Sivu 1/2
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 12:40
Kirjoittaja mazza
mattijus kirjoitti:Cuore Sportivo kirjoitti:
Meikäläisen olisi aivan turha yrittää - tallissa ei olisi ikinä yli tonnin autoa.
Suurinpiirtein näin on itselleni käynyt
Tosin eipä tässä ole oikeasti hyvää / kallista autoa enää oikein osannut edes kaivata kun näillä halvemmillakin ritsoilla on pärjännyt suht. ok.
... Ja mikä kummallisinta, niillä vanhoilla ritsoilla pärjää yleensä parhaiten, ja ne on ehdottomasti edullisimpia ajaa..
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 13:18
Kirjoittaja Rasvis
Itselläni on uusimmat ritsat aina olleet murheettomimpia, mutta tuo kustannustehokkuus on sitten eri juttu.
Halvimpia metrejä on tainnut kertyä vanhalla Seiskavitosella, joka tienasi kerran kuussa hintansa kilometrikorvauksilla, "myytiin" kerran Valtiokonttorille kaksinkertaiseen ostohintaan ja vielä kertaalleen naapurille. Osia laitettiin yksi alapallonivel ja startin solenoidi
(kaikesta muusta autoon liittymisestä jumppaamisesta ei sitten kannata puhua mitään...)
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 15:03
Kirjoittaja 90
eipä ole itselläkään kovin uutta ikinä ollut eikä tulekkaan kun näiden vanhojenkin kanssa on tullut pärjäiltyä varsinhyvin niin käyttis kuin harrastepuolellakin ja ylläpitokin on helv halvempaa kuin uusissa... tuorein auto on tainnut olla hankittaessa kuusivuotta vanha..
mieluummin siis sijoitan rahani vanhaan klassikkoon kuin uuteen riesaan jolle ei itse pysty mitään tekemään..
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 15:36
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Kyllä sille vanhallekin katiskalle saattaa hintaa tulla riesaksi asti, jos/kun korjaamolla sitä alituisesti käyttää. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia/taitoa itse nakertaa.
Mulla on oikeastaan kaikki uudet autot toimineet määräsaikaishuolloilla, ja (omasta mielestäni) matkustusmukavuus on kuitenkin eri luokkaa.. Ei sillä, etteikö seiskavitosen ratin takana hymyilyttäisi hieman pilvisempänäkin päivänä.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 15:40
Kirjoittaja kterkkila
Sitä jos laskee uuden tai uudehkon Alfan hinnan aleneman vuotta kohden, niin aika paljon saa vanhaa sepittää.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 15:43
Kirjoittaja maybetomorrow
mazza kirjoitti:
... Ja mikä kummallisinta, niillä vanhoilla ritsoilla pärjää yleensä parhaiten, ja ne on ehdottomasti edullisimpia ajaa..
Valitettavan totta! Mulla oli vajaan vuoden Fire Uno, murheettomin, tilavin ja halpapitoisin 18-kesäinen koskaan. Kilometrin hinnaksi taisi tulla alle 10 senttiä.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 15:44
Kirjoittaja Cuore Sportivo
^^ Totta sekin, mutta toisaalta pahaa tekisi korjauttaa kahden tonnin autoa parissa vuodessa kuudella tonnilla.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 15:46
Kirjoittaja mattijus
kterkkila kirjoitti:Sitä jos laskee uuden tai uudehkon Alfan hinnan aleneman vuotta kohden, niin aika paljon saa vanhaa sepittää.
Kaksi ja puoli vuotta kustansi muistaakseni suuruusluokkana 16keur, josta puolet arvonalenemaa. Auto oli ostaessa vajaa viisivuotias. Päivää kohden tulee hintaa lähes parikymppiä.
Ei minulla ole varaa tuollaiseen vaikka autosta kovasti pidinkin
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 15:50
Kirjoittaja Hepa
kterkkila kirjoitti:Sitä jos laskee uuden tai uudehkon Alfan hinnan aleneman vuotta kohden, niin aika paljon saa vanhaa sepittää.
Taksillakin ajelee aika monta kilometriä samoilla kustannuksilla jos laskee käyttökustanukset (bensat, huollot, verot, vakuutukset), arvonaleneman ja rahoituskorot siihen samaan läjään.
Tosin asiathan nyt on aina enemmän tai vähemmän makuasioita. Samaa mukavuuttahan ei näillä vanhoilla välttämättä saa. Jokainen tehköön niinkuin itselle parhaalta tuntuu. Eikä niitä käytettyjäkään riitä kauaa, jos ei joku osta uusia.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 16:29
Kirjoittaja kterkkila
Hepa kirjoitti:
Tosin asiathan nyt on aina enemmän tai vähemmän makuasioita. Samaa mukavuuttahan ei näillä vanhoilla välttämättä saa.
