Sivu 1/1

Jarrujen ilmaus laite

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 11:49
Kirjoittaja fahlsjy
Jarrujen ilmaamiseen tähän asti olen perinteisesti käyttänyt vaimon sievää jalkaa polkimen päässä mutta nyt olen harkinnut uutta apulaista.
Hankinnassa siis tuollainen laite jolla hoituu yksin jarrunesteiden vaihto ja ilmaus.
Hintahaitaria noilla on ihan muutamasta eurosta pro laitteisiin, onkos käyttökokemuksia tai muuten suosituksia. Siis harrastetason laite on haussa ja paineilmaa on käytössä.

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 12:07
Kirjoittaja jaskas
Eka ostin piiltemasta tollase
Kuva
Ei toiminu...

Sitten kun noi letkut hävis jonnekkin ostin säiliöllä varustetun version:
Kuva

Ei toiminu yllärinä sekään... Ilman tyttöystävän kaunista säärtä siis.

Sitten marssin vielä kerran B-markkettiin ja ostin tällasen:
Kuva

Suosittelen todellakin! Kokeilin viime viikolla ilmata tolla kytkimen, onnistu erittäin hyvin ja imi nätisti mustat mönjät ulos.
Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 13:14
Kirjoittaja Tiige
Hyväksi todettu vaihtoehto on myös motonetissä myynnissä oleva jarrunestesäiliönkorkki josta lähtee letku joka ruuvataan renkaan venttiiliin. Ihan ryöstöhintainen (n.20e) se on siihen toteutukseen nähden, mutta havempi kuitenkin kuin pro-vehkeet.

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 13:45
Kirjoittaja Epezi
^tein vastaavan laitten itse, eli otin vanhan korkin, porasin siihen reiän ja vedin siitä tubeless venttiilin läpi.

Ainoa huonopuoli siinä oli se että ennekuin ehdin kunnolla edes koskea renkaantäyttölaitteen liipasimeen lensi korkki jo parin metrin korkeudessa :lol:

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 14:46
Kirjoittaja willez
Toi on hyvä kun vaihdetaan jarrunesteitä , mutta jos järjestelmä ollut kunnolla auki (esim.männät irti) , niin kyllä tuo "perinteinen" on ollut varmempi ilman poistamiseen .

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 14:58
Kirjoittaja Gasolina
jaskas kirjoitti: Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!
Tuon on kyllä pakko olla toodella hyvä :-D

Itsellä on samantapainen viritys kuin tuossa muutamalla muullakin eli Aten korkki varustettuna venttiilillä tai oikeastaan nyt on jo käytössä evo-versio tuosta ja siinä on pikaliitin paineilmaletkulle. Seuraava kehitys askel on laittaa jonkinlainen korotuspurkki nestesäiliön kanteen jolloin nestettä saa menemään enemmän lisäämättä. Tai sitten pitää hankkia tuollainen oikea ilmauslaite..

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 15:05
Kirjoittaja Hepa
Tiige kirjoitti:Hyväksi todettu vaihtoehto on myös motonetissä myynnissä oleva jarrunestesäiliönkorkki josta lähtee letku joka ruuvataan renkaan venttiiliin. Ihan ryöstöhintainen (n.20e) se on siihen toteutukseen nähden, mutta havempi kuitenkin kuin pro-vehkeet.
Mulla on kans tämä. Toimii hyvin ja ilmaaminen onnistuu yksikseen. Gasolinan mainitsema "evoversio" olis kova sana.

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 18:52
Kirjoittaja mutt
jaskas kirjoitti:Sitten kun noi letkut hävis jonnekkin ostin säiliöllä varustetun version:
Kuva

Ei toiminu yllärinä sekään... Ilman tyttöystävän kaunista säärtä siis.
Itsekin olen näitä ostanut, kaksi: Ensimmäisen ja... no, toisen. Eka ei toiminut, mutta toinen toimi, ja sillä on ilmailtu jo useammankin auton jarruja menestyksekkäästi. Tuon kanssa ei pidä mennä avaamaan ilmausruuvia liian auki, tai ilma pääsee kierteiden kautta satulaan.

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 19:01
Kirjoittaja Bisci
Itsellä parhaiten on toiminut ns. "Päälykäinen" -mallinen värkki. Joskus pitää pahaa ääntä, mutta hiljenee pienellä voitelulla. Ja toimii varmasti kun muistaa käskyttää komentoäänellä. :mrgreen:

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 19:55
Kirjoittaja jiiässä
Mä ostin pätkän letkua ja laadukkaan öljytippakannun, ilmaan jarrut väärinpäin nipalta-säiliöön kun oon ensin kierrättänyt likaset vanhat litkut pois nipan kautta...ei voisi helpommin käydä.

Kabi merkkikannu IKH:lla n 24 euroo ja pätkä letkua pari euroo.

