Sivu 1/1

Uuden auton käteishinta?

Lähetetty: 19 Maalis 2008, 20:07
Kirjoittaja Tekijä
Mitenkäs on, onko kukaan lähiaikoina (veromuutoksen jälkeen) ostanut uutta rekisteröimätöntä lasipalatsin lattialla ollut autoa?

Mikä oli hinta suhteessa hintalappuun? Erityisesti seuraavat tilanteet olisi mielenkiintoista tietää:
-ei vaihtoauto
-ei rahoitusta
-uutta autoa ei tilattu, vaan se löytyi "hyllystä"

Paljonko oli "käteisalennus" prosentteina? Vaihtarin kanssa vaikeaa verrata, sillä vain suoran kaupan hinnat on yksiselitteisiä.

Kun nimittäin kummastuttaa nykyinen keskustelu:
-vaihtoautoista ei hyvitetä enään "mitään"
-tuontiautoja ei oteta vaihdossa
-alle 10tkm ajetut uudenkarheat autot ovat usein suositushintaa kalliimmalla lasipalatsin vaihtoautohallissa, "kun on niin hyvin varusteltu" -sanonta kuuluu.

Re: Uuden auton käteishinta?

Lähetetty: 23 Maalis 2008, 14:18
Kirjoittaja Italian Stallion
Tekijä kirjoitti:-alle 10tkm ajetut uudenkarheat autot ovat usein suositushintaa kalliimmalla lasipalatsin vaihtoautohallissa, "kun on niin hyvin varusteltu" -sanonta kuuluu.
Tuo on helposti todennettavissa. Pyysin pääsiäismunien toivossa tarjousta Deltasta ja raksittelin hieman Pandaan lisävarusteita. Ohjehinnaltaan 11.990 ja vastaikään tarjouksesse tonnia halvemmalla myynnissä ollut auto muuttuikin 15 tonnin autoksi. Tuollaisen on syytä ollakin "uutta kalliimpi" vielä vuodenkin päästä. Kumma vaan, etteivät ne varusteet vaikuta hintaan mitenkään, kun olet autoa myymässä, tai vaihdossa väliin laittamassa. Alennuksesta ei ole hajuakaan, mutta tässäkin Pandan tapauksessa ovat kampanjoineet hieman alle 10 prosentin alennuksella, jolloin heille takuulla jää sievoinen kate. Luulisin alennuksen olevan jossain noilla tietämillä.

Lähetetty: 23 Maalis 2008, 19:40
Kirjoittaja Jappe
Minä sain 159iin 18 tuuman alut puoleen hintaan, lohkolämppärin ja sisäpistokkeen sekä etuläpät asennettuna kaupan päälle.
Parempi toikin, kun ei mitään :?

Lähetetty: 23 Maalis 2008, 20:27
Kirjoittaja Rolle
Tämä tapaus on kyllä jo kohta kolme vuotta vanha, mutta silloin Audi Center Espoo tarjosi 1700 euroa käteisalennusta 40-50k euron autoon.

Satamassa ollut auto irtosikin sitten 5ke halvemmalla kuin uuden vastaavan jos olisi lähtenyt speksaamaan itse, vaikka sekin siis oli uusi ja rekisteröimätön mutta varusteet ja väri oli ne mitä oli.

Lähetetty: 25 Maalis 2008, 19:15
Kirjoittaja Tekijä
Satamassa ollut auto irtosikin sitten 5ke halvemmalla kuin uuden vastaavan jos olisi lähtenyt speksaamaan itse, vaikka sekin siis oli uusi ja rekisteröimätön mutta varusteet ja väri oli ne mitä oli.
Tässä nyt hyvä esimerkki, eli uusi auto kaupasta käteisellä -10% alle listahinnan. Miksi käytetystä kannattaa maksaa yli uuden hinta, johon ei kuitenkaan voi spekata itse haluamiaan varusteita?

Lähetetty: 27 Maalis 2008, 21:41
Kirjoittaja Italian Stallion
Eihän käytetystä kannatakaan maksaa enempää, mutta kannattaa silti hieman laskeskella mahdollisten lisävarusteiden hinta ja se, että tinkivaraa on käytetyissä ehkä enemmän kuin uusissa. Jos varusteet ja väri yms on kohdallaan ja hinnan saa tingittyä edes johonkin linjaan, niin "lyhyen" toimitusajan puitteissa voi vähän käytetty olla ihan asiallinen vaihtoehto.

Lähetetty: 27 Maalis 2008, 21:47
Kirjoittaja Maunu
Sitten kuitenkin joku itkee kun ei saa kunnon hyvitystä käytetystä autostaan kun listahintakin on suuri. Eli pitäisikö 2 vuotta käytetyn auton hintaa alkaa laskemaan kaavalla listahinta -10% käteisalennus, -10% ensimmäinen vuosi, -7% seuraava vuosi?

Lähetetty: 28 Maalis 2008, 08:20
Kirjoittaja Italian Stallion
Käytettyjen autojen hinnan määrää lopulta markkinat. Hinta putoaa, jos ei kauppoja synny. Tuo kaava saattaa toimiakin, vaikkei ehkä silti mikään sääntö ole :)

Lähetetty: 28 Maalis 2008, 18:24
Kirjoittaja Tekijä
Tunnistaako/tunnustaako kukaan seuraavaa:

Henkilö A ajaa viisi vuotta vanhalla autollaan haavellein uudesta 35ke:n autosta. Nykyinen auto tullut aikanaan ostettua uutena kaupasta hinnalla 30ke. Veromuutosten ja markkinoiden myllerryksen jälkeen lasipalatsista saatu auton "arvo" eli vaihtohyvitys on 14ke. Vaikkakin lasipalatsin lattialla on ihan vastaava auto myynnissä hinnalla 20ke. Tämä kimpaannuttaa henkilön A, joka päättää laittaa auton nettikaatis.com:iin myyntiin "yleisellä" hintapyynnöllä 20ke.

