Sivu 1/1

Pultista asiaa

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 18:42
Kirjoittaja Alfieri
Iskunvaimestimen kiinnityspultti ei irronnut sitä särkemättä. Uusi pitäisi siis hankkia. Alkuperäinen oli 10-millinen, jotain 65 milliä pitkä, tiheällä kierteellä (vain pultin päässä), lukitusmutteri. Kannassa merkintä R, B, 10.

Nimim. Alfa164 kertoi korvanneensa vastaavat pultit haponkestävillä (A4) pulteilla, mikä vaikuttaa järkevältä - helpottaa tulevaisuutta, jospa ei seuraavalla kerralla tarvitse tuvautua väkivaltaan irroituksessa.

Nyt ei vain meikäläisen tiedot riitä:
Mikähän on noiden alkuperäisten lujuus?
Haponkestävien lujuusluokka voi olla (kai?) esim. tyyliin A4-70 tai A4-80, voiko näitä jotenkin verrata noihin "tavallisiin" 8.8 tai 10.12 -merkintöihin?

Edit.P.S. Niin siis kyselen tätä ihan yleisesti pelkästä pilkunnussimisinnosta, mutta myös siksi, ettei tarvitsisi tulevana kesänä jossakin alppiserpentiinissä todeta, että hupsis, kun ei pysy etupyörä suunnassa...

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 20:34
Kirjoittaja jarski
Pyhä Sylvin yksinkertaisuus :lol: Ainahan sinne parempia pulikoita voi laittaa,se on "vaan" Alfa.

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 20:51
Kirjoittaja jiiässä
pultit haponkestävillä (A4) pulteilla, mikä vaikuttaa järkevältä - helpottaa tulevaisuutta, jospa ei seuraavalla kerralla tarvitse tuvautua väkivaltaan irroituksessa.
Ei tuokaan helppoa irrotettavuutta takaa...normi musta 10.9 lienee ihan hyvä vaihtoehto kun pistää väliin tervaa tai jotain vaikka vedenkestävää vaseliiniä.

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 20:55
Kirjoittaja kterkkila
Yleensäkin jos öljyää kaikki pultit kun asentelee, niin helpottaa seuraavaa kertaa huomattavasti. Kuivana nuo tavataan uutenakin kasata, mistä saamme sitten kärsiä..

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 21:29
Kirjoittaja fahlsjy
Yleensäkin jos öljyää kaikki pultit kun asentelee, niin helpottaa seuraavaa kertaa huomattavasti.
Edellinen harrraste auto oli mulla 18 vuotta ympärivuotisesti liikenteessä vaikkakin vähillä kilometreillä. Olen pitänyt tapana aina jotain paikkaa nysvätessä laittaa kuparitahnaa kierteisiin ja muihin mahdollisiin jumiutuviin paikkoihin. Noin pitkän omistusajan aikana tapa kyllä palkitsi varsinkin alustan osia käpistellessä. Jostain olen kuullut että pelkkä öljy häviää ajan kanssa mutta kuparitahnasta on hyviä kokemuksia ainakin mulla. Jopa pakosarjan mutskutkin aukes helposti.

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 21:39
Kirjoittaja Alfieri
Mistään en mitään tiiä, paitsi että pultteja on moneen lähtöön. Voisi luulla, että siinä, missä toinen ennemmin venyy tai taipuu niin toinen laatu mieluummin napsahtaa poikki.... siis öö niinkuin että käyttökohteella olisi asiassa merkitystä eikä plaatuja voi laittaa mihinkään absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen...

Jotenkin kallistuisin tuohon jiiässän ehdotukseen...

Ja toiset vannoo kuparitahnaan, toiset on tervamiehiä ja onhan niitä eksoottisempiakin tahnoja...

