Sivu 1/1
Rata-SM 2009
Lähetetty: 13 Touko 2009, 20:12
Kirjoittaja Epezi
Dodii uusi kausi alkaa nyt viikonloppuna Ahvenistolla.
Tänään tuli oltua ensimmäisissä harjoituksissa, muutoksia on tullut ainakin GT3-luokkaan. Muita ei ole ehtinyt juurikaan seurata. Pari autoa on tullut lisää, uusia kuskeja, ja jopa tulokas kuski

. Nämä seikat lupaavat hyvää parannusta viimevuoteen, mutta.
Viisaat ovat päättäneet muuttaa viimevuoden 25kierroksen (joka sekin oli pitkä) kisan, tunnin kisaksi

. Ja näitä ajetaan viikonlopussa kaksi, eli lauantaina ja sunnuntaina. Viimevuonna meni moni kisa peräkkäin ajeluksi, autoissa ja kuljettajissa senverta isoja eroja. Enkä usko että tilanne on täksi vuodeksi siitä juuri muuttumassa.
Saattaa olla että näemme myös jokusen renkaanvaihdon varikolla, tunti on kuitenkin melko pitkä aika
Nokka kohti Ahvenistoa! Pidetään hieno laji pystyssä, ei pitäisi ainakaan rahasta olla kiinni. Liput 10€/päivä, 15€/viikonloppu, ja lapset ilmaiseksi.
Lähetetty: 13 Touko 2009, 20:25
Kirjoittaja jknracing
Niin ja mitäs kilpa-autoja tuolla on liikenteesä? Ei kuristimia, ei lisäpainoja, ei minimipainoja...
Lähetetty: 13 Touko 2009, 20:41
Kirjoittaja jeQQ
Oiskos minkäänsortin lisäinfoa kisoista yms? Milloin ovat, mitkä ajaa jne..
Lähetetty: 13 Touko 2009, 22:25
Kirjoittaja Jiiällä
Tuolta löytyy lisäinfoa -->
http://www.rata-sm.fi/
Taitaa siellä olla kaikenlaista mielenkiintoista niinkuin tuo Gallardo...
Eskelinen oli kiertänyt tuolla Alastaron vaatimattomat 23s nopeammin kuin viimevuotisen Alfacupin nopein (ihan niinkuin olisi vertailukelpoista mutta kummiski

)
Lähetetty: 14 Touko 2009, 16:59
Kirjoittaja Epezi
^jep tuo on näppärin paikka etsiä infoa.
Luokkia on monta, ja nähtävää on varmasti koko rahan edestä.
Ei kuristimia, ei lisäpainoja, ei minimipainoja
Nyt täytyy osoittaa tietämättömyyteni, mutta ymmärtääkseni GT3 Nordic sarjassa saa ajaa ainakin tänä vuonna sekä GT3 että GT4 luokan autoilla. Se että mitä nämä luokitukset tarkoittaa on minulle vähän epäselvä. GT4 luokassa on kait moottorin viritys sallittu ja GT3 on tehtaan vakiokoneella.
Tehoja ei ole rajattu, ja auton rakentaminen on hyvinkin vapaata. Lisäpainoja ei ole, minimipainosta en osaa sanoa.
Tällä kaudella GT3 Nordic sarjassa ajaa
4(?) Porsche GT3:sta
Ferrari 360GTR ja 430
Kaksi Lamborghini Gallardoa
ehkä Dodge Viper
Formuloitahan on Renault, Formula3 ja Ford
Koppiautoja Legends, GT3, Super Touring, BMW X-treme, V1600 (mukana kait yksi Alfa 147) ja millon mitäkin vierailevia luokkia.
Lähetetty: 14 Touko 2009, 18:08
Kirjoittaja Epezi
^tulipa puhuttua ihan puuta heinää, lueskelin vähän tämän vuoden sääntöjä. GT3 luokassa on käytössä menestyspainot, joita jaetaan 1, 2 ja 3 sijoille, 40, 30 ja 20kg. Muut sijat taas saavat poistaa mahdollisia painoja samassa suhteessa.
Tuo tunnin kisakin on siinä tapauksessa että kisaan osallistuu yli kymmenen autoa, muutoin kisa on 45min. Ymmärtääkseni ainakaan nyt ahvenistolla toi kymmenen osallistujaa ei ylity

Lähetetty: 14 Touko 2009, 18:21
Kirjoittaja michael
Kaunista säätä ja nopeita autoja viikonloppuna, kaikki tukemaan suomalaista autourheilua!
Lähetetty: 16 Touko 2009, 18:41
Kirjoittaja Java
Noniin juuri palaillaan ahvenistolta. Aika tyhjää oli ja meininki ei kyllä ollut aivan katossa. Kovin varovasta oli ajo lamboilla ja ekoilla vormuloilla, fordin vormulat ja legendsit vasta lähti kunnolla vetämään

Sponssit melko vähissä näyttää olevan.. Vakio 1600 vehkeissä molemmat 147 imi nätisti mutkia. On se kumma kun ei 240 heppaset TypeRät pääse vakio tonnikuussatasten ohi

Lähetetty: 16 Touko 2009, 20:10
Kirjoittaja BSTR
Tässä toinen 147
Kolmanneksi jäin kun en pystynyt ylipainoisena mitään noille nuorille pojille (Pellinen 147:lla ja Tuomisto Peugeot 206:lla)...
V1600-luokassa siirryttiin käyttämään katurengasta Hankook Z212:aa tänä vuonna. Valinta oli oikein hyvä kun luokan rataennätys parani lähes sekunnilla. Itse en vielä päässyt kylläkään ihan samaan mitä pari vuotta sitten Michelinin huonohkolla Racer sliksillä.
Keli ainakin oli hyvä, huomenna vieläkin parempi. Että katsomoon vaan.
Muissa lähdöissä oli katsottavaa. GT:n loppu oli jo aika jännittävä. Ajoivat 45 minuuttia sarjasääntöjen mukaisesti koska autoja oli alle 10. Jos yli niin ajoaika on tunti.
Itse olen sitä mieltä että kilpailun aikaan saamiseksi pitää käyttää noita FIA:n keinoja eri automallien tasoittamiseksi eli kuristimia ja minimipainoja. Porschessa kuulemma maavarakin pitää olla suurempi kuin muissa jne. Kisan katsominen kävisi todella tylsäksi jos kärkiauto karkaa ensimmäisen kierroksen jälkeen tavoittamattomiin. Samanlaista tasaamistahan kiihdytysajoissakin indeksiajoilla haetaan mitä sitten taas en oikein ymmärrä.
Lähetetty: 17 Touko 2009, 02:14
Kirjoittaja jknracing
BSTR kirjoitti:Samanlaista tasaamistahan kiihdytysajoissakin indeksiajoilla haetaan mitä sitten taas en oikein ymmärrä.
Stockissa noi indeksit vielä ymmärtää... Mitäs nää muut tasanopeusluokat? Radalle siirrettynä toi menis niin, että ajetaan ahvenistolla mahdollisimman lähelle 1:33:07 mutta ei yhtään alle... Muuten tulee hylkäys.
V1600 olisi ihan hieno ryhmä seurata jos autoja (1.6 75:lla ei taida päästä mukaan?) olisi vaan enempi. GT luokan vehkeet on liian kalliita kunnon kapinoinille = ei kiinosta yleisöä. Harrasteluokan laitteitta on kyllä kiva katsella. Tosin eri kisoissa kuin nää oikeat ratavehkeet.

Lähetetty: 17 Touko 2009, 10:00
Kirjoittaja Java
Jepulis keli oli hyvä eilen

Tänään ei pääse kattomaan kun on vähän muuttokeikkaa luvassa :S
Ihmettelin kanssa sitä, että vehkeet hajoilee siellä. 200 tonnia jos laittaa viipperiin pätäkkää ja vehkeet kestää sen 2 kierrosta, on jotain pahasti pielessä. Samoin se supereiden pimmeri

Lähetetty: 17 Touko 2009, 22:32
Kirjoittaja Epezi
^ja viperihan oli saatu yön aikana parsittua kasaan, kuulemma vauhtipyörästä oli irronnut palanen

noh kaksi kierrosta kesti kisassa ja nesteet pihalle je myöhemmin kone paukahti.
Myöskin Mannila/Palttala joutui keskeyttämään kun kolaroivat kisatessa, Toinen Lambo keskeytti moottorivaurioon. Yksi Porsche ajoi viimeisellä kierroksella kaiteeseen, kaasun hirtettyä. Meilläkin meni F360:stä kannentiiviste, mutta päästiin kuitenkin maaliin.
Hyvä maku jäi viikonlopusta, ihan oikeeta kilpaakin ajettiin, autoja oli enemmän kuin viimevuonna, katsojia oli enemmän kuin viimevuonna. Hieno siirtyä seuraavaan kisaan Alastarolle.
Alfoja tosiaan olikin kaksi, hienoa tämäkin, valitettavasti en päässyt kisaa seuraamaan. Onnittelut BSTR:lle pystistä

Lähetetty: 19 Touko 2009, 16:59
Kirjoittaja Grendel
Vakio 1600 vehkeissä molemmat 147 imi nätisti mutkia. On se kumma kun ei 240 heppaset TypeRät pääse vakio tonnikuussatasten ohi grin
Kun tuloksetkin on tulleet tuonne MUT sivulle niin näyttää että typerät kivekset taitaa jotenkuten päästä ohi. Kuitenkin toistakymmentä sekuntia eroa kierrosajoissa.
Lähetetty: 19 Touko 2009, 20:25
Kirjoittaja BSTR
Tuo kommentti tarkoitti mustaa civikkiä, jonka venäläisellä ajajalla ei ollut ihan ajolinjat hallussa. Ensimmäisessä lähdössä ensimmäisessä mutkassa piti ihan takapuskurista työntää kun hidasti niin paljon. Tottakai tuollainen 210-240 hevosvoimainen civikki menee suoralla paljon kovempaa kuin 120 heppainen saman painoinen 147:a. Ekassa lähdössä tuo civic tuli juuri ja juuri perässäni maaliin.
Toisessa lähdössä ohitin hevosenkengän alamäessä tuon saman civikin ulkokautta... Pilasi vain kolmannesta sijasta taistelun kun pääsi minun ja kolmantena ajaneen Tuomiston Jarin (Renault Clio) väliin... taas seuraavan kerran pääsuoralla civic meni heittämällä ohi.
Lähetetty: 12 Kesä 2009, 08:55
Kirjoittaja Epezi
Toinen kisa tänä-viikonloppuna Alastarolla. Juurikin menossa harjoituksiin, eilen illalla yhteen asti kasattu autoa

Lähetetty: 14 Kesä 2009, 12:57
Kirjoittaja Epezi
Perjantai iltana meni myös yhteen asti yöllä, eilen vain yhdeksään.
Keli on kyllä aivan tajuttoman kylmä
Yksi foorumilainenkin tuli bongattua, nimimerkkiä en vaan muista. Kuka tunnustaa?
Lähetetty: 14 Kesä 2009, 13:36
Kirjoittaja McJohnson
Epezi kirjoitti:
Yksi foorumilainenkin tuli bongattua, nimimerkkiä en vaan muista. Kuka tunnustaa?
Meikäläinen varmaan. Olin siellä lauantaina käymässä.
Lähetetty: 14 Kesä 2009, 21:09
Kirjoittaja Epezi
Jep, juurikin sinä
Tänäänkin päättyi kisa keskeytykseen, perkele.
Lähetetty: 16 Kesä 2009, 20:56
Kirjoittaja BSTR
Epezi kirjoitti:Yksi foorumilainenkin tuli bongattua, nimimerkkiä en vaan muista. Kuka tunnustaa?
Tulihan tämä toinenkin foorumilainen bongattua
Alfa 147 kulki kovaa ja otti kummankin V1600-luokan lähdön voitot... harmi vaan että se oli se toinen alfa

