Sivu 1/3

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 18:28
Kirjoittaja Vittorio Jano
Jokos Portti on löytänyt GTA:lle seuraajan?

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 18:53
Kirjoittaja Portti
Vittorio Jano kirjoitti:Jokos Portti on löytänyt GTA:lle seuraajan?
Lähtenee tilaukseen vielä tällä viikolla. Mito GTA:ta odotellessa vuorossa on toinen merkki, mutta samassa konsernissa pysytään.

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 19:44
Kirjoittaja Gasolina
500 Abarth? Mikäli, niin uusi AutoItalia tulee varmasti luettua innolla.

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 20:03
Kirjoittaja Vittorio Jano
Gasolina kirjoitti:500 Abarth?
Jos on tuo, niin eerittäin asiallista!

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 20:22
Kirjoittaja Portti
Gasolina osui oikeaan eli 500 Abarth esseesse olisi tarkoitus tuoda. Hyvin pitkälti tuon kuvan mukainen:

Abarth 500 esseesse -kuva

En osannut näköjään noita img-tägejä käyttää, joten yllä ainoastaan linkki kuvaan.

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 20:33
Kirjoittaja Jalamari
8)

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 20:43
Kirjoittaja evilpet
^^Tuo on kyllä todella hyvän näköinen auto! Pesee ulkonäössä 147:n sata-nolla. Mikä lienee tilanne ajo-ominaisuuksien kanssa?

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 21:18
Kirjoittaja Vittorio Jano
On hieno, tosin ei tämä Barbie-editionkaan hassumpi olisi ollut:

Kuva

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 21:28
Kirjoittaja Jalamari
Aikas miehinen väri. :silly:

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 22:04
Kirjoittaja hagger16
lycky bastard kirjoitti:Gasolina osui oikeaan eli 500 Abarth esseesse olisi tarkoitus tuoda.
Äijällä on aina kivimmat lelut. Iha epistä...

:mrgreen:

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 22:10
Kirjoittaja Gasolina
^ Tuon paremmin ei asiaa olisi voinut ilmaista :-D On se kyllä hieno.

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 22:19
Kirjoittaja JTD
Upea FIAT!

Minne GTA meni?

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 22:30
Kirjoittaja Portti
Vittorio Jano kirjoitti:... tosin ei tämä Barbie-editionkaan hassumpi olisi ollut:...
Hehe, tämä oli hyvä juttu. (miten ihmeessä nuo img-tagit toimii kun minä en saanut wörkkimään)


JTD: GTA:n ostaja oli Helsingistä. Siirtyi Fiat-kannasta Alfa-mieheksi. Kertoi omistaneensa aiemmin mm. Fiat Coupe Turbon.

Lähetetty: 26 Maalis 2009, 07:13
Kirjoittaja Vittorio Jano
Portti kirjoitti:(miten ihmeessä nuo img-tagit toimii kun minä en saanut wörkkimään)
[img]kuvan%20osoite[/img]

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 10:12
Kirjoittaja Portti
No niin, Abarth tuli tilattua eilen. Arvioitu toimitusaika 6-8 viikkoa. Tästä innostuneena kokeillaan vielä kerran noita img-tageja.
Kuva

Nyt toimii. Jostain kummasta syystä aiemmassa viestissä olevaa kuvaa ei saanut suoraan linkitettyä viestiin.

Minulle tuleva auto on saman värinen kuin kuvassa, mutta punaista ruutukattoa en ottanut, kylkiraidat kylläkin. Kuvan hienoja punaisia nahkapenkkejäkään ei ole tulossa kun vanha mies ei kykene enää ajamaan talvella nahkapenkeillä, joissa ei ole istuimen lämmittimiä.

Moderaattorit voi halutessaan jakaa nämä Abarth-hörinät omaan ketjuunsa kun ei hirveästi liity ketjun alkuperäiseen aiheeseen.

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 10:24
Kirjoittaja juuuso
Kylmäävän tyylikäs. Tuollaisen Suomeen tuominen on kyllä jo jonkinasteinen kulttuuriteko.

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 12:08
Kirjoittaja Carlo Coppa
Tuleeko se tuohon lootaan pakattuna?

