Kytkimen säästö
Valvoja: Moderators
- michael
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Kytkimen säästö
Olen tottunut lähtemään liikkeelle aina tyhjäkäynnillä ja kytkintä juuri luistattamatta. Vasta kun kytkin on ylhäällä painan kaasua... Ainakin V6:lla se onnistuu täysin ongelmitta. Tietäen Alfan kytkimen pitkäikäisyyden ja vaihdon hinnan, tuo on mielestäni paras tapa säästää sitä. Mitä mieltä muut ovat?
- JuhaT.
- Car(s): Alfa GT 2.0, Renault Grand Scenic 1.9 dCi
Kuulostaa oikealta. Pitäisikö totutella. Tosin kytkin on vasta talvella korjattu, mutta jos seuraava korjaus ei tulisi kovin pian sitten eteen. Tähän asti olen kylläkin normaalisti lähtenyt nostamalla kytkintä ja painamalla kaasua samanaikaisesti. Kokeilut erikseen.
Mitä olen eri autoilla kokeillut, näillä ruiskulla varustetuilla voi lähteä ylämäkeenkin kaasua lainkaan painamatta. Kaasarikoneella ei olisi onnistunut.
Mitä olen eri autoilla kokeillut, näillä ruiskulla varustetuilla voi lähteä ylämäkeenkin kaasua lainkaan painamatta. Kaasarikoneella ei olisi onnistunut.
- michael
Näin tulee tehtyä jos on odotettavissa pikkuisenkaan pitempi pysähdys. Vastoin autokoulun oppeja, juu. Lisää kylläkin taas sylintereiden (tai mäntien) työtaakkaa kun poljinta käytetään enemmän. Ehkä olisi helpointa unohtaa taktikointi ja antaa mennä rikki kun on mennäkseen.Jarama kirjoitti:Ja eikö se säästä kytkintä aika lailla kun laittaa liikennevaloissa vaihteen vapaalle ja nostaa kytkimen ylös. Painelaakeri ainakin tykkää hyvää

- michael
Mielestäni on typerää käyttöautossa joutua käsin säätelemään jotain välitysuhteita kun tarkoitus on vain päästä eteenpäin. Samantien voisi sitten olla vivut sytytyksen ennakolle, ryypylle ja jarrutasapainolle niin siinähän olisi sitä tuntumaa kontrollifriikille.alfa164 kirjoitti:Ei kai sitä kukaan enää 2000-luvulla käsin siirrä rattaita