Tuli vaan mieleen tämän kesän (ai minkä kesän???) juttu: ajeltiin italialaisen kamun kanssa kotimaisella maantiellä ja morottelin vastaantulevalle Alfalle, josta vastattiin. Satuin sitten kertomaan paikallisen tavan, mikä oli tälle Alessandrolle tietysti ihan uusi ja kiinnostava juttu. Teki vielä pahan kysymyksen: paljonko Alfoja on Suomessa? - vastaus öö tuota öö varmaan joku 10 000. (osuiko hehtaarille?).
Tuosta hetkestä asti on mieltä vaivannut kysymys: kuka tunnustaa aloittaneensa morottelun? Nimittäin kaikkien Alfistien äiti, toisaalla foorumilla mainetta niittänyt Markulan Jassu ei muista, että moista tapaa olisi ollut olemassa kultaisella 70-luvulla.
Eli syyllinen esiin.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
70-luvulta muistan vain serkun rättisitikan kyydissä olleena, että 2CV-kuskeilla oli tapana morotella tuolloin. Olisko joku päivittänyt 2CV:n Alfaan ja jatkanut käytäntöä ?
Salaperäistä moro-miestä voisi lähteä jäljittämään Club Alfa-Romeo Finlandin alkutaipaleelta -70 luvun loppupuolelta. Tuolloinhan
Alffa Romeeo oli vielä suht´koht harvinainen näky katukuvassa ja ikäänkuin
hengenheimolaisuuteen kuului tavallaan kohteliaisuussääntönä heilauttaa
käpäläänsä kohdatessa toinen Alfisti tien päällä. Kerhon humaaniin
ajattelutapaan ja periaatteisiin kuului myös "herrasmiesautoilun" edistäminen
kotimaamme liikenteessä. Ihan varma en itsekään ole kuka on todellinen
syyllinen morottelun aloittamiseen. Perinne on kuitenkin jo vuosikymmeniä
vanha.
Sellaisen huomion olen liikenteessä tehnyt, että morottelu ei ole ainoa mitä alfistit toisilleen tekee liikenteessä...tosin saattaa olla kuvitelmaa mutta tuossa viikonvaihteessa tein reissun itäsuomeen, ja ainakin jyväskylän korvilla moottoriteden liittymissä kurvaillessani huomasin alfistin antavan tietä toiselle alfistille. yms
Mistä lienee alkanut, mutta mieleeni on jäänyt omakohtainen eka kerta, kun 72-Sudin kanssa ensimmäistä kertaa olin tiepäällä oikein tosissani eli koeajon jne jälkeen. Vastaantulleesta GTV:stä nousi käsi oikeaoppisesti (eli naama peruslukemilla, katse tiessä, mutta lapanen korkealla) ja silloin sen tiesin: tämä on minun merkkini. Siitäkin huolimatta, että samalla reissulla BMW 1502 (tai sanotaan 2002, niin ei tunnu niin pahalta) katosi mutkatiellä horisonttiin.
Jönsson kirjoitti:...GTV:stä nousi käsi oikeaoppisesti (eli naama peruslukemilla, katse tiessä, mutta lapanen korkealla)...
Kiva, että saatiin tähänkin ohjeet. Pitänee hieman muuttaa tuota omaa tyyliä, joka on tähän asti ollut: naama ja käsi tuulilasissa, samalla idioottimaisesti virnistäen.
Juu, oikeasti olisi mukava tietää mistä tämäkin tapa on lähtöisin. Muissa maissa ei taida olla samaa käytäntöä?
hagger16 kirjoitti: naama ja käsi tuulilasissa, samalla idioottimaisesti virnistäen.
Se virnistely ja sisäinen myhäilyhän alkaa jo siinä vaiheessa, kun horisontissa häämöttävän hahmon tunnistaa Alfaksi. Virnistely loppuu vasta renkaiden nieltyä pari kilometriä asvalttia. Sen jälkeen vielä myhäillään.
hagger16 kirjoitti:Kiva, että saatiin tähänkin ohjeet. Pitänee hieman muuttaa tuota omaa tyyliä, joka on tähän asti ollut: naama ja käsi tuulilasissa, samalla idioottimaisesti virnistäen.
Juu, tuo on aivan tuomittavaa. Ilmeen on oltava totinen, hieman välinpitämätönkin, jotta synnytetään viileä vaikutelma ja muut tienkäyttäjät ja mahdolliset kyytiläiset ymmärtävät, että alfistien keskinäinen tervehdys on niin arkipäiväisen itsestäänselvä selkäydinreaktio, ettei siiihen edes itse kiinnitä huomiota. Kunhan autonominen tikapuuhermosto vain toimii. Eikä se lapanenkaan itse asiassa hirveän korkealla käy, mutta kämmenen on näyttävä (ns. Mussolinin tervehdys).
hagger16 kirjoitti: Juu, oikeasti olisi mukava tietää mistä tämäkin tapa on lähtöisin. Muissa maissa ei taida olla samaa käytäntöä?
