Ja ei kun joukolla Ahvenistoa pelastamaan!
Valvoja: Moderators
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Ja ei kun joukolla Ahvenistoa pelastamaan!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ainakin kovaäänisin mielipide on radan säilyttämisen vastainen, yleisestä mielipiteestä ei itselläni ole tietoa. Itseäni harmittaa "Ahveniston ystävien" halu "kehittää" aluetta sulkemalla ampuma- ja moottorirata. Millään muulla tavalla ei ilmeisesti aluetta voi "kehittää"Vittorio Jano kirjoitti:Saas nähdä, kuinka Apparan käy. Ratahan on hieno, mutta huonossa paikassa. Yleinen mielipide täällä kaupungissa taitaa olla radan säilyttämisen vastainen, mutta toki puolustajiakin löytyy.
Itselleni on jäänyt kuva, että vaikka alueella ajeltaisiin autoilla, joiden ainoa päästämä ääni olisi enkelten soittamaa klassista musiikkia 4dB:n voimakkuudella ja pakoputkesta tulisi saippuakuplia, ei tuo ryhmä hiljene ennenkuin rata on suljettu. Sitä en tiedä, mitä he tuolla asiallaan aikovat edistää.
Adressin olen käynyt allekirjoittamassa Ahveniston moottoriradan kahviossa, nettiadresseihin en oikein jaksa uskoa.
Paha mieli tuli taas, myös Motopark on myös vastaavassa tilanteessa.
VMP
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Melko yleinen ongelmahan tuon alkaa olla liki kaikilla kiinteillä radoilla. Seurojen ja moottoriurheilupiirien (ei siis pelkästään autourheilijoiden) pitäisi aktiivisesti vaikuttaa, että seutukaavassa säilyisi varaus melua aiheuttavalle toiminnalle ja alue moottoriurheilukäytössä. Silloin olisi helpompaa käydä puolustustaistelua.mattijus kirjoitti:Ainakin kovaäänisin mielipide on radan säilyttämisen vastainen...Vittorio Jano kirjoitti:Saas nähdä, kuinka Apparan käy. Ratahan on hieno, mutta huonossa paikassa. Yleinen mielipide täällä kaupungissa taitaa olla radan säilyttämisen vastainen, mutta toki puolustajiakin löytyy.
Paha mieli tuli taas, myös Motopark on myös vastaavassa tilanteessa.
Toki radan haltijan kannattaa aina ehdottomasti huolehtia, ettei käyttöaikoja tai melutasoja ylitetä. Niinkuin asioista yleensä huolehditaankin, ja tarkasti.
Apparan eritysiongelma on, että "luonnonsuojelijat" ovat päässeet 70-luvulta lähtien asuttamaan radan vierustat. Ratahan oli olemassa ennen pääosaa naapuriin rakennetuista asumuksista. Eli "vihreät" ovat muuttaneet "melualueelle" eikä melu luonnonsuojelualueelle. Kaavoituksessa ei olla Linnassa ihan onnistuttu.
Harmihan mahd. sulkeminen olisi liikenneturvallisuudenkin kannalta. Missäs muualla sitä käsittelyä turvallisesti opettelet kuin suljetulla radalla. Ja turvallisempaa päästää höyryt ratalla kuin rekkojen välissä.
Mutta tää on tätä.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Juttua eilen illalla Hämeenlinnan raatihuoneella oleesta yleisötilaisuudesta, jossa esiteltiin radan ympäristövaikutuksia ja toimintaa.
Fiat Forumilla Keltsi kirjoitti:No niin, hieman raporttia eilis illalta, olka hyvä!
Kyseessähän on nykyisen toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan tarkistaminen. Nykyinen ympäristö lupa on voimassa kunnes tämä uusi saa lainvoiman. Varmaankin Ahveniston ystävät tulevat valittamaan tästä uudesta luvasta aina korkempaan asti![]()
Kaupunki on teettänyt meluselvityksen maan johtavalla meluhaittoihin perehtyneellä Ins. tstolla.
Tässä selvityksessä todettu mm. radan melutuotto erottui ympäristön muusta melusta vain korkean melutuoton aikana, esim. kilpailujen aikana. Eli radan aiheuttamaa melua muuna aikana ei pystytä mittauksilla kohdistamaan juuri radalta tulevaksiUseista paikosta tehtyjen mittausten perusteella kilpailuidenkin aikana radalta tuleva melu mahtuu laissa määriteltyyn kaupunkialueen melurajojen sisälle
![]()
Esim. kilpailun aikana lähtöviivan kohdalta mitattu 100dB, samaan aikaan siinä rekkaportin alapuolella oli 81dB ja Rinkelinmäellä 60dB. Vertailun vuoksi eilen salissa oli n.65dB kännykän epäluotettavalla mittarilla mitattuna...
