Talvi 08-09, tallissa pitäisi tapahtua.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Talvi 08-09, tallissa pitäisi tapahtua.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

166:
Jakopään osat jo hommattuna. Hihnat ja muunnin vaihtoon. Lisäksi ultrapesen painimet.
Toisesta alahelmasta on takapäädystä pala pois. Sitä ei näy mutta huomasin renkaan vaihdossa. Sinne menee tätä kuuluisaa savea. Sen korjaus. Samalla olisi tarkoitus tehdä se ruostesuojaus. Mutta..mutta...ainoa käyttis ja jatkuvassa ajossa.
Kieltämättä se että meitä on 6 henkeä niin puheissa ja tilanteissa tullaa siihen että useampaa penkkiä tarvittaisiin. Ja autojen hinnat olleet pudotuksessa.

Spider:
Pitäisi maalauttaa. Tai maalata :? . Yksi ajatus oli etsiä maalaamoista töitä (apuhommia) ja sitä vastaan maalauttaa. Mutta, onneksi, vaimo pääsi töihin ja vapaapäivät hoidan lapsia. Lasten hoitopaikat on niin kalliita. Mutta maalauttaminen niin kallista että hirvittää.
Tietysti Spider talvilevolla. Ajattelin laittaa pohjaan ja koteloihin (mihin saa purkamatta autoa, koteloruiskulla) varastointiöjyt (mm.neste myy suojaöljy nimellä). Mutta onko tuollaisesta kellää kokemusta ja kannattaako?
Etupään jousituksen purkaminen ja herkistys. Taakse uudet ja jäykemmät puslat.
Vanteiden kiillotus.

GTV6
Onneksi voi edes selittää ajan puutteella, laiskuudella ja autotalliremontin keskeneräisyydellä. Mutta takakaarien vaihto, hieman paikkaa jalkatilan etureunaan ja tarkempi tutkimus konetilan pelteihin. Mutta jäänee tänäkin talvena tekemättä. Sisustahan tuosta on täysin purettuna mutta osat olleet kokoajan samassa paikassa joten niiden pitäisi olla tallessa. Kytkimen pääsylinteri pitäisi korjata ja yrittää vielä löytää se syy miksi HC on niin korkea.

On kyllä vaikeaa löytää aikaa ja voimia noihin hommiin. 166:nen anelee kaikkea pientä mutta kun sen kohtalo on hieman epäselvä. Pakoputki on ihan toimiva mutta vaikea sanoa kauanko menee. Takajousitus taitaa olla väsynyt jne...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Spider:
Turvavyöt pitäisi asennella, jarruja ja kytkintä koittaa ilmata. Etupään pyöräntuenta tarttis purkaa ja katsoa miksi nokka köllöttää suhteettoman korkealla. Pientä kasaamista ja muutakin sipistelyä olis tekemättä, radio tarttis saada paikalleen ja nysvätä jonkinlaiset jemmapaikat ämyreille.

75:
Lahot takakaaret pitäisi vaihtaa, patahuoneessa olisi tutkittava miksei kylmänä ole vetoa nimeksikään. Lämppärirempassa meni jotain pieleen, nyt ei ilmeisesti hana tahdo sulkeutua kokonaan eli saattaa mennä taas kojelaudan irrotteluksi. Vanteissa on vähän hapettumaa, olisi syytä kiillottaa ja lakata. Lakkavikojen vuoksi ylimaalauskin pitäisi kait joskus tehdä, maksaa vaan €€€. Jonkun edeltävän masentajan tärväämään pakosarjaan pitäisi taikoa uusi jenga. Vaihteisto pitänee jossain vaiheessa pudottaa ja räjäyttää.

406:
Jakohihnan, vesipumpun ja termarin, suodattimien ja jarrunesteiden vaihto. Kuskin istuinlämmittimen voisi korjata jos kiinnostaisi (ei ole pelkoa). Kytkin ja vauhtipyörä tulevat ehkä tiensä päähän jossain vaiheessa, nyt 355tkm ja alkuperäiset hilut sisällä. Odotanko niin kauan että hajoaa ja jään tien päälle vai vaihdanko etupellossa?

...ja oikeasti muut paitsi Pösö saavat talvehtia rauhassa, ei riitä motivaatio kylmässä tallissa könyämiseen. Pököttimen taas täytyy pysyä ajossa, pitänee koittaa saada faijan tallia lainaksi joku päivä.

