Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Minusta turvallisuutta parantavien järjestelmien ei kuulu pelotella kuljettajaa niin, että kuski päättää järjestelmien reagoinnin välttämiseksi pudottaa etenemisnopeuden olemattomaksi :-D

Toteutuuhan se turvallisuus toki niinkin, ehkä jopa kokonaisuudessa tehokkaammin kun ei tee mieli vahingossakaan kokeilla pidon rajoja.
Mutta siinä tapauksessa, että liukkaus yllättää varovaisen autoilijan voisi kyseinen järjestelmä yrittää parhaansa kuskin toivomien ajolinjojen toteuttamiseksi.
Tojotan mielestä yliohjautuvuus on karmea tilanne joka pitää katkaista heti, mutta aliohjautumista voidaan jatkaa kuskin toiveista välittämättä.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Vastuullinen toiminta on selviö. Siksikin haaveissa on Stelvio! :wink:
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!

Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hyvin toteutettua ajonestoa ei halua kytkeä aina pois, koska se tukee perillepääsyä häiritsemättä ajamista normaalitilanteissa ja aiheuttamatta lisävaaraa ääritilanteissa.

Otetaan nyt ekana vetoluistonesto, joka nykyään on osa ajonvakautusjärjestelmää. Jos se leikkaa tehot pois ja estää hangessa etenemisen, se pitää saada pois. Jos se puolestaan hallitusti lukottelee jarrulla sutivaa pyörää ja rajoittaa tehoa vasta korkeammalta päästäen koko vetävän akselin luistamaan hieman, se oikeasti auttaa etenemistä. Vauhdissakaan pieni sutiminen ei kaada maailmaa, etenkään etuvedolla - sitä liukkaalla vaan välillä tapahtuu esim. kiihdyttäessä. Jos kuitenkin kevyen sutimisen seurauksena ESP leikkaa tehoja ja pahimmillaan hidastaa vauhtia, mennään ihan väärään suuntaan, vaikka se periaatteessa turvallista onkin.

Ja sitte ne sivuluistonkoppaukset. Jos systeemi tulee myöhässä, reagoi kulmikkaasti tai pyrkii vastaohjauksesta keksimään että kuski haluaisi ulkokulman penkkaan väylällä pysymisen sijasta, oppii sen hyvin nopeasti kytkemään pois. Jos se taas reagoi pehmeästi ja aikaisin ja ymmärtää vastaohjauksen sekä kaasunkäytön kuljettajan toimenpiteinä pitää auto hallussa, on tilanne paljon parempi.

Puskemisesta en ole vielä löytänyt ESPiä, joka tekisi mieli kytkeä pois koska se kääntää tilanteen eri tavalla vaaralliseksi. Sen sijaan olen kohdannut useamman auton, joka puskutilanteessa ei vaan tajua tehdä mitään ja on sinänsä pettymys.

Yksinkertaistettuna: jos kuljettajan tarvii osata ESP-spesifisiä proseduureja, jotta ESP ei vie autoa vaan yhden penkan sijasta toiseen, on toteutus epäonnistunut. Jos autolla voi ajaa kuten ESPittömällä autolla ja ESP osaa kopata ylilyönnit sekä tukea kuskia tilanteen korjaamisessa, niin se toimii oikein.

Eikä varmaan tartte edes kertoa, että jos alustan suunnittelussa on säästetty sillä ajatuksella, että ESP koppaa, niin ollaan pahasti kujalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:^^Vastuullinen toiminta on selviö. Siksikin haaveissa on Stelvio! :wink:
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!

Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan
Kiitos runosta. Joo, talviprätkäily on aika extremeä, toki asiallisesti pukeutuen muutaman
miinusasteen kelissä crossi-Hondalla voisi heittää pienen metsälenkin kelkkauraa pitkin.
Talvi on minulla pyhitetty ihan sisälajeihin, mm. lennokkien ja dronien rakentaminen on todella
mukavaa kun kuten tänä aamuna ( miinus 25- celsiusta E-P:lla).

