Sivu 1/1

tuulilasin tyytyväisyystutkimus

Lähetetty: 14 Touko 2008, 20:07
Kirjoittaja Irzpe
Voin vaikka veikata että tuosa kyselyssä ei ollut ainakaan yhtää affistia mukana.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... &sort=true

Lähetetty: 14 Touko 2008, 20:12
Kirjoittaja saipa
Aika monihan taisi vastata kerran sillä sai ilmaiset tuulilasit kolmeksi kuukaudeksi.

Lähetetty: 14 Touko 2008, 21:43
Kirjoittaja Il Mostro
Kyselyn mukaan alfistit ovat autoihinsa hieman keskimääräistä tyytyväisempiä sekä kohtalaisen merkkiuskollisia. Huono sijoitus perustuu täysin siihen että kaksi kategoriaa (Huolto sekä Myyntipalvelut :lol:) tulikin sitten aivan ylivoimaiset jumbosijat...

Lähetetty: 14 Touko 2008, 22:41
Kirjoittaja Epezi
Jeps. Tutkimus kertoi hyvin selkeästi mistä kenkä puristaa. Pelkästään lopputuloksien tuijotus ei kerro juuri mitään. Eritellyt tulokset kertoivat juurikin sen minkä me harrastajat olemme tienneet jo kauan :mrgreen:
Auto on hyvä, ja Delta-Auto on perseestä!

Ainahan sitä voi toivoa että tämäkin tutkimus noteerattaisiin Deltan toimesta, mutta taitaa olla jälleen kerran toiveajattelua.

Lähetetty: 14 Touko 2008, 23:07
Kirjoittaja V6
Epezi kirjoitti:
Ainahan sitä voi toivoa että tämäkin tutkimus noteerattaisiin Deltan toimesta, mutta taitaa olla jälleen kerran toiveajattelua.
tai mieluiten Alfan toimesta ja edustus eri firmalle.....englannissahan dealeriketju laitettiin uusiksi ja seuraavana taitaa olla vuorossa saksa.

Lähetetty: 14 Touko 2008, 23:20
Kirjoittaja Epezi
^totta. Kukas toimittaa tuon Milanoon?

Lähetetty: 15 Touko 2008, 08:18
Kirjoittaja Laku
Olikohan tuohon kyselyyn vastannut kukaan muu kuin minä - vastasin nimenomaan kuten lopputulos näyttää.

Mielestäni Alfasta ei mitään kansanautoa ole tarkoituskaan tehdä.
Onkos noita Lexuksia enemmän kuin Alfoja 1-4 vuotiaita liikenteessä?

Lähetetty: 15 Touko 2008, 09:27
Kirjoittaja Tazio
Taisin minäkin tuohon vastata. Ongelma - yksi niistä -
tässä on se, että jos volyymi on pieni on myös myynti- ja
huoltopalveluiden oltava kunnossa.

Onko Alfa Romeo tuossa tutkimuksessa olleista minun
merkkini? On! Siitä huolimaat tosiasia mielestäni on, että
tuotteessa on ongelmia* ja vielä isompia ongelmia on myynti-
ja huoltopalveluissa.

Kuten joku jo eilen totesi 'Delta-auton huoltohinnoilla
ei ole varaa yhteenkään virheeseen/laiminlyöntiin!'
tjmsp.

Tosiaan toivoisi, että valmistaja ottaisi maahantuonnin
itselleen. 20:n konsernimerkkien kanssa pähkäilyn
vuoden jälkeen ei voi kuin todeta, että virallinen taho ei
ole edes pystynyt säilyttämään laatu/hintatasoaan.
Alaspäin mennään koko ajan.

-Tazio
* Tarkennuksena tuohon, että 159:stä en ole ihan
varma, voi olla laadullisesti riittävällä tasolla.
Valitettavasti se minun silmääni ja käteeni
on aivan liian kolho, painava ja ruma ollakseen
potentiaalinen korvaaja kun 156:n vaihdon
aika koittaa.