Juurikin noin, ja kukaan Alfalla ajava ei yleensäkään voi perustella autovalintaansa mihinkään järkisyyhyn vedoten, ei mihinkään.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 17:20
Kirjoittaja Rasvis
Eikös sekin ole järkisyy että ajaa autolla jolla on kiva ajaa? Varsinkin käytetyssä Alfassa on hinta-hauska-suhde yleensä enemmän kuin kohdallaan.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 17:51
Kirjoittaja V6
mattijus kirjoitti:kterkkila kirjoitti:Sitä jos laskee uuden tai uudehkon Alfan hinnan aleneman vuotta kohden, niin aika paljon saa vanhaa sepittää.
Kaksi ja puoli vuotta kustansi muistaakseni suuruusluokkana 16keur, josta puolet arvonalenemaa. Auto oli ostaessa vajaa viisivuotias. Päivää kohden tulee hintaa lähes parikymppiä.
Ei minulla ole varaa tuollaiseen vaikka autosta kovasti pidinkin
aika reilusti eka 156 meni 6 vuodessa puolet hinnasta, tässä toisessa menny hiukan nopeammin.... itse en ainakaan jaksa ostaa mitään vanhaa pommia ja käydä pajalla vähän väliä, rahatilanne tietysti huomioon ottaen...
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 18:03
Kirjoittaja hagger16
Itselläni on uudemman auton hankinnan esteenä se, etten tiedä mitä tekisin vanhalle sen jälkeen. Luovuttaisin toimivan ja hauskan pelin pullakahvien hinnalla jollekin lippispäälle?
Eli ajan edelleen vanhalla, kun sehän alkaa olemaan jo huolestuttavan järkevääkin.
Itse olen autot hankkinut käteisellä, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, jotka haluaa toteuttaa unelmiaan jo tänään, kun huomisesta ei tiedä.
Kaikkihan riippuu vain siitä, miten paljon mitäkin asiaa itse arvostaa.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 18:20
Kirjoittaja jeQQ
Punto on uusin auto, mitä oon omistanut.. Sekin vasta 15v vanha. Sitten kesäautoina kaksi kappaletta seiskytluvulta
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 19:22
Kirjoittaja routasydän
Ite ajoin reilut 40tkm viime vuonna. Pääosa työajoja pitkin p-suomea. Tienpäälle ei jääty (en sano, että vanhalla jäätäis), ja jos jäisikin niin vakuutus ja takuu asiat hoitaisivat sen puolen, että ilman autoa ei tarvitse kovin pitkään olla ja että mitään laskemattomia ylimääräisiä rahareikiä ei tule. Eli tiedän etukäteen paljonko rahaa auton ylläpitämiseen tarvitsen.
Sitten jos aletaan vielä vertaamaan uuden kiisselialfan ja vanhan bensan (tai diisselin) kulutuksia ja laskemaan ne noille kilometreille niin takkiin tulisi siinäkin.
Kolmantena aspektina vielä se, että kun oon seuraavaksi tuohon työsuhdeautoon siirtymistä arponut, niin siinähän ei vanhoja voi valitakaan.
Niin ja sitten on toki se mukavuus. Lyhyillä matkoilla vanha on varmasti jännempi, mutta jos ajat 200km töihin, teet vuorokauden mittaisen työkeikan ja ajat takaisin, niin uuden auton mukavuutta jotenkin arvostaa
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 19:36
Kirjoittaja Satakuusnelonen
Näyttää olevan vanha auto hieman suhteellinen käsite, kun lueskelee teidän kommetteja.
Oma näkökanta asiaan on että 10 vuotias auto ei ole vanha. 80-lukuiset ja siitä alaspäin alkaa olemaan vanhoja...
Tällä hetkellä toi 166 (-99) tuntuu uudelta autolta koska minulla on vain hädintuskin siihen varaa. En olisi noin uutta(vanhaa) alfaa ostanutkaan jollen olisi saanut sitä sisareltani edullisesti. Joskus käy mielessä sen vaihtaminen 164:seen, mutta:
XXX
^Tuohon meinasin listata uuden ja vanhan auton plussia ja miinuksia mutta tulin siihen tulokseen, että kaikki hyvät- ja huonot- puolet riippuvat käyttötarkoituksesta. Minulle vanha auto on hupia, vaikka sillä töihin ajaisinkin. Myöskin uuden auton huolettomuuskin hupia.
Pitää olla molempia...
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 19:41
Kirjoittaja routasydän
Satakuusnelonen kirjoitti:Näyttää olevan vanha auto hieman suhteellinen käsite, kun lueskelee teidän kommetteja.
Oma näkökanta asiaan on että 10 vuotias auto ei ole vanha. 80-lukuiset ja siitä alaspäin alkaa olemaan vanhoja...
Tällä hetkellä toi 166 (-99) tuntuu uudelta autolta koska minulla on vain hädintuskin siihen varaa. En olisi noin uutta(vanhaa) alfaa ostanutkaan jollen olisi saanut sitä sisareltani edullisesti. Joskus käy mielessä sen vaihtaminen 164:seen, mutta:
XXX
^Tuohon meinasin listata uuden ja vanhan auton plussia ja miinuksia mutta tulin siihen tulokseen, että kaikki hyvät- ja huonot- puolet riippuvat käyttötarkoituksesta. Minulle vanha auto on hupia, vaikka sillä töihin ajaisinkin. Myöskin uuden auton huolettomuuskin hupia.
