Sivu 1/1
Melun mittaus
Lähetetty: 03 Touko 2009, 19:05
Kirjoittaja KJS
Joidenkin foorumilaisten kanssa on ihmetelty sitä, miksi ratapäivillä melumittauksessa joistain autoista tulee varsin kovia lukemia, mutta radan varressa kuunnellessa menevät kuin sukkasillaan, verrattuna melumittauksessa huomattavasti pienemmän lukeman saaneisiin autoihin. Tutkin asiaa AKK Motorsportin sivuilta ja sieltä löytyy ihan selkeät ohjeet melun mittaamiseen. Mikrofoni 50 cm päässä ja 45 asteen kulmassa pakoputkeen nähden ja kierrokset 4500 rpm. Oheisessa kuvassa näkyy mittausta viime kesältä. Mielestäni mikki on selvästi lähempänä kuin 50 cm ja vaikuttaako tuo mittaustulokseen, että tuo mikin pidike koskettaa pakoputkea, äkkiä tulee mieleen, että melu tulee sitäkin pitkin?
http://www.carf.fi/blogs/tapahtumat.nsf ... nisto1.jpg
Täältä löytyy tuo sääntömääräinen mittausohje kohdasta 9.11
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -18175.pdf
Lähetetty: 03 Touko 2009, 20:49
Kirjoittaja mattijus
Samaisella kuvan kapistuksella meidän ratapirssistä mitattiin Ahvenistolla selkeästi Motoparkin mittausta kovemmat lukemat. (ero 9dB)
Autoon ei kisojen välillä vaihdettu edes renkaita, joten mittaustavat eivät taida olla täysin yhteneväiset.
Ei meidän auto pidetty erityisen kovaäänisenä varikkomutuiluissa muiden teamien kesken ja verrattuna joihinkin toisiin autoihin.
Lähetetty: 03 Touko 2009, 20:49
Kirjoittaja kterkkila
Vai onkos tuo "mikin pidike" ihan vain mitta, millä 50cm todetaan?
Lähetetty: 03 Touko 2009, 21:15
Kirjoittaja KJS
^^Tuo kyllä selittäisi asiaa, ainakin osittain. Tuo mittari ymmärtääkseni on nimenomaan Ahvenistolta lainassa, eikä kerhon omaisuutta.
Mielestäni tuo matka tuossa kuvassa voisi olla ennemmin 30 cm kuin 50 cm. Paljonkohan tasoon vaikuttaisi tuo 20 cm. Mittareissakin on erilaisia asetuksia. Melumittausta tehdessä pitää olla käytössä A-taajuuspainotus ja hidas vasteaika.
Lähetetty: 04 Touko 2009, 20:47
Kirjoittaja RIPA
Kyseistä laitetta jonkin kerran käpistelleenä voin vahvistaa, että kyseessä on todellakin vain mittakeppi db-mittarin avuksi. Nuo AKK:n ohjeet ovat todellakin sääntökirjan mukaiset, mutta HUOM! NE OVAT KILPAILUSÄÄNTÖKOHTAISET EIVÄT RATAKOHTAISET. Kuten tunnettua on ainakin Ahvenistolla ratayhtiö itse tiukentanut rajoja jopa alle ympäristöluvan sallimien normien ( siitä huolimatta ääni tuntuu kuuluvan Lieksaan asti ). Eli ainakin ratapäivillä, joita käsittääkseni ei ole anottu Ahvenistolla ns melupäiviksi on käytössä normaalin ajopäivän meluraja eli alle 95 db. Koska taas tänä vuonna on paikallisessa mediassa leimattu radan käyttäjät jo lähes kuritushuonetuomion ansaitseviksi, koitetaan olla omalta osaltamme antamatta aihetta lisäurputuksille Lieksan suunnalta.
Lähetetty: 04 Touko 2009, 21:21
Kirjoittaja mattijus
Osaisiko RIPA mittaria enempikin hypistelleenä valottaa, miten tuolla Ahveniston mittarilla tulos oli niin erilainen kuin Virtasalmella mitattu?
Emme sen kummemmin rakentaneet autoon lisävaimennusta kun se Virtasalmella tehdyssä mittauksessa tulos oli 97dB, reilusti alle Ahveniston rajan. Saimme sitten Ahvenistolla vuorata teräsvillalla putkenpään umpeen että päästiin ajamaan

Lähetetty: 04 Touko 2009, 21:58
Kirjoittaja kterkkila
Ei kai sitä menetelmissä eroja saisi olla, ainoastaan mölyrajoissa.. Vähän epäilen että KJS saattaisi olla oikeilla jäljillä.. Se ainakin voisi selittää eron.
Lähetetty: 04 Touko 2009, 22:14
Kirjoittaja jaskas
Eikös nämä vielä aina mitata yhdellä mittarilla, joten pitäis auttaa jos jakaa pakoputken ulostulon kahteen, kumpaankin auton kulmaan....
Itellä tuli vakioputkella ahvenistolla 99db...
Lähetetty: 06 Touko 2009, 20:25
Kirjoittaja RIPA
No enpä osaa mitään virallista syytä esittää, mutta arvailuja vaikka minkälaisia esim Apparan montussa saattaa ääni kajahdella vähän erilailla. Lisäksi erilaiset mittarit, niiden kalibroinnit, mittaajista puhumattakaan. Ahveniston kisoissa katsastuksessa kyseistä toimintaa harjoittaneet varmaankin ovat kuulleet kaikki mahdolliset selitykset miksi näin on päässyt käymään. Aikaisemmin varmasti on noita ihan rajatapauksia voitu joskus katsella vähän sinne päin tyyliin, mutta tämän hetkisen tilanteen aikana on ratayhtiön oltava aurinkoakin tarkempi vaikka se varmasti ottaakin uhria päähän totaalisen paljon käryn käydessä.