Lisäksi erillaisissa selvityksissä on todettu muista radan aiheuttamista haitoista seuraavaa:
- Ilmansaasteet: Vain 0.5% HML:n tieliikenteen päästöistä tulee radalta. Tässä ei ole mukana kaupungin läpi kulkeva moottoritieMoottoritien päästöt ovat samaa suuruusluokkaa kaupingin tieliikenteen kanssa...
- Pohjavedet: Tehdyn riskiarvion mukaan radan aiheuttama riski on vähäinen. Suurin riski on harjun alueella olevat n. 200 maanalaista lämmitysöljysäiliötä.
- Radan toiminta ei merkittävästi heikennä alueen Natura arvoja.
- Ihmisten liikkuminen harjunalueella aiheuttaa alueen eläimille radan melua enemmän haittaa.
Muuten tapahtuma oli mielestäni varsin asiallinen ja radan kannattajat olivat saapuneet paikalle sankoin joukoin! Taisi suhde olla jotakuinkin 20 vs 85Muutenkin hommasta jäi positiivinen maku suuhun.
Suurin ongelma tuntuu olevan radan aiheuttama melu. Tämä onkin hankala kysymys, kun melun häiritsevyys on täysin yksilöllistä... Kaikilla vastustajillakaan ei tuntunut olevan sinäänsä rataa/moottoriurheilua vastaan mitään, kunhan melua saataisiin kuriin.
Kurkisuoniolla oli esittää hyviä kehitysideoita toiminnan kehittämiseksi ja meluhaittojen vähentämiseksi. Tämän takia uuden ympäristöluvan uudeksi tarkastusväliksi ehdotetaan 10 vuotta nykyisen viiden sijaan.
Itse kilpaijujen määrään uudella luvalla ei ole vaikutusta. Niitä kuitenkin pyritään (Kurkisuonion toimesta) jakamaan tasaisemmin ajokaudelle. Iltaisin rata tullaan sulkemaan joka tapauksessa klo 18 ja näin saadaan illat rauhoitettua. Melurajat autoille tulee laskemaan 97dB:iin,(käytännössä kai hieman tuotakin alemmas, olisiko ollut 95dB) ja moottoripyörille tulee hieman erillaiset mittaustavat riippuen moottorin tilavuudesta sekä sylinterimäärästä.
No, tuossa hieman tiivistettynä pääkohdat. Omasta mielestäni uudet lupaehdot eivät ole meille harrastajille mitenkään mahdottomia ja toivon todellakin niiden auttavan ympäristöä haittaavan melun torjunnassa sekä mahdollistavan radan toiminnan vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Ja samaan aikaan puuhataan Iittiin Kouvolan ja Lahden välille uutta kansainväliset mitat täyttävää rataa...toivottavasti sieltä ei löydy mitään uhanalaista ruoholajia tai vastaavaa...mattijus kirjoitti:
Paha mieli tuli taas, myös Motopark on myös vastaavassa tilanteessa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
AlfaTom kirjoitti:Ja samaan aikaan puuhataan Iittiin Kouvolan ja Lahden välille uutta kansainväliset mitat täyttävää rataa...toivottavasti sieltä ei löydy mitään uhanalaista ruoholajia tai vastaavaa...
Tiedätkös tuosta hankkeesta tarkemmin? Onko esim. rahoitus kuinka kestävällä pohjalla, tässä lievästi haastavassa taloustilanteessa? Aikataulu? Yritin vähän selvitellä asiaa sylttytehtaan pojilta, mutta niukasti tuli tietoa.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Ei minullakaan ole muuta tietoa kuin medioista saatua, vaikka paikkakunnan oma mies onkin hankkeen selvitysmeihenä eli Timo Pohjola, entinen RR-kuski.
Toisaalta olen ymmärtänyt että rahoitus ei olisi ollut suurin ongelma vaan ympäristölupien saanti. Rakennuttaminenhan on nyt suht edullista, kun kalustoa seisoo vapaana ja kilpailu urakoista on entistä kovempaa.
Mutta kieltämättä pelottavan hiljaista on ollut, ellei ole sitten lipsahtanut uusi tieto ohi korvien ja silmien
Toivotaan parasta, pelätään pahinta.
