Katsastuksen hylkyperusteet vs. korjauskehoitukset

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Katsastuksen hylkyperusteet vs. korjauskehoitukset

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Toisinaan on hieman hankalaa etukäteen arvata tuleeko viasta pelkkä korjauskehotus, vai vaatiiko uusintanäytön. Siksipä ajattelin että aihe saattasi ansaita oman threadinsa, jossa voisimme vaihtaa kokemuksia hylkyperusteista.

Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)? Takapyöränlaakerissa ei ole välystä, mutta äänen huomaa kyllä helposti. Laakeri tietenkin täytyy vaihtaa, mutta kestää aikansa ennen kuin sellaista saa tähän vehkeeseen.

Entäs miten huonot iskarit on huonot? Perää kun painaa, niin hyppää ylös, ja kerran vielä alas, joten aika hengettömiä ovat, mutta taitaa olla joissain automalleissa jopa normaalia..
Kimmo / alfatune.fi

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Takaiskaritestissä paskatti pomppasi, näytti arvoiksi muistaakseni jotain 5/50. Oli kuulema liian suuri ero..
Uusintanäytössä uusilla iskareilla näytti 45/46. Eipä näyttäneet edes uusina kovin hyvää :/ Vai miten tarkka tuo noiden iskaritesteri oikein on?

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Laakerilla ei mitään väliä. Jos testeri näyttää alhaisia lukemia tai hyvin erilaisia akselilla niin täytyy vaihtaa. korkeussäädöstä tulee huomautus.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuon iskaritestin tarkoituksena vissiin on vain tarkastaa, että saman akselin iskarit ovat yhtä vahvat. Eli uudet iskarisi on varmasti ihan hyvät. Testerin antamaa tulosta pystyy huijaamaan laskemalla renkaasta vähän painetta pois. :silly:

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Katsastuksen hylkyperusteet vs. korjauskehoitukset

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

kterkkila kirjoitti: Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)?
Jos tästä asiasta tulee hylkäys tai edes huomautus niin suosittelen lämpimästi vaihtamaan katsastsaseman. Jyrisevä laakeri on jo toinen asia-aika pitkälti riippu sedästä.
Nothing beats cubic inch

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Jalamari kirjoitti:Tuon iskaritestin tarkoituksena vissiin on vain tarkastaa, että saman akselin iskarit ovat yhtä vahvat. Eli uudet iskarisi on varmasti ihan hyvät. Testerin antamaa tulosta pystyy huijaamaan laskemalla renkaasta vähän painetta pois. :silly:
Juu... lukeman taso riippuu monesta eri asiasta, mm. jousitus geometriasta yms. Jollain autolla vanhat jo vähän huonotkin iskarit voi näyttää isompaa lukemaa kuin uudet iskarit jollain toisella autolla. Tärkeintä tosiaan tuo että lukemat olis lähellä toisiaan eikä olis ihan nollassa...

Takapyörän laakerin jurinaakin on monenlaista, jos oikeasti "jurisee" eikä vain pidä hieman normaalista kasvanutta ääntä, saattaa olla vaihto edessä ja uusinta tarkastus. Tuota kun on jepareiden vaikea tien päällä tarkistaa että onko korjattu vai ei jos laittaa vain korjauskehotuksen.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

kterkkila kirjoitti: Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)? Takapyöränlaakerissa ei ole välystä, mutta äänen huomaa kyllä helposti. Laakeri tietenkin täytyy vaihtaa, mutta kestää aikansa ennen kuin sellaista saa tähän vehkeeseen.

Entäs miten huonot iskarit on huonot? Perää kun painaa, niin hyppää ylös, ja kerran vielä alas, joten aika hengettömiä ovat, mutta taitaa olla joissain automalleissa jopa normaalia..
Pyöränlaakeri ei pitäisi vaikuttaa jos ei ole väljää (omakohtainen kokemus)
Korkeudensäädin riippunee auton vuosimallista, jos ei ole pakollinen niin ota katkaisija irti => ei ole varustetta niin ei ole vikaakaan.

Vastaavilla iskareilla on PNV saatu katsastettua jo 2 kertaa, arvot testissä jotain 70 paikkeilla :lol:


Katsastuksen arvosteluperusteet, lähde AKE

Tuo kannattaa tutkia jos on "harmaalla" alueella olevaa autoa menossa katsastamaan ja jatkaa siitä säädöksiin, mistä selviää milloin mitäkin varustetta aletaan vaatimaan.
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuota dokumenttia jo selailinkin, mutta se tuntee vain kaksi laakeriongelmaa; välystä ja jumissa. Ääntävästä ei ole puhetta, joten taitaa olla konttorin sedän tulkintakysymys. Katsotaan siis miten käy.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Eli tulos oli HYLÄTTY.