Lähetetty: 15 Touko 2008, 10:09
Kirjoittaja sami_r
En muista mistä luin, mutta näin taannoin tutkimuksen että miten tyytyväisiä ihmiset ovat jos ostamaansa tuotteeseen tulee vika. Mittarina oli että suosittelisivatko ostosta vielä tuttavilleen. Tulos meni suunnilleen niin, että tyytyväisiä olivat ne, joiden ostokseen ei ollut tullut vikaa (yllätys :-) ) - mutta vähintään yhtä tyytyväisiä olivat ne, joiden ostoksessa oli vika, mutta siihen oli tartuttu heti ripeästi ja hoidettu asia kuntoon. Ellen ihan väärin muista niin nämä olivat jopa tyytyväisempiä kuin ne joiden ostos oli viaton.

Eli vaikka tuotteessa olisi vikaakin, niin huolto pystyisi halutessaan hoitamaan asiakastyytyväisyyden erinomaiselle tasolle. Vissiin ne DA:lla laskee että ei kannata :evil:

Lähetetty: 15 Touko 2008, 10:17
Kirjoittaja Rolle
^Tuohon pätee Service recovery paradox, eli usein ihmiset ovat jopa tyytyväisempiä jos tulee vikaa, mutta se korjataan viimeisen päälle.

Eli periaatteessa kannattaisi aina mokata jotain, ja sitten hoitaa se vimpan päälle. Ei taida kuitenkaan olla pitkässä juoksussa hyvä ajatus :-D

Lähetetty: 15 Touko 2008, 10:18
Kirjoittaja mattijus
sami_r kirjoitti:En muista mistä luin, mutta näin taannoin tutkimuksen että miten tyytyväisiä ihmiset ovat jos ostamaansa tuotteeseen tulee vika. Mittarina oli että suosittelisivatko ostosta vielä tuttavilleen. Tulos meni suunnilleen niin, että tyytyväisiä olivat ne, joiden ostokseen ei ollut tullut vikaa (yllätys :-) ) - mutta vähintään yhtä tyytyväisiä olivat ne, joiden ostoksessa oli vika, mutta siihen oli tartuttu heti ripeästi ja hoidettu asia kuntoon. Ellen ihan väärin muista niin nämä olivat jopa tyytyväisempiä kuin ne joiden ostos oli viaton.

Eli vaikka tuotteessa olisi vikaakin, niin huolto pystyisi halutessaan hoitamaan asiakastyytyväisyyden erinomaiselle tasolle. Vissiin ne DA:lla laskee että ei kannata :evil:
Samaa on minulle opetettu aikasemmassa elämässä. Tuotteen myyjän / valmistajan kannalta hieno homma, jos tuote toimii mutta vielä parempi jos tuotteeseen tulee vikaa joka hoidetaan hyvin kuntoon.

Tämän voi kääntää juuri niin, ettei tuotteella ole hirveästi väliä kunhan tukiorganisaatio toimii. (vrt. Alfa & Delta)
Hieman outoa on tietysti se, että Kia pärjäsi selkeästi muita Deltan merkkejä paremmin.

Lähetetty: 15 Touko 2008, 10:34
Kirjoittaja Copyfighter
Niin, vai onko se niin outoa? Kiaan panostetaan kaikilla osa-alueilla paljon enemmän ymmärrettävistä syistä ja näin ollen pärjää myös vertailuissa paremmin.

Kokonaan oma juttunsa on se, miten eri automerkkien omistajat suhtautuvat autoon yleisellä tasolla. Kärjistäen voisi veikata, että Toyota-kuski ei vaadi autoltaan niin paljoa kuin Alfa-kuski ja siten myös kritiikki on vähäisempää.

Kaiken kaikkiaan voidaan myös miettiä onko Alfalla mitään intressiä lisätä myyntiä Suomessa? Hyvin alhaiset myyntimäärät + alhainen palvelutaso --> alhaiset myyntimäärät + keskinkertainen palvelutaso -siirtymä vaatisi jo todella paljon ponnisteluja eikä siltikään oltaisi halutussa tasolla kummassakaan kategoriassa.