Pitää olla molempia...
Mää haluaisin laittaa "vanhan" alfan perheen kakkosautoksi, jolloin kyseeseen tulisi vuosituhannen vaihteesta oleva getvonen
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 20:02
Kirjoittaja Satakuusnelonen
^ pahuksen porvari
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 21:51
Kirjoittaja V-tyyli
Helkkari vieköön.. Jos uuden auton ostaisi, niin siinä joutuu tyytymään johonkin ihan arkiseen finanssipuolen ongelmista johtuen.
Joku uusi getzi maksaa varmaan 17 tonnia jos ei halua ihan hinnat alkaen mallia, tai astra hieman varusteltuna 25. Samalla 25 tonnilla saa jo toiseksi uusimman korimallin bmw 745sen (2000 luvun alkupuolelta).. Tosin, ei sellaista kaikki ottaisi, mutta saisipahan juhlalliset kyydit (ja mahdollisesti vähän ylläpitokuluja). Jos haluaisi GTAta vastaavien speksien auton pakasta vetäistä, niin puhutaan varmaan Alfan malliston kärjestä, 330/335 bemskusta, tai ehkä ford focus RS mallista? Minimi 50 tonnia.. Liian hapokasta. Suomessa on vääristynyt autoverotus
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 21:59
Kirjoittaja Hepa
Toki tuohon autovalintaan vaikuttaa muutkin asiat. Itselle tulee se 15 tkm vuodessa sahattua pääosin muutaman kilometrin työmatkaa ja muutaman kerran kuussa vähän pidempää työmatkaa. Jos ajaisi enemmän ja pidempiä ajoja, niin varmasti olisi jokin toinen auto alla.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 22:17
Kirjoittaja maybetomorrow
Täytyy vaan taas sanoa että keskivertoa fiksumpaa väkeä täällä foorumilla pyörii. Aihe on kiintoisa mutta ei tällaisesta yleensä voi v*ttuilematta missään keskustella, paitsi alfabbs:lla.
Mutta niin tosiaan. Oon vähän itte väliinputoajan asemessa tässä. Ajan vanhalla mallilla, joka on vuosimalliltaan kuitenkin keskiarvon yläpuolella. Siitä seuraa että arvoakin oli vielä sen verran (nelinumeroinen luku) että siitä on varaa ollut tippua näillä tuloilla ns. korkealta, mutta ylläpitoon menee kuitenkin helposti yhtä paljon kuin vanhan Alfan jossa ei arvo enää ainakaan putoaisi. Onneks on olkapäät niin voi kohautella.
Niin ja suu notta voi hymyillä ajellessaan auringonlaskuun.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 22:30
Kirjoittaja Piruvie
Itse en ymmärrä niitä ihmisiä jotka ajelevat 30-50Ke autoilla ja asuvat vuokralla, eikös olisi vähän järkevämpää sijoittaa ne auto rahat kämppään ja ajella sitten vähän vanhemmalla halvalla autolla?
Noh kaikki priorisoi asiat erillailla
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 23:02
Kirjoittaja Abarth
Omassa käyttiksessä (166) arvo tippunut puolentoista omistamani vuoden aikana n.500 max. 1000e. Varaosiin ja huoltoon tänä aikana n. 500e. sis. jakopään tarvikkeet.
Kyyti ja ulkonäkö mielestäni ihan hyvällä tasolla noin vanhaksi ja edulliseksi kulkineeksi.
Toiseen käyttikseen (Voyager)on saanut laittaa reilun kolmen vuoden aikana vähän enemmän. Arviolta 1000-1500e. Sisältää mm. takavetoakselia, jäähdytintä, alapalloja ja muuta pientä. Kilometrejä on n.300tkm. ja ikää 18v.
Arvo tuossa ei juuri pääse tippumaan kunhan vaan leima tulee joka vuosi paperiin.
Kalusto olisi varmasti eri jos ei olisi saumaa itse korjata/huoltaa vehkeitä tai jos joutuisin käyttämään esim. työmatkoihin enemmän autoa.
"Onneksi" voin kuitenkin toistaiseksi käyttää perheeni liikutteluun vanhoja (halpoja) autoja. Tollanen 300-500e/kk. pätkä autolainaan + arvon alenema tuntuisi aika pahalta rastilta tässä elämäntilantessa.