Korjauskehoitukset:
-Ajovalojen korkeudensäädin on oltava, joten korjauskehoitteena nyt "korkeudensäädin puuttuu". Auto on -95.

Varsinaiset hylkäyksen syyt:
-Käsijarrun teho ei riittänyt
-Edestä löytyi alatukivarresta väljä pusla.

-Takalaakerin äänestä ei tullut mitään sanomista. Piha oli niin rosoinen että osa saattoi mennä sen piikkiin.
-Takaiskarit n. 30% molemmat, eli ei sanomista..

Korjauskehotuksilla olisi siis päästetty läpi, mikäli noita uusia juttuja ei olisi ilmennyt.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös ajovalojen korkeussäätö tullut pakolliseksi vasta -96 rekisteröityihin autoihin... en kinaa, eikä tuo olisi lopputulokseenkaan vaikuttanut.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Alfissimo kirjoitti:Eikös ajovalojen korkeussäätö tullut pakolliseksi vasta -96 rekisteröityihin autoihin... en kinaa, eikä tuo olisi lopputulokseenkaan vaikuttanut.
Ajovalojen korkeuden säätölaite 14.6.1995
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Ilmankos, kun kaverilla oli -95 Honda ja siinä ei ollut säätöjä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Pakollinen alk. käyt.ot.
- 1.1.1995 (jos tyyppikats. 1994 tai sen jlk),
- kaikissa 14.6.1995 (ennen 1994 tyyppikats. kuitenkin 01.07.1995 lähtien).

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

:oops: Honda olikin -94 :oops: Oli oikein pakko kysäistä...

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Oma kokemus ns. iskaritestistä on seuraava:
Auto käytetty ainakin 6 vuotta samalla katsastusasemalla ja viimeisina 3 vuotena olen laittanut iskaritesterin tulokset ylös mielenkiinnosta vaikka lukemat eivät katsastustulosteessa näykään. Näinä viime vuosina auto kävi siis samalla konttorilla, samalla testerillä ja vieläpä samalla äijällä(!) ja lukemat PARANIVAT joka vuosi! :crazyeyes: ! Autolla ajetaan noin 12000 km joka vuosi.....Ehkä tarkoitus on kartoittaa tosiaankin vain että saman akselin vaimentimet eivät ole liian kuluneet toisiinsa nähden , mutta itse näen valitettavasti asian vain eräänä konstina hilata katsastushintaa taas ylöspäin.....Itse mittaustuloksiin en luota enää pätkääkään, mutta minkäs teet...Onneksi palvelu edes kyseisellä konttorilla on ollut aina erittäin asiallista!
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^ Pistän nyt tähänkin että mun 75:lla mikä on kesäpyörillä jämäkkä tuplajousilla ja keltasilla Koneilla. Sai iskaritestissä tyyliin 22 22 arvot. Eli tasaiset mutta paskat. Ja uusia pitäis. Toisilla renkailla tai ilman tuplajousia saisi varmasti läpi. Olen jo ostanut uudet eli noin 50tkm ajetut Konin keltaiset tulee kohta myyntiin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
jokri
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Touko 2006, 11:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jokri »

Läpi meni,

korjauskehoitukset.
vasen etupolttimo,
oli jäänyt vaihdon yhteydessä irti, merkintä rekisteriotteeseen, korjattava x.x mennessä


Huomautti etupyörän laakerista, että on väljää, ei hylännyt, ei merkinnyt
rekisteriotteeseen.

no olihan se korjattava, äänikin hiljeni n. 100db :lol:

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Muistanko väärin?

Muistelisin joskus 90 luvun loppupuolella kun kävin iskaritestissä, llukemien olleen 96/97 edessä, auto oli alfa 75.
Oli nyt luvut mitä oli, testaaja katteli taskulampulla iskareita, kun sanoin ettei oo vaihdettu. Meinas et iskaritehtaalta lähtee paljon huonompia myyntiin, ehkei oikei tiennyt laitteiden toimintaa.
Joku (esson baarissa) meinas, ettei näyttäisi oikein sauvajousien takia.
Niin tai näin, voiko noi luvut pitää paikkansa?
Vai muistanko väärin?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Vähän tuntuisi arpapelillä iskevän lukuja, joskus ainakin. :)

Vastaa Viestiin