Sivu 1/1
Jumittava jarrusatula
Lähetetty: 03 Marras 2008, 16:51
Kirjoittaja Rasvis
Työnsin tälle puolelle kun koskee Alfan sijaan Überwagen 330deetä.
Etujarrulevyjä ja -paloja vaihtaessa tuli huomattua että vasemman etujarrusatulan mäntä ei suostu painumaan kokonaan sisään asti. Suurimman osan matkaa painuu suht suosiolla vaikka voimaa vaatiikin, sitten tulee stoppi. Ei mahdu paikalleen uusien palojen ja levyjen kanssa. Oikea puoli meni ilman mutinoita.
Voiko etusatula olla sillä tavalla jumissa että mäntä liikkuu kyllä osan matkaa ihan nätisti mutta ei suostu menemään pohjaan asti vai voiko tuossa olla joku jippo? Tähän asti vastaan tulleet satulat ovat olleet kokonaan jökiksessä, tämä ei. Onko muuta konstia kuin tilata suosiolla uusi satula?
Lähetetty: 03 Marras 2008, 17:23
Kirjoittaja Alfisti
Jospa mäntä on hiukan ruosteessa/hapettunut sieltä jarrupalan puoleisesta päästä (suojakumin alta.) Itselle noita ainakin on usein osunut eteen ja niinpä nykyään uusia paloja laittaessa tapaan aina raottaa suojakumia ja tarkistaa tilanteen ja hioa hiukan mäntää tarvittaessa ja sitten ruiskata sinne jarruneste/tiivisteenhoitoaine cocktailin ja suojakumi takas kiinni. Aika useinhan jarrut alkaa jumittaa palojen vaihdon jälkeen juurikin tuosta syystä, että kun mäntä on ollut vanhojen palojen kanssa pitkällä ulkona niin se on päässyt ruostumaan ja kun se sitten painetaan takaisin pohjaan niin se alkaa jumittaa.
Lähetetty: 03 Marras 2008, 17:51
Kirjoittaja Gasolina
Kyllä itsekin kallistuisin olettamaan, että jotain töhnää on männän ja sylinterin välissä ja mäntää sisään työntäessä se jumittaa.
E: Oletko jo vaihtanut toisen puolen? Jos olet niin ei kai vaan nestesäiliö ole tullut täyteen?
Lähetetty: 03 Marras 2008, 21:07
Kirjoittaja Rasvis
Toisen fillarin kilut oli jo vaihdettu mutta nestesäiliössä oli mielestäni koko ajan kansi auki, ihan sen vuoksi että on helpompaa tarkkailla josko tuolla olisi ollut halua tulvia yli.
Kaipa tuo sitten tosiaan on ruostunut, ja ilmeisesti mäntä, ei sylinteri. Mäntä tuskin hionnan jälkeen kauaa kestää ennen kuin on taas jökiksessä, pelkän männän vaihto saattaisi riittää mutta kunnostetun vaihtosatulan maksaessa 80 euroa ei paljon kannata alkaa askartelemaan. Täytyy siis usuttaa auton omistaja varaosakaupoille (taas).
Kiitos neuvoista!
Lähetetty: 04 Marras 2008, 12:49
Kirjoittaja jiiässä
Tähän asti vastaan tulleet satulat ovat olleet kokonaan jökiksessä, tämä ei. Onko muuta konstia kuin tilata suosiolla uusi satula?
Sylinteri sisältä osittain ruosteessa, satulaan auttaa hoonausvispilä ja mäntään hieno vesihiomapaperi+ uudet tiivisteet jos saa, vanhatkin saattaa säilyä käyttökelposena..
Lähetetty: 04 Marras 2008, 16:05
Kirjoittaja Rasvis
Olen ollut siinä uskossa että se hoonaaminen on väliaikainen apu, jos männästä ja/tai sylinteristä on pinta rikki niin kohta ruostuu kumminkin uudelleen.
Vaiko eikö kö?
Lähetetty: 04 Marras 2008, 17:22
Kirjoittaja mattijus
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Olen ollut siinä uskossa että se hoonaaminen on väliaikainen apu, jos männästä ja/tai sylinteristä on pinta rikki niin kohta ruostuu kumminkin uudelleen.
Vaiko eikö kö?
Ei kai sitä pinnoitusta tartte puhki hoonata
Sit opastaa vaan auton omistajaa käyttämään niitä jarruja ettei jatkossa jumi.
Lähetetty: 04 Marras 2008, 17:32
Kirjoittaja Rasvis
Tarkoitinkin että kai se pinta jo on jostain puhki jos kerran on ruostunut jumiin.
Lähetetty: 04 Marras 2008, 18:22
Kirjoittaja Gasolina
Jos uusi satula tosiaan maksaa vain 80.- ei paljon kannata vanhan kanssa tuhria. Menee hukkaan työ ja siihen käytetty aika.
Lähetetty: 04 Marras 2008, 19:58
Kirjoittaja MP
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tarkoitinkin että kai se pinta jo on jostain puhki jos kerran on ruostunut jumiin.
Mulla moottoripyörässä takelteli etujarru ja siellä oli vaan jotain tosi lujaa likaa tarttunu mäntään ja siksi jumitti, ei kuitenkaan ruostetta - putsauksen jälkeen oli ihan hyvä. Rasvasin männät samalla jarrusylinterirasvalla (jotain silikonipohjaista).
Ne muutamat jarrut autoissa mitä oon purkanu on ollu aika happamia, mutta on ne kummiski vuosia toiminu putsauksen ja vesihiomapaperilla tehdyn TI hoonauksen ja mäntien rasvauksen jälkeen.