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 22:04
Kirjoittaja jknracing
Alfieri kirjoitti: Ja toiset vannoo kuparitahnaan, toiset on tervamiehiä ja onhan niitä eksoottisempiakin tahnoja...
Sinne pultin reikään kun ruiskuttaa tervaa ja pulttiin sivelee kuparitahnaa niin ei jymähdä ikinä. :mrgreen:

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 22:11
Kirjoittaja Gasolina
Pyöräntuennan pultit on hienokierteellä siksi, että ne pysyisivät paremmin kiinni. Lujuus taitaa useimmiten olla 10.9
Jotain ruostumista ehkäisevää sinne kannattaa tosiaan kasausvaiheessa laittaa ja siihen pultin "varteen" myös.

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 22:14
Kirjoittaja alfa164
fahlsjy kirjoitti:
Olen pitänyt tapana aina jotain paikkaa nysvätessä laittaa kuparitahnaa kierteisiin ja muihin mahdollisiin jumiutuviin paikkoihin. Noin pitkän omistusajan aikana tapa kyllä palkitsi varsinkin alustan osia käpistellessä. Jostain olen kuullut että pelkkä öljy häviää ajan kanssa mutta kuparitahnasta on hyviä kokemuksia ainakin mulla. Jopa pakosarjan mutskutkin aukes helposti.
Sama homma myöskin,aina "kuparitahnaa" kierteisiin :wink: ja haponkestävät pultit&mutut,kun vanhat saanut auki.Aukeaakin sitten kun tarttee avata.
eipä mene sitten tuntitolkulla jumittuvien pulttien/mutujen kanssa seuraavalla kerralla.
Kuparitahna kyllä omiaan myöskin pyörän pulteissa,pysyy kierteet kunnossa ja aukeaa nätisti.

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 22:14
Kirjoittaja JackFry
Laita sinne kova pultti eli 10.9, kestää paremmin mitä A4. Ruostumattomuus ei paljoa lohduta jos se pultti hajoaa. :wink:

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 22:25
Kirjoittaja Alfieri
Gasolina kirjoitti:Pyöräntuennan pultit on hienokierteellä siksi, että ne pysyisivät paremmin kiinni.
Joo, tosiaan :mrgreen: :mrgreen:
normikierre olisikin varmaan lähtenyt auki alle tunnissa :lol:

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 22:43
Kirjoittaja Jalamari
^Tiuhakierteinen kiristyy tiukempaan vähemmällä voimalla. Eli kyllä siinä tavallisella kierteellä olevakin menee kun kiristää riittävällä voimalla ja vähän lubricanttia vielä kierteelle.

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 22:44
Kirjoittaja kterkkila
Alfieri kirjoitti: Joo, tosiaan :mrgreen: :mrgreen:
normikierre olisikin varmaan lähtenyt auki alle tunnissa :lol:
:mrgreen:

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 23:03
Kirjoittaja Bones
Yks raskas ajoneuvoasentaja sanoi kerran että tervaa kylmiin ja kuparia kuumiin.. näillä neuvoin mennään 8)
kunhan ette kuivalla vetele

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 00:00
Kirjoittaja -HH-
JackFry kirjoitti:Laita sinne kova pultti eli 10.9, kestää paremmin mitä A4. Ruostumattomuus ei paljoa lohduta jos se pultti hajoaa. :wink:
Just noin - mä kyllä laittaisin nuo rosteripultit ihan jonnekin muualle kuin auton alustaan... Ja se orgispultin kannassa oleva kymppi tarkottaa just 10.9.

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 06:03
Kirjoittaja jknracing
-HH- kirjoitti:
JackFry kirjoitti:Laita sinne kova pultti eli 10.9, kestää paremmin mitä A4. Ruostumattomuus ei paljoa lohduta jos se pultti hajoaa. :wink:
Just noin - mä kyllä laittaisin nuo rosteripultit ihan jonnekin muualle kuin auton alustaan... Ja se orgispultin kannassa oleva kymppi tarkottaa just 10.9.
Niihin liikkuviin osiin pitää laittaa alumiinipultit, prikat ja mutterit. 8)

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 08:22
Kirjoittaja Alfieri
Bones kirjoitti:Yks raskas ajoneuvoasentaja sanoi kerran että tervaa kylmiin ja kuparia kuumiin..
Yks kevyt nysväri taas kerran oli sitä mieltä, että kierteeseen ei pidä laittaa mitään liukastetta, vaan ruuvit ja mutterit kiristetään valmistajan ilmoittamalla momentilla, joka tietty pätee vain kuivana.

