Sivu 1/4
F1 2009
Lähetetty: 25 Helmi 2009, 12:21
Kirjoittaja jknracing
No niin. Kauden alkuun reilu kuukausi. Ainakin autojen ulkonäkö on muuttunut. Ferrarikin on niin söpö neljä metriä leveällä etuspoilerilla ja metrin kapealla takaspoilerilla varustettuna.
http://formula1.files.wordpress.com/200 ... _f60_4.jpg
Tässä viimevuotinen F2008.
Kimi ottaa vissiinkin tämän kauden ihan tosissaan, kun kerran on lehdistön mukaan lopettanut dokailun jne.
Jännä nähdä, että onko Ferrari ja McLaren edelleen ne ainoat kovat tallit vai nouseeko näiden sääntömuutosten ja kerssien takia useampi talli kilpailemaan kärkipaikoista.
Niin ja jos autot täksi kaudeksi rumeni, niin toivottavasti kaudeksi 2010 tuollainen kivannäköinen kuljettaja tasapainottamaan tilannetta.
Lähetetty: 25 Helmi 2009, 18:59
Kirjoittaja Cloverleaf
Tässä sääntömuutoksista hyvä
video.
Kunhan kuskit maksavat lisenssimaksunsa ennen Australiaa, niin eiköhän tästä jännittävä kausi tule. Olen vähän sitä mieltä että tässä uudessa sääntösopassa voi olla liikaakiin uusia mausteita. Saa nähdä miten käy.
Ja Kimiä ja Ferraria kannatetaan.
Lähetetty: 26 Helmi 2009, 02:15
Kirjoittaja jknracing
Kimi ja Ferrari vie mestaruuden! Ja Danicaa vois katsella seuraavalla kaudellla...
Lähetetty: 26 Helmi 2009, 08:37
Kirjoittaja Kivijärvi
Cloverleaf: Olipa hyvä video aiheesta, komeaa katsottavaakin. Kiitti vinkistä!
Ja kaudesta 2009 tullee toisinto kaikista kausista 1997 alkaen; Ferrari ja McLaren taistelevat, muut tulevat kaukana perässä. Toivon itsekin olevani väärässä. Ehkäpä tänä vuonna on taas Kimin vuoro olla tallin ykköstykki, etenkin kun Massa ei voittanut mm-titteliään. Kimille kaikkea hyvää kauteen toki toivon itsekin.
Ehkäpä tämä entinen järjestys olisi vain turvallista, kuka nimittäin osaisi jännittää ja kenenkin puolesta, jos kärkihaminoissa olisivatkin tänä tulevana kautena Toyota ja Toro Rosso...??
Lähetetty: 26 Helmi 2009, 08:38
Kirjoittaja Kivijärvi
Cloverleaf: Olipa hyvä video aiheesta, komeaa katsottavaakin. Kiitti vinkistä!
Ja kaudesta 2009 tullee toisinto kaikista kausista 1997 alkaen; Ferrari ja McLaren taistelevat, muut tulevat kaukana perässä. Toivon itsekin olevani väärässä. Ehkäpä tänä vuonna on taas Kimin vuoro olla tallin ykköstykki, etenkin kun Massa ei voittanut mm-titteliään. Kimille kaikkea hyvää kauteen toki toivon itsekin.
Ehkäpä tämä entinen järjestys olisi vain turvallista, kuka nimittäin osaisi jännittää ja kenenkin puolesta, jos kärkihaminoissa olisivatkin tänä tulevana kautena Toyota ja Toro Rosso...??
Lähetetty: 14 Maalis 2009, 11:10
Kirjoittaja Cloverleaf
Ensi kauden kaikki autot:
Eiköhän Brawn GP saa vielä mainoksia tuohon autoonsa, kun testivauhti on ollut huimaa. McLaren taas on testeissä ollut aika heikko. No viikon päästä näkee voimasuhteet ekan kerran.
Lähetetty: 15 Maalis 2009, 12:18
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Kappas, Red Bull lähtee uuteen kauteen farkkumallilla
Lähetetty: 15 Maalis 2009, 18:56
Kirjoittaja Epezi
Lähetetty: 15 Maalis 2009, 19:07
Kirjoittaja mattijus
McLarenille ei taida olla paljon merkitystä lähtöruudulla:
http://www.youtube.com/watch?v=4pb40zPXeqw
Lähetetty: 17 Maalis 2009, 18:59
Kirjoittaja KJS
Johan on pökälemäinen uudistus tuo, että eniten voittoja saavuttanut kuljettaja vie mestaruuden. Nythän voi olla pahimmassa tapauksessa mestari selvillä jo kauden puolivälin jälkeen.
