Ja ei kun joukolla Ahvenistoa pelastamaan!
Lähetetty: 03 Helmi 2009, 16:30
Ainakin kovaäänisin mielipide on radan säilyttämisen vastainen, yleisestä mielipiteestä ei itselläni ole tietoa. Itseäni harmittaa "Ahveniston ystävien" halu "kehittää" aluetta sulkemalla ampuma- ja moottorirata. Millään muulla tavalla ei ilmeisesti aluetta voi "kehittää"Vittorio Jano kirjoitti:Saas nähdä, kuinka Apparan käy. Ratahan on hieno, mutta huonossa paikassa. Yleinen mielipide täällä kaupungissa taitaa olla radan säilyttämisen vastainen, mutta toki puolustajiakin löytyy.
Melko yleinen ongelmahan tuon alkaa olla liki kaikilla kiinteillä radoilla. Seurojen ja moottoriurheilupiirien (ei siis pelkästään autourheilijoiden) pitäisi aktiivisesti vaikuttaa, että seutukaavassa säilyisi varaus melua aiheuttavalle toiminnalle ja alue moottoriurheilukäytössä. Silloin olisi helpompaa käydä puolustustaistelua.mattijus kirjoitti:Ainakin kovaäänisin mielipide on radan säilyttämisen vastainen...Vittorio Jano kirjoitti:Saas nähdä, kuinka Apparan käy. Ratahan on hieno, mutta huonossa paikassa. Yleinen mielipide täällä kaupungissa taitaa olla radan säilyttämisen vastainen, mutta toki puolustajiakin löytyy.
Paha mieli tuli taas, myös Motopark on myös vastaavassa tilanteessa.
Eihän kauden kesto sitten mihinkään muutu.jknracing kirjoitti:Ympäristölupa taitaa kiristyä sen verran, että rata on auki enään klo 19 asti ja kauden kestoa muutettaisiin niin, että alkaa pari viikkoa aikaisemmin ja loppuu pari viikkoa aikaisemmin.
Fiat Forumilla Keltsi kirjoitti:No niin, hieman raporttia eilis illalta, olka hyvä!
Kyseessähän on nykyisen toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan tarkistaminen. Nykyinen ympäristö lupa on voimassa kunnes tämä uusi saa lainvoiman. Varmaankin Ahveniston ystävät tulevat valittamaan tästä uudesta luvasta aina korkempaan asti![]()
Kaupunki on teettänyt meluselvityksen maan johtavalla meluhaittoihin perehtyneellä Ins. tstolla.
Tässä selvityksessä todettu mm. radan melutuotto erottui ympäristön muusta melusta vain korkean melutuoton aikana, esim. kilpailujen aikana. Eli radan aiheuttamaa melua muuna aikana ei pystytä mittauksilla kohdistamaan juuri radalta tulevaksiUseista paikosta tehtyjen mittausten perusteella kilpailuidenkin aikana radalta tuleva melu mahtuu laissa määriteltyyn kaupunkialueen melurajojen sisälle
![]()
Esim. kilpailun aikana lähtöviivan kohdalta mitattu 100dB, samaan aikaan siinä rekkaportin alapuolella oli 81dB ja Rinkelinmäellä 60dB. Vertailun vuoksi eilen salissa oli n.65dB kännykän epäluotettavalla mittarilla mitattuna...
Lisäksi erillaisissa selvityksissä on todettu muista radan aiheuttamista haitoista seuraavaa:
- Ilmansaasteet: Vain 0.5% HML:n tieliikenteen päästöistä tulee radalta. Tässä ei ole mukana kaupungin läpi kulkeva moottoritieMoottoritien päästöt ovat samaa suuruusluokkaa kaupingin tieliikenteen kanssa...
- Pohjavedet: Tehdyn riskiarvion mukaan radan aiheuttama riski on vähäinen. Suurin riski on harjun alueella olevat n. 200 maanalaista lämmitysöljysäiliötä.
- Radan toiminta ei merkittävästi heikennä alueen Natura arvoja.
- Ihmisten liikkuminen harjunalueella aiheuttaa alueen eläimille radan melua enemmän haittaa.
Muuten tapahtuma oli mielestäni varsin asiallinen ja radan kannattajat olivat saapuneet paikalle sankoin joukoin! Taisi suhde olla jotakuinkin 20 vs 85Muutenkin hommasta jäi positiivinen maku suuhun.
Suurin ongelma tuntuu olevan radan aiheuttama melu. Tämä onkin hankala kysymys, kun melun häiritsevyys on täysin yksilöllistä... Kaikilla vastustajillakaan ei tuntunut olevan sinäänsä rataa/moottoriurheilua vastaan mitään, kunhan melua saataisiin kuriin.
Kurkisuoniolla oli esittää hyviä kehitysideoita toiminnan kehittämiseksi ja meluhaittojen vähentämiseksi. Tämän takia uuden ympäristöluvan uudeksi tarkastusväliksi ehdotetaan 10 vuotta nykyisen viiden sijaan.
Itse kilpaijujen määrään uudella luvalla ei ole vaikutusta. Niitä kuitenkin pyritään (Kurkisuonion toimesta) jakamaan tasaisemmin ajokaudelle. Iltaisin rata tullaan sulkemaan joka tapauksessa klo 18 ja näin saadaan illat rauhoitettua. Melurajat autoille tulee laskemaan 97dB:iin,(käytännössä kai hieman tuotakin alemmas, olisiko ollut 95dB) ja moottoripyörille tulee hieman erillaiset mittaustavat riippuen moottorin tilavuudesta sekä sylinterimäärästä.
No, tuossa hieman tiivistettynä pääkohdat. Omasta mielestäni uudet lupaehdot eivät ole meille harrastajille mitenkään mahdottomia ja toivon todellakin niiden auttavan ympäristöä haittaavan melun torjunnassa sekä mahdollistavan radan toiminnan vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Ja samaan aikaan puuhataan Iittiin Kouvolan ja Lahden välille uutta kansainväliset mitat täyttävää rataa...toivottavasti sieltä ei löydy mitään uhanalaista ruoholajia tai vastaavaa...mattijus kirjoitti:
Paha mieli tuli taas, myös Motopark on myös vastaavassa tilanteessa.
AlfaTom kirjoitti:Ja samaan aikaan puuhataan Iittiin Kouvolan ja Lahden välille uutta kansainväliset mitat täyttävää rataa...toivottavasti sieltä ei löydy mitään uhanalaista ruoholajia tai vastaavaa...
overdrivella yoko1 kirjoitti:Aki Salmelalle suuret kiitokset kysymyksestä:Badgerroad kirjoitti:Hämeenlinnan Ahveniston moottoriradan ympäristölupaa tarkistetaan lupamääräysten osalta.
Hakemuksen sisällöstä järjestetään avoin yleisötilaisuus keskiviikkona 11.2.2009 klo 18.-20.00 Hämeenlinnan raatihuoneella osoite Raatihuoneenkatu 15.
Tilaisuudessa esitellään radan ympäristövaikutuksia ja toimintaa. Aikaa varataan myös keskusteluun.
Tervetuloa.
- Asuuko Paul Betcke itse lähellä kyseistä rataa kun melu noin ahistaa?
Olen asunut yhdeksän vuotta Hämeenlinnassa (+60v. kubbe) mutta nykyisin asun Lieksassa, vastaa harmaapartainen Herra Betcke
On siinä aika velikulta :o
turboman1 Overdrive palstalta kirjoitti:Panimpa kuukkelin asialle ja sieltähän löytyi kiintoisaa tietoa:
http://www.timitra.fi/index.php?ID=10604
Jässikkä on hoitanut kiinteistöbisnestä ja kaavoitusasioita Lieksan suunnalla ja aikoo rakentaa ekokylän Lieksanjoen ranta-alueelle. Samalla tietysti myydään rantatontteja ja OK-talotontteja...
Suunnitteleeko ekokylää myös Apparan monttuun?
Nyt kaikki ne joilla on liito-oravan papanoita ja suojeltavia mitälie -koppakuoriasia, niin suunta oitis Lieksaan...kun papparaisen kaavoitusalueelta löytyy papanapesäke, niin hommahan on heti kaputt...![]()
Saisi maistaa omaa lääkettään...Sitäpaitsi setä tekee kiinteistöbisnestä firmalla, jonka päätoimiala (suhdetoiminta ja viestintä) on aivan joku muu kuin nykyiset toimet osoittavat... :soosoo: oliskohan ihan virallisen tutkinnan paikka?
Dionysian Oy
Tulosta sivu
Y-tunnus: 2057592-8 Viimeisin tieto Alkupvm Tietolähde
Toiminimi Dionysian Oy 01.08.2008 Patentti- ja rekisterihallitus
Rinnakkaistoiminimi Dionysian Ltd 01.08.2008 Patentti- ja rekisterihallitus
Aputoiminimi Timitra Hostel
Dionysian Consulting 01.08.2008
01.08.2008 Patentti- ja rekisterihallitus
Yritysmuoto Osakeyhtiö 12.09.2006 Patentti- ja rekisterihallitus
Kotipaikka LIEKSA 01.08.2008 Patentti- ja rekisterihallitus
Yrityksen kieli Suomi 12.09.2006 Verohallinto
Päätoimiala Suhdetoiminta ja viestintä 20.08.2008 Verohallinto
Postiosoite Timitrantie 3
81720 LIEKSA 24.07.2008 Yhteinen
Käyntiosoite Timitrantie 3
81720 LIEKSA 24.07.2008 Yhteinen
Matkapuhelin 044 333 4044 06.09.2006 Yhteinen