Sivu 1/1
Autotehtaiden tulevaisuus.
Lähetetty: 09 Touko 2009, 22:21
Kirjoittaja jknracing
Autoteollisuuden tulevaisuus: Fiat. Vielä kun ostaisivat tappiollisen Toyotan...
Re: Autotehtaiden tulevaisuus.
Lähetetty: 09 Touko 2009, 22:36
Kirjoittaja Alfieri
tämänhän italialaiset osaa
Nythän on valtiontakauksia ja ties mitä tukiaisia luvassa joka puolelta. Vaan eipä olisi uskonut; FIAThan oli itse jokseenkin kypsä muutama tovi sitten.
Lähetetty: 09 Touko 2009, 22:49
Kirjoittaja TestarosaFinland
Italialaiset ovat kovia tekemään bisnestä, markinointia tosin eivät osa kovin hyvin(katso alfan/Lancian maineen). Ihan oikealla tiellä Fiat on. Kun rahaa löytyy ja nyt hinnat ovat alhaisia niin kyllä kannattaa osta esim. Opel, jolla on hyvät tuoteet kanssaautoilijoille, mutta Saab kyllä ihmetyttää

Kyseessä on periaattessa kuollut merkki, jolla on erittäin vanhat mallit ja jotta siitä saadaan kannatavaksi niin joutuu investoimaan kunnon kasa käteistä, joka ei siten palaa takaisin, koska sillä myös hyvinä päivinä ei ollut paljon kysyntää. Parempi jos suljetaan koko roskan

Lähetetty: 10 Touko 2009, 14:28
Kirjoittaja DaViega
samaa mieltä Saabista, ei sitä kannata mun mielestä pelastaa. tehtailla on seisokkeja, autoja myydään tappiolla ja varaosat kuullemma loppuu hyllyistä. 9-3 on vielä jokseenkin "moderni" mut kattokaa 9-5, kahvatkion on 15 vuotta vanhaa mallia!
eikä se ooppelinkaan poistuminen varsinaisesti kirpase