(sori, perjantai, en voinut vastustaa kiusausta :mrgreen: )

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 12:51
Kirjoittaja Portti
Carlo Coppa kirjoitti:Tuleeko se tuohon lootaan pakattuna?
Auto ei tule lootassa, mutta loota pitäisi saada autoon. Tosin ei mahdu, joten joutuu keksimään jonkun muun keinon saada laatikko kotiin.

Laatikossa on jälleenmyyjällä asennettavaan esseesse kit:iin liittyvät osat ja asennuksen jälkeen laatikkoon laitetaan alkuperäiset ylijäämäosat, jotka jäävät auton omistajalle. Kummallista mutta totta.

Jos saataisiin joskus tuo meidän vanha kämppä myytyä niin uudessa asunnossa olisi tuolle lootalle jo paikka katsottuna takkapuulaatikkona.

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 13:29
Kirjoittaja Vittorio Jano
Jatketaan tosiaankin juttelua tästä kiintoisasta autosta omassa ketjussa Yleisen löpinän puolella.

Alfasta valunut aika paljon käyttäjiä muihin merkkeihin.

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 13:37
Kirjoittaja jiigee
Niin on kyllä. Ehkä Mito saa porsaat palaamaan kotiin :). Alfalta ei viime aikoina ole kovin houkuttelevia uutuuksia tullut, tai sitten niitä on tullut enemmän muilta merkeiltä. Lähinnä nuo 1.4l turbot Fiatilta ja Lancialta on ainakin italomerkeistä houkutellut Alfalta pois ihmisiä. Mutta todella hieno toi Abarth 500 SS, minkälainen toimitusaika on luvattu?

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 13:40
Kirjoittaja Vittorio Jano
Vaikuttaa siltä, että MiTosta tulee Suomessakin seuraava kultti-Alfa. Viime vuodet ovat olleet vähän hiljaisempaa.

Mutta juu, kohta saa taas pätkiä OT-ketjuja. Ja kenenköhän takia...

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 13:46
Kirjoittaja Maclane
Tohtiiko kysyä paljonko tuli hintaa Abarthin hankkimiselle?

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 14:40
Kirjoittaja Portti
jiigee:
Toimitusaika-arvio 6-8 viikkoa. Auto tilattu Itävallasta.

Maclane:
Metrihinnaksi tulee niin paljon, että esim. Miton ostaminen erittäin edullisilla Suomi-hinnoilla vaikuttaa todella järkevältä ostokselta tuohon verrattuna. Abarthin lopullinen hinta selviää myöhemmin kun auto on verotettu. Hinnaksi tulee kuitenkin selkeästi enemmän kuin Mito 155:n hinta Suomessa.

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 16:19
Kirjoittaja TommiS
Jepulis. Onnittelut täältäkin. Upea laitos. Riittää taas varmaan kansalla spekuloimista "järkiperäisen" auton hankinnasta. Marketin pihamaalla saattaa kohdata hihastanykijöitä tavallista enemmän...
:-D .

Olet Portti varmaan noteerannut tullin sivuilta yhden maahantuodun 500 Abarthin?:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... _fi_se.pdf

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 16:49
Kirjoittaja Rolle
Näppärän näköinen laite, mutta että 37ke markkina-arvo käytetylle tullin mielestä :crazyeyes:

Lähetetty: 27 Maalis 2009, 17:33
Kirjoittaja burtsi
Todella hieno auto, onnittelut!

Onko tuo tullin tilastoissa oleva peli samanlainen? Jos on, niin hurjan hinnan ovat arponeet. Eikös toi maksa Saksassa about 18 tonnia?

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 08:44
Kirjoittaja Portti
Juu, tuo tullin tilastoissa oleva yksilö on pantu merkille ja se onkin mielenkiintoinen tapaus kun kyseessä on Abarth 500 Opening Edition, joka on 149 kpl eränä valmistettu numeroitu erikoismalli. Opening Editionin alkuperäistä myyntihintaa ei ole tiedossa kun noita on ilmeisesti tarjottu valikoiduille asiakkaille eikä hintaa ole julkistettu.