Äh, mä näistä mitään ymmärrä. 8)

Lähetetty: 15 Touko 2008, 11:03
Kirjoittaja Portti
Heh, oli melko karun näköisiä Alfan/Deltan kannalta ne huolto- ja myyntipalvelut -pylväät Tuulilasissa. Aivan ylivoimaisesti pisimmät pylväät taulukoissa.

Muistaako kyselyyn vastanneet, että minkälaisiä kysymyksiä noihin osa-alueisiin liittyen kysyttiin? Onko kyselylomakkeita jossain netin syövereissä vielä saatavilla?

Lähetetty: 15 Touko 2008, 11:27
Kirjoittaja Tazio
Copyfighter kirjoitti:
Kokonaan oma juttunsa on se, miten eri automerkkien omistajat suhtautuvat autoon yleisellä tasolla. Kärjistäen voisi veikata, että Toyota-kuski ei vaadi autoltaan niin paljoa kuin Alfa-kuski ja siten myös kritiikki on vähäisempää.
Olen joskus pohtinut samaa. Valitettavasti tulin siihen johtopäätökseen,
että tojo-mies todennäköisesti on vaativampi asiakas.
Mielikuva edellyttää _täydellistä_toimivuutta_ja_luotettavuutta,
ja jos jotain menee pieleen on homma huollossta korjattava käden käänteessä.
Alfisti puolestaan antaa luonnostaan anteeksi asioita, se
on rakkauden hinta.
Copyfighter kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan voidaan myös miettiä onko Alfalla mitään intressiä lisätä myyntiä Suomessa? Hyvin alhaiset myyntimäärät + alhainen palvelutaso --> alhaiset myyntimäärät + keskinkertainen palvelutaso -siirtymä vaatisi jo todella paljon ponnisteluja eikä siltikään oltaisi halutussa tasolla kummassakaan kategoriassa.
Alfa Romeolla varmaan - tai siis Fiat Group Automobililla -
on. Tuskin kenelläkään on varaa nykypäivän kilpailutilanteessa
jättää yhtään markkinaa kokonaan tuuliajolle. Asioita priorisoidessa
on tosin _hyvin_ mahdollista ettei Suomi ole tehtaalle ihan must-win-battle.

Teltan strategian painopiste taas näyttää olevan jossain ihan
muualla kuin Alfa Romeo, Lancia, Fiat akselilla. Tai sitten
ovat vielä tumpulampia kuin luulen.

-Tazio

Lähetetty: 15 Touko 2008, 16:16
Kirjoittaja V6
Tazio kirjoitti:[

Olen joskus pohtinut samaa. Valitettavasti tulin siihen johtopäätökseen,
että tojo-mies todennäköisesti on vaativampi asiakas.
Mielikuva edellyttää _täydellistä_toimivuutta_ja_luotettavuutta,
ja jos jotain menee pieleen on homma huollossta korjattava käden käänteessä.
Alfisti puolestaan antaa luonnostaan anteeksi asioita, se
on rakkauden hinta.

[
mutta keskimääräinen Toyota kuski ei tiedä autosta todennäköisesti juuri mitään eikä "huomaa" pieniä ongelmia , eikä sitä kiinnostakaan, kun Alfalla ajava yleensä huomaan pienimmänkin ongelman ja kaikki pitää olla tiptop...

Lähetetty: 15 Touko 2008, 19:40
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Portti kirjoitti:Heh, oli melko karun näköisiä Alfan/Deltan kannalta ne huolto- ja myyntipalvelut -pylväät Tuulilasissa. Aivan ylivoimaisesti pisimmät pylväät taulukoissa.