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 23:04
Kirjoittaja gYdEbUh
Mun perheellä on ollu todella hyvä säkä vanhojen ritsojen kanssa. Lukuunotamatta mun ja broidin eräitä 75:a tietysti
Mummin Pösö 505 -82:n kanssa joka on ollut suvussa uudesta asti tosin kävi vähän ikävästi kun siihen tehtiin lähes 2 000e vaihelootaremontti ja melkein heti tämänjälkeen kone leikkasi kiinni
Lähetetty: 24 Helmi 2010, 23:53
Kirjoittaja alfa164
Uusi on aina uusi,ja kaupan päälle saa uusimmat vitkuttimet,ja turvallisuus parempi.Jollei raha rajoittaisi,niin tuskimpa viitsisi montaa vuotta vanhalla koslalla ajella.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 08:27
Kirjoittaja Rasvis
Joo kyllähän tuo riippuu paljon käyttötarkoituksesta minkä ikäistä autoa on mielekästä pitää. Jos pääsisi ajattelemaan vain lähtökohdasta "mitä rahalla saa" niin olisin kyllä sijoittanut samat dinaarit kaksivuotiaan koreantaksin sijaan johonkin vanhemaan mörkömoottorilla ja fiiliksellä varustettuun kulkuneuvoon. Kumminkin kun metrejä tulee vuodessa 30-35 miljoonaa kappaletta niin käyttökuluissa alkaa arvonaleneman lisäksi olla löpökuluilla ja pajakustannuksillakin jotain merkitystä. Puhumattakaan siitä että kyrsii kun vessa on telakalla vaikka sen pitäisi olla tien päällä.
On vielä kohtuullisen hyvässä muistissa että GTV:n vaihteistoa irti repiessä rasvamontusta kuului tarkkaan valittujen voimasanojen seasta jotain "seuraava auto on sit uusi" -molotusta. Vaan eipä ollut, eikä ole vieläkään. Ja jos nyt vaikkapa vakuutusyhtiö ilmaisisi innokkuutensa ostaa nykyinen auto pois niin seuraaja saattaisi taas olla joku rippikouluikäinen kiusankappale. Kun tuntuu olevan ylipääsemätön kulttuurishokki ajaa autolla joka toimii.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 08:34
Kirjoittaja Farina
Tämä uusi vs. vanha auto keskustelu velloo ajoittain firman kahvihuonekeskusteluissa. Allekirjoittanutta pidetään tietysti näissä keskusteluissa aivan syyntakeettomana, kun ajelee uudehkolla autolla ja vielä Alfalla. Monen mielipide on, että uutta autoa ei kannata ikinä ostaa, koska arvonmenetys on suuri, vanhat autot voi huoltoa itse, merkkihuollot on sikahintaisia yms. Kaikki varmasti totta, mutta kaikkea ei vaan voi mitata rahassa. Kai niille omillekin työtunneille jotain arvoa pitäisi antaa? Poishan ne on omasta ajasta, minkä voisi muutenkin viettää, esim. omien harrastusten parissa. Sen lisäksi omassa liikkuvassa työssäni käyttöauto ei vaan voi levitä halliin kahdeksi viikoksi odottamaan osaa Italiasta.
Henkilökohtaisessa autohistoriassa on kymmenkunta autoa, joista kaksi olen hankkinut pakasta vedettynä. Myönnettävä on, että täysin uuden auton vastaanottamisessa on tiettyä taikaa. Tietää, että kukaan ei ole tätä autoa mällännyt tai väärin kohdellut. Itse pystyy vaikuttamaan kuinka autoa pidetään ja huolletaan.
Jos lompakko kohtuudella kestää, niin itse pyrin vastakin ajamaan mahdollisimman tuoreella käyttöautolla, koska haluan että käytössä on mahdollisimman tuoretta autotekniikkaa, parasta turvavarustusta ja kolisemattomia tukivarsia
Jos tilaa olisi, niin talliin tulisi kaveriksi harrasteauto, mutta se on toinen tarina.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 08:43
Kirjoittaja routasydän
Satakuusnelonen kirjoitti:^ pahuksen porvari
Noo, siinä oli vielä se haluaisin sana
Jos sitä siirtyy työsuhdeautoon ja nykyinen alfa menee myyntiin/vaihtoon, niin siinä olisi sitten getvosen sauma, mutta vaimo vaatii vielä voitelua
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 09:01
Kirjoittaja mazza
routasydän kirjoitti:Ite ajoin reilut 40tkm viime vuonna. Pääosa työajoja pitkin p-suomea. Tienpäälle ei jääty (en sano, että vanhalla jäätäis), ja jos jäisikin niin vakuutus ja takuu asiat hoitaisivat sen puolen, että ilman autoa ei tarvitse kovin pitkään olla ja että mitään laskemattomia ylimääräisiä rahareikiä ei tule. Eli tiedän etukäteen paljonko rahaa auton ylläpitämiseen tarvitsen.
Sitten jos aletaan vielä vertaamaan uuden kiisselialfan ja vanhan bensan (tai diisselin) kulutuksia ja laskemaan ne noille kilometreille niin takkiin tulisi siinäkin.
...
