Sivu 1/1

Viiden kilometrin savuverho!

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 10:18
Kirjoittaja alfista
Tuli tuossa viikonloppuna pönkitettyä Alfojen huonoa tekniikkamainetta oikein huolella! Jos olitte liikkeellä Kirkkonummella sunnuntai iltapäivänä, niin saatoitte huomata sinertävän savupilven, joka leppoisesti piirtyi koko keskustan läpi ja jäi leijumaan tyyneen ilmaan!

Homma yllätti täysin. Kone (1,9jtd,-05) on toki huoltojakson lopulla, mutta käy kuin unelma, vetää, ei sivuääniä ja kaikki näyttää olevan kunnossa. Kone käynnistettiin pihasta nollakelissä ja jätettiin tyhjäkäynnille hetkeksi. Tavaroiden pakkailua ja hiljakseen liikkeelle menoksi. Leppoisa mutaman sadan kilometrin matka edessä. Alfa-laatuaikaa tiedossa

Liikkeelle lähdettyäni kiinnitin huomioni normaalia voimakkaampaan höyryn muodostukseen kylmällä koneella. Noh, kostea keli, ei siinä mitään. Pariin kertaan piti vilkaista uudelleen. Aika sankasti antaa höyryä nyt. Kattoppas nyt, sanoin emännälle, savuttaako tämä?

Huoleni syveni kun huomasin, että parin kilometrin aukea täyttyi koko matkalta sankkaan savuun. Ei helv... nyt se sitten sen teki... voiiivvvv... heti iski normaalit katastrofi skennaariot ja poikkeustilanne ajatukset päälle. Millähän täältä jatkaa matkaa. Taksilla Helsinkiin ja sieltä junalla... Kuinka saadaan kaikki tavarat. Mihin helvettiin tämän hinaa, ei ainakaan Deltalle. Huomenna meen vi**u kyllä volsukauppaan saat***...

Savun määrä aivan älytön. Nuoruudesta tuttu sinertävä sävy, täyteläinen valkea savupohja, joka muhevuudessaan pärjää kesäisille kumupilville. Koko valtava. Tyyni ilma, joten savu jää paikalleen. Takana tulevat päättävät yllättäin käyttää sadan metrin turvaväliä... Muksu alkaa kitinän takapenkillä, emäntä vaikenee...

Jutussa ei ollut kuitenkaan mitään järkeä. En saanut millään päähäni, mitä koneesta olisi hajonnut. Savun määrästä päätellen reikä männässä tai turbon totaalinen halkeaminen tms, mutta auto kävi kuin unelma. Ei kilinöitä, kolinoita. Mikä ihme siihen nyt iski.

Noo, samutin koneen päästyäni hieman sivummalle. Onkohan öljyä mukana. Pelti auki ja tikku ulos, öljyä on. Päätin kuitenkin lisätä hieman, mukana sattui olemaan puoli litraa. Öljykorkista pienet höyryt, no kylmä kone. Jos männissä olisi savua vastaava vaurio, niin koneen olisi pitänyt puhaltaa öljytikkukin kiertoradalle. Ei mitään päällepäin paitsi helvetillinen savu kun koneen käynnisti.

Hommalle jäi vain pari vaihtoehtoa, josta ensin tuli mieleen, että kone päätti puhdistella itsensä jollain ylisyöttöjaksolla niin kuin olen kuullut niille olevan tapana.. Mutta ei helv, ei se voi noin saata***ti savuttaa silloinkaan. Onneksi en saanut palokuntaa tai poliisia perääni. Toiseksi vaihtoehdoksi jäi, että polttoaineen mukana oli jotain paskaa, vettä tai jotain. Mikä muu se voisi olla.

Silloin se iski... pikku juttu... Jätetäänpäs tämä vaikka vähäksi aikaa arvuuteltavaksi, niin saadaan pientä piristystä. Vinkki tulee tässä:

Tuo savupilvi johtui siitä, että en käyttänyt lukulaseja eräänä päivänä hieman aiemmin.

Arvauksia?

Ai niin, kivittää saa ihan vapaasti.

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 10:23
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Enpä ole näiden uusimpien Alfojen kanssa ollut missään tekemisissä (köyhyys). Mutta kun kerran saa arvata ja vastaavaa on muissa merkeissä ollut...eli webasto tuprautti.
Tai sitten dieselin hiukkassuodattimen puhdistusjakso...

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 10:24
Kirjoittaja Curva Grande
Tankkasitko bensalla ?

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 10:25
Kirjoittaja Ciancarlo
Ai ihme. Laitoitko pensaa tärpätin sekaan..?