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 08:47
Kirjoittaja Bones
Alfieri kirjoitti: Yks kevyt nysväri taas kerran oli sitä mieltä, että kierteeseen ei pidä laittaa mitään liukastetta, vaan ruuvit ja mutterit kiristetään valmistajan ilmoittamalla momentilla, joka tietty pätee vain kuivana.
Näinhän se on ja osat pitää olla sit todella hyvin puhdistettu ja momenttiavainkin vähän tyyriimpi ja kalibroitu joskus muulloinkin kuin vuosia sitten... Ei vaan aina oikein toteudu ainakaan meikäläisen autotallissa

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 09:32
Kirjoittaja mutt
Rosteripultti lahottaa sitten tehokkaasti kaiken siihen kosketuksissa olevan mustan tavaran, mikä monissa tapauksissa tietää jämähtämistä tosi tiukkaan, muiden harmien lisäksi. Alumiinitahnalla itse olen noita kasaillut, öljyt tuppaa katoamaan vuosien kuluessa.

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 18:44
Kirjoittaja DaViega
avaimen ilmottama momentti ei pidä paikkaansa jos laittaa ilman rasvaa, pultin oma kitka lisää vastusta, eli avain niksauttaa ennen lopullista kiristys tiukuutta.

vähän paha selittää... mutta perus fysiikaa joka tapauksessa.

+ hyvä rasva helpottaa seuraavaa avauskesrtaa, ainakin teoriassa

ja mitä tulee pyörän pultteihin, kierre ei pidä sitä paikalla, vaan pultin kaula, joka on vannetta vasten siksi oikean pultinb valitseminen oikealle vanteelle on elintärkeää :wink:

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 21:14
Kirjoittaja Hepa
Rasvasta ei ole todellakaan haittaa, kun kiristää momenttiin. Yleensä momentit ilmoitetaan juuri rasvattuna ja joidenkin (esim. sinkityn) kohdalla mainitaan, että ei välttämättä tarvitse voidella koska materiaali on luistavampaa. 10 merkitty mutteri 10,9 ruuville ja 8 8,8 ruuville.

Se momettihan ei itsessään kerro pultin tiukkuudesta mitään, jos on liikaa kitkaa kierteessä. Liian kova momentti taas venyttää tuuvin yli myötörajan ja taas ollaan metsässä. 10,9 ruuvilla on kovempi myötöraja ja kestää sen takia enemmän momenttia ja siten aikaansaa kovemman puristusvoiman liitokseen. Jos vedät 8.8:n ruuvin 10,9:n momenttiin, niin saattaa pultti venyä yli myötörajan. 10,9 pultin käyttäminen taas ei hyödytä mitään, jos sen kiristää samaan momenttiin kuin 8,8:n koska venyy saman verran. 10,9;n hyöty on siis siinä, että voi kiristää tiukempaan, jolloin puristusvoima on suurempi.

Noista tervoista ja tahnoista sanoisin, että parempi jos laittaa jotain. Aina helpottaa avaamista.

Ohoh kun tulikin teoreettista asiaa näin perjantai-iltaan, mutta menköön nyt. Olipahan kai ainakin topicissa tällä kertaa...