Muutama kappale on päätynyt käytettynä markkinoille Italiassa ja Saksassa ja pyyntihinnat näyttävät olevan 30 teur luokkaa eli tullin verotusarvo ei tuon yksilön osalta ole ihan metsässä.

Olisi mielenkiintoista tietää kuka on tuollaisen ostanut kun on noinkin erikoisesta tapauksesta kyse. Voisiko olla joku Fiat-konsernia lähellä oleva henkilö tms.?

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 08:54
Kirjoittaja Ricambi Heikka
Portti kirjoitti:Juu, tuo tullin tilastoissa oleva yksilö on pantu merkille ja se onkin mielenkiintoinen tapaus kun kyseessä on Abarth 500 Opening Edition, joka on 149 kpl eränä valmistettu numeroitu erikoismalli.
Fiatin pressitiedotteen mukaan noita olisi valmistettu 100 kpl Italian markkinoille.
http://www.abarthpress.com/index.php?ln ... e&id=10164

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 15:59
Kirjoittaja Portti
Juu niinkuin tuossa tiedotteessa sanotaan niin rajoitetusta valmistusmäärästä 100 kpl oli suunnattu Italiaan, mutta muuallekin niitä tuonkin mukaan tehtiin. En nyt löytänyt virallista tiedotetta tuosta 149 kpl valmistusmäärästä, mutta noissa myynti-ilmoissa puhutaan pääsääntöisesti tuosta määrästä ja muistelen nähneeni jossain kuvan OE:n numerokyltistä, jossa on numero muodossa xx/149. Jos joku löytää vahvistuksen/muuta tietoa valmistusmäärästä niin hieno homma.

Muuten jos kallista 500 Abarthia haluaa niin tuossa olisi myynti-ilmoitus toisesta erikoismallista, joka on tehty Karl Abarthin 100 v. juhlan kunniaksi:

Myynti-ilmoitus

Hintapyyntö 80.500 eur. Noita on vissiin tehty 101 kpl.

Lähetetty: 01 Huhti 2009, 22:44
Kirjoittaja mezzadro
Tänään iltapäivällä bongattu valkoinen 500 Abarth esseesse siirtokilvillä Helsingin Erottajalla, takaikkunassa Lohjan laatuautojen tarra. Pieni, mutta vaikuttava ilmestys :crazyeyes:

Lähetetty: 02 Huhti 2009, 18:25
Kirjoittaja Portti
Mielenkiintoista mezzadro. Olisikohan kyseessä voinut olla tuo yllä mainittu Opening Edition -yksilö kun esseesse ja Opening Edition näyttävät ulkoisesti samalta vai olisiko tuo joku ihan muu yksilö?

Oliko kilvet punavalkoiset tarrakilvet vai keltamustat siirtokilvet?

Lähetetty: 02 Huhti 2009, 20:14
Kirjoittaja mezzadro
Aika vahvan muistikuvan mukaan siinä oli esseesse -teksti takaluukussa. Kilvet oli punavalkoiset tarrat. Auto oli kokovalkoinen paitsi punainen raita abarth-tekstillä kylkien alaosassa. Penkit oli punaista nahkaa. Pistin saman bongauksen fiatforumin puolelle ja siellä parikin kaveria ajatteli arvaavansa omistajan...

Lähetetty: 05 Huhti 2009, 17:27
Kirjoittaja Portti
Abarthista kiinnostuneille tiedoksi, että pukkasin äsken omat Abarth 500 -sivuni nettiin. Löytyvät osoitteesta:

www.pertti.com/abarth

Lähetetty: 05 Huhti 2009, 19:37
Kirjoittaja Farina
^ mielenkiintoista luettavaa kuten Portin aikaisemmat 147 GTA-sivutkin, kannattaa perehtyä.

Lähetetty: 05 Huhti 2009, 19:40
Kirjoittaja maybetomorrow
ja Fiat barchetta -sivu kiinnosti kanssa kun sekin on ollut yhtenä mielitekona.. :-D erinomaiset sivut kaikenkaikkiaan!