Niin ja sitten on toki se mukavuus. Lyhyillä matkoilla vanha on varmasti jännempi, mutta jos ajat 200km töihin, teet vuorokauden mittaisen työkeikan ja ajat takaisin, niin uuden auton mukavuutta jotenkin arvostaa
Pakko tarttua tähän. Itse ajan ~50tkm vuodessa (parhaimmillaan jopa 100tkm), ja ensimmäistä kertaa on 2000-luvun auto alla. Enemmän on jännitystä pelissä tällä, kuin aiemmilla autoilla, koko ajan saa pelätä, että jotain kallista kilahtaa. Huoltoihin menny enemmän rahaa kuin yhteenkään aiempaan autoon, vaikka mitään ei varsinaisesti ole edes rikkoontunut. Vanhaan autoon teki 2 päivässä koneremontin, ja hintaa ei montaa sataa tullu, ja taas tiesi koneen kestävän seuraavat muutamansata tuhatta kilometriä. Uudempien autojen osien hinnat on ihan toista luokkaa. Ja jos takuu olis voimassa, auton arvonalentuma olisi paljon ison remontin hintaa isompi vuodessa -> ei kannata.
Mitä polttoainekuluihin tulee, ainakaan oma 156 1.8TS ei vie montaa litraa
enempää kuin 80-luvun 127, Uno, Mersun W124 tai W201 diisseli, Golf tai Jetta dieseli... Noilla pienemmillä pääsi kuitenkin parhaillaan neljän litran kieppeille, Volkkareilla jopa alle, ja Mersujenkin kulutus huiteli 5l kieppeillä maantiellä, jos pumppu hyvin säädetty.
Ja mitä mukavuuteen tulee, sehän on täysin mielipidekysymys, ja makuasioistahan pitää kiistellä.
Omasta mielestä ei nykyajan etuvetokinnereistä saa hauskaa tekemälläkään. Vaikka Alfa on etuvetojen parhaimmistoa, on sen ajettavuus silti ihan hanurista, varsinkin liukkailla. Sitä paitsi uudessa autossa puuttuu tunnelma täysin. Ei tuolla jaksa lähtä muuten vaan ajelemaan, ei tuota mielihyvää. Vanhemmilla autoilla syyhyää koko ajan päästä ajamaan, se on aina yhtä mukavaa, tyydyttävää.
Ja se remonteeraaminen, uuden auton huollot ja remontit on paljon monimutkaisempia kuin vanhempien, jolloin erityisesti teetettyjen huoltojen hinnat nousee taivaisiin.
Ainut, minkä näen uusissa autoissa parempana, on turvallisuus. Siksi minäkin ajan eleettömällä etuvetokinnerillä. Hinta/"hauskuus"/turvallisuussuhde on Alfassa hyvä, ja nyt mennään näin, perheen ehdoilla.
Nimim. 13 autoa ja monta monituista kilometriä takana.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 09:22
Kirjoittaja Maunu
Nykyinen 156:nen on edullinen peli. Historiahan on sellainen että ostin auton itselleni kesällä 2007, elokuussa 2008 emäntä myi autoni vakuutusyhtiölle kohtuullisen hyvään hintaan. Makuutin autoa AVK:lla muutaman kuukauden ja ostin sen takaisin. Maksoin autosta lähes romumetallin hinnan ja korjasin auton muutamalla tuhannella ajokuntoon. Itseasiassa auto oli lähes ehjä poislukien räjähtäneet airbagit. Peltiremonttia tuli ainoastaan etupalkin vaihdosta, konepellistä ja takakulman pienestä lommosta. Deltan hinnoilla korjattuna tuokin korjaus olisi ollut erittäin kallis, mutta kun 156:nen anatomian tuntee riittävän hyvin niin vm 98 autosta sopii aikapaljon osaa uudempinokkaiseenkin 156:seen.
Ajan nykyään autolla 15-20 tkm vuodessa, josta noin 90% km-korvauksilla. Pienellä laskemisella totesin että vielä kun pari vuotta auto kestää niin siinä ei ole penniäkään kiinni. Niin ja luulisi siitä vielä muutaman tuhannen saavan parin vuoden päästä, kuitenkin kyseessä 2004 uusinokkainen 70tkm ajettu sele sw.
Toinen auto onkin sitten osoittautunut kalliiksi hankinnaksi. Emännän vakuutusyhtiön kanssa tekemä kauppa johti siihen että hankittiin taloon 159 sw. Auton hinta tippuu mukavasti noin 500e kuussa ja vakuutusmaksut ovat korkeat (bonuksiakin meni 156:sen kolarissa). Vielä kun lisätään kuluihin diesel veroa 600e vuodessa niin kalliita kilometrejä tulee vuodessa 10tkm. Eipä siis ihme että mieli tekee vaihtaa 159 bensa versioon, jolloin mieli on paljon virkeämpi kun saa rauhassa polttaa bensaa kunnolla samoilla kuluilla.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 09:26
Kirjoittaja mutt
Farina kirjoitti:Myönnettävä on, että täysin uuden auton vastaanottamisessa on tiettyä taikaa. Tietää, että kukaan ei ole tätä autoa mällännyt tai väärin kohdellut.
Et sitten ole ollut näkemässä, kun uusia autoja lastataan ja puretaan laivoista...
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 10:58
Kirjoittaja Farina
mutt kirjoitti:Farina kirjoitti:Myönnettävä on, että täysin uuden auton vastaanottamisessa on tiettyä taikaa. Tietää, että kukaan ei ole tätä autoa mällännyt tai väärin kohdellut.