Lähetetty: 17 Maalis 2009, 18:59
Kirjoittaja Cloverleaf
Ohhoh. Sääntöjä sitten muutettiin rajusti.
Eniten voittoja saanut kuski voittaa tittelin.
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutin ... id=1665562
Lähetetty: 17 Maalis 2009, 19:03
Kirjoittaja mattijus
Kovalainen mm-taiston kovin suosikki?
Hyvällä säkällä saa kolaroida muita pihalle jos ei pysty Hamiltonia ohitseen päästämään.
Noin äkkiseltään mietittynä vaikea keksiä huonompaa systeemiä. Toki Räikköselle sopii, voittaa kauden ensimmäisen puolikkaan kisat ja v*ttuilee Massalle loppukauden.
Lähetetty: 17 Maalis 2009, 19:22
Kirjoittaja PabloNeruda
No joo.. Ehkä ei onnistunein muutos, mutta toisaalta kärkitallien taistelusta voi tulla entistäkin rajumpaa. Nyt ei ajeta kakkos- tai kolmossijoista.. En lähde suoraan tyrmäämään ideaa, joten katsotaan. Ehkä päättäjät tajuavat itsekin, jos tämä ei tule näin toimimaan.
Lähetetty: 18 Maalis 2009, 08:17
Kirjoittaja Vode
**tuttaa tää uus systeemi sen verran että taidan lopettaa formuloiden kattomisen... hitto mitä pelleilyä kun säännöt käännetään ylösalaisin joka vuodeksi päätavoitteena saada vain viihdyttävä show aikaiseksi jolloin lakaistaan urheilullisuus ja tasapuolisuus viemäriin. Leipää ja sirkushuveja, eiköhän f1 ole historiaa piakkoin, kyllähän se rooman valtakunnallekkin kävi.
Lähetetty: 19 Maalis 2009, 17:11
Kirjoittaja Hepa
Kimille varmaan aika hyvä uudistus, mutta muutenhan tuo on ihan älytön. Mestarus ratkeaa aika varmasti paljon ennen päätöskisaa. Typerähän tuo edellinen 10-8-6-5-4-3-2-1 systeemikin on, koska voiton arvo on turhan pieni. Vanha 10-6-4-3-2-1 on mun mielestä paras, varsinkin kun autojakin on paljon vähemmän mitä silloin kun tuo oli viimeksi voimassa.
Ainakin luulisi että voitosta ajetaan nyt loppuun saakka, mikä on hienoa. Vanhalla systeemillähän voittoa ei kannattanut kovin kovalla riskillä tavoitella, koska riski menettää 8 pistettä onli kova verrattuna parin lisäpisteen hankkimiseen.
Lähetetty: 19 Maalis 2009, 21:17
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Tallimääräysten peittelystä tullee katsojille lisähupia kun tallit alkaa ajattamaan niitä voittoja ykköskuskille. Sääliksi käy Heikkiä jo etukäteen. Tulisikin semmonen ennätystasainen kausi kuin '82, jolloin joku musta hevonen parilla onnenkantamoisella korjaisi mestaruuden vaikka pisteissä jäisikin jollekin kuudennelle sijalle
Lähetetty: 20 Maalis 2009, 11:39
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Ns. kakkoskuskeillehan tuo on tosi huono juttu. Ja niitä kakkoskuskeja on muutaman kisan jälkeen pahimmassa tapauksessa tosi monta. Esimerkki: Massa tai Hamilton voittaa 2 ensimmäistä kisaa= Kimi ja Heikki voivat "lopettaa" kilvanajon ja odottaa ensikautta.