Lähetetty: 06 Huhti 2009, 15:18
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Oikein mainiot sivut, kannatti lukea. 8)

Pitkää pinnaa odottleluun toivottaen, Kojootti

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 17:08
Kirjoittaja alfista
Portti:

Tuo voi olla sopiva maahantuotava sikäli, että tuon essesee paketinhan voi ostaa ja asentaa erikseen. Ainakin sen verran sitten säästää autoverossa ja tässä tapauksessa laillisesti. Ja ainahan sen voi hankkia vaikka Muukkosen kautta jälkikäteen.

Mitä muuten sisältää? Jouset, vanteet... koneen uudelleen ohjelmointi?

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 18:34
Kirjoittaja Vittorio Jano
^

En ole Portti, mutta AutoItaliasta luntattuna SS pakettiin kuulu puulaatikkoon pakattuna 25 heppaa mukanaan tuova chippi, BMC-filtteri, tiukemmat jouset, 17" vanteet & renkaat, spesiaalit jarrupalat ja rei'iteyt levyt sekä näyttö renkaiden ilmanpaineelle.

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 18:57
Kirjoittaja alfista
Asiallista! Onko laatikon hinta tiedossa?

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 20:26
Kirjoittaja Portti
Esseesse kitin sisältö on hyvin pitkälti VJ:n luettelema. Enemmän tietoa esseessestä löytyypi vaikka tuolta:

www.pertti.com/abarth/02b_Abarth_500.htm#02b4_esseesse

Esseesse kitin hinta Keski-Euroopassa pyörii 2,5 teur luokassa ilman asennusta. Asennuksineen yleensä n. 3 teur. Tuo esseesse kitin verotus onkin mielenkiintoinen juttu kun se on aina jälleenmyyjällä asennettava ja silloin siitä ei PITÄISI joutua maksamaan veroja. Tullin tuntien tuosta voi kuitenkin tulla mielenkiintoinen vääntö.

[edit: Muukkosella tai missään muuallakaan Suomessa tuon asennus ei onnistu kun asennus voi tapahtua vain virallisilla Abarth-jälleenmyyjillä ja Abarth toimittaa paketin jälleenmyyjälle ainoastaan auton runkonumeroa vastaan. Esseesse -pakettiin kuuluvia yksittäisiä osia ei myöskään myydä muuten kuin autoihin, joihin on jo asennettu paketti.]

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 20:42
Kirjoittaja alfista
No jopas! Eli Suomessa vain Delta...

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 20:49
Kirjoittaja Portti
alfista kirjoitti:No jopas! Eli Suomessa vain Delta...
Ei sekään kun pitää olla virallinen Abarth-jälleenmyyjä jota Delta ei ole.

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 21:07
Kirjoittaja alfista
Eikö 500 Abarthin myynti mene normaaliketjun kautta? Meinaan, jos joskus edes saavat sen aikaiseksi hinnastoon.

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 22:06
Kirjoittaja Portti
alfista kirjoitti:Eikö 500 Abarthin myynti mene normaaliketjun kautta? Meinaan, jos joskus edes saavat sen aikaiseksi hinnastoon.
Fiat Group markkinoi Abarthia omana merkkinään ja Abarthilla on omat jälleenmyyjänsä. Fiat-liike ei ole automaattisesti Abarth-liike. Mikäli Delta haluaisi Abarthin jälleenmyynnin/maahantuonnin itselleen niin se vaatisi kohtuullisia investointeja mm. koulutukseen ja Abarthin vaatimukset täyttäviin liiketiloihin.

Keskustelin asiasta Deltan (siis maahantuoja-Deltan) edustajan kanssa syksyllä ja heillä ei ollut siinä vaiheessa tietoa ryhtyvätkö he jossain vaiheessa Abarth-edustajaksi. Kuulemma kustannukset olisivat sen verran mittavat että ei välttämättä kannata Suomen kaltaisessa maassa. Lisäksi vaikka halukkuutta olisikin niin autoja ei alkuvaiheessa riittäisi Suomeen kun suurempien vientimaiden kysyntä halutaan kuulemma tyydyttää ensin.

Tällä hetkellä esim. Hollannissa ja Belgiassa on yksi jälleenmyyjä kummassakin, Itävallassa on 3 myyjää. Saksassa jälleenmyyjiä on parikymmentä. Missään Pohjoismaassa ei toistaiseksi ole Abarth-edustusta.

