Sivu 1/1

Saab Spyker

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 00:11
Kirjoittaja AlfaTom
Niin siinä kuitenkin kävi, että Spyker osti Saabin. Ja lupasivat pitää kaikki 3500 Ruotsissa olevaa työntekijää töissä. Toistaiseksi.

Kuinka tosissaan Spykerin rahoittajat ovat Saabin suhteen jää nähtäväksi. GM toimittaa kuitenkin vielä vuosien ajan tietotaitoa ja tekniikkaa Saabeihin.

Ei voi olla spekuloimatta Alfan tilannetta...jos Alfa, Maserati ja Abarth menevät saman hallinnon alle, miten se muuttaa Fiatin näihin merkeihin, varsinkin Alfaaan kohdistuvia menestymisen odotuksia? Ja onko rahahanat sitten entistä tiukemmassa?
Toisaalta yhteinen muotoilu- ja kehitysosasto Maseratin ja Abarthin kanssa voisi olla parempi ratkaisu kuin Fiatin kanssa.

Re: Saab Spyker

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 09:23
Kirjoittaja Vittorio Jano
AlfaTom kirjoitti:Spykerin rahoittajat
Saattavat olla aika mielenkiintoista porukkaa.

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 09:33
Kirjoittaja mattijus
Eikös se ole ihan normaalia, että tekee 30milj. tappion myymällä 40 autoa? (luvut karkeita heittoja)

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 14:59
Kirjoittaja AlfaTom
Tässä tapauksessa hilloa kauhotaan EU-lainalla, jonka takaisi Ruotsin valtio...kunhan ei kävisi niin kuin eräälle putkipinnoitustehtaalle täällä päin. Eli yhtään putkea ei sitten valmistunut mutta rahaa kyllä projektiin upposi. Yrityskin katosi johonkin...

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 15:30
Kirjoittaja Ipi76
^^^Tai ainakin ovat olleet.

Re: Saab Spyker

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 15:58
Kirjoittaja V6
AlfaTom kirjoitti:Niin siinä kuitenkin kävi, että Spyker osti Saabin.

Ja onko rahahanat sitten entistä tiukemmassa?
Toisaalta yhteinen muotoilu- ja kehitysosasto Maseratin ja Abarthin kanssa voisi olla parempi ratkaisu kuin Fiatin kanssa.
ainakin Maseratin suhteen hanat on ollu aika löysällä, uutta mallia pukkaa enemmän kuin Alfalla, kilpatoiminta aktiivista jne. Maseratiin on nyt pumpattu niin paljon rahaa että se tuotti voittoa ensikertaa 17 vuoden Fiat omistuksen aikana. Pahoin pelkään että Saabin tarina voi jäädä aika lyhyeksi "Spykerin" omistuksessa, ehkä sieltä se uusi 95 tulee kun se on jo kai lähes valmis, mutta mitä sen jälkeen....
kaikki osat on kuitenkin ostettava kalliilla jostain kun ei ole mitään omaa tekniikkaa yms--

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 16:09
Kirjoittaja AlfaTom
Niin, vanhat 9-5 ja 9-3 tuotantolinjat myytiin kuulemma Pekingiin. Siitä suunnasta pukkaa sitten retro-Saabia lähitulevaisuudessa :P

Spykerin logossa on muuten propelli ja Saabin logossa ainakin aikoinaan oli lentokone, joten yhteensopivuus on korkealla tasolla :mrgreen:

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 22:53
Kirjoittaja niki
Optimistisena toivon kaikkea hyvää Saab-Spykerille. Pari mallia on kuitenkin käytännössä valmiita tuotantoon ja myyntikanavat on olemassa. GM oli kuitenkin jo pitkään hyvin välinpitämätön Saabia kohtaan ja mitä Saabin identiteetistä oli enää edes jäljellä?

Spyker varmasti myös hyötyy omien autojensa myynnissä Saabin olemassaolevista kanavista ja GM tulee olemaan Saabin taustatukena vielä vuosia. Eikös Spykerin rahoittajiin kuulu mm. pikkulafka nimeltä mubadala, joka omistaa yli 22% uuden yhtiön osakkeista. Tarvittaessa luulisi rahoitusta löytyvän ainakin siltä suunnalta. Tuore 9-3 pitäisi kehittää nopeasti ja uuden 9-5:n menestys on varmasti elinehto valmistuksen jatkumiselle.