Voittaisipa lotossa, oma lämmin talli olisi hankinta numero yksi. Ja kaksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Giulia:
Odottaa uutta maalipintaa. Oikeastaan muuta en ole suunnitellut ensi talveksi. Istuimet pitää verhoilla uudelleen, mutta tämä jäänee ensi vuoden syksyyn. Niin ja kaikenlaista pikkuhommaa riittää rajattomasti, mutta sehän onkin harrasteauton idea.

156:
Boset pätkii silloin tällöin, mutta ajan niin vähän, että tuskin asialle tulee tehtyä mitään. Oikeastaan olen miettinyt laittaisiko tämänkin seisontaan talveksi.
Giulia Super -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

33 Permis: Mistähän aloittaisi, no kardaani paikalleen tietysti. Takajarruille pitäisi saada painetta lisää. Takapyöränlaakeri vaihtaa, alustan parantelut: puslia, iskarit jne. Pari ruostekorjausta, ja sitten maalaus, taikka hätätilassa edes myllytys.

164 purkuauto: Ilmastoinnin osat irti, ja huoltaen. Moottori ja vaihteisto irti. Loppu saakin varmaa lähteä paaliin.

75 purkuauto: Jaksaneeko tätä edes purkaa, menee varmaan paaliin tuommoisenaan.

164 TS: Tämä työlle lähinnä keväällä: Ilmastoinnin asennus sekä perushuoltoa: anturivikoja, vetarin suojakumia jne.

Hommat tökkii lähinnä valuutan puuttumiseen, aikaa saa onneksi vähän repäistyä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Punanen 75. Uusittavaa startti, etupyöränlaakerit, etujarrusatulat ja letkut, takajarrujen paineenalennin jumissa, kampiakselin etupään stefa, ainakin 1 tunkinkorvake hitsattavaa, venttiilisäädöt ja nokkanenät ainakin tarkastaa...*.

Harmaa 75. Vaihdelaatikko vailla uusia päittäislaakereita ja öljyjä, pari puslaa taakse, toinen takaovi oikastava, uusia ylätukivarsia vailla eteen...ainakin...*.

Golf. repsikan oven lukkopatruuna, muut onkin jo tehty.. :-D

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Sprint: jos sais hankittua kevään aikana etu/takaiskarit, jarruputket, hihnat, vesipumppu,-letkut. Lopuksi maali päälle, jos vaan löytäis edullisen paikan sillä pääsi hitsisaumat pikkasen muotoilemaan kylkeä.
Talli on kyllä lämmitettävissä mutta odotellaan että aurinko olisi korkeammalla ja nippu euroja käytettävissä.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Noh laitetaas nyt jotain listaa.

33 Giardinetta:

Takapään kokoonparsinta, taka-akselin huolto(stefat, laakerit, hiekkapuhallus/maalaus). Vasemman sisemmän vetonivelen vaihto. Edestä jalkatilojen hitsaus. Kaasareitten ultraäänipesu ja sitten viedä säädettäväksi. Kardaanin remppaus(ainakin kannatinkumi). Jarrut herkistellä toimiviksi ja vaihtaa palat joka nurkkaan. Toivottavasti ehtisi vielä kevät-talvella ajelemaankin.

33 varaosaraato

Tekniikka irti ja syyniin, ulkohomma joten ehkäpä ei nyt talvella tule tehtyä..

Lancia Y10 -89(äidin auto)

Helmojen hitsaus, takajousien vaihto, jarrujen herkistely, pyyhkijänmoottorin korjaus, keskuslukituksen korjaus, takalasin pyyhkijän moottorin vaihto.

Lancia Y10 -88

Vaihdelaatikon vaihto, helmojen hitsaus ja takajarrujen herkistely. Sitten myydä pois tai keksiä jotain kivaa.

Fiat 126A

Oikean helman, etupyöränkotelon ja lattian hitsaus. Kone pääasiassa kasassa ja käy mutta kaikkea pientä säätöä löytyy. Jarrujen ilmaus. Takapyöränlaakerien vaihto, olkatappien vaihto. Sitten rekisteröimään :)

Fiat 128 Sport Coupe -74

Pitäisi hakea Nummelasta takaisin kotio tai löytää ostaja.

On siinä projektia :crazyeyes:
Joona Karimaa
____________

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no pitäisihän sitä värkätä vaikka ja mitä kun olisi vain tuota
motivaatiota.. :wink:

90
mätävikaa eli peltihommia tiedossa.