Lähetetty: 10 Touko 2009, 18:04
Kirjoittaja VMTD
Saabin muotoiluhan on ajatonta. Toivottavasti löytyy merkille pelastaja.
Lähetetty: 10 Touko 2009, 20:20
Kirjoittaja mutt
Euroopan ulkopuolella (Aasia ja Pohjois-Amerikka) Saab taitaa olla vahvempi brändi, kuin Euroopassa, joten sinällään voisi ymmärtääkin Fiatin kiinnostuksen. Opel on brändinä niin vahva, että sitä ei tulla tappamaan ilman hyökkäystä ulkoavaruudesta. Muutenkaan en näe oikeastaan minkään automerkin lakkauttamista samantekevänä, puhumattakaan positiivisesta.
Lähetetty: 10 Touko 2009, 20:45
Kirjoittaja Alfisti
Eikös nää Fiatin kaupat ole juuri siitä mielenkiintoisia, että ne ei ole käyttämässä rahaa juuri lainkaan. Chrysleristä saavat osuuden antamalla vaihtokaupassa tietotaitoa ja oikeuksia pienempiin moottoreihin ja autoihin ja lisää osuuksia saavat tulevaisuudessa tiettyjen ehtojen täytyttyä. Viimeisin uutinen GM:ää koskien oli, että GM antaisi jonkinlaista Fiatin osakepottia vastaan Opelin, Saabin ja etelä-amerikan toiminnot. Tämähän on siitä ihan hassu uutinen, että vain joitakin vuosia sitten GM luopui osuudestaan Fiatista (ja oikeudesta lunastaa kaikki Fiatin osakkeet) ja maksoi siitä pitkän sentin. Se Saab on ilmeisesti tällä hetkellä mielenkiintoinen siksi, että siellä on 3 ihan uutta mallia lähes esittelyvalmiina ja jos sen nyt saa sopivasti lunastaa niin voi hyödyntää edes noiden mallien mahdollisesti tuomat voitot ja sitten miettiä ajetaanko merkki alas. Toisaalta kun Fiat on jo muutenkin nyt aloittamassa autojen valmistuksen jenkkimarkkinoille "paikan päällä" niin Saabin maine yhdistettynä valmistukseen siellä ja sitä kautta kilpailukykyisempiin hintoihin voisi olla ihan hyvä veto.
Lähetetty: 10 Touko 2009, 22:16
Kirjoittaja V6
jostain pitää vähentää, ylikapasiteettia on aika reilusti, kun on 1 omistaja merkkien vähentäminen/ylikapasiteetin purkaminen on helpompaa. Tosin onhan vagillakin aika monta merkkiä mitkä käyttävät paljon samoja rakenteita.. huonoa on että noilta merkeiltä ei juuri mitää uutta tekniikkaa löydy, ainoa hyöty on suuremmat määrät (esim moottorit jne) ja sitä kautta edullisemmat valmistuskustannukset... aikamoinen soppa jokatapauksessa .)
SEAT
Audi
Volkkari
Skoda
vs
Alfa
Fiat
Lancia
Saab
Opel
plus jenkkimerkit
Chrysler
Dodge
Jeep
Lähetetty: 11 Touko 2009, 14:10
Kirjoittaja motorhead
V6 kirjoitti:
vs
Alfa
Fiat
Lancia
Saab
Opel
plus jenkkimerkit
Chrysler
Dodge
Jeep
Ferrari ja Maserati puuttuu listalta.
Mitenkäs muuten Vauxhal? Onko tuo itsenäinen valmistaja vai tekevätkö ooppeleita omalla merkillään lisenssillä?
Lähetetty: 11 Touko 2009, 14:23
Kirjoittaja mattijus
motorhead kirjoitti:
Ferrari ja Maserati puuttuu listalta.
Mitenkäs muuten Vauxhal? Onko tuo itsenäinen valmistaja vai tekevätkö ooppeleita omalla merkillään lisenssillä?
Jos en paljoa muista väärin, niin Opel tekee Opeleita omalla lisenssillään mutta ne myydään UK:ssa Vauxhall nimellä. (Esim. Irlannissa kaikesta huolimatta Opel, eikä Vauxhall)
Eli Vauxhall on Opel.
Lähetetty: 11 Touko 2009, 15:17
Kirjoittaja Tuomas K
Suurin osa Vauxhalleista on ihan Opeleita, mutta joitain malleja on joita ei myydä Opelina. Badge-engineeringiä nekin on, eli oikeasti omia malleja ei ole. Toisinaan tarjoavat myös Opel-Vauxhalleista versioita joita ei manner-euroopassa myydä, mutta erot on pieniä ja oma tuotekehitys lähinnä varuste-spesiaaleja.
Lähetetty: 11 Touko 2009, 15:40
Kirjoittaja Cloverleaf
V6 kirjoitti:
SEAT
Audi
Volkkari
Skoda
+ Bentley, Bugatti, Lamborghini ja Scania.
Lähetetty: 11 Touko 2009, 15:46
Kirjoittaja Auristo
Saabin pelastaminen ja palauttaminen 70-80 lukujen tasolle innovatiivisena ja uraauurtavana valmistajana olisi kulttuuriteko. Viimeajat GM:n hallussa valmistaen jotain **lvetin saappeleita on ollut todellinen nöyryytys ja häpäisy Saab merkille ja sen historialle
Opel on lännen Mosse ja siitä olisi todella aika päästä eroon

Lähetetty: 11 Touko 2009, 16:53
Kirjoittaja Tuomas K
Auristo kirjoitti:Opel on lännen Mosse ja siitä olisi todella aika päästä eroon

Eikö Alfakuski kohtaa tarpeeksi ennakkoluuloja omasta autovalinnastaan että osaisi antaa omille ennakkoluuloilleen niille kuuluvan arvon? Jos ei henkilökohtaisesti miellytä niin ratkaisu on yksinkertainen, älä osta Opelia.
Lähetetty: 11 Touko 2009, 17:33
Kirjoittaja jeQQ
Onhan Opel kehittynyt vuosien varrella merkittävästi, ainaskin tällainen käsitys mulla on. Vaikka en kyllä Opelia ikinä ostaisi.
Lähetetty: 11 Touko 2009, 17:37
Kirjoittaja Rasvis
Auristo kirjoitti:Viimeajat GM:n hallussa valmistaen jotain **lvetin saappeleita on ollut todellinen nöyryytys ja häpäisy Saab merkille ja sen historialle
GM:llä on käänteinen Midaan kosketus. Kaikki vanhat, kunnianarvoisat merkit joihin Kenraali Moottori koskee muuttuvat paskaksi.
Lähetetty: 11 Touko 2009, 18:42
Kirjoittaja Auristo
Tuomas K kirjoitti:Auristo kirjoitti:Opel on lännen Mosse ja siitä olisi todella aika päästä eroon