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 09:51
Kirjoittaja HR
AlfaTom kirjoitti:Spykerin logossa on muuten propelli ja Saabin logossa ainakin aikoinaan oli lentokone, ....
Niin tosiaan --o-O-o--

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 14:36
Kirjoittaja alfista
Mahdoton yhtälö tämä Saab Spyker

http://www.talouselama.fi/uutiset/article368400.ece

Poimintoja:
- Saabia myydään 34000 kappaletta
- Joutuuko Spyker rakentamaan jälleenmyyjäketjun uudelleen
- GM tekniikka vain uuteen 9-5 een, mitä jatkossa?
- Uuden auton kehittämiseen miljoonia ja monta vuotta, yhteistyö?
- Yhtiöllä tuskin on varaa oman mallin kehitystyöhön.
- Tuotanto edelleen kalliissa Ruotsissa, ei muutosta tuottavaan suuntaan
- Myyntihinta 75mil + 326mil osakeoptioita 2016 asti (kuulostaako tutulta)
- Onko kaupassa elementtejä, joita ulkopuoliset eivät ymmärrä tai joita vielä ei ole kerrottu... (tasan on)

Ei ole tässä kertomuksessa vielä kirjoitettu viimeistä lukua. Kulisseissa toimivat tahot haluavat vielä päästä eroon Ruotsin tuotantolaitoksista ja henkilökunnasta. Kehittämistyöhön on etsittävä kumppani.

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 15:10
Kirjoittaja 90
kyllähän tämä aika uskomattomalta yhtälöltä tuntuu.. :crazyeyes:
saas nähdä mitä tuosta tulee...

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 18:19
Kirjoittaja Tazio
90 kirjoitti:kyllähän tämä aika uskomattomalta yhtälöltä tuntuu.. :crazyeyes:
saas nähdä mitä tuosta tulee...
Kallis konkurssi. Kuten useampi tuossa edellä on jo todennut tuo ei voi toimia. Spykerin jätkä sanoo pokkana, että tunkee maailmalle 300 000 Saabia :=0
Ja vaikka tunkisikin, lienee ison M:n väite 6 miljoonasta aika lähellä totuutta...

Sokerina pohjalla nykymallisto on kuten Hesarissa taisi olla 'samanlaisen auton saa pari kymppiä halvemmalla jos merkki ei ole este' tjmsp.

-Tazio

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 19:19
Kirjoittaja Ottimo
AlfaTom kirjoitti: Spykerin logossa on muuten propelli ja Saabin logossa ainakin aikoinaan oli lentokone, joten yhteensopivuus on korkealla tasolla :mrgreen:
Mainio huomio! :-D

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 21:39
Kirjoittaja GAMMA500
Eikös tuosta voisi jotain tullakin? Eihän kaikkia autoja vielä halpamaissa tehdä muutenkaan. Parikymppiä halvemmalla saa vastaavan auton, se pätee muihinkin autoihin, vaikka AR:ään :)

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 22:21
Kirjoittaja AlfaTom
Tazio kirjoitti: Sokerina pohjalla nykymallisto on kuten Hesarissa taisi olla 'samanlaisen auton saa pari kymppiä halvemmalla jos merkki ei ole este' tjmsp.

-Tazio
Ja mikähän merkki olisi vastaava, parikymppiä (20k€) halvemmalla, oliko hesarin toimittajalla mitään konkreettista esimerkkiä vai oliko tuo vain puolihuolimaton heitto?

Jos otetaan halvemmasta päästä Saabin listalta niin vastaava auto pitäisi irrota kaupasta noin 12000€ hintaan. Merkki ei todellakaan saa olla este, jos meinaa ajella Dacialla tai jollakin korealaisella riisinpaahtimella. En kuitenkaan vertaisi näitä Saabiin.

