Sivu 1/1

Tasanopeusrallit

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 20:54
Kirjoittaja fahlsjy
Olen jostain syystä viimeaikoina surffaillut jonkin verran aihetta käsittelevillä nettisivuilla ja todennut että "harjoituskilpailut" ei vaadi välttämättä FIA passilla varustettua historic kalustoa, vaikka mukava sellainenkin olisi omistaa.
Se askarruttaa minkälaatuisilla tienpinnoilla noita kilpailuja käytännössä ajetaan?? Poiketaanko kestopäällysteeltä paljonkin ja kuinka pienille teille?? Keväällä ajettaisiin Nurmijärven - Hyvinkään maisemissa tuollainen harjoituskisa, uskaltaisikohan tuolla kesäkissaa ulkoiluttaa?? On aikas matala kuitenkin. Vai onko parempi ottaa varman päälle ja mennä alfalla, 156:sella joku noihin ainakin kuvien perusteella näytti osallistuneen.
Syy miksi kyselen täällä, näytti alan nettisivuilla löytyvissä kisa kuvissa vilahtelevan alfa kalustoa jonkunverran. Saataisi siis tässä porukassa hyvinkin olla joku joka osaisi minulle asiaa enemmän valaista.

Lähetetty: 21 Maalis 2010, 20:57
Kirjoittaja fahlsjy
Olin järjestäjiin päin yhteydessä ja sieltä todettiin että "tuntuva osa reitistä ajetaan kestopäällysteen ulkopuolella mutta kuitenkin hyväkuntoisilla teillä"
Täytyypi seurailla kevään etenemistä josko tuonne kissalla uskaltautuisi.
Vinkkejä kaivataan kuitenkin edelleen, esim jonkinlainen ajan näyttelaite pitäisi varmaan hankkia, vihjeitä, suosituksia???

tasanopeusralli

Lähetetty: 21 Maalis 2010, 22:41
Kirjoittaja berliina
Keskinopeuskiekko on hyvä sillä pystyy näkemään paljonko keskinopeus, vaikka joka kilsan jälkeen. St:ssä kartturina ollessani meillä oli herätyskello ja sekkari. Niillä pärjää aluksi. Itesekin lähden ehkä kartturiks siihen kisaan omalla Alfetta gtv:llä. kuski on vielä hakusessa. Mulla on kyllä Haldan Trippi, mutta Gtv:ssä on Sähköinen n-mittari enkä ainakaan vielä rupee etupyörään anturia laittamaan. Näissä kisoissahan annetaan muistaakseni k-nopeus ja matka eli trippiä pitää lukea tarkkaan ja mullahan trippi on rikki eli Haldan joutuu laittamaan tai tripin korjaamaan. No voinhanmä lähtee Ritmollakin.

Lähetetty: 22 Maalis 2010, 09:51
Kirjoittaja fahlsjy
Mistähän noita keskinopeus kiekkoja vois hommata? Googlasin mutta en onnistunut mitään vihjettä hankintapaikoista sen kautta saamaan?

Lähetetty: 22 Maalis 2010, 10:07
Kirjoittaja mattijus
Saisiko sitä keskinopeutta lotottua perinteisellä rannekellolla, jossa takymetrikehä? Kellottaisi kilometrin matkaa ja katsoisi asteikolta paljon tulee nopeudeksi. Taitaa tuo jäädä kokonaismatkalle liian epätarkaksi, kahdella kellolla saisi mitattua paremmin.

Lähetetty: 22 Maalis 2010, 19:40
Kirjoittaja fahlsjy
Noissa kai yleisesti tosissaan ajavat tarkistavat tilanteen parin sadan metrin välein ja kuskille tulee käskyä kiristää tai himmata, mulle riittäs kyllä että reitin pääsis läpi. Exelillä tehtyjä taulukoita olen jo löytänyt, mutta toi kiekko olis varmaan näppärämpi jos sellaisen vain jostain löytäis... ja sit tietysti oppis silleen sujuvasti käyttää.. :-D
Sekkari ja tarkka riittävän isolla numeronäytöllä oleva kello varmaan olis kans hyvä olla...
Täytyy viel miettiä miten toi kehällä varustettu rannekello menis, saattas kyllä toimiakkin sellaseen suurpiirteisempään ajeluun??
Kevät vaan tuntuu etenevän tuskastuttavan hitaasti jotta vajaan kuukauden päästä kesäkissalla raaskisi routasille pikkuteille lähteä kisailee.....

tasanopeusralli

Lähetetty: 22 Maalis 2010, 22:57
Kirjoittaja berliina
Ostin aikoinaan sen -70 luvulla jo edesmenneeltä pankinjohtajalta, joka sen ajan suunistus ja tarkkuusajoista kirjan kirjoittanut nimeä en muista. Kannattaa kysellä suunistusajojen harrasteluokkalaisilta eli autourheiluseuroista. En muista sallitaanko noissa kisoissa elekronisia mittareita. Keskinopeusmittareita saa mekaanisiakin ja kelloja kyseiseen tarkoitukseen on ralleissakin käytössä.