Minun 147:ssa tuntui olevan vähän tukkoisuutta ylipainon lisäksi. Youtubesta löytyy huonolaatuinen incar toisesta lähdöstä.
Lähetetty: 16 Kesä 2009, 21:36
Kirjoittaja silverine
^
http://www.youtube.com/watch?v=VZz4eb1g_DQ
Toivottavasti et pahastu...
Hyvää vääntöä alkukierroksilla, rupesko sade
haittaamaan vai mikä tuli kun vähän jäit kelkasta?
Lähetetty: 17 Kesä 2009, 19:30
Kirjoittaja BSTR
Sade oli sama kaikille. Auto vain tuntui jotenkin tukkoiselta koko viikonlopun... pitäisi kai käydä penkissä katsomassa kun tuo perstuntuma saattaa valehdella.
Ensi tiistaina muuten on rataleimatutkinnon mahdollisuus Jurvassa - jos joku on kiinnostunut ajamaan kilpaa alfalla eikä ole rataleimaa tai lisenssiä niin tuossa harkittavaa. Minulta saa sitten auton edullisesti lainaan niin rataleimatutkintoon kuin kisoihinkin (Rata-SM:ään tai avoimiin kisoihin joita tälle vuodelle vielä löytyy Kemorasta ja Alastarolta).
Ennen kuin kukaan kysyy niin alla pieni yhteenveto kustannuksista:
- rataleima 210
- lisenssi 90
- ajoasu kaikkineen halvimmillaan noin 500
- ajokustannukset V1600-autolla ratakisoissa noin 500-600 euroa (ilmoittautumiset, bensat, matkat jne.)
- kohtuullinen korvaus auton kulumisesta... harkitaan tilanteen mukaan.
Lähetetty: 26 Heinä 2009, 18:03
Kirjoittaja Epezi
Juuri kotiutumassa Seinäjoen Vauhtiajoissa joissa siis oli myös GT3-osakilpailu.
Paska maku kyllä jäi
Rata on hieno, mutta järjestelyt ontui pahasti, osa tästä toki selittyy lyhyellä järjestely ajalla. Esimerkiksi kilpailuajankohdat siirtyivät noin tunnilla, ja mistään aikataulumuutoksista ei mitään ilmoitettu. Voin vaan kuvitella kuinka ulkomaalaiset kilpailijat kiroilivat, sillä mistään ei myöskään löytynyt sanaakaan englantia.
Lauantain kisassa menetimme todennäköisesti yhden sijoituksen, sillä lippumies sekoitti 360 ja 430 ferrarit, ja liputti meille ruutulipun kierrosta liian aikaisin, mahtavaa!
Tänään kisassa saimme aiheettoman rangaistuksen liian lyhyestä varikkopysähdyksestä. Kaiken lisäksi rangaistuksesta liputettiin kilpailijalle, mutta ei ilmoitettu tiimiä, siinä sitten varikolla ihmetellään kilpailijan kanssa että mitähän sitä tekis. Ja taas menetettiin sijoitus, hienoa!
Auto sentään toimi hyvin.
Lähetetty: 26 Heinä 2009, 19:45
Kirjoittaja aannttii
Eilen tais 360 spinnata ja hipaista sitä betoniseinää. Justiin tultiin paikalle niin heti kuulu kauhea kumin vinkunan ääni ja ihmiset huuteli "VOIVOIVOI!". Onneks kuitenkaan ei käynyt mitään. Kaveri vaan totes siihen, kun kuski joutu vekslailla sitä Ferraria oikeaan suuntaan, että toihan kääntyy yhtähyvin kun Alfa

Lähetetty: 26 Heinä 2009, 19:51
Kirjoittaja Epezi
^ööh, ei tietääkseni eilen, vaan tänään!? Pienenpieni naarmu tuli, vähän isompi tuli kun 430 pikkusen täräytti takakonttiin.
Lähetetty: 26 Heinä 2009, 21:18
Kirjoittaja Erkka
Samaa mieltä Epezin kanssa noista järjestelyistä ja tiedotuksesta. Ihan näin katsojankin kannalta vaikutti, että hommat oli hanskassa ja hanskat vähäsen hukassa. Aikataulut meinas vähäsen kusta. Mutta mukavaahan tuolla muuten oli, vaikka vähän heikosti hyviä katselu/ kuvaus paikkoja löytyikin... Tuolta nyt kuitenkin löytyy muutama räpsy kisoista
http://picasaweb.google.com/ErkkaHen/20 ... 4743192850
Lähetetty: 26 Heinä 2009, 21:43
Kirjoittaja aannttii
Epezi kirjoitti:^ööh, ei tietääkseni eilen, vaan tänään!? Pienenpieni naarmu tuli, vähän isompi tuli kun 430 pikkusen täräytti takakonttiin.
Ai se olikin tänään, oli sen verran heikko happi eilisen jälkeen ettei muistanut päiviä

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 10:02
Kirjoittaja BSTR
Tuossa Erkan kuvassa on vielä Alfan kylki ihan kohtuullisen siistissä kunnossa. Eipä ollut enää sunnuntaina kierroksella 12.... betoni on alfaa kovampaa
http://picasaweb.google.com/ErkkaHen/20 ... 0282322418
Etukulma edellä betoniseinään ja pyörä taittui alle. Apurunko, tukivarret, moottorin kiinnikkeet, vetoakseli sekä tietenkin vanne, lokasuoja ja sivupeili menivät vaihtokuntoon. Loput vauriot selviää vasta kun purkaa etupään.
Lähetetty: 27 Heinä 2009, 18:52
Kirjoittaja Epezi
^auts, ikävää. Me selvittiin aikas pienillä, vähän kolhua ja naarmua.
Yksi GT3 Porsche meni perä edellä betoniin, aika pahasti oli rytyssä, mutta saivat seuraavaksi päiväksi sen kasaan jeesus-teipillä ja nippusiteillä

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 19:17
Kirjoittaja aannttii
Epezi kirjoitti:^auts, ikävää. Me selvittiin aikas pienillä, vähän kolhua ja naarmua.
Yksi GT3 Porsche meni perä edellä betoniin, aika pahasti oli rytyssä, mutta saivat seuraavaksi päiväksi sen kasaan jeesus-teipillä ja nippusiteillä

Oli hyvännäköstä kun suoristivat sitä: trukin piikeillä ja lekalla hakaten
