Sivu 1/1

Tee-se-itse!

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 23:43
Kirjoittaja Bstoned
Ja mähän tein! 2 päivää ja pirusti tupakkaa siihen meni, mutta nyt on 156 2.5 V6:een vaihdettu alatukivarret, ylätukivarret, raidetankojen sisemmät ja ulommat päät ja koiranluut.

Jos joku suunnittelee vastaavaa, niin miettikää 2 kertaa, on nimittäin semmonen projekti. Omassa varsinkin kun ei kyseisiä osia oltu varmaan koskaan vaihdettu. Kolinasta päätellen ainakaan.

Osien hinnaksi jäi (epämääräisiä tutunkauppa-reittejä pitkin) 460€. Mitähän sitten tuli oikeesti säästettyä töissä? Varmaan joku osaa asiaa valaista.
Ilman rälläkkää ja 2 metrin jatkovartta hommasta ei selvinnyt, puhumattakaan raidetangon sisäpäätä varten tarkoitetusta erikoistyökalusta, jonka onneksi sain korjaamolta lainaan. Ei ois ihan lintupihdeillä irronnu, oli sen verran tiukassa.
Ja täytyy sen verta todeta että ylätukivartta ei saa irti irroittamatta koko iskaritolppaa. :-D
Koiranluut eli siis vakaajan yhdystangot ei siis ilman rälläkkää irronnu, mutta onneks ei sen isompia "metallitöitä" tarvinnu tehdä.

Kun vielä onneks firman puolesta on säätövehkeet, niin sekin puoli on kunnossa. Ja hyvä mieli tuli, on nimittäin niiiin herkku ajaa nyt. Ohjaus tottelee kuin unelma ja vaste on aivan uskomattoman tarkka.

Ja eiku toimeen kaikki, tee-se-itse mies osaa! :lol: 8)

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 11:59
Kirjoittaja Midi
Juu eipä omat kulkineet oo ikinä korjaamolla käyneet ja eiköhän tuo seiskafemman takapyöränlaakerikin vielä ominpäin vaihdeta. Ei oo nyt ajoa pahemmin niin ei oo sillä onneks kiire.

Kyllä se on mukavampa ajaa itse korjatulla autolla niin tietää että missä mennään ja tuntuukin turvallisemmalta :wink:

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 13:52
Kirjoittaja gtvaj
Midi kirjoitti:Kyllä se on mukavampa ajaa itse korjatulla autolla niin tietää että missä mennään ja tuntuukin turvallisemmalta
Samaa mieltä, ennen luotan itseeni kuin 19v kesäpoikaan isänsä verstaalle pakotettuna.
Tietää ainakin ketä syyttää kun itse tekee :wink:

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 13:55
Kirjoittaja PP
Näin on. Hyvää ei saa kuin itse tekemällä ja harvoin silloinkaan!

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 14:19
Kirjoittaja hjpp
Kokemukset huolloista ja korjauksista uusin sekä vanhempiin autoihin Suomessa ovat olleet niin huonoja, että olen hoitanut hommat itse muutaman vuoden.

Eipä tilanne ollut kummempi ulkomaillakaan. Jouduin vaihdattamaan etupyörän laakerin Etelä-Saksassa pari päivää sitten. Lopputuloksena on Suomeen pääsyn jälkeen 30-40 astetta vinossa oleva ratti ja loppuun kuluneet eturenkaat. En ole vielä samaan kyennyt itse tehden.

Olisi tietysti pitänyt kääntyä takaisin valittamaan työn laadusta, mutta kiire hätisti kotiin päin. Pitänee vaivautua ainakin reklamaatiosoitto tekemään.

:agrue:

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 21:10
Kirjoittaja jeQQ
Itse tehdään niin paljon kuin voidaan. Yleensä tutut autellut / lainannut tarvittaessa työkaluja. Tänä päivänä perushommat onnistuu kiitettävästi ja vaikeammat sitten avustuksella :oops:

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 23:56
Kirjoittaja Maunu
Tänään tuli asennettua 159:siin lohkolämppäri tai paremminkin joku säteilijäsysteemi öljypohjaan. Samalla tuli väkerrettyä Webastolle kannatinrauta, jospa joskus senkin vielä saisi asennettua paikoilleen, siis Webaston.

