinkopan muovisuojus & pakosarjan lämpösuojus)
- Sytkän muunnin rikki, eli käynnistyy kuin dieseli.

Osahan noista olisi pitänyt huomata jo ostohetkellä, mutta en vielä siinä vaiheessa ollut perehtynyt Alfoihin kovinkaan tarkasti.

Olen laittanut liikkeeseen sähköpostia - ei vastausta. Soittoa perään vaan.

Mitä olette mieltä, onko myyjäliike vastuussa edes osaan noista vioista/puutteista?

EDIT:
Ai niin, koneesta löytyi sitten myös pieni öljyvuoto, joku valopää oli keksinyt laittaa öljytikun suojukseen neljä prikkaa. Ei muuten ollut kovinkaan tiivis viritys.
Viimeksi muokannut TwinSpark, 12 Maalis 2008, 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

TwinSpark kirjoitti:Itse ostin Alfani ( 156 1.8 ) jokunen kuukausi sitten Seinäjokelaistlta trokariliikkeeltä.

Ilmeni, että autossa oli sitten jos jonkinmoista:

- Kytkimen työsylinteri vuotaa eli jarrunestettä saa lisätä harva se päivä
- Termostaatti kaputt, kabiini ei lämpiä
- Moottoritilasta puutui osaa (Kytkinkopan muovisuojus & pakosarjan lämpösuojus)
- Sytkän muunnin rikki, eli käynnistyy kuin dieseli.

Osahan noista olisi pitänyt huomata jo ostohetkellä, mutta en vielä siinä vaiheessa ollut perehtynyt Alfoihin kovinkaan tarkasti.

Olen laittanut liikkeeseen sähköpostia - ei vastausta. Soittoa perään vaan.

Mitä olette mieltä, onko myyjäliike vastuussa edes osaan noista vioista/puutteista?
Jos auto on sinulle ehjänä myyty, niin on vastuussa.
VMP

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Näin mäkin käsittäisin asian. Kuluttaja asiamies jonka kanssa puhuin oli eri mieltä. Siksi postasin tämän kysymyksen kun näköjään on riippuvainen kenen kanssa puhuu.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ehkä tämä kuuluis avautumisketjuun mutta... pakko avautua :)

Mulla ei mee jakeluun että jengi ostaa 10v vanhoja autoja ja myyjäliike on vastuussa joka nitinästä ja natinasta... ymmärrän sen max. pari vuotta vanhojen vehkeitten kanssa mutta siitä eteenpäin :crazyeyes: Johan se vääristää käytettyjen hintoja markkinoilla kun liikkeitten pitää ottaa varaa vanhojen korjauksiin vaikka kosla on yli keskimääräisen käyttöiän. Vissiin kannattaa poistaa kokonaan se "naurettava hyvitys vaihtoautosta" ketju... täältä löytyi syy siihen... :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

TwinSpark
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 10:49

Viesti Kirjoittaja TwinSpark »

eltsu kirjoitti:Ehkä tämä kuuluis avautumisketjuun mutta... pakko avautua :)

Mulla ei mee jakeluun että jengi ostaa 10v vanhoja autoja ja myyjäliike on vastuussa joka nitinästä ja natinasta... ymmärrän sen max. pari vuotta vanhojen vehkeitten kanssa mutta siitä eteenpäin :crazyeyes: Johan se vääristää käytettyjen hintoja markkinoilla kun liikkeitten pitää ottaa varaa vanhojen korjauksiin vaikka kosla on yli keskimääräisen käyttöiän. Vissiin kannattaa poistaa kokonaan se "naurettava hyvitys vaihtoautosta" ketju... täältä löytyi syy siihen... :mrgreen:
Niin, näkökanta tuokin.

Eihän sitä voida olettaa, että auton ostaja on ammattilainen, joka osaa katsoa joka ikisen nippelin ja nappelin läpikotaisin.

Jos myyjäliikkeillä ei ole vastuuta myymästään tuotteesta (käy muuten ihan mihin kamaan tahansa), jokainen pulju myisi paskaa käärittynä sellofaaniin.

Kuluttajansuoja on olemassa ihan hyvästä syystä.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

On toki, en sitä kiellä... mutta sitä kyllä käytetään myös aika häpeämättömästi hyväksi 8) Mutta kuten sanoit, näkökantoja noi on. Itse mieluummin maksan hyvästä autosta (jonka olen tarkastanut itse kunnolla) kuin kuluttajansuojasta josta vielä saa tapella... tulipahan avauduttua kuitenkin :)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, no ei nyt tietysti joka nitinästä ja viasta voi syyttää myyjää... Auto pitää saada koeajoon ja sitä pitää saada ajaa tarpeeksi kauan että kerkee huomata asioita... jos tämä ei onnistu niin on syytä poistua ko. autoliikkeestä.

Mutta kyllä esim. 5000eur maksaneen auton tulee kestää normaalia käyttöä kauemmin kuin 2kk ilman että moottori räjähtää...

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Tottakai kannattaa tivata myyjäliikettä vastuuseen. Luultavasti ovat noistakin edellisen asiakkaan kanssa jo vähentäneet hyvitystä kun nuo kuitenkin pitää vaihtaa ennekuin auto menee myyntiin.. Ja kappas sitten ei niitä vaihdettukaan.
Näin kävi kun vaihdoin 156:n pois. Tiesin että startti alkaa olla vaihtokunnossa ja hintaa viilattiin. Yllättäen liike myi auton pois ennenkuin vaihtoivat sitä starttia..
Ja uudelle omistajalle taatusti sanotaan että normi kuluva osa, ei me mitään korvata. :roll:

Vastaa Viestiin