Jälleen kerran toteamme, että Toyotan kansanmallien murheet ovat ihan valtavia
suurelle osalle käyttäjiä eli liian holtoava luistonesto. Reklamaatio !
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^Tämä Electronic Senility Program toimii jostain syystä niin, että puskemaan lähdettyään se vaan tahtoo lisätä puskemista. Tuntuma etupyöriin ja kaasuun katoaa kokonaan kunnes järjestelmä havahtuu, että jos kummiski yritetään ruorin kertomaan suuntaan ja rempasee autoa niin maan perusteellisesti.

Lyhyesti, siinä missä ESP päällä on puskettu kurvi pahasti leveäksi niin ilman ESPiä ei aliohjautumisesta ole tietoakaan.
Tojon tapauksessa voisin väittää, että keskinkertainen alusta on pilattu huonolla ESPillä.
Viimeksi muokannut Vainio, 14 Tammi 2021, 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jiitee kirjoitti:Jälleen kerran toteamme, että Toyotan kansanmallien murheet ovat ihan valtavia
suurelle osalle käyttäjiä eli liian holtoava luistonesto. Reklamaatio !
Kunpa tuo systeemi holhoaisikin eikä potkisi persuuksille :-D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tojotan ajonvakautuksesta: https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... 1610799808

Ei tuo käytös oikein vakuuta vakautettuna kuin ilmankaan.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Samma på svenska (tekstitys löytyy englanniksi)

https://www.youtube.com/watch?v=CLnaParvC_8

Aika kehno on kyllä suoritus.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuomas K kirjoitti:Tojotan ajonvakautuksesta: https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... 1610799808

Ei tuo käytös oikein vakuuta vakautettuna kuin ilmankaan.
Konservatiivisesti softa tehtaalta säädetty, ja ilmeisesti Ruotsissa tehtyjen vastaavien
kokeiden jälkeen RAV4:n softaa on säädetty lisää.

Meidän Auris kyllä pysyy hyvin tiellä :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja V6 »

Talviauto 2021: ”Rullakokeemme” sai Jeep Compassin täysin sekaisin, ja paikalle oli kutsuttava mekaanikko – katso video

https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... tso-video/
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Todennäköisesti joku ex. jalkapalloilija on siirtynyt koodariksi FCA:lle. Jeeppi menee ihan lukkoon jos jotain yllättävää tapahtuu.

https://www.youtube.com/watch?v=9ukFUEI5qz8

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TM kirjoitti: Lähestymisnopeutta Toyotalla oli 70 km/h. Vastaavasta kokeesta BMW suoriutui juuri kunnialla vielä 73 km/h alkunopeudella myös ilman ajonvakautusta.
Ilmankos baijerilaisia ei enää näy kiedottuna mäntyjen ympärille, kun Toyota on siihen parempi vaihtoehto :D. Selittää myös sen, että uusi Supra on Bemarin käsialaa ;)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Aika rohkeeta vauhtia sillä rav4 testas jos epäilytti jo esp kanssa. Ite en olisi kyllä uskaltanut noin lähelle samaa nopeutta ajaa kuin parhaiten(?) testin suorittanut.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ilman vakautusta testattiin vain kaksi, joten ei tuossa kovin laajaa vertailupohjaa ollut. Epäonnistumistakin on monta astetta, nyt meni totaalisesti persiilleen.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ pienellä päivityksellä korjaantuu
https://www.youtube.com/watch?v=xSRCJFCmvTk
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Kovin vahva ei ollut Toyon esitys ei.
Tosin kaikesta viime aikojen positiivisesta journalismista huolimatta luottamukseni ko. firman laitteiden ajo-omaisuuksiin ei ole kovin korkealla.
Nykyistä Priusta mallistosta viimeksi ajaneena ei vain maistu autolta jonka suunnittelussa olisi ajateltu ajo-ominaisuuksia ja tuntumaa. Kaikkea muuta kyllä.

Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?


-Tazio

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Itselle tuli mieleen että kyseessä olisi pakasta vedetty auto ja nyt olisi eka kerta kun sen ajoavut aktivoituivat
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^Minusta tojotan kitumaasturin ajettavuus on varsin kelvollista tasoa kunhan ei vaan ala vaatimaan alustalta rataominaisuuksia ja välttää ääritilanteita :)
Reilu vuosi on tullut -14 vuosimallin RAVilla ajeltua ja moiseksi mötikäksi tuo tuntuu ihan jämäkältä ajettavalta.