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 23:07
Kirjoittaja Jiiällä
Eli käytännössä jos tuot 500 Abarthin esim. Saksasta ja haluat siihen jälkeenpäin Esseesse -kitin joutuu tuota varten tekemään uuden reissun keski-eurooppaan jonkin valtuutetun jälleenmyyjän luokse missä sitten nuo osat pultataan kiinni.

Mutta mitä tulee tuon Portin auton maahantuontiin niin eikös se nyt kuitenkin tullata ja tuoda maahan ihan vaan 500 Abarthina, nuo Esseesse -kamathan nyt vaan on jotain tollasta "kivaa koristelua" mitä sattui tuolla reissun päällä tarttumaan mukaan, sama ku olis vaikka joltain matkan varrella olleelta rengasliikkeeltä napannu uuden setin kumeja takakonttiin :wink:

Lähetetty: 16 Huhti 2009, 23:13
Kirjoittaja jknracing
Portti kirjoitti: Auto ei tule lootassa, mutta loota pitäisi saada autoon. Tosin ei mahdu, joten joutuu keksimään jonkun muun keinon saada laatikko kotiin.

Laatikossa on jälleenmyyjällä asennettavaan esseesse kit:iin liittyvät osat ja asennuksen jälkeen laatikkoon laitetaan alkuperäiset ylijäämäosat, jotka jäävät auton omistajalle. Kummallista mutta totta.

Jos saataisiin joskus tuo meidän vanha kämppä myytyä niin uudessa asunnossa olisi tuolle lootalle jo paikka katsottuna takkapuulaatikkona.
O.T. Mullapa onkin melkein samanlainen boksi tallessa. Se on vaan vähän pienempi. Siinä on nimittäin tullut nokka-akseli faijan kusiaiseen noin 40 vuotta sitten! Laatikon kansi saattaa olla vielä serkujen kotipaikan autotallin oven yläpuolella. Siinäkin oli tuo Abarthin leima.

Lähetetty: 17 Huhti 2009, 17:56
Kirjoittaja Portti
Esseesse kitin asennusjuttu menee juuri niin kuin Jiiällä totesikin.

Verotuskin menee kuten Jiiällä totesikin - ainakin teoriassa. Käytännössä tullin kanssa voi joutua painimaan asiasta. Täytyy katsoa mitä esim. auton rekisteriotteessa lukee eli merkitäänkö esseesse myös rekisteriotteeseen. Lisätehon takia rekisteriote lienee joka tapauksessa erilainen kuin ilman esseesse kitiä. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Autoveroilmoituksessa joutuu tehon joka tapauksessa ilmoittamaan ja sehän on eri kuin normaalissa Abarth 500:ssa. Saa nähdä mitä tulli tuumaa moisesta. Heille voi tulla mieleen nostaa verotusarvoakin vaikka ei pitäisi.

jknracing: Olisiko sinulla yhtään fotoa laatikosta? Olisi mielenkiintoista nähdä miltä tuollainen vanha laatikko näyttää.

Lähetetty: 18 Huhti 2009, 23:03
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Discoverylta tulee parhaillaan Fifth Gearin jakso, jossa Abarth 500.

Lähetetty: 19 Huhti 2009, 02:44
Kirjoittaja Copycat
Hetkinen.

Fifth Gearissa ei ole kai ollut kuin perus viissatanen ja Abarth malleista Grande Punto koeajossa. Molemmat vielä Tom Fordin toimesta.

Korjatkaa jos olen väärässä.


P.S. Tässä vielä bonuksena Top Gearin testi Abarth 500:sta.

Youtube
Torrent

Lähetetty: 19 Huhti 2009, 09:50
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Joo, edellispäivänä taisi normi-500 olla Fifth Gearissa ajossa mustana oransseilla raidoilla mutta eilen Abarth 500 Johnny Smithin ajamana. Loppuyhteenveto tyyliin Mersun AMG-miehet saapuvat paikalle kallis puku päällä niin Abarth-miehet ovat sen verran hulluja, että tulevat varmaankin alasti. :)