Toisaalta olen ymmärtänyt että rahoitus ei olisi ollut suurin ongelma vaan ympäristölupien saanti. Rakennuttaminenhan on nyt suht edullista, kun kalustoa seisoo vapaana ja kilpailu urakoista on entistä kovempaa.
Mutta kieltämättä pelottavan hiljaista on ollut, ellei ole sitten lipsahtanut uusi tieto ohi korvien ja silmien

Toivotaan parasta, pelätään pahinta.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
No ihme...
overdrivella yoko1 kirjoitti:Aki Salmelalle suuret kiitokset kysymyksestä:Badgerroad kirjoitti:Hämeenlinnan Ahveniston moottoriradan ympäristölupaa tarkistetaan lupamääräysten osalta.
Hakemuksen sisällöstä järjestetään avoin yleisötilaisuus keskiviikkona 11.2.2009 klo 18.-20.00 Hämeenlinnan raatihuoneella osoite Raatihuoneenkatu 15.
Tilaisuudessa esitellään radan ympäristövaikutuksia ja toimintaa. Aikaa varataan myös keskusteluun.
Tervetuloa.
- Asuuko Paul Betcke itse lähellä kyseistä rataa kun melu noin ahistaa?
Olen asunut yhdeksän vuotta Hämeenlinnassa (+60v. kubbe) mutta nykyisin asun Lieksassa, vastaa harmaapartainen Herra Betcke
On siinä aika velikulta :o
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Perkeleen äijä taitaa sittenkin pelata omaan taskuun.
turboman1 Overdrive palstalta kirjoitti:Panimpa kuukkelin asialle ja sieltähän löytyi kiintoisaa tietoa:
http://www.timitra.fi/index.php?ID=10604
Jässikkä on hoitanut kiinteistöbisnestä ja kaavoitusasioita Lieksan suunnalla ja aikoo rakentaa ekokylän Lieksanjoen ranta-alueelle. Samalla tietysti myydään rantatontteja ja OK-talotontteja...
Suunnitteleeko ekokylää myös Apparan monttuun?
Nyt kaikki ne joilla on liito-oravan papanoita ja suojeltavia mitälie -koppakuoriasia, niin suunta oitis Lieksaan...kun papparaisen kaavoitusalueelta löytyy papanapesäke, niin hommahan on heti kaputt...![]()
Saisi maistaa omaa lääkettään...Sitäpaitsi setä tekee kiinteistöbisnestä firmalla, jonka päätoimiala (suhdetoiminta ja viestintä) on aivan joku muu kuin nykyiset toimet osoittavat... :soosoo: oliskohan ihan virallisen tutkinnan paikka?
Dionysian Oy
Tulosta sivu
Y-tunnus: 2057592-8 Viimeisin tieto Alkupvm Tietolähde
Toiminimi Dionysian Oy 01.08.2008 Patentti- ja rekisterihallitus
Rinnakkaistoiminimi Dionysian Ltd 01.08.2008 Patentti- ja rekisterihallitus
Aputoiminimi Timitra Hostel
Dionysian Consulting 01.08.2008
01.08.2008 Patentti- ja rekisterihallitus
Yritysmuoto Osakeyhtiö 12.09.2006 Patentti- ja rekisterihallitus
Kotipaikka LIEKSA 01.08.2008 Patentti- ja rekisterihallitus
Yrityksen kieli Suomi 12.09.2006 Verohallinto
Päätoimiala Suhdetoiminta ja viestintä 20.08.2008 Verohallinto
Postiosoite Timitrantie 3
81720 LIEKSA 24.07.2008 Yhteinen
Käyntiosoite Timitrantie 3
81720 LIEKSA 24.07.2008 Yhteinen
Matkapuhelin 044 333 4044 06.09.2006 Yhteinen
Asia on varmasti näinkin:
-rouva ja herra X muuttivat hämeenlinnaan vuonna 198*, aivan siihen radan viereen. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin melu alkaa vaivata.
-sinkku x muutti siihen 200*, hiljaisena kesäpäivänä, ylihintaisena aikana.
Nyt on perhettä tullut ja melu häiritsee vaavin Y unia kesällä. Talvella huudellaan hiihtäjille, mutta ihan kesäisten muistojen vuoksi.
-Rata perustettu 196*, kun kukaan näistä ainoista ja reinoista ei asunut vielä täällä. Ostit talon täältä, mitä sitten.. minä ainakin otan kesällä olutta parvekkeella ja nautin ajojen äänistä. Ostaisin talon vaikka radan vierestä, eiköhän täällä nukuttua saada öisin.
-käyn kesällä päivittäin (kun mahdollista) syömässä lounaan ja kahvilla ratakahvilassa. Ihan sponsoristi vaan. Tukemassa hyvää asiaa.
-Keimolan maaliviivaa kaverilla lasivitriinissä, mullakin saattaa olla pala tallessa. Apparasta otan koko viivan talteen, jos huonosti käy. Ja kyllä, ajelen joka ilta tankillisen bensaa pitkin kylänraittia, jos tuo vauhkoaminen hyttystytöiltä ei lopu.
-rouva ja herra X muuttivat hämeenlinnaan vuonna 198*, aivan siihen radan viereen. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin melu alkaa vaivata.
-sinkku x muutti siihen 200*, hiljaisena kesäpäivänä, ylihintaisena aikana.
Nyt on perhettä tullut ja melu häiritsee vaavin Y unia kesällä. Talvella huudellaan hiihtäjille, mutta ihan kesäisten muistojen vuoksi.
-Rata perustettu 196*, kun kukaan näistä ainoista ja reinoista ei asunut vielä täällä. Ostit talon täältä, mitä sitten.. minä ainakin otan kesällä olutta parvekkeella ja nautin ajojen äänistä. Ostaisin talon vaikka radan vierestä, eiköhän täällä nukuttua saada öisin.
-käyn kesällä päivittäin (kun mahdollista) syömässä lounaan ja kahvilla ratakahvilassa. Ihan sponsoristi vaan. Tukemassa hyvää asiaa.
-Keimolan maaliviivaa kaverilla lasivitriinissä, mullakin saattaa olla pala tallessa. Apparasta otan koko viivan talteen, jos huonosti käy. Ja kyllä, ajelen joka ilta tankillisen bensaa pitkin kylänraittia, jos tuo vauhkoaminen hyttystytöiltä ei lopu.
..ammattina autoslalom..
Tästä voi asian tiimoilta lähettää ihan henkilökohtaista palautetta koko joukolle:
Pj Paul Betcke
Vpj Sinikka Painilainen
Sihteeri Leena Juvonen
Jäsen Kari Salo
Jäsen Markku Wuorela
Varaj Pirjo Alatalo
Varaj Maija Päivinen
Rahasto Juha Laine
Muilla palstoilla oli erinomainen idea myös se että aina kun käy kauppaa Hämeenlinnassa (vaikka käy tankkaamassa tai syömässä) niin muistaa mainita sen että juuri moottoriradan takia näin tekee. Veikkaan nimittäin että aika suuri vaikutus olisi Hämeenlinnan talouteen se että rata suljettaisiin ja näin se kongretisoituisi paikallisille.
Sähköpostiosoitteet siivottu pois. Tarvitseva löytää ne kyllä, tuosta aiheutuu vain turhaa roskapostia. VJ.
Pj Paul Betcke
Vpj Sinikka Painilainen
Sihteeri Leena Juvonen
Jäsen Kari Salo
Jäsen Markku Wuorela
Varaj Pirjo Alatalo
Varaj Maija Päivinen
Rahasto Juha Laine
Muilla palstoilla oli erinomainen idea myös se että aina kun käy kauppaa Hämeenlinnassa (vaikka käy tankkaamassa tai syömässä) niin muistaa mainita sen että juuri moottoriradan takia näin tekee. Veikkaan nimittäin että aika suuri vaikutus olisi Hämeenlinnan talouteen se että rata suljettaisiin ja näin se kongretisoituisi paikallisille.
Sähköpostiosoitteet siivottu pois. Tarvitseva löytää ne kyllä, tuosta aiheutuu vain turhaa roskapostia. VJ.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Motoparkista kuuluu välillä sentään jotain oikein hyvää. Ympäristöministeriö on hylännyt kaikki Motoparkkia koskevat valitukset ja Motopark on merkitty maakuntakaavaan maakunnallisesti merkittävänä moottoriurheilukeskuksena melualueineen kaikkineen.
Motoparkkia koskeva hylätty valitus alkaa sivulta 9 ja päätös sivulta 20.
http://www.ymparisto.fi/download.asp?co ... 331&lan=fi
Motoparkkia koskeva hylätty valitus alkaa sivulta 9 ja päätös sivulta 20.
http://www.ymparisto.fi/download.asp?co ... 331&lan=fi
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free