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 10:32
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
No juu..vinkki lukulaseista jäi ottamatta huomioon. Laseistakaan, silmillä, ei ole kokemusta. Mutta kun tuossa jo tankkausvirhe mainittiin, ja tuntuisi että ei lukulaseilla sitä virhettä tehdä....kaadoit väärästä purkista tavaraa väärää paikkaan...autossa siis. :wink:

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 10:32
Kirjoittaja alfista
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Enpä ole näiden uusimpien Alfojen kanssa ollut missään tekemisissä (köyhyys). Mutta kun kerran saa arvata ja vastaavaa on muissa merkeissä ollut...eli webasto tuprautti.
Tai sitten dieselin hiukkassuodattimen puhdistusjakso...
Webastoa ei ole. Puhdistusjaksoa minäkin epäilin ja saattoi olla osasyy, mutta en usko.

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 10:33
Kirjoittaja alfista
Curva Grande kirjoitti:Tankkasitko bensalla ?
Ei, bensaa en tankannut.

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 11:03
Kirjoittaja seppo
Autossahan ei edes ole partikkelisuodatinta, joten huohotinventtiili imusarjan takana rikki, eli poltti öljyä! Ei tosin liity lukulaseihin millään lailla?

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 11:10
Kirjoittaja alfista
Alfistipohjoosesta kirjoitti:No juu..vinkki lukulaseista jäi ottamatta huomioon. Laseistakaan, silmillä, ei ole kokemusta. Mutta kun tuossa jo tankkausvirhe mainittiin, ja tuntuisi että ei lukulaseilla sitä virhettä tehdä....kaadoit väärästä purkista tavaraa väärää paikkaan...autossa siis. :wink:
Tämä on hyvin lähellä

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 11:10
Kirjoittaja silverine
No jos näkökyvyssä on puutteita niin silloin varmaankin
lisäsit öljyä mutta auton väärään päähän.. :P

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 11:12
Kirjoittaja alfista
seppo kirjoitti:Autossahan ei edes ole partikkelisuodatinta, joten huohotinventtiili imusarjan takana rikki, eli poltti öljyä! Ei tosin liity lukulaseihin millään lailla?
Tämäkin olisi voinut, mutta ei. Huohotin on rikki, mutta niin että se on poissa toiminnasta. Eli ei siis edes pääse puskemaan öljyä takaisin koneeseen. Myöskään ohivuotoa ei ollut normaalia enempää.

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 11:15
Kirjoittaja alfista
silverine kirjoitti:No jos näkökyvyssä on puutteita niin silloin varmaankin
lisäsit öljyä mutta auton väärään päähän.. :P
Jep, mutta ihan noin tyhmä en kuitenkaan myönnä olleeni :silly:

Nimittäin on näköjään eroa sillä, lukeeko purkissa

a) DIESEL
oil
treatment

b) Diesel
fuel
treatment

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 11:21
Kirjoittaja Jalamari
tekevälle sattuu.. :lol:

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 11:30
Kirjoittaja Bones
Ja sulla on nyt öljyjen seassa fuel treatmentti?
Perjantaina ajelin töistä tullessa jonkun dieselmersun perässä joka tupsautti kanssa vähän savuja kiihdyttäessä. No puolen kilsan päästä se sitten peitti toisen kaistan valkeaan savuun..

Uskoisin ettei kuitenkaan ollut sama vika, kuskilla ei ollut edes rillejä :D

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 11:39
Kirjoittaja alfista
Bones kirjoitti:Ja sulla on nyt öljyjen seassa fuel treatmentti?
Perjantaina ajelin töistä tullessa jonkun dieselmersun perässä joka tupsautti kanssa vähän savuja kiihdyttäessä. No puolen kilsan päästä se sitten peitti toisen kaistan valkeaan savuun..

Uskoisin ettei kuitenkaan ollut sama vika, kuskilla ei ollut edes rillejä :D
Ei kun päinvastoin. Polttoaineen sekaan meni öljy treatmenttiä. Alfistipohjoosesta taisi arvata ensimmäiseksi. Ostin purkin tutusta lähimarketista ruoka-ostoksilla, enkä lasien puuttuessa huomannut kuin sanat Diesel ja treatment. Niiden väliin pienellä fontilla merkitty "oil" jäi huomaamatta!

Autolla ajettiin toista viikkoa sen jälkeen, mutta tuolla reissulla oli heti jyrkkä ramppi ja sen jälkeen erikoisen suuria hidastustöyssyjä. Polttoainetankin sisältö hölskyi siis kunnolla ja mönjä pääsi koneelle.

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 12:31
Kirjoittaja Bones
Eiku meinasin et ostit kaks purkkia ja kaatelit molemmat väärään paikkaan.. Onneks et, muuten tarttis öljytkin vaihtaa

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 19:40
Kirjoittaja Tuomas K
Ei se oil treatment sitten ollut yhtään epäilyksiäherättävän paksua kun kaadoit sitä tankkiin? :o:

Lähetetty: 19 Tammi 2009, 19:48
Kirjoittaja alfista
Tuomas K kirjoitti:Ei se oil treatment sitten ollut yhtään epäilyksiäherättävän paksua kun kaadoit sitä tankkiin? :o:
Jep, oli se :oops: mutta ajattelin tuolloin, että eiköhän se töhnä liukenisi tankkiin. Edit: Siis tuo oli se kohta kun hain lasit ja aloin tutkia purkkia tarkemmin. Homma muistui mieleen kun tuumailin savun syytä.