Tehdastekonen vastaava muovinen kikostus Storm motorilla n 89 euroo...

http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... PR-08-0316

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 23:05
Kirjoittaja makita
Eihän jarrujen ilmauksessa tarvita muuta kuin vajaa metrin pätkä ohutta läpinäkyvää muoviletkua, joka kiinnitetään ilmausruuviin siten että se nousee ensin suoraan ylöspäin 20-30 senttiä ja sitten vaan toinen pää tyhjään astiaan. Siinä ei tarvitse muuta kuin pumppaa jarrupolkimella rauhallisesti ja katsoa että jarrunestesäiliö ei pääse tyhjäksi.
Ilma nousee letkua pitkin ylös ja vaikka se imaisisikin jarrunestettä takaisin sylinteriin, niin se on pelkkää jarrunestettä.
Sitten kun ilmaa ei enää tule tai neste on puhdasta, niin käy vaan kiertämässä ilmausruuvin kiinni.

Tällä systeemillä olen aina ilmannut jarrut tai vaihtanut uudet nesteet ja on helppo tehdä yksin.

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 00:07
Kirjoittaja Bones
Haha, oon jo noi kaks jaskasin ekan kuvan härpäkettä testannu ja kai se kohta on ton viimeisen vuoro ;)
Passaakos abs-härpäkkeissä painaa neste satulan kautta? Joskus joku mulle sano että ei kannattaisi, niinpä jo mäntää puristaessa päästän siitä nipan kautta jarrunesteet pois enkä työnnä niitä säiliöön..

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 08:39
Kirjoittaja jaskas
makita kirjoitti:Eihän jarrujen ilmauksessa tarvita muuta kuin vajaa metrin pätkä ohutta läpinäkyvää muoviletkua, joka kiinnitetään ilmausruuviin siten että se nousee ensin suoraan ylöspäin 20-30 senttiä ja sitten vaan toinen pää tyhjään astiaan.
Ilma nousee letkua pitkin ylös ja vaikka se imaisisikin jarrunestettä takaisin sylinteriin, niin se on pelkkää jarrunestettä.
Sitten kun ilmaa ei enää tule tai neste on puhdasta, niin käy vaan kiertämässä ilmausruuvin kiinni.
.
Tossa ainoo huono puoli on se, että esim mulla on nipat hiukka väljät kun niitä avaa, ja ne vuotaa ilmaa sieltä kierteiden kautta. Joten tuo alipaine nipankautta tai ylipaine säiliöstä on ainoo vaihtoehto saada kaikki ilma ulos.

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 11:05
Kirjoittaja Toronado
Mulla kyllä toimi toi eka versiokin ihan hyvin 164:n jarruja ilmatessa...

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 11:16
Kirjoittaja MDMKIV
Minä nikkaroin 1,5L limupullosta ja Wanhasta imurista alipaine"ilmaajan":

1)6mm läpinäkyvää letkua->reikä pullon kylkeen (about puoliväliin) 2)kuumaliimalla/silikonilla kiinni ja tiiviiksi.
3)imurin letku Jeesus-teipillä pullon korkin paikalle.

imuri käyntiin letku nippaan kiinni ja siitä ilmaamaan.

imuri vetää alipaineen pulloon mutta ei "jaksa" vetää jarrunestettä pullon pohjalta imurin sisuksiin =toimii. Haittapuolena imurin karmea ulvominen kun ilmaa ei kulje ihan alkuperäistä määrää :-) ja pullo i tahdo pysyä pystysssä lattialla , mutta muuten pelittää...

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 12:35
Kirjoittaja makita
jaskas kirjoitti:Tossa ainoo huono puoli on se, että esim mulla on nipat hiukka väljät kun niitä avaa, ja ne vuotaa ilmaa sieltä kierteiden kautta. Joten tuo alipaine nipankautta tai ylipaine säiliöstä on ainoo vaihtoehto saada kaikki ilma ulos.
Joo, tuossa ei saa löysätä ilmausruuvia liikaa.

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 13:05
Kirjoittaja mutt
Vaseliinia ruuvin juureen, niin alkaa pitämään.

Lähetetty: 20 Helmi 2009, 16:12
Kirjoittaja fahlsjy
Kiitos kommenteista, täytyy käydä ihmettelemässä tota bilteman alipaineella imevää kun ohi ajelee. Mikään hoppu värkillä ei ole mutta ajattelin kesäkissan bremboihin talviunien aikaan kuitenkin nesteet vaihtaa.

Lähetetty: 21 Helmi 2009, 09:45
Kirjoittaja tsav
Minä olen ilmaillut ihan perinteisellä letku purkki menetelmällä terästettynä polkupyörän venttiilillä letkun päässä väärinpäin. Siis se renkaan sisään tuleva osa on letkusta ulkona. Toimii siis takaiskuventtiilinä. Taitaa olla periaatteessa sama kuin nuo halvimmat laitteet, mutta ei maksa käytännössä mitään jos on säästänyt venttiilin edellisessä polkupyörän kumin vaihdossa.