Sivu 1/1

Katsastuksen hylkyperusteet vs. korjauskehoitukset

Lähetetty: 05 Maalis 2009, 22:16
Kirjoittaja kterkkila
Toisinaan on hieman hankalaa etukäteen arvata tuleeko viasta pelkkä korjauskehotus, vai vaatiiko uusintanäytön. Siksipä ajattelin että aihe saattasi ansaita oman threadinsa, jossa voisimme vaihtaa kokemuksia hylkyperusteista.

Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)? Takapyöränlaakerissa ei ole välystä, mutta äänen huomaa kyllä helposti. Laakeri tietenkin täytyy vaihtaa, mutta kestää aikansa ennen kuin sellaista saa tähän vehkeeseen.

Entäs miten huonot iskarit on huonot? Perää kun painaa, niin hyppää ylös, ja kerran vielä alas, joten aika hengettömiä ovat, mutta taitaa olla joissain automalleissa jopa normaalia..

Lähetetty: 05 Maalis 2009, 22:52
Kirjoittaja Bones
Takaiskaritestissä paskatti pomppasi, näytti arvoiksi muistaakseni jotain 5/50. Oli kuulema liian suuri ero..
Uusintanäytössä uusilla iskareilla näytti 45/46. Eipä näyttäneet edes uusina kovin hyvää :/ Vai miten tarkka tuo noiden iskaritesteri oikein on?

Lähetetty: 05 Maalis 2009, 22:57
Kirjoittaja gYdEbUh
Laakerilla ei mitään väliä. Jos testeri näyttää alhaisia lukemia tai hyvin erilaisia akselilla niin täytyy vaihtaa. korkeussäädöstä tulee huomautus.

Lähetetty: 05 Maalis 2009, 22:57
Kirjoittaja Jalamari
Tuon iskaritestin tarkoituksena vissiin on vain tarkastaa, että saman akselin iskarit ovat yhtä vahvat. Eli uudet iskarisi on varmasti ihan hyvät. Testerin antamaa tulosta pystyy huijaamaan laskemalla renkaasta vähän painetta pois. :silly:

Re: Katsastuksen hylkyperusteet vs. korjauskehoitukset

Lähetetty: 05 Maalis 2009, 22:57
Kirjoittaja TestarosaFinland
kterkkila kirjoitti: Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)?
Jos tästä asiasta tulee hylkäys tai edes huomautus niin suosittelen lämpimästi vaihtamaan katsastsaseman. Jyrisevä laakeri on jo toinen asia-aika pitkälti riippu sedästä.

Lähetetty: 06 Maalis 2009, 07:20
Kirjoittaja eltsu
Jalamari kirjoitti:Tuon iskaritestin tarkoituksena vissiin on vain tarkastaa, että saman akselin iskarit ovat yhtä vahvat. Eli uudet iskarisi on varmasti ihan hyvät. Testerin antamaa tulosta pystyy huijaamaan laskemalla renkaasta vähän painetta pois. :silly:
Juu... lukeman taso riippuu monesta eri asiasta, mm. jousitus geometriasta yms. Jollain autolla vanhat jo vähän huonotkin iskarit voi näyttää isompaa lukemaa kuin uudet iskarit jollain toisella autolla. Tärkeintä tosiaan tuo että lukemat olis lähellä toisiaan eikä olis ihan nollassa...

Takapyörän laakerin jurinaakin on monenlaista, jos oikeasti "jurisee" eikä vain pidä hieman normaalista kasvanutta ääntä, saattaa olla vaihto edessä ja uusinta tarkastus. Tuota kun on jepareiden vaikea tien päällä tarkistaa että onko korjattu vai ei jos laittaa vain korjauskehotuksen.

Lähetetty: 06 Maalis 2009, 07:45
Kirjoittaja mattijus
kterkkila kirjoitti: Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)? Takapyöränlaakerissa ei ole välystä, mutta äänen huomaa kyllä helposti. Laakeri tietenkin täytyy vaihtaa, mutta kestää aikansa ennen kuin sellaista saa tähän vehkeeseen.

Entäs miten huonot iskarit on huonot? Perää kun painaa, niin hyppää ylös, ja kerran vielä alas, joten aika hengettömiä ovat, mutta taitaa olla joissain automalleissa jopa normaalia..
Pyöränlaakeri ei pitäisi vaikuttaa jos ei ole väljää (omakohtainen kokemus)
Korkeudensäädin riippunee auton vuosimallista, jos ei ole pakollinen niin ota katkaisija irti => ei ole varustetta niin ei ole vikaakaan.

Vastaavilla iskareilla on PNV saatu katsastettua jo 2 kertaa, arvot testissä jotain 70 paikkeilla :lol:


Katsastuksen arvosteluperusteet, lähde AKE

Tuo kannattaa tutkia jos on "harmaalla" alueella olevaa autoa menossa katsastamaan ja jatkaa siitä säädöksiin, mistä selviää milloin mitäkin varustetta aletaan vaatimaan.

Lähetetty: 06 Maalis 2009, 09:30
Kirjoittaja kterkkila
Tuota dokumenttia jo selailinkin, mutta se tuntee vain kaksi laakeriongelmaa; välystä ja jumissa. Ääntävästä ei ole puhetta, joten taitaa olla konttorin sedän tulkintakysymys. Katsotaan siis miten käy.