Lähetetty: 22 Maalis 2010, 23:08
Kirjoittaja Cuore Sportivo
fahlsjy kirjoitti:.."tuntuva osa reitistä ajetaan kestopäällysteen ulkopuolella.."
Älä nyt ihmeessä mene annattamaan Jaggen kylkiä ruvelle!

Lähetetty: 23 Maalis 2010, 10:24
Kirjoittaja fahlsjy
En muista sallitaanko noissa kisoissa elekronisia mittareita. Keskinopeusmittareita saa mekaanisiakin ja kelloja kyseiseen tarkoitukseen on ralleissakin käytössä.

Ei sallita elektronisia mittareita eikä mitään keskinopeutta mittaavaa. Eli mekaaninen speedpilotti ja elektroniset computripit on kiellettyjä. Haldan mekaaniset trippimittarit muutkin vastaavat ovat sallittuja. Tuttujakin koska ST ajoja tuli kierrettyä aikas ahkerastikkin 80 luvun alkupuolella. Keskinopeuskiekkoa ei tullut käytettyä vaikka silloin "vanhat parrat" niistä puhuivat....
Oikeissa kisoissahan ajetaan historic kalustolla ja sen ikäluokan mittalaitteilla, näissä harjotuskisoissa ei ole niin tarkkaa.. jaggessakin on ajotietokone ja cruise jotka siis kiellettyjä mutta herrasmies lajissa riittää kuulemma lupaus ettei niitä käytä... eikä niiden tarkkuus kuulemma riitä perinteisille menetelmille ja taitavalle kartturille. Sen verran joutuu myös sääntöjä rikkomaan että auton omaa trippimittaria joutuu käyttämään ja sehän on elektroninen ja sinällään kiellettyjen listalla koska vain mekaaninen matkan mittaus sallitaan..
fahlsjy kirjoitti:
.."tuntuva osa reitistä ajetaan kestopäällysteen ulkopuolella.."


Älä nyt ihmeessä mene annattamaan Jaggen kylkiä ruvelle!
No joo, täähän muakin askarruttaa oikeesti enemmän kun nuo varusteet... Kyseiseen kisaankin on aikaa enää 25 päivää ja aika reilusti lunta vielä täällä etelässäkin. Mikähän mahtaa olla tiestön kunto, voipi olla routavauriot pahimmillaan?? Esim jokavuotinen Jyväskylän rallireissukin tulee tehtyä alffalla vain sen takia että siellä tulee ajeltua aikas paljon suht reipasta kyytiä "kestopäällysteen ulkopuolella" . Ja aikas kovaa kyytiä saa alumiinipanssari vaikka mun alffa vakio korkeudessa leijuukin. Jaggessa ei oo mitään suojaa, kaikki alustan tekniikka on tyrkyllä ja suht. matalalla.

Toisaalta näin keväällä aina polttelee mitä kaikkea mielekästä sillä harrastekalustolla vois tehdä, näin vanha äijä ei viitti enää mitään korttelirallia ajella. Toki jäätelö kaivarin rannassa ja munkkikahvit moottorikahvilassa aina maistuvat mutta jotain muutakin aktiviteettia mielellään autolla tekis, oliskohan kuitenkin fiksumpaa pysyä kestopäällysteen puolella ja hankkia historic vehkeet erikseen.. :-D

Lähetetty: 23 Maalis 2010, 22:59
Kirjoittaja jknracing
Tuskimpa tuolla nyt millään karjapoluilla ajetaat, joten ei muuta kuin ajamaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2010, 00:05
Kirjoittaja Alfieri
Maissa, joissa autoilu kuuluu kulttuuriin, ei kovin helposti edes löydä teitä, joilla ei olisi kestopäällystettä. Autotie on päällystetty, mielellään SILEÄLLÄ asfaltilla.

"Soraralleja" ajetaan vain autoilun kehitysmaissa.

Lähetetty: 24 Maalis 2010, 10:57
Kirjoittaja Bones
kerran taloudellisuusajoa ajaneena yllätti että suurin osa matkasta kaahotettiin menemään routavaurioisilla, sohjoisilla hiekkateillä. Tuo siis keväällä. No, vähiten meni silti bensaa :wink:

Kyllähän nuokin tiet olivat normaalissa kevätkunnossa kestopäällysteen ulkopuolella..