Et sitten ole ollut näkemässä, kun uusia autoja lastataan ja puretaan laivoista...
No enpä ole ollut seuraamassa, ehkä hyvä niin
Tosin kummastakaan uudesta autostani ei ole löytynyt naarmuakaan tarkalla etsimiselläkään. Lieneekö fiksaajien hyvyyttä vai tuuria? Muuta pientä sanomista on kyllä löytynyt...
Joskus kyllä ihmetyttää uuden auton ostajien mollaaminen. Jostainhan ne käytetyt autotkin pitää tulla, ei ne Kinder-munasta löydy. Eikö se ole kaikilla Alfisteille vaan hyvä asia, että jollain on
munaa ja rahaa ostaa uusi Alfa? Eikö sekin kerro jotain sitoutumisesta merkkiin, että kaikesta nälvimisestä ja arvon alennuksesta huolimatta joku ostaa auton, joka herättää omat syvimmät omistushalut ja unohtaa järkiasiat. Ja olkoot vaikka se "pahamaineinen" liisariauto, pääasia on että uudempaakin Alfa-kalustoa saadaan Suomen teille.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 11:06
Kirjoittaja mattijus
Eiköhän tuo uusien autojen ostajien mollaaminen mene kategoriaan "Kateellisten panettelua"
Itsekin hankkisin heti uuden auton, jos minulla vaan olisi moiseen varaa. Hyvää juttua on kyllä ollut topicissa.
Kyllä wanhan pommin korjaamiseen kuluvalle ajallekin pitäisi joku hinta laskea. Itselle nämä tosin ovat enemmän tai vähemmän harrastuksia eli teen itse jos jaksan/kiinnostaa ja loput sitten teetetään pajalla.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 11:15
Kirjoittaja Rolle
^^Eiköhän suurin osa ostaisi pakasta vedettyä autoa, jos ei tarvitsisi taloudellisia realiteettejä ottaa huomioon. Siitä se mollaaminen tai oman ratkaisun puolusteleminen. Mitäs sitä puolustelemaan kun jokainen on (toivon mukaan) tehnyt omaan tilanteeseen nähden sen omasta mielestä parhaimman ratkaisun.
Kyllä toi nykyinen auto on yllättänyt positiivisesti, 11 vuotta vanha ja 240tkm ajettuna vielä ihan kelpo peli. Kulutusosiin on mennyt kuitenkin n. 1000e/vuosi keskimäärin (jakopää, kytkin, renkaat, alusta) ja arvonalenemaa varmaan yhtä paljon ja ajomäärä n. 15tkm/vuosi.
Toki mielummin uusi auto alle, jos rahat ja asenne sen soisivat.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 11:17
Kirjoittaja evilpet
Kylläpä lähti meikäläisen gta suunnitelmista melkoinen debatti käyntiin
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 11:35
Kirjoittaja Bones
heh, 156:n kun hankin vissiin 5v sitten, oli se mallia 2000. Auto on tuon jälkeen vaihtunu pari kertaa mutta vuosiluku pysynyt samana
Uudella ei ajeta kun en enää velaksi yhtään katiskaa hanki.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 12:21
Kirjoittaja fahlsjy
Eiköhän suurin osa ostaisi pakasta vedettyä autoa, jos ei tarvitsisi taloudellisia realiteettejä ottaa huomioon
Näin uskon minäkin, ainakin itse valitsisin uuden jos ei tarvitsisi rahaa miettiä....
Itse en ole päätäni vaivannut autoiluun/kalustoon menneeseen rahaan koska laskemattakin uskon että käytetyllä polkupyörällä ajaminen on halvinta..... mutta olen tyytyväinen vapaa aikaan jota voi viettää kalustoa nysväten, alan tapahtumissa käyden tai ihan huvikseen ajellen. Nysväämiseen liittyen ei kyllä yhtään harmita että nykykalusto on sen verran tuoretta ja vähäkilometristä että hitsikone on saanut pölyttyä rauhassa ja määräaikaishuoltojen lisäksi ei suurempia remontteja ole ollut tarvis tehdä. Vanhalle äijälle riittää pelkkä kiillottelukin..
Sellaista periaatetta olen pyrkinyt noudattamaan että en osta autoa jos siihen käytettävää rahaa ei ole omalla tilillä, silloin siihen ei ole varaa... selittää myös sen että uusia autoja ei ole tullut ostettua.
Kilsojakin tulee vähän, kesäkissaan tuli 5000 ajokauden aikana mutta kaikki pelkkää hupia. Alffalla rullailtiin tonnin verran enemmän eikä tylsiä kilometrejä olleet nekään joten kai sitä autoiluun laitettuun rahamäärään on jotain vastinettakin saanut.
Kesäkissan hinnalla olisi saanut uusiakin autoja ja ihan kivoja mutta tuskin yhtään sellaista joka olisi nättinä kesäpäivänä/iltana valinnan kylmän terassioluen tai kaivarin rannasta autoilemalla haetun jätskitötterön välillä kääntänyt oman valinnan jätskitötteröön....