Lähetetty: 06 Maalis 2009, 11:42
Kirjoittaja kterkkila
Eli tulos oli HYLÄTTY.

Korjauskehoitukset:
-Ajovalojen korkeudensäädin on oltava, joten korjauskehoitteena nyt "korkeudensäädin puuttuu". Auto on -95.

Varsinaiset hylkäyksen syyt:
-Käsijarrun teho ei riittänyt
-Edestä löytyi alatukivarresta väljä pusla.

-Takalaakerin äänestä ei tullut mitään sanomista. Piha oli niin rosoinen että osa saattoi mennä sen piikkiin.
-Takaiskarit n. 30% molemmat, eli ei sanomista..

Korjauskehotuksilla olisi siis päästetty läpi, mikäli noita uusia juttuja ei olisi ilmennyt.

Lähetetty: 06 Maalis 2009, 14:15
Kirjoittaja Alfissimo
Eikös ajovalojen korkeussäätö tullut pakolliseksi vasta -96 rekisteröityihin autoihin... en kinaa, eikä tuo olisi lopputulokseenkaan vaikuttanut.

Lähetetty: 06 Maalis 2009, 14:17
Kirjoittaja mattijus
Alfissimo kirjoitti:Eikös ajovalojen korkeussäätö tullut pakolliseksi vasta -96 rekisteröityihin autoihin... en kinaa, eikä tuo olisi lopputulokseenkaan vaikuttanut.
Ajovalojen korkeuden säätölaite 14.6.1995

Lähetetty: 06 Maalis 2009, 16:24
Kirjoittaja Alfissimo
^Ilmankos, kun kaverilla oli -95 Honda ja siinä ei ollut säätöjä.

Lähetetty: 06 Maalis 2009, 21:37
Kirjoittaja jiiässä
Pakollinen alk. käyt.ot.
- 1.1.1995 (jos tyyppikats. 1994 tai sen jlk),
- kaikissa 14.6.1995 (ennen 1994 tyyppikats. kuitenkin 01.07.1995 lähtien).

Lähetetty: 07 Maalis 2009, 00:41
Kirjoittaja Alfissimo
:oops: Honda olikin -94 :oops: Oli oikein pakko kysäistä...

Lähetetty: 08 Maalis 2009, 19:10
Kirjoittaja pitkämies
Oma kokemus ns. iskaritestistä on seuraava:
Auto käytetty ainakin 6 vuotta samalla katsastusasemalla ja viimeisina 3 vuotena olen laittanut iskaritesterin tulokset ylös mielenkiinnosta vaikka lukemat eivät katsastustulosteessa näykään. Näinä viime vuosina auto kävi siis samalla konttorilla, samalla testerillä ja vieläpä samalla äijällä(!) ja lukemat PARANIVAT joka vuosi! :crazyeyes: ! Autolla ajetaan noin 12000 km joka vuosi.....Ehkä tarkoitus on kartoittaa tosiaankin vain että saman akselin vaimentimet eivät ole liian kuluneet toisiinsa nähden , mutta itse näen valitettavasti asian vain eräänä konstina hilata katsastushintaa taas ylöspäin.....Itse mittaustuloksiin en luota enää pätkääkään, mutta minkäs teet...Onneksi palvelu edes kyseisellä konttorilla on ollut aina erittäin asiallista!

Lähetetty: 08 Maalis 2009, 19:43
Kirjoittaja gYdEbUh
^ Pistän nyt tähänkin että mun 75:lla mikä on kesäpyörillä jämäkkä tuplajousilla ja keltasilla Koneilla. Sai iskaritestissä tyyliin 22 22 arvot. Eli tasaiset mutta paskat. Ja uusia pitäis. Toisilla renkailla tai ilman tuplajousia saisi varmasti läpi. Olen jo ostanut uudet eli noin 50tkm ajetut Konin keltaiset tulee kohta myyntiin.

Lähetetty: 12 Maalis 2009, 09:00
Kirjoittaja jokri
Läpi meni,

korjauskehoitukset.
vasen etupolttimo,
oli jäänyt vaihdon yhteydessä irti, merkintä rekisteriotteeseen, korjattava x.x mennessä


Huomautti etupyörän laakerista, että on väljää, ei hylännyt, ei merkinnyt
rekisteriotteeseen.

no olihan se korjattava, äänikin hiljeni n. 100db :lol:

Lähetetty: 12 Maalis 2009, 18:15
Kirjoittaja beetta julia
Muistanko väärin?

Muistelisin joskus 90 luvun loppupuolella kun kävin iskaritestissä, llukemien olleen 96/97 edessä, auto oli alfa 75.
Oli nyt luvut mitä oli, testaaja katteli taskulampulla iskareita, kun sanoin ettei oo vaihdettu. Meinas et iskaritehtaalta lähtee paljon huonompia myyntiin, ehkei oikei tiennyt laitteiden toimintaa.
Joku (esson baarissa) meinas, ettei näyttäisi oikein sauvajousien takia.
Niin tai näin, voiko noi luvut pitää paikkansa?
Vai muistanko väärin?

Lähetetty: 12 Maalis 2009, 19:41
Kirjoittaja jeQQ
Vähän tuntuisi arpapelillä iskevän lukuja, joskus ainakin. :)