Eikä sinne mennyt onneksi kuin pieni osa. Kun oireita ei ilmennyt, niin annoin mennä. Tosin, mistäs sen tietää kuinka monta aamua olen ajellut iloisena töihin savupilven saattamana :wink:

Niin ja mistäs tuon tietää. Voihan tuo johtua muustakin, mutta en minä kyllä ole syytä keksinyt.

Lähetetty: 21 Tammi 2009, 22:51
Kirjoittaja Bisci
Lohdutuksen sanaksi oma kämmäys parin vuoden takaa: Toin aikanaan harmaan -99 Getvosen (joka liikkuu nykyään kaiketi erään foorumilaisen alla). Se oli perheen ainoa maantiellä liikuva bensakone. Kun tulee liikuttua kohtuullisen paljon ja tankattua liki päivittäin, yritin takoa mieleen etten ikinä koskaan milloinkaan huolimattomuuttani tankkaa Getvoseen diiseliä. Enkä tankannut! Mutta yhteen diiseliin kyllä bensaa. Mieleenpainuva tyhjä hetki: olet letku kädessä, liipasin pohjassa ja tajuat että diiselin tankkiin on juuri mennyt 34 litraa benzinaa. Alora, no capire.

Lähetetty: 25 Tammi 2009, 17:29
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Juuri viikko sitten huoltsikalla venäläinen kaveri sai kauhean kohtauksen ja alkoi huutaa ja mesota. Säikähdin oikein tosissaan ensin :lol: En ymmärtänyt muuta kuin "katastrof" tai jotain sinne päin sieltä välistä. Ja sitten mies vaihtoi bensaletkun diesel-letkuun. Kyllä näitä sattuu. Yksi kaveri aikoinaan laittoi dieseliä turbo volvoon eikä edes hajonnut mitään. Hyvää tuuria/riittävän vähän kai.

Lähetetty: 25 Tammi 2009, 17:59
Kirjoittaja Rolle
Bensaa dieselin sekaan on kyllä vaarallisempaa kuin toisin päin nykyautoissa. Toisinpäin ei oikein ole mahdollistakaan tosin :shock:

Lähetetty: 25 Tammi 2009, 18:05
Kirjoittaja Rasvis
Joo, luulisi että dieseli voisi lähinnä tukkia bensa-autossa polttoaineensuodattimen ja katalysaattori ei kait ole mielissään jos sitä kovin paljon öljyää. Mutta naftan saaminen kattiauton tankkiin vaatii kyllä keskimääräistä enemmän yritystä, ei taida dieselpistooli sopia tankkausreikään.

Nykydiesel taas ei mahda olla bensasta kovin mielissään, 1000+ baria tuottavan common rail -pumpun voitelun kun olis syytä olla kunnossa eikä bensa sitä ainakaan paranna. Wanhoina Hyvinä Aikoina nakuissa kai käytettiin talvella ihan tarkoituksella vähän bensaa seassa helpottamassa kylmäkäynnistyksiä (?) mutta silloisissa koneissa oli tekniikkakin vähän eri sorttia.

Lähetetty: 01 Helmi 2009, 20:28
Kirjoittaja Bisci
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:JNykydiesel taas ei mahda olla bensasta kovin mielissään, 1000+ baria tuottavan common rail -pumpun voitelun kun olis syytä olla kunnossa eikä bensa sitä ainakaan paranna.
Juurikin noin. Omassa tapauksesa tuossa yllä: tuli soiteltua muutamallekin ns. autotohtorille. Olivat kaikki sitä mieltä, ettei metriäkään ennen kuin tankki on tyhjennetty (en käynnistänyt konetta - siis auton. Oma kone pätki kyllä rajoitinta vasten). Sitten vaan takapenkki pois ja tankin mittariluukku auki - ja...! Nykyauton tankki on inhottavan monilokeroinen, eli ei voi imeä tyhjäksi. Pitää siis poistaa koko pönttö. Ikävä oppia kaikki - vai miten se meni. :evil:

Lähetetty: 02 Helmi 2009, 09:26
Kirjoittaja Bones
Hmm.. tuli vaan mieleen että käviköhän eräälle blondille X5 bimmerin kanssa polttoaineletkujen kanssa kämmi. Oli kovasti puhelimessa siinä tankkauspaikalla ja kotvan kuluttua tulikin jo hinausauto. Lieneekö neiti sotkenut nesteet keskenään?