Soittoja tulee harvakseltaan, moottorikelkkoja kylläkin tuputetaan vaihdossa vaikka millä mitalla. Ei vaan näy tosiostajaa. Sitten eräänä päivänä henkilö B soittaa ja tulee koeajamaan autoa. Koeajon jälkeen hierotaan kauppaa. 15ke on henkilön B tarjous, mutta A ei tähän lähde. "En viittä tonnia tingi, katso vaikka mitä muualla maksavat jne." Kaupat jää tekemättä. Sitten ei muita soittoja enään tule.

Kolme kuukautta myöhemmin henkilö A menee takaisin lasipalatsiin ja tilaa haaveilemansa auton, saaden vanhasta hyvitystä 13ke. "Kun on vuosimallikin vaihtunut jo vuotta vanhempaan..." toteaa myyjä alemmasta hinnasta kauppakirjaa kirjoitettaessa.

Miksi henkilö A jätti kaupan tekemättä hintaan 15ke? Tietenkin hän halusi jonkin hinnan, jonka alle ei "voinut tehdä" kauppaa. Vaikka näin lopulta tuli homma kalliimmaksi. Ja vaikka ilman vaihtopeliä olisi siitä uudesta saanut vielä lisää alennusta.

Yksityisen myyjän on harvoin pakko myydä autoaan, siksi sitä hintaa ei haluta laskea. Autokauppiaan, joka myy käytettyjä, on lopulta aina pakko myydä. Ai kuinka niin? No jos ei kauppa käy, loppuu leipä pöydästä. Hinnoissa on vaan sitä virhevastuun lisää, joka voi oikeasti olla kullan arvoinen.


Voi kun tulisi lisää näitä "harmaatuojia" myös autokauppaan. Se on parasta mitä Suomen prätkäkaupalle on tapahtunut. Ihan vain siitä syystä, että on saatu julkisiksi uusien "nettohinnat". Harmaatuojilla uusien pyörien hinnat on aina "ei vaihtoa".

Lähetetty: 29 Maalis 2008, 18:26
Kirjoittaja GAMMA500
Kyllähän tuollaisia tapauksia löytyy täältäkin myyntipalstalta ja loukkaava vaihtohyvitys- ketjusta. :)

Lähetetty: 29 Maalis 2008, 19:13
Kirjoittaja BB
Tekijä kirjoitti:Tunnistaako/tunnustaako kukaan seuraavaa:

Henkilö A ajaa viisi vuotta vanhalla autollaan haavellein uudesta 35ke:n autosta. Nykyinen auto tullut aikanaan ostettua uutena kaupasta hinnalla 30ke. Veromuutosten ja markkinoiden myllerryksen jälkeen lasipalatsista saatu auton "arvo" eli vaihtohyvitys on 14ke. Vaikkakin lasipalatsin lattialla on ihan vastaava auto myynnissä hinnalla 20ke. Tämä kimpaannuttaa henkilön A, joka päättää laittaa auton nettikaatis.com:iin myyntiin "yleisellä" hintapyynnöllä 20ke.

Soittoja tulee harvakseltaan, moottorikelkkoja kylläkin tuputetaan vaihdossa vaikka millä mitalla. Ei vaan näy tosiostajaa. Sitten eräänä päivänä henkilö B soittaa ja tulee koeajamaan autoa. Koeajon jälkeen hierotaan kauppaa. 15ke on henkilön B tarjous, mutta A ei tähän lähde. "En viittä tonnia tingi, katso vaikka mitä muualla maksavat jne." Kaupat jää tekemättä. Sitten ei muita soittoja enään tule.

Kolme kuukautta myöhemmin henkilö A menee takaisin lasipalatsiin ja tilaa haaveilemansa auton, saaden vanhasta hyvitystä 13ke. "Kun on vuosimallikin vaihtunut jo vuotta vanhempaan..." toteaa myyjä alemmasta hinnasta kauppakirjaa kirjoitettaessa.

Miksi henkilö A jätti kaupan tekemättä hintaan 15ke? Tietenkin hän halusi jonkin hinnan, jonka alle ei "voinut tehdä" kauppaa. Vaikka näin lopulta tuli homma kalliimmaksi. Ja vaikka ilman vaihtopeliä olisi siitä uudesta saanut vielä lisää alennusta.

Yksityisen myyjän on harvoin pakko myydä autoaan, siksi sitä hintaa ei haluta laskea. Autokauppiaan, joka myy käytettyjä, on lopulta aina pakko myydä. Ai kuinka niin? No jos ei kauppa käy, loppuu leipä pöydästä. Hinnoissa on vaan sitä virhevastuun lisää, joka voi oikeasti olla kullan arvoinen.


Voi kun tulisi lisää näitä "harmaatuojia" myös autokauppaan. Se on parasta mitä Suomen prätkäkaupalle on tapahtunut. Ihan vain siitä syystä, että on saatu julkisiksi uusien "nettohinnat". Harmaatuojilla uusien pyörien hinnat on aina "ei vaihtoa".
The story of my life. Paitti että en oo ikinä ihan uutta autoa ostanu. Mutta takkiin on tullu ja reilusti ja usein tosiaan just siks et ei oo vaan jaksanu myydä ite ja on mielummin vaihtanu huonolla hyvitylsellä.