Viimeviikolla vaihdoin 156:seen muuten nuo koiranluut. Vaihto oli yksinkertaista ja todella nopeaa. Mutterimopolla ensin rengas pois ja sitten samalla mopolla ja hylsyllä koiranluun yläpää auki vaivatta. 6mm kuusiokolopitsillä ja vasaralla vähän jotain ruuvia tarvi auttaa. Alemmat ruuvit joutui ottamaan auki räikällä samalla vähän koiranluuta vääntäen ettei kierreosuus pyöri ja samalla tyylillä uusi tilalle. 40e sijoitus kannatti tässä tapauksessa kun kolinat katosivat.

Lähetetty: 16 Heinä 2009, 09:28
Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan
Maunu kirjoitti:159:siin lohkolämppäri
Oliko hangala laittaa. Sattusko sulla olemaan osanumeroita olemassa niin olis helpompi tilaa.

Lähetetty: 16 Heinä 2009, 12:07
Kirjoittaja Maunu
Defan elementin pistin paikoilleen. Motonet ainakin myy tuota palikkaa.

Asennus on todella yksinkertainen:

Tunkkaa autoa vähän ylös tai nosta nosturille
Pohjalevy auki etureunasta
pese öljypohjasta ylimääräiset liat pois
http://www.defa.com/doc/800/3815.pdf
seuraa ohjeita

Sisätilan haaran laitoin pelkääjänpuolen jalkatilaan seuraavasti:

Sisälokari irti
Lokarin alta paljastuu läpivienti kumi, joka tässä vaiheessa otetaan pois.
Ruuvimeisseli läpiviennistä läpi niin että se tekee reiän äänieristeeseen.
Pelkääjän jalkatilasta sisusta auki (2kpl 17mm muovi mutteria)
Työnnetään 2 metrinen panssariletku jalkatilasta päin pyöränkoteloon.
Sidotaan panssariletku lokasuojassa menevään vilkun johtoon siten, että se menee pyöränkotelon sauman yli mielelään noin 90 asteen kulmassa. Näin sisälokasuojan saa edelleen paikoilleen vaikka johto vähän ahdistaa.
Johto vedetään ilmanputsarin ja puskurin välistä ja kytketään haaralla lohkolämppäriltä tulevaan johtoon (noin 0,5m pitkä kaapeli)

Itse sijoitin pistokkeen puskuriin kuskinpuolen sumuvalon viereen lokasuojan puolelle. Tähän tarvitaan 24-25mm poranterä. Johton saa kätevästi vedettyä jäädyttäjän alta haaralle.

Lähetetty: 08 Syys 2009, 11:12
Kirjoittaja savijo-r
Valittujen palojen ohjeet ruostevaurioiden korjaamiseen:

http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Ku ... /Pakkelia/

Lähetetty: 08 Syys 2009, 14:03
Kirjoittaja Hepa
^Tuostahan tulee parempi kuin uusi. ei ainakaan ruostu samasta kohtaa enää. :mrgreen:

Lähetetty: 08 Syys 2009, 15:17
Kirjoittaja Laku
Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.

No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.

Lähetetty: 08 Syys 2009, 16:52
Kirjoittaja Rasvis
^^^ Minä kun luulin että tuon sortin "korjaukset" ovat lähinnä urbaania legendaa :-D

Olikohan se Valitut Palat joka takavuosina opasti miten korjataan "kuluneet" hifikaiuttimet. Kiskoivat vanhoista mutta ehjistä B&W:n ämyreistä bassot pois ja väkersivät tilalle jotkut maailman halvimmat tarviketöttöröt. Tuli varmaan hyvät.