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 21:42
Kirjoittaja Carlos

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 10:02
Kirjoittaja Alfieri
Kiitettävästi on tullut kommentteja, joten koitetaanpa vetää yhteen:

-Spiderin etuiskarin jalustan kiinnityspultit siis alunperin lujuusluokkaa 10,9, tiheällä osakierteellä
-tilalle normi 10.9, jokaa voidaan (ja tulee ehdottomasti) vetää "riittävän" tiukkaan (käytettävästä kiristysmomentista ei kyllä ole hajuakaan...)
-haponkestävillä pulteilla ei kannata korvata, koska silloin syöpyy todennäköisesti ympäristö, mikä on sitten ongelmallisempaakin kuin pultin ruosteet
-rosteripulttien lujuus suhteessa 10.9 -luokkaan ei selvinnyt
-tiheä kierre mahdollistaa tiukemman liitoksen pienempää momenttia käyttämällä, normikierteistä voi käyttää, jos lisää kiristysmomenttia vastaavasti(?)
-kuivana pulttia ja mutteria ei kannata kasata, voideltu kiristyy paremmin eikä syövy niin nopeasti
-voiteluun: öljy, terva, kupari- ja alumiinitahna mainittiin (grafiitti yms. ei)
-millään konstilla ei voi taata helppoa irroitusta seuraavalla kerralla

(pyöränpulteista, niiden kiristysmomenteista ja voitelusta sitten toisella kertaa...)

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 13:09
Kirjoittaja alfa164
mutt kirjoitti:Rosteripultti lahottaa sitten tehokkaasti kaiken siihen kosketuksissa olevan mustan tavaran, mikä monissa tapauksissa tietää jämähtämistä tosi tiukkaan, muiden harmien lisäksi
Millaisella aikavälillä tuo lahoaminen tapahtuu?Ja mitä muita harmeja?
Ja tuosta momentista.Ainakin pieniin pultteihin kuuluu rasvat väliin,ja sitten momenttiin.

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 16:29
Kirjoittaja Hepa
Alfieri kirjoitti:K
-tilalle normi 10.9, jokaa voidaan (ja tulee ehdottomasti) vetää "riittävän" tiukkaan (käytettävästä kiristysmomentista ei kyllä ole hajuakaan...)
Minkä kokoinen tuo mutteri on? Voin katsoa momentin virman standardista. Vai oliko se M10?

M10x1,25 kierteelle 10,9 lujuusluokassa antaa Valmetin lentokonetehtaan standardi momentiksi 74,7 Nm. Vastaavan 8.8 ruuvin momentti on 47,3 Nm.

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 09:34
Kirjoittaja MDMKIV
Tässä vielä murtolujuudet :
luujuusluokat
8.8 =800N/mm2
10.9=1000 n/mm2
12.9=1200N/mm2
ja haponkestäville/Ruostumattomille :
RST
C1=500N/mm2
C4-70=700N/mm2
Haponkestävät :
A2-50=500 N/mm2
A4-70=700 N/mm2
A4-80=800 N/mm2
Eli 8.8 pultin/mutterin voi (lujuusmielessä) korvata
A4-80 luokan haponkestävällä pultilla/mutterilla.
EI 10.9 !

nämä arvot siis murtolujuuksia ! eli arvoja joilla ruuvit/mutterit menee rikki . Lähde:(Arvid Nilsson AB kataloogi)

Niin ja tuosta kierteestä : pultin lujuus ei muutu kierteen nousun perusteella :Eli hieno kierteisen pultti/mutteri yhdistelmän VOI korvata
normaali/karkea kierteisellä Pultti/mutterilla. (kiristys momenttia pitää tosin muuttaa vastaavasti)
hienokierteinen mutteri ei luonnolliseti käy normaali kierteiseen pulttiin ja toisinpäin......

ja mahdollisimman hyvä voitelu (MoS2) tms .sekä kierteeseen että pultin kannan alle (kosketuspintoihin). Helpottaa sekä kasausta että avaamista.

