Kuvia Portellon vanhasta tehtaasta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
1300ti
Viestit: 942
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Kuvia Portellon vanhasta tehtaasta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »


Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Hyvä linkki! Ihmetyttää kylläkin, että noilla prototyypeillä/tutkielmilla ei ollut mitään arvoa? Olishan 164:n proto, vaikka pelkkä hylsy, kiva takapihalla :wink:

Tehtaan tontti on kai sen verran arvokasta aluetta, ettei jotkin yksittäiset asiat paina mitään. Näinhän se yleensäkin nykyään menee, roskiin vaan kun ymmärretä antaa edes ilmaiseksi niille ketä asia kiinnostaa. Tapahtunut muillakin pajoilla kuin Alfalla.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
makita
Viestit: 74
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja makita »

Noissa prototyypeissä on hauskoja juttuja.

Ensin piti tulla Volvo Tundra..
http://www.carstyling.ru/cars.1979_Volvo_Tundra.html

Mutta siitä tulikin Citroen BX...

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

:shock: ei ollut kyllä mikään kaunotar se 75:n seuraajaksi kaavailtu luomuskaan, tässä tapauksessa voi sanoa, että Fiatin tulo isännäksi pelasti tilanteen kun projekti lakkautettiin :-D
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Minkäslainen siitä 75:n seuraajasta sitten piti tulla?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Se olisi perustunut transaxle-rakenteeseen 75:n tavoin. Korissa oli mielestäni 164:n keulan piirteitä, mutta perä ei ollut yhtä alfamainen, eikä yhtään 75:n tyylinen. Sivukuvassa muistuttaa jotakin Renaultin mallia minun mielestäni.

Projekti lakkautettiin ilmeisesti takavetorakenteen kalleuden takia. Samoin 75 SW hyllytettiin muutaman valmistuneen koeajoyksilön valmistuttua. 75 SW 1.8 Turbolla olisi ollut hauska sleepperi kauppakassina :wink:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

AlfaTom kirjoitti:Näinhän se yleensäkin nykyään menee, roskiin vaan kun ymmärretä antaa edes ilmaiseksi niille ketä asia kiinnostaa. Tapahtunut muillakin pajoilla kuin Alfalla.
Kieltämättä ihmetyttää, ettei noille protoille/malleille ole ollut mitään käyttöä. Luulisi, että jokainen euro noista olisi ollut kotiin päin, mutta kai tuohonkin on syynsä, että ovat jääneet tuonne lojumaan.

Vähän vastaava juttu oli Studebakerin vanhojen tehdasrakennuksien kanssa. Mm yksi huoneellinen uusia moottoreita odottamassa asennusta. Nykyään lienee nekin kaikki tuhottuja.

Tässä linkki.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tekee aina pahaa nähdä tuollaista tuhlausta...toisaalta yleensä protot ja muut ylimääräiset luonnokset tuhotaan jo valmistajan toimesta ellei niitä museoida. Eikös niin käynyt Chryslerin kaasuturbiinimalleillekin...

Alfan tehtaallakin tuhottiin II WW:n jälkeen mm. 150 kpl uusia lentomoottoreita ja partisaanit räjäyttivät Alfan pajan jossa oli 3500hp 42 sylinterinen! 75000cc prototyyppimoottori, joka olisi ollut sen ajan tehokkain hävittäkoneen voimanlähde. :mrgreen:

Mutta on todella mielenkiintoisia kuvia nuo vanhat tehdaskuvat.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Satta
Viestit: 181
Liittynyt: 14 Touko 2011, 11:54
Paikkakunta: Castello di Tavastia

Viesti Kirjoittaja Satta »

Suomi ei ole ainoa maa, jossa kaikki wanha pitää ehdottomasti hävittää. Olisipa Alfan museo aikanaan sijoitettu tuonne, ehkä rakennukset olisivat säästyneet.

Portellon tehdas esiintyy jossakin vanhassa italialaisessa elokuvassa (Rocco ja hänen veljensä?). Elokuvassa joku Sisiliasta Milanoon tullut pääsi Alfalle töihin.
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Loistavia kuvia! Tuollaisessa paikassa olisi äärettömän mielenkiintoista käydä. Aamulla kun menisi, niin iltasella hakisivat väkisin pois.

Mitähän maailmalla tuumaisivat jos tuolta löytyisi uuden Giuliettan savimalli 1:1 koossa? :lol:

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

HopeinenQ kirjoitti: Mitähän maailmalla tuumaisivat jos tuolta löytyisi uuden Giuliettan savimalli 1:1 koossa? :lol:
Italialainen teekkarijäynä :)

Vastaa Viestiin