Mutta on noissa hyvääkin noissa uusissa säännöissä olettaen että ohittaminen ihan oikeasti helpottuu. Uudet entistä suuremmat ja matalammalla uivat etusiivet voivat vain olla kovilla kauden mittaan. Oma veikkaus on että niitä menee viitisen kappaletta noin keskimäärin per kilpailu. Oma toivomus olisi vielä teräslaikat jarruihin niin johan tulisi mielenkiintoa mukaan
Lähetetty: 20 Maalis 2009, 14:54
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
^Veikkaan, että eka kisassa puolet etusiivistä jää radan varteen, tossa onkin se toinen kestoveikkausaihe
Lähetetty: 20 Maalis 2009, 15:01
Kirjoittaja silverine
Taitaa paalupaikka kiinnostaa monia jotta pääsisi ajamaan
karkuun välttääkseen kylkeen ajavat kakkoskuskit...
Veikkaan että aika monessa kisassa käydään mittavia
jälkipyykkejä kun spekuloidaan "ohitusyrityksiä".
Ainakin toivon niin.
Lähetetty: 20 Maalis 2009, 20:30
Kirjoittaja PabloNeruda
Nyt FIA on lykännyt tuota pistelaskusysteemiä vuodella eteenpäin. Liikaa vastustusta tullut tässä viime aikoina.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... /03/841833
Lähetetty: 21 Maalis 2009, 12:45
Kirjoittaja Bisci
Aika outoa tuo sääntösekoilu tässä vaiheessa. Pitäisiköhän päästää Max ja Bernie-setä jo eläkkeelle? Taitavat rahoituspaineet olla melkoisia, vaikka julkisivu on sekä suurten tallien että FIAn puolelta tyynen ja vakaan tuntuinen.
Lähetetty: 28 Maalis 2009, 09:18
Kirjoittaja PabloNeruda
No niin.. Menin kyllä melko sanattomaksi aika-ajon jälkeen. Kuka olisi uskonut viime kauden lopulla, että kärjessä on kaksi uuden tallin autoa. Ja vieläpä aika selvellä erolla. McLaarit sitten sijalla 14 ja 15
Mutta eipä mennyt Ferrareillakaan ihan putkeen..
Lähetetty: 28 Maalis 2009, 13:18
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Hyvää mainosta Hondalle
Lähetetty: 28 Maalis 2009, 13:32
Kirjoittaja DaViega
aika-ajo oli ehkä "odotettu yllätys" (uus sanonta, keksin itte
).
Kilpailu on odottamisen arvoinen!
Lähetetty: 28 Maalis 2009, 13:51
Kirjoittaja PabloNeruda
Nyt siellä on sitten hylätty Toyotan ajat taipuvan takasiiven takia. Lisäksi Ferraria ja Red Bullia vastaan on jätetty protesti. Jotain aerodynamiikkaan liittyvää. Protestin jättänyt Williams.
Aika yllättävää, sillä Ferrari ja Red Bull jättivät protestin Williamsin diffuusorista
Lähetetty: 28 Maalis 2009, 14:04
Kirjoittaja Janne
Tää kausi menee just sellaseksi ku pelkäsinkin. Joka ajon jälkeen tiimit nostelee syytöksiä toisiaan kohtaan. Loppupeleissä kellään ei oo selvillä että kuka pelaa puhtailla korteilla ja kuka on oikiasti voittaja. Eihän Brawn GP:n autokaan vissiin ihan sääntöjen mukainen ole?
Lähetetty: 28 Maalis 2009, 16:21
Kirjoittaja Toronado
Räikkönen....
Lähetetty: 29 Maalis 2009, 13:31
Kirjoittaja McJohnson
En olis kyllä heti uskonut, että Brawn GP ottaa kaksoisvoiton
Lähetetty: 29 Maalis 2009, 13:52
Kirjoittaja maybetomorrow
Ja viijatit tais käyvä muutaman kerran huollossa
Lähetetty: 29 Maalis 2009, 14:08
Kirjoittaja Rolle
McJohnson kirjoitti:En olis kyllä heti uskonut, että Brawn GP ottaa kaksoisvoiton
Aika ilmaiseksi tuli toi toinen sija. Barichello keskittyi kolaroimaan mutta pysyi pelissä mukana toisinkuin Räikkönen, Vettel ja Kubica.
Tuo KERS ei mitenkään vakuuttanut, ainakaan tällä radalla.
Lähetetty: 29 Maalis 2009, 20:37
Kirjoittaja tmv
Aika uskomaton alku kaudelle. Vielä uskomattomampaa on se, että Räikkönen ei ole muuttunut mihinkään viime kaudesta. Jälleen todella amatöörimäinen seinään osuminen. Pelkästään seinään osumisen välttämällä olisi todennäköisesti ollut 2. maalissa ja 8 pistettä plakkarissa. Nyt nollakerhossa.