-helmapellit vaihtoon.
-varapyörän kotelon ja sivustan paikkaus.
-etujalkatilankaukaloiden tarkistus ja tarpeenvaatiessa paikkaus.
-tuulilasin vaihto, samalla lasin ympäryksen putsaus mahdollisesta ruosteesta ja tarpeenvaatiessa maalaus.
-ovien alareunojen putsaus ruosteesta, tarvittaessa paikkaus ja maalaus.

tekniikka:

huolto eli vaihtoon menee:
-jäähdytydnesteet.
-tulpat.
-moottoriöljyt +suodatin.
-ilmansuodatin.
-jakohihna.
-vaihteistoöljyt.
-ohjaustehostimen öljyt.
-jarrunesteet.

muuta:

-veihdekepiltä vaihteistolle menveän tangon tarkistus ja tavittaessa vaihto.
-lämmityslaitteen etuvastuksen putsaus ja tarvittaessa vaihto
(pientä palaneen kärtyä ilmassa)
-kattoluukun vedenpoistoputkien tarkistus.
-kattoluukun moottorin herkistely ja kiskojen voitelu.
-kattoluukun verhouksen siistiminen(repsottaa hieman)
-etupenkkien säätöjen toimimattomuuden tarksistus.
-lattiamaton vaihto, paskanruskeasta mustaan.. :wink:
-jarru satuloiden, palojen ja levyjen tarkistus.

jossain välissä myös nokka-akselit päivittyvät 164 QV-versioihin..

no huh kylläpäs tuossa onkin työmaata vaikka pelkillä helmapeltien vaihdolla piti selvitä.. :roll:


GTV6
no tässä ei ole mitään isoa kun koppakin on käyty läpi, mutta nyt alkaa olla kaikki tarvittava palikka kasassajoten pitänee pikkuhiljaa siirtyä sanoista tekoihin.

-moottorin vaihto 2.5->3.0 QV versioon.
-CSC- peltisarjat paikalleen.
-BMC-DIA system paikalleen.
-molempien sähköflektien korvaaaminen matalemmilla versioilla.
-huohottimen purkaminen -> tilalle kokoojasäiliö.
-lamda-anturin + seosmittarin asennus.
-termostaattiohjatun öljynlauhduttimen asennus moottoriöljyille.
-putkiston muutokset pakosarjojen myötä->mahdollisesti tuplaputkistona keulasta perään asti(suunnitteluasteella vielä).
-ajovaloumpioden uusiminen.
-alkuperäisen bensatankin korvaaminen pienemmällä 40-50L kisatankilla.
-vas takapyöränlaakerin vaihto.


saapa nähdä onko ajossa vielä ensikesänäkään... :wink:

sitten olisi tulollaan vielä mahdollinen giulietta projekti vuosikertaa -81 josta olisi hyvästä lähtökohdasta johtuen tarkoitus tehdä museokuntoinen auto mutta tästä lisää joskus myöhemmin..

eikjöhän tuossa ole jo hieman säätämistä tälle talvea.. :)

lambretta
Viestit: 37
Liittynyt: 12 Touko 2005, 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Sisältöä autotallielämään talveksi

Viesti Kirjoittaja lambretta »

Spiderin hengitystä täytyy tutkia, veto alakierroksilla huono, korinaa ja horinaa. Sähköjä herkisteltävä, sisäsiistimistä. Autoni on valmistunut Pininfarinan hihnalta 15. tammikuuta -87, joten autotallisynttärit täytyy järjestää, proseccoa konepelliltä!
Muut : Vespat saavat nuokkua rauhassa, mutta fillariosastolla voisin päivittää Campagnoloja - jos lompsa suo.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tälle talvelle jo tehty:
Alfa:
Kaasari ja polttoaine suodin puhdistettu
Kaasuvivustoon vaihdettu uudet nivelet, kun sattui löytymään maailmalta
Venttiilit säädetty. Tämä olikin operaatio, kun uusia säätöpaloja ei saa mistään. Onneksi on oma sorvi tallissa.
Apusimpukan puslat vaihdettu.
Vesipumpun laakerit ja tiivisteet vaihdettu.
Vielä pitäisi tehdä Polttoainepumpun vaihto ja rasvata penkit.

Galaxie:
Polttoainetankin anturi vaihdettu, kun löytyi uusi maailmalta.
Tämä odottaa nyt vain kevääseen uuden omistajan hakureissua tänne pohjoiseen.

T-bird:
Odottelee käyttöä. Tämä jäi näköjään tarpeettomaksi. Ostakkee pois.

Maverick:
Tällä vain ajetaan ja pestään milloin tarvista on. Seuraava huolto 9/2009. Tulee varmaan tuo vuosi nopeammin täyteen, kuin 20tkm.
Pitänee keväällä rasvata penkit.

