autovalmistajien usko ikuiseen kasvuun

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

autovalmistajien usko ikuiseen kasvuun

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ilmeisesti autovalmistajat uskoivat ikuiseen kasvuun. Tai ainakin uskottelivat viimeiseen asti että hyvin meillä menee. "tässäkin kuussa valmistimme x kpl autoja". Sitten jossain vaiheessa ei perse kestä kun rahat seisoo jossain lentokentän kokoisella parkkiksella. Tästähän on viime aikoina ollut juttua siellä ja täällä. Mielenkiintoista että kun kuluttaja tilaa auton niin silti saattaa joutua odottamaan ties miten kauan. Onkohan kyseessä, ainakin osittain, valheellisen kuvan antaminen myynnistä?

http://www.businessinsider.com/unsold-c ... rld-2009-2
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Itse olen sitä mieltä että ainakin viimeiset 5 vuotta autonvalmistajat ovat valehdelleet myyntimääristä. Taitaa maailmalla olla tällä hetkellä n. 10 miljoonaa "uutta" autoa mätänemässä satamakentillä. Ei niitä uusia autoja näy maailmalla katukuvassa niin paljon kuin luvut paperilla näyttävät.

Autoteollisuuden voisi käytännössä lopettaa muutamiksi vuosiksi. Länsimainen "hyvinvointiyhteiskunta" ei vain taitaisi kestää tuollaisen himoverotetun lypsylehmän valmistuksen lopettamista.

Nyt se raja on tullut vastaan, enää ihmisiä ei kiinnosta "sijoittaa" varojaan arvoaan hurjaa vauhtia pudottavaan metallimöykkyyn.

Raja tulee myös vastaan asuntohinnoissa ja rakennuskustannuksissa, tämä taas taitaa olla jo uuden topicin aihe...

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Niin onhan se aika erikoista että samaan aikaan kun autoteollisuudella menee huonosti niin perus Audia piti vielä vuoden lopussa odottaa useamman kuukauden, niin että onko kysyntä sitten liian pientä vai liian kovaa, vedä tuostakin johtopäätökset. Olisikohan käynyt niin että nyt ostetaankin vääränlaisia autoja, siinä kun auton valmistajat ovat varautuneet myymään malleja joista saataisiin parempi kate, menekki onkin kääntynyt perus autoihin ja SUV'it ja muut sensellaiset ovat jääneet myymättä. Todennäköistä on myös että auotjen valmistajilla on heidän kannaltaan ylioptimistinen käsitys auton käyttöiän lyhyydestä, jos käyttöiän oletetaan olevan vaikka 4v ja todellisuudessa auto onkin liikenteessä liki 10v on helppo ennustaa liian suurta menekkiä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Satamien varastot täynnä:
http://www.hs.fi/tulosta/1135244415200
VMP

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Meillä Suomessahan auton käyttöikä on yllättävän pitkä. Vertaa esimerkiksi Saksaan ja Englantiin.

Taitaapa johtua juuri tuosta verotuksesta.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Satakuusnelonen kirjoitti:Meillä Suomessahan auton käyttöikä on yllättävän pitkä. Vertaa esimerkiksi Saksaan ja Englantiin.

Taitaapa johtua juuri tuosta verotuksesta.
Näin on.
Toisaalta ADACit ynnä muut tekee yleisöä kiinnostavia tilastoja siitä, mikä missäkin autossa prakaa ja mikä merkki on muka luotettavin ja "kestävin". Toisaalta valtiovalta maksaa romutusrahaa "liian" vanhoista autoista.

Suomessakin julkaistiin juuri huikeita visioita siitä, kuinka nopeasti viranomaiset toivovat autokannan uudistuvan. :crazyeyes:

No sehän käy esim. käytännössä näin, että määrätään taas uusia ja uusia turvallisuus- ja taloudellisuuvarusteita --- jotka ovat vikaherkkiä --- ja joiden korjaaminen (tai käytännössä =uusiminen) maksaa järjettömästi. Näin pakotetaan ensin autoharrastus ainoastaan suljetuille radoille ja kohta varmaan autoharrastajat suljettuihin taloihin. Hyvästi, Gran Turismo!

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Autoteollisuus tuntuu elävän ihan omassa maailmassaan ainakin Suomi-vinkkelistä katsoen...uuden auton elinkaari on kuulemma 9 vuotta, sen jälkeen paaliin ja uutta autoa alle...TOSI YMPÄRISTÖTEKO!
Saksassa saa jopa 2500 Euroa kannustinta..Suomessa saa maksaa autoveroa.

Ja artisti maksaa....
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kapitalismi kuolee siihen, ettei ikuista kasvua ole kuin lyhyellä aikavälillä.
Loppuvaiheessa kvartaalitkin jaetaan neljään osaan, mutta sekään ei auta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllähän saksalaisten kannattaa omaa teollisuuttaan tukea, samasta syystä japanilaisetkaan eivät turhan vanhoilla autoilla ajele.

Meillä kun ei juuri omaa autoteollisuutta ole on järkevämpää ajaa autot loppuun. Kansantalouden kannalta on parempi maksaa ajamisestaan korjaamon Penalle kuin autotehtaan Luigille.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Saksan hallitus varaa lisää määrärahaa yli yhdeksän vuotiaiden autojen tapporahan maksamiseen. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana on romutusrahaa haettu jo 350 000 autonraatoon!

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autoje ... 5244658766

Tällä taitaa ruveta jo olemaan joltistakin merkitystä käytettyjen autojen kauppaan, heijastukset ulottuvat ehkä pian jo Suomeenkin? Mitenkähän menee Saksan turkkilaisilla häkkijobbareilla? Meneeköhän monta "arvokasta" Alfaakin paaliin? Nousevatko "historiallisten" autojen (10-15 -vuotiaiden, niiden siis, joilla olisi käyttö- tai muuta arvoa [Suomessa?]) hinnat?

Ei kyllä oikein mene kaaliin tällainen "ekoilu" - onhan uudet autot varmaan vähemmän saatuttavia, mutta toisaalta vanhan romutus ja uuden valmistaminen rasittavat ympäristöä melkoisesti, kaiketi. Taitaa Saksan hallitus vain ovelasti maksaa tukiaisia omalle autoteollisuudelleen!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Alfieri kirjoitti:Taitaa Saksan hallitus vain ovelasti maksaa tukiaisia omalle autoteollisuudelleen!
Juuri näin.
VMP

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Saahan tuon 2500 vaikka Mitoonkin. Käykää vaikka tsekkaamassa Alfan Saksan sivut.

Taisin asiasta Mito otsikkoon kirjoittaakin aiemmin hintoihin liittyen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

VDA pomo Matthias Wissmann kirjoitti: An initial analysis shows that one in two consumers who scrap their old cars chooses a model made by a German company
http://www.german-info.com/press_shownews.php?pid=873

Melko hyvä osumaprosentti?
VMP

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tämä menee vähän OT-osastoon mutta Mobilea selanneena sattui silmiin Alfa Sprintien hintataso: asiallisen kuntoisesta yksilöstä pyydetään jopa 7000 Euroa!!!
Suomessa hyvän Sprint-yksilön löytäminen alkaa jo olla vaikeaa. Moni on jo peltoautona tai muuten hylättynä. Samoin 164-mallit poistuu pikkuhiljaa.
Saksassa taitaa olla aika moni Alfa menossa paaliin nykyään...mutta tuo Sprintien hintataso tosiaan oli yllätys.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Vastaa Viestiin