Hamilton sen sijaan vielä heikommalla autolla 4. sija. Ei sitä mitä toivoi tietenkään, mutta jälleen varma suoritus. Mikähän tolle Räikköselle on tullut, kun mestaruuden jälkeen ei auto enää meinaa pysyä näpeissä? Kaiken muun hyvän lisäksi Massakin oli edellä suurimman osan kisasta. Taitaa olla Kimin viimeinen vuosi formuloissa.
Mahtaa muuten Hondaa harmittaa. Hirveä määrä rahaa ja aikaa satsattu. Sitten vetäytymispäätös kun viimein on kilpailukykyinen auto noin aerodynaamisestikin...
Lähetetty: 30 Maalis 2009, 07:45
Kirjoittaja mattijus
tmv kirjoitti:Mahtaa muuten Hondaa harmittaa. Hirveä määrä rahaa ja aikaa satsattu. Sitten vetäytymispäätös kun viimein on kilpailukykyinen auto noin aerodynaamisestikin...
Jospa se Hondan moottori vaan oli niin huono, että jesarilla ja nippusiteillä kiinnitetty Mersun pata teki autosta heti kilpailukykyisen
Lähetetty: 01 Huhti 2009, 09:11
Kirjoittaja PabloNeruda
Lähetetty: 01 Huhti 2009, 10:49
Kirjoittaja kterkkila
Lähetetty: 01 Huhti 2009, 11:45
Kirjoittaja 90
että semmoista..
Lähetetty: 02 Huhti 2009, 14:11
Kirjoittaja PabloNeruda
Lähetetty: 02 Huhti 2009, 14:37
Kirjoittaja mattijus
Mitäs hittoa, Reilu-Ronin teami yritti koijata, mihin tässä maailmassa voi enää luottaa.
Harmi kyllä loisteliaan uskomattoman parhaan ajon tehneen Reilu-Ronin kultapojun kannalta
Lähetetty: 02 Huhti 2009, 15:44
Kirjoittaja kumimuumi
mattijus kirjoitti:Mitäs hittoa, Reilu-Ronin teami yritti koijata, mihin tässä maailmassa voi enää luottaa.
Harmi kyllä loisteliaan uskomattoman parhaan ajon tehneen Reilu-Ronin kultapojun kannalta
...mustaakultaa... katinkultaa..
Lähetetty: 02 Huhti 2009, 22:43
Kirjoittaja Bisci
Tuosssa naapurikylässä Lemillä (ranskaksi Lémi) valitaan vuosittain supersankari "Vituks Män". Tiettävästi kuluvalle vuodelle on ehdolla Martin Whitmars (lemiksi Vittumarssin Martti). OT: mikäli aiotte vierailla paikkakunnalla, kannattaa viisumihakemus laittaa ajoissa vireille.
Anteeksi rumalta näyttävä kielenkäyttö. Kyseessä on kuitenkin paikallinen murre.
Lähetetty: 03 Huhti 2009, 16:08
Kirjoittaja savijo-r
Jahas FIA aloittikin viiatin tukemisen jo ensimmäisessä kisassa.
Lähetetty: 03 Huhti 2009, 18:05
Kirjoittaja KJS
FIA Ferrari International Assistance
Tää menee ihan pelleilyksi kun tulokset on selvillä vasta parin kolmen protestin käsittelyn jälkeen.
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 00:03
Kirjoittaja Epezi
Koitin kovasti mtv3:sen sivuilta etsiä, mutta en löytänyt mitään ihmeellistä koskien Ferraria. Mitäs siellä nyt on viisaat miehet päättänyt?
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 15:28
Kirjoittaja Toronado
En minäkään. Ja miten koko hässäkkä (siis Hamilton -Trulli) liittyy Ferrariin?
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 17:40
Kirjoittaja savijo-r
No niin lasit pois silmiltä.
Kertokaahan joku mitä se hamilttoni sanoi ja mitä sen olisi pitänyt sanoa ja mitä se ei olisi saanut sanoa.
Tää juttu ei ole oikein auennut mulle suomalaisesta mediasta.
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 18:36
Kirjoittaja mattijus
savijo-r kirjoitti:
Kertokaahan joku mitä se hamilttoni sanoi ja mitä sen olisi pitänyt sanoa ja mitä se ei olisi saanut sanoa.