Vertailukohtana oli hetken aikaa paljon ylistetty Baijerilainen X3 joka minusta tuntui pahemmin lyllertävän ja huojuvan mutkissa kuin tuo japsikottero.
Valitettavasti tuo x3 jäi alle kuukauden tuttavuudeksi, koska auto oli kärsinyt ilmeisesti monen sortin vesivahinkoja ja homma päätyi kaupan purkuun sekopäisen elektroniikan johdosta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kuva
Renöön ajovalot. Vasemmalla alkuperäinen, oikealla Depo. Vakuuttavaa :roll:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tazio kirjoitti:Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
Sehän kuulostaa hyvältä. Kulutuksenkin kannalta on parempi lähteä heti liikkeelle :mrgreen:

Olisiko kuitenkin akku ollut irti testilaitteiden asennuksen vuoksi tai akku päässyt välillä sippaamaan (ei olisi ensimmäisen esittelyauto, joka tulee uupuneella akulla testiin) eikä autolla ajettu vielä tarpeeksi, jotta lataus OK tai kaikki härpättimet kerinneet kalibroida itsensä. Tuskin testasivat, montako vikakoodia muistissa ennen rullille ajoa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

insinörtti kirjoitti:
Tazio kirjoitti:Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
Sehän kuulostaa hyvältä. Kulutuksenkin kannalta on parempi lähteä heti liikkeelle :mrgreen:

Olisiko kuitenkin akku ollut irti testilaitteiden asennuksen vuoksi tai akku päässyt välillä sippaamaan (ei olisi ensimmäisen esittelyauto, joka tulee uupuneella akulla testiin) eikä autolla ajettu vielä tarpeeksi, jotta lataus OK tai kaikki härpättimet kerinneet kalibroida itsensä. Tuskin testasivat, montako vikakoodia muistissa ennen rullille ajoa.
Joo, joku tuollainen tai sitten tuo aiemmin mainittu oikeasti pakasta vedetty voi olla lähempänä totuutta. Viimeksi mainittua lukuunottamatta nuo(kin) ovat mielestäni huonoja - joskin ymmärrettäviä selityksiä. Digitalisaation ihanuus vs. toimintavarmuus silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Joskus dinosaurusten aikaan (muistan vielä!) ei Jeepin, Lantikan tai vaikkapa HJ:n ostajan tarvinnut pohtia lataustiloja ja virhekoodeja kun mentiin pois sulalta, tasaiselta ja kuivalta asfaltilta. Se, että vehje kävi riitti <tähän sellainen evil grin jutska>

-Tazio

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Voisi mennä myös koeajo ketjuun mut laitanpa tänne.
Tulipa eilen hauskuutettua itseään maastoautoilun merkeissä.
Koeponnistettiin auraamattomalla metsäautotiellä kaksi lelumaasturia ja yksi maastoauto kun mentiin tekemään pientä laavuremonttia metsän siimekseen. Tie oli varauduttu auraamaan traktorilla mutta päätettiin kummiski tehdä pieni hankitesti Q7 audille ja omalle RAVille sekä Pajerolle.

RAVi upposi hankeen noin kaksi autonmittaa ennen kuin meno tyssäsi. Q7 eteni jopa kaksi ja puoli auton mittaa. Pajero kulki hangessa perille :-D
RAVista sai hetken etsiä oikeaa nappi ja poljinkombinaatiota jotta lopulta suostui kolme pyörää vetämään ja auto irtosi hangesta ilman apuja.
Audin hytistä kuului pitkään kaikenlaista pimputusta ja piippailua, mutta kyllä sekin lopulta lähti omin voimin irti hangesta.

On se vaan rentouttavaa tommoisen vanhemman pajeron kanssa kun voi laittaa napista lukot päälle ja nauttia menosta ilman sähköälyn ###tuilua :-D

Vastaa Viestiin