Eikö Alfakuski kohtaa tarpeeksi ennakkoluuloja omasta autovalinnastaan että osaisi antaa omille ennakkoluuloilleen niille kuuluvan arvon? Jos ei henkilökohtaisesti miellytä niin ratkaisu on yksinkertainen, älä osta Opelia.
Joo en osta Opelia mutta ottaa päähän kun GM "raiskasi" Saabin.
Saab on lentokone valmistajana keskittynyt huomattavan aikaisin aerodynamiikkaan ja turvallisuuteen. Oviin tuli sivutörmäyssuojat jo aikaisin 70-luvulla, Opel mainosti 80-luvun lopulla samaa 15 vuotta myöhemmin. Turvavyöt, halogeenivalot, turvapuskurit, levyjarrut kaikissa pyörissä, turboahdin, polttoaineen ruiskutus, kasaanpainuva ohjausakseli jne nämä olivat jo 70-luvulla tuotantomallissa. Toki Saab on aina ollut pieni ja kehitysresurssit vaatimattomat vaikka Mersuun verrattuna. Pointti on kuitenkin siinä että pienikin valmistaja voi tehdä edistyksellisiä autoja.
GM yritti käyttää Saabin imagoa hyväksi mutta antoi merkin kehityksen taantua käyttämällä liikaa Opelin tekniikkaa.
Opelin tyyppisille "kansanautoille" on oma segmenttinsä suurissa sarjoissa halvalla tehtynä.
Lähetetty: 11 Touko 2009, 19:40
Kirjoittaja Vittorio Jano
V6 kirjoitti:
Alfa
Fiat
Lancia
Maserati
Ferrari
Saab
Opel
Chrysler
Dodge
Jeep
Äkkiä katsottuna vaikuttaisi ikävä kyllä siltä, että ekana liipasimella ovat Lancia, Saab ja Chrysler/Dodge.
Lancialla on hyvin vahva asema Italiassa, mutta vain siellä. Se tuskin riittää nykypäivänä. Saabia arvostetaan Pohjolassa ja joissakin Jenkkilän rillipääosavaltioissa, mutta ei oikeastaan muualla. Pahalta vaikuttaa noiden kannalta, ikävä kyllä.
Lähetetty: 11 Touko 2009, 22:55
Kirjoittaja V6
motorhead kirjoitti:
Ferrari ja Maserati puuttuu listalta.
Mitenkäs muuten Vauxhal? Onko tuo itsenäinen valmistaja vai tekevätkö ooppeleita omalla merkillään lisenssillä?
joo ne jätin ihan tarkotuksella pois, niitä tuskin lakaistaan ihan heti pois, samoin vagin bugatti ja lambo.
Niin Vauxhallit on Opeleita ja Holdeneita... se kuuluu osana GM Europeen, en tosin tiedä miten noi Holdenin vehkeet menisi jos kaupat tehtäisiin..
Lähetetty: 11 Touko 2009, 23:37
Kirjoittaja Tuomas K
Auristo kirjoitti:GM yritti käyttää Saabin imagoa hyväksi mutta antoi merkin kehityksen taantua käyttämällä liikaa Opelin tekniikkaa.
Opelin tyyppisille "kansanautoille" on oma segmenttinsä suurissa sarjoissa halvalla tehtynä.
Yhteinen tekniikka Opelien kanssa jää hyvin pitkälle pohjalevyjen tasolle. Sieltä voidaan säästää reilusti tuotekehityksessä, mutta pohjalevyn osuus auton lopulliseen luonteeseen on kuitenkin sen verran pieni ettei Saabin epäonnea voi Opelin kanssa yhteisten osien käytöllä selittää. Ostajaa tuskin kiinnostaa että uudessa Saabissa on on kenties samat tukivarret kuin Insigniassa. Olennaisempaa lienee se, ettei Saabilla ole ollut riittävästi resursseja kehittää uusia malleja jolloin mallisto on liian pieni ja vanha. Hölmöilyt muun merkkisten autojen myymisestä Saabeina eivät varmaan nekään ole varsinaisesti parantaneet Saabin mainetta. Kovan linjan Saabisteille myös se, että monet Saabin nykyisistä moottoreista perustuvat GM:n maailmanmoottoreihin on huono juttu. Keskivertoasiakkaalle sillä tuskin on suurta merkitystä, mutta sekin luonnollisesti vaikuttaa merkin maineeseen ja persoonallisuuteen.
Itsekin kovasti toivon että Saab selviytyisi ja että pystyisivät jatkossakin valmistamaan persoonallisia autoja.
Lähetetty: 12 Touko 2009, 11:28
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Kyllähän VAG onnistuu suhteellisen samoista osista rakentamaan omat vahvat brändinsä omaavat automerkit (Audi/Volkkari/Skoda...), joten ei se voi olla ainoa syy Saabin surkeuteen. Silti GM on ollut huono isäntä monessa mielessä. Muistaakseni tämäkin projekti jäi kesken isännän käskystä:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... ssuhteella
Lähetetty: 14 Heinä 2009, 19:14
Kirjoittaja V6