Jotenkin näin:
Mr. Referee: käskikö teami päästää Trulli ohi?
Kultapoju: *niisk* ei, Trulli runnoi väkisin vaarantaen kaikki *niisk*
Mr. Referee: Hyi hyi Jarno, ei näin.
5min myöhemmin tv-kameroiden edessä:
Kultapoju: team käski päästää Jarno ohi, joten laskin hänet tarkoituksella ohi.
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 18:47
Kirjoittaja Rolle
Eikös hämpti sanonut, että Trulli ei olisi saanut mennä ohi, koska hän ajoi leveäksi kun tuli viesti tallilta rattiin ja keskittyi siihen. Mitään viestiä ei kuitenkaan tullut, eli hämpti kohelsi omia aikojaan ja Trulli ajoi laillisesti ohi keltaisista lipuista huolimatta.
Miten se liittyy Ferrariin ei aukene mullekaan, kaikki muut tallithan siitä hyötyy yhtä lailla kun joku kärsii, näin kauden alussa etenkin.
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 18:48
Kirjoittaja savijo-r
Eli siis rangaistus tuli siitä kun sekoilee sanoissaan.
Epäselvässä tilanteessa turva-auton takana päästettiin Trulli takaisin ohi kun oli lipsauttanut edellisen mutkan nurmelle ja hämis oli joutunut ajamaan ohi.
Näin toimittiin siinä pelossa että saadaan rangaistus turva-auton takana ohittamisesta. Just just.
Ihme pelleilyä
No tilanne tasan Viiatti 0 points Macci 0 points
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 19:48
Kirjoittaja Jevgen
1. Turva-auto radalla
2. Trulli ajaa leveäksi ja Hamilton nousee Trullin ohi
3. Talli käskee Hamiltonin hidastaa ja päästää Trulli ohitse välttääkseen mahdollisen rangaistuksen turva-auton aikana ohittamisesta
4. Kisa päättyy turva-auton takana, Trulli 3. ja Hamilton 4.
5. Tiedotusvälineiden edessä Hamilton kertoo tallin käskeneen päästää Trulli ohi
6. Tuomaristo kokoontuu Trullin ohituksen tiimoilta ja kutsuu Hamiltonin kuultavaksi: Hamilton kertoo, ettei talli käskenyt päästää Trullia ohitse, eikä hän tehnyt tarkoituksella Trullille tilaa, vaan Trulli ohitti sääntöjen vastaisesti.
7. Tuomaristo rankaisee Trullia 25s. aikasakolla, joka pudottaa Jarnon pisteiden ulkopuolelle ja Hamilton nousee 3. sijalle.
8. Kisan jälkeen tehty haastattelu, missä Hamilton kertoo tallin käskeneen päästää Trulli ohitse, kiirii tuomariston korviin ja asia käsitellään uudelleen
9. McLadan radiokeskustelunauhoista käy ilmi, että Hamilton puhui paskaa tuomaristolle.
10. Hamilton ja McLada hylätään ko. kilpailussa ja Trullin aikasakko kumotaan.
11. Hamilton pyytää anteeksi ja kertoo, että McLadan puolelta käskettiin valehdella tuomaristolle.
12. Dave Ryan, Mäkin urheilujohtaja, laitetaan pakkolomalle McLadan toimesta.
Eli jos sanoissa sekoaminen ja valehtelu on sama asia, niin juuri näin. Ferrariin asia ei suoranaisesti liity.
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 20:23
Kirjoittaja savijo-r
Nyt selvis mullekkin.
Todella ankara rangaistus teosta joka ei liity kilvanajoon millään muotoa eikä olisi vaikuttanut tuloksiin.
Saattoi olla hankala paikka Macillekkin. Jos eivät olisi päästäneet trullia ohitse olisi siitäkin saattanut tulla rangaistus.
Jos siis olisivat pitäneet turpansa kiinni ei mitään rangaistuksia olisi jaettu ja Trulli olis ollut 3. ja hämis 4.
Kabinettipeliä sanon minä!
Lähetetty: 04 Huhti 2009, 20:31
Kirjoittaja Jevgen
savijo-r kirjoitti:Kabinettipeliä sanon minä!
Juu, eihän tässä mitään tolkkua ole ollut enää aikoihin.