Lähetetty: 30 Tammi 2010, 03:55
Kirjoittaja niki
AlfaTom kirjoitti:Niin, vanhat 9-5 ja 9-3 tuotantolinjat myytiin kuulemma Pekingiin. Siitä suunnasta pukkaa sitten retro-Saabia lähitulevaisuudessa :P
Taloussanomat verkossa ja Kauppalehti mm. kirjoitti painetussa versiossa "ansiokkaasti", ettei Saabilla ole valmistettavaa, koska 9-3 ja 9-5 mallisarjat myytiin Kiinaan...

Ihmeellistä, miksei lehdistö tarkista faktoja ennen entterin painamista, koska kyseessähän oli 9-3:sten kohdalla vain pre-2003 mallit, jotka myytiin eikä tällä hetkellä tuotannossa olevat mallit. 9-5:n farkkumallin tuotanto säilyy edelleen Saabilla... Väittävät myös, että myyntikanavat täytyy rakentaa uudelleen. Ei vanhojakaan ole kukaan toistaiseksi ollut pois ottamassa... :roll:

Lähetetty: 30 Tammi 2010, 10:23
Kirjoittaja Tazio
AlfaTom kirjoitti:
Tazio kirjoitti: Sokerina pohjalla nykymallisto on kuten Hesarissa taisi olla 'samanlaisen auton saa pari kymppiä halvemmalla jos merkki ei ole este' tjmsp.

-Tazio
Ja mikähän merkki olisi vastaava, parikymppiä (20k€) halvemmalla, oliko hesarin toimittajalla mitään konkreettista esimerkkiä vai oliko tuo vain puolihuolimaton heitto?

Jos otetaan halvemmasta päästä Saabin listalta niin vastaava auto pitäisi irrota kaupasta noin 12000€ hintaan. Merkki ei todellakaan saa olla este, jos meinaa ajella Dacialla tai jollakin korealaisella riisinpaahtimella. En kuitenkaan vertaisi näitä Saabiin.
Eiköhän siinä ole kyse toimittajan heitosta tai minun huonosta muististani.

Joka tapauksessa pointti sinällään lienee suunnilleen hehtaarilla. Mikä se korean chevy nyt on? Epica tjmsp? Sellaisen kyydissä joku aika sitten istuin ja oikeassa olet: ei kannata verrata Saabiin. Se riisinpaahdin on jo 2000-luvulta.

-Tazio

Lähetetty: 30 Tammi 2010, 17:30
Kirjoittaja Rasvis
Kyllä tuossa heitossa minusta on puolet liikaa.

"Chevrolet" Epica Diesel LTX A 33.277 €
Saab 9-5 Wagon Vector Griffin 1.9 TiD 150hp A5 41.648 €

Kannattaa vielä huomata että Daewoota ei saa kuin sedanina, 9-5:ttä taas ei näytä saavan kuin farkkuna. Ja yleensähän farkut ovat kalliimpia. Noissa himmeleissä taitaa olla suunnilleen vertailukelpoinen varustus, Chevassa ehkä vähän parempi, toisaalta siinä on myös askissa yksi vaihde enemmän. Saman tehoiset nakut nokalla.

Tuollaista Saappia en ole ajanut, omaa Epilaattoria taas syksystä lähtien noin 15.000 kilometriä. Epäilen Saapikkaan olevan parempi ajettava ja rengasmelultaan hiljaisempi sekä tietyiltä osin jämäkämmin tehty, muuten lienevät suht kilpailukykyiset tuotteet.

Pai tö vei, ei kukaan haluaisi vaihtaa Alfaansa jenkkiautoon? :silly:

Lähetetty: 30 Tammi 2010, 18:03
Kirjoittaja alfista
GAMMA500 kirjoitti:Eikös tuosta voisi jotain tullakin? Eihän kaikkia autoja vielä halpamaissa tehdä muutenkaan. Parikymppiä halvemmalla saa vastaavan auton, se pätee muihinkin autoihin, vaikka AR:ään :)
Alfaa vaivaa täsmälleen sama tauti. Italiassa on 20000 kallista työntekijää, jotka aikaansaa vähemmän autoja kuin 7000 Puolalaista. Juuri samasta syystä en usko Spyker Saab yhdistelmään. Alfalla tosin on sama kuuri edessä.