Lähetetty: 08 Syys 2009, 17:04
Kirjoittaja Pasi
No hemmetti! Turhaan ostin ehjän lokasuojan reikäisen tilalle kun korjaus olisi ollut noin helppoa!

Kyllä nyt harmittaa :(

Lähetetty: 08 Syys 2009, 17:19
Kirjoittaja EdotL
Laku kirjoitti:Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.

No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
On muuten nähty sellainenkin, että korjaukseen on käytetty jeesusteippiä ja siihen pakkeli ja maali päälle. :-D

Lähetetty: 08 Syys 2009, 17:29
Kirjoittaja Auristo
EdotL kirjoitti:
Laku kirjoitti:Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.

No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
On muuten nähty sellainenkin, että korjaukseen on käytetty jeesusteippiä ja siihen pakkeli ja maali päälle. :-D
On muuten ensimmäisiä kirjoja mitä olen lukenut juuri lukemaan oppineena. Taisi olla vähän vanhempi painos (1973???)
Kirja on vieläkin jossain tallessa pitänee tarkistaa.

Olen nähnyt jossain jenkkilotjassa (ns. lauluauto) ruostekorjauksen jossa runkopalkkiin oli vedetty jäädytetyn sanomalehden päälle massaa ja saatu leimalta läpi. :crazyeyes: :silly:

Lähetetty: 08 Syys 2009, 17:39
Kirjoittaja Rasvis
^ Siinähän oli oikein panostettu. Eikös saman olisi saanut tehtyä työntämällä (kotelo?)palkin täyteen lunta ja sitten vähän vettä perään 8)

Wanha kansa kertoo että sukkahousuilla ja hartsillakin päästään laadukkaaseen lopputulokseen.

Lähetetty: 08 Syys 2009, 18:00
Kirjoittaja Laku
^No pakkasellahan ne tietysti kotelopalkilliset autot käytiin katsastamassa, ei menny piikki läpi hyvin umpeenjäätyneestä kotelopalkista.

Lähetetty: 08 Syys 2009, 20:59
Kirjoittaja alfa164
Korjaamolle,kun vie,niin kaikki muovit yms kannattaa ensin kotona irrottaa,että a:ne on tallella b:että ovat ehjiä korjauksen jälkeen.
Itse tekee,niin tietää mitä tehty,ja miten :)

Lähetetty: 09 Syys 2009, 08:53
Kirjoittaja tsav
Näkyy näihin lasikuitu/pakkeli korjauksiin törmäävän silloin tällöin. Kuten tämänhetkisessä projektissakin. Sivun keski rivillä on kuvat amerikan korjauksesta. Oli ruosteen päälle laminoitu ohut pelti hartsilla ja sen päälle lasikuitua. Korjaus oli ollut niin onnistunut, että oli jopa vedenpoistoreikä tukittu. Nyt tilalle on hitsattu korjauspala.

Tiedä mitä Jenkki-Jim on ajatellut pohjia tehdessä. Pakkelia kun on paikka paikoin n.10mm ja alla suora pelti. Jopa korjaushitsaukset on tinattu ja sitten reilusti kittiä päälle. Näyttää kuin autoon olisi ensin muurattu muutama ämpärillinen kittiä ja sitten vuoleskeltu jonkin näköiset muodot. No kevenneepä auto kivasti laittamalla kittiä maltillisemmin. :wink:

Lähetetty: 09 Syys 2009, 08:55
Kirjoittaja Pasi
Auristo kirjoitti: Olen nähnyt jossain jenkkilotjassa (ns. lauluauto) ruostekorjauksen jossa runkopalkkiin oli vedetty jäädytetyn sanomalehden päälle massaa ja saatu leimalta läpi. :crazyeyes: :silly:
Meitin Sprintissä oli lokasuojat paikkailtu sanomalehdellä ja kitillä..... Oli aikamoinen ylläri kun yksi päivä sanomalehden sivut irtosivat toisistaan ja pieni nokare maalia, vm. 97 hesaria ja kittiä tipahti maahan :shock: