Sivu 1/1
Huoltosilta
Lähetetty: 18 Loka 2008, 07:59
Kirjoittaja KJS
Onko kukaan törmännyt missään kuvan tyyppiseen huoltosiltaan. Korkeus voisi olla esim. luokkaa 40-50 cm. Mahtaako saada mistään valmiina vai pitääkö lähteä ostelemaan rautaa ja suunnittelemaan itse?
Lähetetty: 18 Loka 2008, 08:19
Kirjoittaja piesuli
Biltemastahan saa niitä pukkeja millä yhden kulman saa ajettua ylös niitä vaan joka nukkaa. jos ei muuten onnistu..
Lähetetty: 18 Loka 2008, 10:43
Kirjoittaja Epezi
piesuli kirjoitti:Biltemastahan saa niitä pukkeja millä yhden kulman saa ajettua ylös
Sopivat tosin vain corollaan, en sen verta korkeita ettei tähän mennessä ole yksikään alfa noussut niitten päälle. Kaikenlisäksi molempien päiden saaminen pukeille yhtäaikaa on mahdotonta, tämä edellyttäisi että toiset rampit pitäisi saada auton alle

eikä eteen tai taakse.
Tuommoista isompaa ramppia ole itsekin miettinyt, ostaa/rakentaa.
Lähetetty: 18 Loka 2008, 11:10
Kirjoittaja Auristo
Epezi kirjoitti:piesuli kirjoitti:Biltemastahan saa niitä pukkeja millä yhden kulman saa ajettua ylös
Sopivat tosin vain corollaan, en sen verta korkeita ettei tähän mennessä ole yksikään alfa noussut niitten päälle. Kaikenlisäksi molempien päiden saaminen pukeille yhtäaikaa on mahdotonta, tämä edellyttäisi että toiset rampit pitäisi saada auton alle

eikä eteen tai taakse.
Tuommoista isompaa ramppia ole itsekin miettinyt, ostaa/rakentaa.
Minun "Corolla" 156 v6 nousee kyllä noille bilteman pukeille. Etupäässä pukit pyörien eteen ja takana pyörien taakse ja peruttamalla ylös. Molempia päitä ei saa noilla yhtäaikaa ylös (vaikka olisi 4 pukkia) koska pukit eivät mahdu takapyörien eteen/etupyörien taakse kuten Epezi jo sanoi.
Tämä siis vakioalustalla.
Lähetetty: 18 Loka 2008, 11:27
Kirjoittaja Gasolina
Miten olisi nosturi? Käytettyjä löytyy jo melkein pikkurahalla, Nettivaraosasta löytyi
tämmöinen hiukan keskeneräinen omavalmiste.
E:Onko kellään muuten kokemuksia
näistä halvoista 2-pilari nostureista? Jonkinlainen nostin pitäis tuonne omaan talliprojektiinkin hankkia.
Lähetetty: 18 Loka 2008, 12:21
Kirjoittaja Laku
Tiedä ny sitten, paljonko tommoinen matala pukki auttaa. Mää oon viime aikoina vaan kylmän viileesti tunkannut autoo ylös niin korkeelle, että mahtuu itte alle ja tukenut hyvin puitten/renkaitten yms. varaan.
Just tässä viettänyt pari viikkoa eri hommeleissa Rättärin alla. Raksinut bensatankkia irti kiinni ja ja vaihtanut takatukivarren sekä siivonnut runkoa peräpäästä. Seuraavana nousee kummatkin kyljet ylös vuoron perään ja sitten nokka. Eli sitten on alustan hommat ohi.
Lattialla on paksuhko kynnysmatto, joka ei tosin tykkää kipunoista, käryää perkules inhottavasti. Niin ja haalarit on kyllä suoraan sanoen aika paskaset.
Mutta näillä mennään, mitä on.
Lähetetty: 18 Loka 2008, 14:05
Kirjoittaja Pasi
Lähetetty: 18 Loka 2008, 15:13
Kirjoittaja jeQQ
Kaverilla on tuollainen kaksipilarinostin ulkona pressuhallissa, se on helvetin näppärä vehje! Hyvin on toiminut kesät ja talvet..
Lähetetty: 18 Loka 2008, 17:52
Kirjoittaja Kirk
piesuli kirjoitti:Biltemastahan saa niitä pukkeja millä yhden kulman saa ajettua ylös niitä vaan joka nukkaa. jos ei muuten onnistu..
Edellä mainittujen epäkohtien lisäksi ulkona, sorapohjalla ainoa konsti, millä itse olen saanut yhdenkään kulman pukkien päälle, on ollut tunkkaamalla... Pukkien nousukulma on niin jyrkkä että ne vaan liukuu pois alta ellei saa tuettua jollain (mikä on sorapohjalla aika tekemätön juttu). Vai olisko jollain hyviä vinkkejä, ettei tartte ihan vesilintua noilla heittää...?
Lähetetty: 18 Loka 2008, 19:56
Kirjoittaja Hepa
Ite olen laittanut vahvat lankut loiventamaan sitä nousukulmaa. Tunkilla la pukeilla pärjää silti kyllä paremmin. Varsinkin jos on kaksi hallitunkkia niin koko etu/takapään saa kerralla ylös ja sitten pukit alle.
Parhaiten nuo rampit toimii varmaan verkonpainoina, kunhan maalaa ne vihreäksi, ettei kalat pelkää.
Lähetetty: 18 Loka 2008, 21:02
Kirjoittaja Ärräpää
Tuollaiset biltemat jutut löytyy. Lankut piti laittaa niin sai auton ajettua. On muuten aika hankalaa... Muuten ihan jees, mutta jotain lisäpainoa niihin vois saada.
Lähetetty: 19 Loka 2008, 14:44
Kirjoittaja Rasvis
Gasolina kirjoitti:E:Onko kellään muuten kokemuksia
näistä halvoista 2-pilari nostureista?
Samasta putiikista löytyvä nelipilarisiltanostin olisi äärimmäisen kiva peli mutta eipä ole saatavilla sen sijoittamiseen tarvittavaa hallia. Tuontyyppistä laitosta aikanaan ruotuväessä käyttäneenä tajusin kuinka autoremonttikin voi oikeasti olla mukavaa kun käytettävissä on kunnon tilat ja vehkeet.
Lähetetty: 19 Loka 2008, 17:27
Kirjoittaja alfa164
Epezi kirjoitti:piesuli kirjoitti:Biltemastahan saa niitä pukkeja millä yhden kulman saa ajettua ylös
Sopivat tosin vain corollaan, en sen verta korkeita ettei tähän mennessä ole yksikään alfa noussut niitten päälle. Kaikenlisäksi molempien päiden saaminen pukeille yhtäaikaa on mahdotonta, tämä edellyttäisi että toiset rampit pitäisi saada auton alle

eikä eteen tai taakse.
Tuommoista isompaa ramppia ole itsekin miettinyt, ostaa/rakentaa.
Myös oma "corolla"gtv nousee komiasti,kun maltilla ajaa

Lähetetty: 19 Loka 2008, 17:48
Kirjoittaja KJS
Suunnitelmat alkaa hahmottua. Laittelen kuvia joskus kun tulee valmista. Nosturi olisi hieno, mutta kun talli sattuu olemaan hiekkapohjainen, niin ei oikein toimi ja nosturipaikka on järjestettävissä työn kautta jos sille on tarvis. Noille Bilteman rampeille 156 nousi ollessaan vakio, mdallettuna ei. GTV meni orkkiksena, madallettuna ei. Mareaa en ole kokeille, mutta epäilen, se kun on niin pitkänokkainen ja 147 ei taatusti mene madallettuna.
Lähetetty: 19 Loka 2008, 20:49
Kirjoittaja Gasolina
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: nelipilarisiltanostin olisi äärimmäisen kiva peli mutta eipä ole saatavilla sen sijoittamiseen tarvittavaa hallia.
Mulla olisi halli, tai oikeastaan vaan talli, mutta fyrkkaa uupuu

Jossain vaiheessa tuommoinen pitää kuitenkin saada..
KJS kirjoitti:Suunnitelmat alkaa hahmottua.
Tuota sun piirustusta muokkaamalla tekisin itse seuraavasti; etupään luiskat jäisi pois, takapään pukkeihin tulisi saranat ja etupään pukit olisi irroitettavat/saranoidut ja lukittavat. Sillat itsessään toimisi myös ajosiltoina, siten,että ne laskettaisi etupäästään maahan jolloin auto olisi helppo ajaa loivaa siltaa paikalleen. Etupään voisi sitten nostaa ylös vaikka ns. off-road tunkilla, jossa on pitkä nostoliike. Sitten vaan taittaa etupään jalat alle tueksi ja auto on ylhäällä, eikä maksa paljon. Ymmärsiköhän tästä mitään

Lähetetty: 19 Loka 2008, 21:29
Kirjoittaja ollikuhta
Juurikin samanlaista (gasolinan suunnitelma) olen mielessäni haaveillut.
Lähetetty: 19 Loka 2008, 21:32
Kirjoittaja Epezi
Vielä kun joku keksisi jonkun ratkaisun jolla pystyisi auton ollessa sillassa tunkkaamaan vielä nurkkia ylös.
Lähetetty: 19 Loka 2008, 21:33
Kirjoittaja piesuli
Ite kanssa nosturi hommaamassa kunhan nyt saa ton tallin siivottua että sinne mahtuis ees yks auto... ei tarvis talvella pakkasessa tehdä niinkuin yleensä...
Lähetetty: 19 Loka 2008, 21:45
Kirjoittaja TeroV.
Itselläni on ollut suunnitelmissa viritellä 2-pilarinostin järeän teräsrungon päälle, jolloin koko vekotinta voisi siirrellä traktorilla (joko jalaksilla tai irroitettavien pyörien päällä) sopivaan paikkaan. Riittävän korkeata tilaa ei sisältä nostimelle löydy ja ulkona oleva nostin mahdollistaisi paremmin esim. alustapesut, kun ei tarvitsisi pesurin kanssa varoa kastelemasta tallissa olevia muita roippeita. Onko siirrettävää pilarinostinta sattunut kenelläkään silmiin? Esimerkki olisi hyvä nähdä, ennen kuin ryhtyy itse moista loukkua rakentamaan...

Lähetetty: 19 Loka 2008, 21:49
Kirjoittaja Epezi
Siinä onkin jännä projekti. Eniten hankaluuttaa tulee varmasti aiheuttamaan rakenteen tukevuus. Auto kun on nostettu ylös niin ihan betoniinkin pultatussa nosturissa on aina vaara kaatumiseen.
Lähetetty: 19 Loka 2008, 21:50
Kirjoittaja Rasvis
Epezi kirjoitti:Vielä kun joku keksisi jonkun ratkaisun jolla pystyisi auton ollessa sillassa tunkkaamaan vielä nurkkia ylös.
Jaa, eikö tuo ramppien väliin tuleva kevennin ole passeli?
Lähetetty: 19 Loka 2008, 22:15
Kirjoittaja Epezi
Tottahan toki, tätä varten pitäisi ramppeihin tehdä urat keventimen rullille, ja niiden pitäisi lisäksi olla aika tukevat. Keventimetkin taitaa olla ihan hyvissä hinnoissa... Täten ajattelinkin että jos pystyisi tekemään jonkun sopivan alustan johon sitten asettelisi hallitunkin.