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 13:14
Kirjoittaja alfista
Mielenkiintoista keskustelua. Pihassa on tällä hetkellä pari Alfaa arvoaan alentamassa ja paljon on mietitty kannattaako enään uutta ostaa. Nykyinen työmatka-auto 156 1.9jtd farkku maksoi 35teur reilu kolme vuotta ja 100t kilometriä sitten. Nyt siitä saa 10-13 tuhatta, joten arvon alenema on vähintään 6 tuhatta euroa vuodessa. Samaan aikaan osiin ja huoltoihin on mennyt about 4-5tuhatta, eli reilu tonni vuodessa. Melkoista rahanmenoa siis ainakin meidän mielestä. Tekee 700-800e kuukaudessa yhdelle autolle!
Siksi nyt onkin auton uusimiunen ollut pitkään jäissä, myös noiden verotussotkujen odottelun takia. On vain tullut mieleen, että jospa hankkisikin vain todellisia klassikoita, joita ei tarvitse koskaan tyrkyttää autokauppiaalle vaihdossa. Ne pidetään tallissa, johon rakennetaan lisäsiipeä tarvittaessa. Ainakin Alfa järkevänä työautona yhdistelmä ei ole oikein toiminut. Joka aamu vit***aa dieselin kolina ja vehkeen arvo laskee siitä huolimatta.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 13:58
Kirjoittaja Ghost
Jos autoon täytyy ottaa velkaa, siihen ei ole varaa - vanha viidakon sanonta.
Huonoja sijoituksia nuo autot. Onneksi. Muuten ei olisi meikäläisella varaa ajaa nykyisen kaltaisella pelillä. Uutena en yli 50k€ autoa pystyisi ostamaan. Ei järjen, eikä rahankaan puolesta. Nyt kun hinta on samaa luokkaa, kuin uudella Astralla tai Focuksella, niin valinnan tekeminen käytetyn hyväksi (GT 3.2) oli helppoa. Kalliiksi tulee edelleenkin, mutta elämässä pitää olla huvejakin! Mun kilometreillä kannattaisi ajaa dieselillä, mutta... aja nyt sitten paljon jollain kinnerillä.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 13:59
Kirjoittaja 90
V6 kirjoitti:mattijus kirjoitti:kterkkila kirjoitti:Sitä jos laskee uuden tai uudehkon Alfan hinnan aleneman vuotta kohden, niin aika paljon saa vanhaa sepittää.
Kaksi ja puoli vuotta kustansi muistaakseni suuruusluokkana 16keur, josta puolet arvonalenemaa. Auto oli ostaessa vajaa viisivuotias. Päivää kohden tulee hintaa lähes parikymppiä.
Ei minulla ole varaa tuollaiseen vaikka autosta kovasti pidinkin
aika reilusti eka 156 meni 6 vuodessa puolet hinnasta, tässä toisessa menny hiukan nopeammin.... itse en ainakaan jaksa ostaa mitään vanhaa pommia ja käydä pajalla vähän väliä, rahatilanne tietysti huomioon ottaen...
no kyllä tuo teikäläisen 156:kin alkaa kohta olla jo pommin iässä joten olisiko aika kohta vaihtaa..
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 14:09
Kirjoittaja 90
Cuore Sportivo kirjoitti:^^ Totta sekin, mutta toisaalta pahaa tekisi korjauttaa kahden tonnin autoa parissa vuodessa kuudella tonnilla.
jos siellä kalleimmassa paikassa ne öljyt vaihdattaa ja jos on niin kädetön että onnistuu ostamaan sen ihan surkeimman niistä parintonnin ehdokkaista niin ehkä sitten se kuusitonnia parissavuodessa menee..
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 14:14
Kirjoittaja 90
Bones kirjoitti:heh, 156:n kun hankin vissiin 5v sitten, oli se mallia 2000. Auto on tuon jälkeen vaihtunu pari kertaa mutta vuosiluku pysynyt samana
Uudella ei ajeta kun en enää velaksi yhtään katiskaa hanki.
juu kyllähän sitä velkarahalla voisi toki uuden auton ostaa mutta sama periaate eli ei velkaa auton takia.. tähänkin asti kaikki on ostettu kylmällä käteisellä..
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 14:50
Kirjoittaja routasydän
Tuo arvonalenema on nyt tietenkin suhteellista ja sen kiinnostavuus riippunee tosiaan oman kukkaron nyöreistä. Itse osti omani reilu 5tkm ajettuna esittelyautona, jolloin uuden vastaavan hinnasta oli se ensimmäinen 5kiloeuroa suunnilleen jo tippunut pois ja takuuta kuitenkin 2,5vuotta jäljellä. Käyttökustannukset koostuu vuosihuolloista ja öljyjen lisäyksistä, vakuutuksista ja löpöstä, eikä ennalta-arvaamattomia kuluja tule. Auto on myöskin ollut toimintavarma, mikä näin keikkalaisena on ehdottoman tärkeää, jos haluaa palkkaakin saada.
Toinen asia oli tuo pointti siitä, ettei ymmärrä kallista autoa, jos ei asuntoakaan ole hankittu. Itsellä on pari tuttua, joilla on ovh:lta noin 70kiloeuron audit uutena tilattuina eikä asuntoa. Ovat kuitenkin ammateissa, joissa todennäköisesti uran alkuvaiheilla joutuu muuttamaan paikkakuntaa useamman kerran 1-3vuoden välein, joten oman kodin ostaminen ei innosta. He päättivät ostaa kalliimman auton ja maksella sitä 5v tai jotain sinne päin. Kukin tavallaan...
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 15:22
Kirjoittaja Armour
Vähän tuntuu ristiriitaiselta sellaiset mielipiteet, että ajetaan vanhalla Alfalla tai muulla vanhalla autolla, mutta ei ymmärretä uuden Alfan tai jonkun muun uuden auton ostajaa? Ymmärtäisin jos vanhalla autolla tarkoitettaisiin jotain upeaa klassikkoautoa, mutta että jotain...vain vanhaa ja paljon ajettua? Kaikki maksaa, ei voi mitään. Harva sitä vanhalla ajelisi jos olisi varaa uuteen. Voihan sitä siirtyä johonkin Skodaan tai Kiaan, nehän ovat edullisia järkiautoja.
Toisekseen asumismuodon vertaaminen autoon on kanssa erittäin suhteellista.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 15:29
Kirjoittaja kterkkila
Tässä nyt tuntuu olevan monentasoista vertailua menossa samaan aikaan.
Kustannusvertailuun liittyen vanhan auton pitäminen tulee mielestäni huomattavasti halvemmaksi, mikä ei tarkoita sitä etteikö uudella olisi mukava ajaa, ja etteikö niitä saisi hommata. Hyvä vaan että tajuaa käyttää rahaa, jos sitä kerran on.
Tuo Alfan järkevyyden kyseenalaistaminen on siinä määrin sarkasmia, että ajanhan itsekin Alfalla jota ei mitenkään voi järjellä perustella. Raskaan työpäivän jälkeen tulee usein hyvä mieli kun saa 166:n käännettyä motarille ja bensa-turbo pääsee hommiiin.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 15:51
Kirjoittaja Monza
Kummallinen topic! Mitä tässä nyt pitäisi vertailla ja järkeillä varsinkin kun puhutaan Alfoista? Koko vehkeessä kun ei ole mitään järkeä kustannusmielessä.
Onneksi jotkut ostavat uusia, niin on jotain ostettavaa käytettynäkin
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 16:57
Kirjoittaja Rasvis
Kun edellisen käyttökinnerin remontoiminen alkoi nyppiä niin taputtelin exceliin taulukon erilaisten autovaihtoehtojen kuluista. Perstuntuma kun väitti että samalla rahalla ajaisi jo uudellakin.
Pistin vertailuun uuden keskiluokan farkkunakun, vastaavan kolme vuotta käytetyn dieselin, kolmivuotiaan bensan, saman auton firman liisarina ja sokerina pohjalla oman silloisen lintan. Tuloksena vähän yllättäen liisari oli uudemmasta kalustosta niukasti halvin olettaen että verottaja ei pääse korventamaan 18 tuhannen yli menevistä kilometreistä. Käytetty bensa ja diesel olisivat tulleet kustantamaan keskenään suunnilleen saman. Uusi omistusauto oli kuluissa omassa ylhäisessä yksinäisyydessään.
Pieni yllätys oli, että silloista kinneriä olisi saanut kolmen vuoden aikana remontoida noin 15.000 eurolla että käyttökulut olisivat olleet samat kuin uudella omistusautolla joka on hommattu puoliksi rahoituksella.
Hommassa on tietysti paljon muuttujia, ja esimerkiksi jäännösarvoja ruuvaamalla saa lopputuloksiin kohtuullisen isojakin eroja. Aika lailla huonoa tuuria saa kuitenkin olla jos pystyy vanhaan autoon polttamaan läheskään samaa määrää rahaa kuin mitä uudessa vastaavassa olisi saanut tuhottua.
Ja niinhän se pitää ollakin. Eihän vanhassa käyttöautossa ole uusiin nähden oikein muuta hyvää puolta kuin ne kulut. Klassikot on sitten toisen tarinan aihe, mutta harva niitä kehtaa marinoida maantiesuolassa neljää kuukautta vuodesta.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 16:58
Kirjoittaja Vittorio Jano
Rasvis kirjoitti:taputtelin exceliin taulukon erilaisten autovaihtoehtojen kuluista.
Ah, ollapa insinööri...
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 17:08
Kirjoittaja Rasvis
Viiltävän analyyttisen harkinnan perusteella olen päätynyt noihin kahteentoista (vaimitäniitänytoli) Alfaan. Ja pariin muuhun toivottomaan tunkioon.
Lähetetty: 25 Helmi 2010, 17:24
Kirjoittaja Monza
Rasvis kirjoitti:
Viiltävän analyyttisen harkinnan perusteella ...
Aivan, ymmärtäisin topicin jollain tojo bbs:llä, missä isännät pohtii ostaako uusi corolla vai 2v vanha anjovis..