Hyvä voitelu=vähemmän kiristysmomenttia ; huono voitelu enemmän momenttia ...... (myös avattaessa)


eiköhän näillä pääse alkuun

:roll:

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 10:40
Kirjoittaja mutt
alfa164 kirjoitti:
mutt kirjoitti:Rosteripultti lahottaa sitten tehokkaasti kaiken siihen kosketuksissa olevan mustan tavaran, mikä monissa tapauksissa tietää jämähtämistä tosi tiukkaan, muiden harmien lisäksi
Millaisella aikavälillä tuo lahoaminen tapahtuu?Ja mitä muita harmeja?
Ja tuosta momentista.Ainakin pieniin pultteihin kuuluu rasvat väliin,ja sitten momenttiin.
Riippuu tietenkin liitoskohdan suojauksesta ja olosuhteista, ruostumista ei hyvin suojattuna ja/tai kuivissa olosuhteissa tapahdu ollenkaan, mutta ei sitä tapahdu sitten mustillakaan pulteilla. Kosteuden vaikuttaessa ruostuminen on monta kertaa nopeampaa (syy selviää, kun hakee tietoa galvaanisesta korroosiosta.) Niillä muilla harmeilla tarkoitin ruostumisen seurauksia jumittumisen lisäksi.

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 19:52
Kirjoittaja Alfieri
MDMKIV kirjoitti: Eli 8.8 pultin/mutterin voi (lujuusmielessä) korvata
A4-80 luokan haponkestävällä pultilla/mutterilla.
EI 10.9 !

ja mahdollisimman hyvä voitelu (MoS2) tms .sekä kierteeseen että pultin kannan alle (kosketuspintoihin). Helpottaa sekä kasausta että avaamista.

Hyvä voitelu=vähemmän kiristysmomenttia ; huono voitelu enemmän momenttia ...... (myös avattaessa)
Kiitos kaikille, nyt tuli ensimmäisessä viestissä esittämäni kysymykset selvitettyä :)

Tämähän on ihan mielenkiintoinen maailma. Haponkestävien lujuusominaisuuksista (ja muistakin ominaisuuksista)
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/17_30.pdf
En olisi tuota ehkä heti osannut tulkitakaan, mutta MDMKIV tuossa jo totesikin, että A4-80 vastaa (lujuusluokastaan) 8,8 -pulttia. Ei siis kannata laittaa alkuperäisen 10,9:n tilalle...

Toinen mielenkiintoinen taulukko löytyi tältä sivulta;
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taul ... lujuus.pdf
Sen avulla voi laskea kiristysmomentin käytettäessä kierteessä eri voiteluaineita.

Lähetetty: 03 Joulu 2009, 23:38
Kirjoittaja Alfieri
Jatketaanpa vanhaan ketjuun:

Vaihdoin pakoputken takaosan. Liitoksen alkuperäiset pultit näyttävät olevan 10.9:t?!?? Periaatteessa toki korvaan alkuperäiset vastaavilla, mutta omista laatikoista ei löytynyt kuin 8.8. Ja sitä paitsi en kyllä millään keksi, miksi pakoputken liitokseen pitäisi olla 10.9 luja pultti? Vai jääkö minulta (taas) jotakin huomaamatta?

Lähetetty: 04 Joulu 2009, 01:31
Kirjoittaja gYdEbUh
^Äkkiä voisi kuvitella että tuolla kovuudella on varauduttu paremmin siihen tilanteeseen kun ne pitäisi saada ehjänä irti.

Lähetetty: 04 Joulu 2009, 04:28
Kirjoittaja Alfieri
melkein yön yli nukuttuani... olisikohan sen vastaus tuossa ylempänä: 10.9 pultin pystyy kiristämään Huomattavasti tiukempaan. Kun liitoksessa on vain metalli metallia vastaan ja kaasun pitäisi pysyä mieluummin putken sisäpuolella, niin lujemmalla pultilla saa liitoksesta tiiviimmän. (ii:-?)

Lähetetty: 04 Joulu 2009, 12:18
Kirjoittaja Tiige
Tai sitten luigilla putkea kasatessa on vaan sattunut olemaan käsillä kovempia pultteja. Kyllä se putki pysyy kasassa heppoisemmillakin. Liitoksesta riippuen siellä on joku tiiviste tai jos ei ole, niin voihan niihin laittaa asennustahnaa niin on varmasti tiivis.