On toki, esim täällä Ruotsissa. Tosin aiemmin toimi varmemmin. Tänä kesänä autoilin Norjassa ja siellä oli morjestusprosentti 100, ainakin nyt tällä kertaa. Itse asiassa luulen että ilmiö on aika kansainvälinen ainakin maissa missä Alfa on suht harvinainen mitä se tietysti on melkein kaikkialla. Mutta ei tämä mikään Suomi-ilmiö ole.
Ne ketkä tuntevat ajavansa "sielukkaalla"pelillä yleensä morjenstelevat.
Valtaosa nykyalfisteista ei kuitenkaan näin tee johtuen ehkä tietämättö-
myydestä tai sitten Alfan lisääntymisestä käyttöautona. Harmi sinänsä,prätkä
hemmothan ovat moikkailleet toisiaan iät ajat. Suomalaiseen liikennekult-
tuuriin ei kuulu muutenkaan morotella ventovieraita paitsi ehkä keskistä
näyttämällä tai muilla negatiivisilla eleillä osoittaen paheksuntaa kanssa-
kulkijaa kohtaan.
Komppaan edellistä, ei ole uusista Alfoista tullut ikinä morotuksia, nykyään siis 159:stä. Taitavat olla lähes poikkeuksetta tietämättömien työsuhdeautoja. Kotkan seudulla ainakin kaikki 156 ja vanhemmat morottelevat aina. Kiitos vain piristyksistä!
Mulla nyt menee muutenkin huonosti kun on mopo, rättäri ja 159. Lapa nousee jopa vaimon Lanciastakin, mutta älkää ny ihmetelkö, jos menee välillä konseptit sekaisin ja tulee morjesteltua milloin millekin.
^Sehän on kätevää jos kaikista kulkineista voi morotella sen enempää ihmetystä herättämättä. Minulle joskus käy niin että firman kuormurin ratista moikkaan vastaan tulevaa Alfaa ennenkuin havahdun täyteen tietoisuuteen.
Tiedoksi vaan jos kuorma-autosta yllättäen moikataan
Samoja huomiota Pohjoisesta. Uudemmat ei paljon morottele (159 & 147). Eikös mersumiehillä ollut myös kultaisella 80-luvulla tapana tervehtiä toisiaan kohdattaessa? Vai oliko se vaan meidän kylällä?
matupatu kirjoitti: Salaperäistä moro-miestä voisi lähteä jäljittämään Club Alfa-Romeo Finlandin alkutaipaleelta -70 luvun loppupuolelta. Tuolloinhan
Alffa Romeeo oli vielä suht´koht harvinainen näky katukuvassa ja ikäänkuin
hengenheimolaisuuteen kuului tavallaan kohteliaisuussääntönä heilauttaa
käpäläänsä kohdatessa toinen Alfisti tien päällä. Kerhon humaaniin
ajattelutapaan ja periaatteisiin kuului myös "herrasmiesautoilun" edistäminen
kotimaamme liikenteessä. Ihan varma en itsekään ole kuka on todellinen
syyllinen morottelun aloittamiseen. Perinne on kuitenkin jo vuosikymmeniä
vanha.
Kaitpa se on lähtenyt siitä hieman harvinaisemmilla kulkupeleillä liikkumisesta. Esim. 70-luvun lopulla kun faijalla oli Fiat 128 Sport Coupe, niin kyllä ne harvat samanlaisella vastaantulija nostivat lapaa.
Eikös mersumiehillä ollut myös kultaisella 80-luvulla tapana tervehtiä toisiaan kohdattaessa? Vai oliko se vaan meidän kylällä?
Ne tunsi toisensa - toinen oli taksikuski ja toinen lainan myöntänyt pankinjohtaja.
Vaihtoehto 2 . Ne oli ne teidän kylän 2 taksia ja ne nyt moikkaa aina.
Takavuosina suomalaiset moikkasivat toisiaan pohjoisessa Ruotsissa ja Norjassa vielä joskus 60-luvulla, kun oli vähemmän porukkaa liikkumassa kuin nykyään.
Kyllä tapana morottelu on erimuodoissan varmasti lähes yhtä vanha
kuin autoilun historia. Nostelihan Fordin Henrykin hattuansakin aina alfan
kohdatessaan johtuen kait tosin merkin harvinaisuudesta mutta minuakin
kiinnostaa lähinnä milloin Alfistien keskuudessa lavan heiluttelu on saanut alkunsa.