Muistaako kyselyyn vastanneet, että minkälaisiä kysymyksiä noihin osa-alueisiin liittyen kysyttiin? Onko kyselylomakkeita jossain netin syövereissä vielä saatavilla?
En muista ulkoa yksittäisiä kysymyksiä, paljon niitä kuitenkin oli ja ne oli ryhmitelty itse automerkin, myynnin ja huoltopalvelujen osilta erikseen. Taidettiin vielä kysä käytätkö maahantuojan huoltoa vai muita palveluja, hankitko auton maahantuojalta, yksityiseltä vai muualta ym. Kysymykset liittyivät palvelun laatuun, hinnoitteluun jne. Siihen nähden miten paljon kysymyksiä oli ja kun vapaamuotoisten vastausten mahdollisuus oli myös mukana, niin kuvittelin että Tuulilasissa olisi vielä tarkemmin ruodittu vastausaineistoa. Ehkä lehden myöhemmissä numeroissa aiheeseen vielä palataan?

Lähetetty: 15 Touko 2008, 20:11
Kirjoittaja eltsu
V6 kirjoitti: mutta keskimääräinen Toyota kuski ei tiedä autosta todennäköisesti juuri mitään eikä "huomaa" pieniä ongelmia , eikä sitä kiinnostakaan, kun Alfalla ajava yleensä huomaan pienimmänkin ongelman ja kaikki pitää olla tiptop...
Aika hyvin yleistetty :) Joku tojo kuski voisi jopa provosoitua tuosta...

Tojo kuski ei ehkä tiedä että se jakoremmi oli jo aika kulunut ennen vaihtoa kun venähti vähän vaihtoväli vuodella parilla pitkäksi. Alfa kuski taas tietää että remmi ja kiristimet kannattaa vaihtaa viimeistään puolta vuotta ja 10tkm ennen suositeltua koska muuten se tulee porsimaan...

tuotako tarkoitit sillä että Alfa kuskit tietävät enemmän autostaan? :mrgreen:

Lähetetty: 15 Touko 2008, 20:22
Kirjoittaja V6
keskimäärin ei ole yleistys, vai luuletko että se perustallaaja on kiinnostunut muusta kuin että auto kulkee eteenpäin. Alfan ostaja on harvemmin pentti perusautoilija jota ei kiinnosta autossa muu kuin piste A ja B väli.
Toyotan ajo-omituisuuksia tuskin huonontaa jonkun puslan pieni väljyys tms.. tai sen yleistetty kuski ei sitä edes huomaa
:wink:

:editoitu kun näköjään toyotamiehet ei tykkää... :mrgreen:

Lähetetty: 15 Touko 2008, 20:45
Kirjoittaja Tazio
V6 kirjoitti:keskimäärin ei ole yleistys, vai luuletko että se maanviljelijä tms perustallaaja on kiinnostunut muusta kuin että auto kulkee eteenpäin. Alfan ostaja on harvemmin pentti perusautoilija jota ei kiinnosta autossa muu kuin piste A ja B väli.
Vaikka en maanviljelijä olekaan tuo on mielestäni _kohtalaisen_
karkea_ja_tahditon_yleistys.

Moisia sammakoita kuulee yleensä lähinnä audi-miehiltä.

-Tazio

Lähetetty: 15 Touko 2008, 21:27
Kirjoittaja V6
Tazio kirjoitti:
Vaikka en maanviljelijä olekaan tuo on mielestäni _kohtalaisen_
karkea_ja_tahditon_yleistys.

Moisia sammakoita kuulee yleensä lähinnä audi-miehiltä.

-Tazio
no johan nyt on tiukkapipoista porukkaa, viesti editoitu kun näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää keskiverto/keskimäärin käsittteitä. Maanviljelijä on aika yleinen ammatti käsittääkseni suomessa, se oli vain esimerkkinä

Lähetetty: 15 Touko 2008, 22:19
Kirjoittaja mutt
Rolle kirjoitti:Eli periaatteessa kannattaisi aina mokata jotain, ja sitten hoitaa se vimpan päälle. Ei taida kuitenkaan olla pitkässä juoksussa hyvä ajatus :-D
Olisi se kuitenkin parempi, kuin nykyinen toimintatapa, jossa tuosta tehdään puolet... :silly: Ei sen puoleen, viime viikolla fiatforumilla kirjoitteli joku, jonka autoa oli ihan oikeasti korjattu DA:ssa (Helsinki taisi olla), ja annettu vielä alennusta. :crazyeyes:

Lähetetty: 16 Touko 2008, 08:53
Kirjoittaja Tazio
V6 kirjoitti:
Tazio kirjoitti:
Vaikka en maanviljelijä olekaan tuo on mielestäni _kohtalaisen_
karkea_ja_tahditon_yleistys.

Moisia sammakoita kuulee yleensä lähinnä audi-miehiltä.

-Tazio
no johan nyt on tiukkapipoista porukkaa, viesti editoitu kun näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää keskiverto/keskimäärin käsittteitä. Maanviljelijä on aika yleinen ammatti käsittääkseni suomessa, se oli vain esimerkkinä
Hmm, en ole varma kuinka tiukalla minun piponi on , ehkä sitten
hieman liian.

Mutta yritän vielä vääntää esimerkillä mitä tuossa tarkoitin,
kun näytti menevän sulta ohi:
<Rautalanka>
luuletko että se - tähän V6:n ammatti - tms perustallaaja on kiinnostunut muusta kuin että auto kulkee eteenpäin. Alfan ostaja on harvemmin seppo sählynpelaaja jota ei kiinnosta autossa muu kuin se miten
vanteen keskiö ja tuunattu villkku näkyy McDonaldsin parkissa
</Rautalanka>

-Tazio

Lähetetty: 16 Touko 2008, 09:49
Kirjoittaja Sleepperi
V6 kirjoitti:keskimäärin ei ole yleistys, vai luuletko että se perustallaaja on kiinnostunut muusta kuin että auto kulkee eteenpäin. Alfan ostaja on harvemmin pentti perusautoilija jota ei kiinnosta autossa muu kuin piste A ja B väli.
Toyotan ajo-omituisuuksia tuskin huonontaa jonkun puslan pieni väljyys tms.. tai sen yleistetty kuski ei sitä edes huomaa
:wink:

:editoitu kun näköjään toyotamiehet ei tykkää... :mrgreen:
Olen jokseenkin samaa mieltä. Isäukko ja lankomies ajavat molemmat ns. tavismerkeillä (VW,Ford) ja heidän mielestä molempien autot ovat hyvässä kunnossa ja ajettavuus kohdallaan. Olen muutaman kerran ajanut molempien autoilla ja kokemus on ollut joka kerta aivan uskomaton :shock: Alustat kolisee pahasti sorateillä ja isommissa kuopissa. Iskarit lopussa, autot sisältä ja päältä paskasia jne. Molemmille auto on vain kulkuväline ja pienet kolhut yms ei nostata heidän verenpainettaan, öljyt vaihdetaan joskus, öljyn määrä tarkastetaan ehkä kerran vaihtovälillä, vahasta eivät ole varmaan kuulleetkaan, nastarenkaat ropisee toisen auton alla vieläkin jne.. Molemmat pitävät Alfaa heikkolaatuisena, eivätkä ikinä ostaisi mokomaa romua. Heidän kohdallaan se onkin totta. Alfa ei kestäisi moista välinpitämättömyyttä ja jossain vaiheessa se tulisi kalliiksi..

edit: Toisen auto on tällä hetkellä seisonnassa, kun auto on kuulemma loppuun ajettu ~250tkm. Korjaaminen on kuulemma niin kallista ettei kannata. Alfan jakohihnan vaihdatus Deltassa maksaa enemmän.. :-D

Lähetetty: 16 Touko 2008, 14:15
Kirjoittaja hagger16
Sleepperi kirjoitti:Toisen auto on tällä hetkellä seisonnassa, kun auto on kuulemma loppuun ajettu ~250tkm. Korjaaminen on kuulemma niin kallista ettei kannata.
Juu, ja sitten ostetaan uusi auto ja huokaistaan, miten halvaksi tuli ettei tarvinnut korjata sitä vanhaa romua.. :wink:

Aika paljon törmää tähän ajattelutapaan, että 200 tkm ajettu auto on jo aivan loppu. Nytkin persaukinen alaiseni on kiireellä vaihtamassa autoaan, kun siihen pyörähtää kohta nuo maagiset lukemat mittariin ja käsijarrukin pitäisi säätää. Siinähän jo riittääkin syitä hakea pankista käyttöluottoa.

Lähetetty: 16 Touko 2008, 17:14
Kirjoittaja Rasvis
He, omani ostin kun sen mittari oli pyörähtänyt neljännelle sadalle ja ajattelin ajaa sen noin puoleen miljoonaan asti. Tosin osaakin on kyllä mennyt, mutta ei nyt siltikään olla kilometrikustannuksissa ihan firman Avensiksen kintereillä.

Kummasti sitä silloin tällöin kuulee että auto on pakko vaihtaa uudempaan koska blaablaa. Ei mulla ole tähän mennessä kertaakaan ollut pakko vaihtaa autoa yhtään mihinkään tuolla kolmenkymmenen tuhannen vuosisuoritteella. Vaihtelen kun sattuu siltä tuntumaan :P

Tuohon "merkki A:lla ajavat kuskit ovat tämmöisiä ja merkki B:llä tämmöisiä" -läppään: Esimiehellä on alla firman Avensis ja omana autona Bertone GTV. Mihinkäs muottiin tämä kaveri sopii?

Lähetetty: 16 Touko 2008, 18:52
Kirjoittaja JuhaT.
No jos firma olisi pakottanut ostamaan sen Avensiksen, niin GTV-muottiin. Toivotaan ainakin.

Lähetetty: 16 Touko 2008, 18:54
Kirjoittaja Rasvis
Ei ole, ei meillä kukaan pakota mihinkään. Paitsi tekemään tulosta.

Lähetetty: 16 Touko 2008, 18:58
Kirjoittaja TestarosaFinland
^
No siten kun ostaa firman kautta on ehkä edullisempi kuin ostamaan sen omaan nimeen?

Lähetetty: 16 Touko 2008, 19:16
Kirjoittaja Rasvis
Niin, tai siis liisaa. Riippuu siitä paljonko ajaa omia ja paljonko firman kilometrejä. Suurin houkutin taitaa olla helppous, kaikki kuuluu kuukausihintaan pesuista ja siivouksista polttoaineeseen ja renkaanvaihtoihin. Voi keskittyä itse vaan käyttämään sitä autoa.

Mutta tällä on jo aika vähän tekemistä minkään merkkityytyväisyystutkimuksen kanssa.

Lähetetty: 19 Touko 2008, 21:36
Kirjoittaja Riccardo
Eri maittain tilastot taas vaihtuvat, tässä Saksan malliin:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Saksal ... 5232546699

Alfa sijalla 11, Mersu 22. Lanciakin korkealla. Jossakin muistan nähneeni Alfan sijalla 5 tai jotain Saksan tyytyväisyystilastoissa.

Lähetetty: 19 Touko 2008, 22:43
Kirjoittaja V6
"Second place for AlFA Romeo in customer satisfaction from german magazine AMS.de"

oli kakkonen Porschen jälkeen.....

Lähetetty: 16 Kesä 2009, 22:42
Kirjoittaja jude
Tuulilasin merkkien merkki oli aika jäätävää palautetta Telttahouselle :mrgreen: . Palkit oli aika eri luokkaa kuin muilla ja erityismaininta, että harvat käyttävät merkkihuoltoa.

Lähetetty: 17 Kesä 2009, 09:37
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Sinänsä Deltaa puolustamatta niin itsekkin osallistuin siihen että palkit on alhaalla. Eikös siinä kysytty mielikuvaa (?) eli vastasin ihan miinukselle vaikka ko.liikkeen korjaustoiminnasta ei ole mitään kokemusta. Mielikuvat on taas rakentuneet täällä.