Vespa:
Öljyt pitäisi vaihtaa ja käydä muutenkin huoltorutiinit ensi kesää varten.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

tsav kirjoitti:Tälle talvelle jo tehty:
Alfa:
Venttiilit säädetty. Tämä olikin operaatio, kun uusia säätöpaloja ei saa mistään. Onneksi on oma sorvi tallissa.
Täytyy mielenkiinnosta kysyä että minkälaiset säätöpalat tuon ikäisessä koneessa sitten on?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tiige kirjoitti:
tsav kirjoitti:Tälle talvelle jo tehty:
Alfa:
Venttiilit säädetty. Tämä olikin operaatio, kun uusia säätöpaloja ei saa mistään. Onneksi on oma sorvi tallissa.
Täytyy mielenkiinnosta kysyä että minkälaiset säätöpalat tuon ikäisessä koneessa sitten on?
Venttiilin varren päällä on eripaksuisia nappeja ja niiden päällä kupit. Venttiilin varren halkaisija on eri kuin uudemmissa, joten uudemmat palat ei käy. Tai näin ainakin osatoimittajat antoivat ymmärtää. En kyllä tullut edes kokeilleeksi olisiko uudemmat saanut modattua sopiviksi. Tuollainen 750 konehan on samannäköinen kuin uudemmatkin, mutta osat ei käy ristiin. Esim öljypumppua metsästin lähes 2kk ja olin jo muokkaamassa uudemmasta pumpusta sopivaa, kun satuin löytämään saksasta uuden 101-pumpun, joka kävi paikoilleen paljon pienemmillä muutoksilla.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^mulle on jostakin kulkeutunut laturi tuollaiseen - jos siis sattuu tarviimaan.
..ammattina autoslalom..

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

kumimuumi kirjoitti:^mulle on jostakin kulkeutunut laturi tuollaiseen - jos siis sattuu tarviimaan.
Pistetään korvantaakse. Oulussa Hämeen autosähkökin tarjosi kunnostettua vaihtolaturia. Niilläkin olisi ollut noita hyllyssä, mutta vaihdoin omaan uudet hiilet ja laakerit ja ostin uuden säätäjän. Näkyi toimivan ainakin kesän ajot. Tosin eipä tuossa tuota virtaa kulukaan, kun ei ole kuin valot kuluttamassa ja nekin pidän parkeilla.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

GTV V6 TB Öljynvaihto ja sitten ajoa koko talvi :roll:

75 V6 TB Takajarrujen siirto pois laatikon kupeesta napojen viereen, lisää ahtoja, uudet pakosarjat, lisää ahtoja, erilainen kytkin, peltien suoristelua & siistimistä, kestävät vetarit, koneen purku ja kasaus ihan uteliaisuudesta. Niin, ja lisää ahtoja.

156 TS Jakopääremppa, venttiilinvarrenkumit, männänrenkaat, laatikon takastefa, kytkin.

Polaris, korotussarja, variaattori uusiks.

kawasaki, kone 550cc ==> 750cc (?)

Siinähän tuota arbeetia talveks.

Noiden lisäks pitäis yks omakotitalo pykätä :roll:

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

QV käytetty muutamaan kertaan lämpimäksi, tallin ovet on toki avattu :mrgreen:
Tata Nanosta ladattu akku, siinä kaikki.

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Vielä pitäisi jarrut käydä läpi, eteen uudet Brembon levyt, palat ja nesteet. Ja toivottavasti D2:sen coiloverit tulee ennen kesärengaskelejä.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ihan ensitöiksi se talli pitäisi siivota. Ennen en aloita yhtäkään remonttia :?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Joo, nyt siellä menee vaan hermo.

Jospa sunnuntaina saisi avaimet "omaan" talliin niin voisi siirtyä haaveilusta toiminnan asteelle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Räystäät tippuu ja perheestä kaikkien nenät. :( Viikko ollut omaa flunssaa, vaimon ja lasten. Ei ole mikään edistynyt. Tai töissä sain Spiderin osia puhdisteltua.
166: Jakopään sain tehtyä, kaikkine lisätöineen. Muut hommat vaikea tehdä kun on jokapäiväisessä ajossa. Vaimon työhommat ratkaisee paljon.

Spiderissä on etupään jousitus kasautumassa. Takapään meinaan ennen kesää tehdä. Vanteet kiillotan. Maalauksesta käyn kysymässä tarjoukset. Mikä voisi olla "markkina" hinta jos puran autosta listat, valot yms. Maalaamolle jäisi pohjatyöt yms. Ruostetta en uskoisi löytyvän.

GTV6 odottaa sitä tallin valmistumista.... :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin