Sivu 1/2

Formula 1, kausi 2010 (saattaa sisältää paljastuksia)

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 10:54
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Eikös tuo nyt sen verta kiinnostavampaan suuntaan ole kilpailullisesti mennyt että voi aiheen perustaa? Vaikka ei olekaan kuin Heikki Lotuksella köröttelemässä ja Nico "puolisuomalainen" Rosberg näyttämässä Schumille että nuoremmatkin osaa.

Olin koneella jo tunnin aikaisessa ihmettelemässä, mutta alkoihan se kisa kun sitkeästi odotti :-D Noin montaa ohitusta en ole ihan äsken kisassa nähnyt. Hienoa! Vähän harmittaa Alonson puolesta ja vähän Hamiltoninkin vaikken kummankaan suuri fani ole. Molemmat ajoivat kuitenkin sen mitä kalustosta voi olettaa irti saavan. Massa sen sijaan oli kyllä yksi tulppa siinä muiden edessä koko kisan. Vähän kuutamolla.

Mitäs raati sanoo muuten ekan mutkan tilanteesta? Kilpailutilanne juu, mutta eikös Button ollut syyllinen Alonson ja Schuminkisan pilaamiseen.

Ja kyllä tuo Vettelin mokakin oli aika raskas. Kaksi melkein voittoa takana. Voi, voi.

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 11:41
Kirjoittaja PabloNeruda
Eikös tuo nyt sen verta kiinnostavampaan suuntaan ole kilpailullisesti mennyt että voi aiheen perustaa? Vaikka ei olekaan kuin Heikki Lotuksella köröttelemässä ja Nico "puolisuomalainen" Rosberg näyttämässä Schumille että nuoremmatkin osaa.
Eka kisa oli ilmeisesti tappavan tylsä. Onneksi en katsonut kuin koosteena. Tämä toinen kisa olikin sitten jo erittäin mielenkiintoinen. Ei haittaa, vaikka kärkikahinoissa ei Suomalaisia olekaan. Tätä kautta katsoo mielenkiinnolla sen takia, että mestarisuosikkeja on useampi. Samaten yksittäisten kisojen voittajasuosikkeja.
Olin koneella jo tunnin aikaisessa ihmettelemässä, mutta alkoihan se kisa kun sitkeästi odotti Very Happy Noin montaa ohitusta en ole ihan äsken kisassa nähnyt. Hienoa! Vähän harmittaa Alonson puolesta ja vähän Hamiltoninkin vaikken kummankaan suuri fani ole. Molemmat ajoivat kuitenkin sen mitä kalustosta voi olettaa irti saavan. Massa sen sijaan oli kyllä yksi tulppa siinä muiden edessä koko kisan. Vähän kuutamolla.
Itse muistin laittaa kellon oikeaan aikaan herättämään, joten ei joutunut odottelemaan :mrgreen: Ohituksia ja tapahtumia oli kyllä ihan kiitettävästi. Ainoa mikä tuossa kisassa itseäni harmitti oli se, että Vettelin kisa meni jälleen pilalle tekniikan pettäessä. Kuitenkin on sen verran hieno kuski ja ollut niin paljon epäonnea jo viime kaudella, että ei toivoisi tällaisen enää jatkuvan. Muuten viihdyttävä kilpailu.
Mitäs raati sanoo muuten ekan mutkan tilanteesta? Kilpailutilanne juu, mutta eikös Button ollut syyllinen Alonson ja Schuminkisan pilaamiseen.
Kilpailutilanteeksi itse tuon laskisin. Alonso sai surkean lähdön ja jäi jalkoihin => joutui sumaan => kolme autoa rinnan mutkassa => ja silloin yleensä paukkuu. Aika vähän on aikaa reagoida tilanteisiin lähdöissä.
Ja kyllä tuo Vettelin mokakin oli aika raskas. Kaksi melkein voittoa takana. Voi, voi.
Varma kuski, auto kulkee, mutta luotettavuutta ei ole. Ensimmäisessä kisassa joku elektroniikkahässäkkä ja tässä ilmeisesti jarru petti. Harmittaa suuresti, pidän kuitenkin Vetteliä melko suuressa arvossa tässä joukossa. Voisin melkein sanoa, että oma suosikkini tällä kaudella.

Muita huomioita kisasta.. Buttonin taktiikka toimi helvetin hienosti. Alkuun näytti, että pito ei riitä kuivankelinnakeilla, mutta niin vain pysyi tiellä ja paransi sijoitustaan reippaasti. Hamiltonin itkut taas alkoi lähinnä naurattamaan.. "En pääse ohi Alonsosta." "Kuka valitsi minulle tämän taktiikan?" jne. Kubica yllätti kyllä positiivisesti Rellun ratissa. Varmaa ja huomaamatonta ajoa. Muut taistelivat sijoituksistaan ja Puolan poika ajeli omassa rauhassaan hienon kisan.

Schumi ei vielä ole päässyt oikeen mukaan menoon. Jarruttelee selvästi eri kohdissa kuin nuoremmat "hurjapäät". Oli Algersuarin kanssa parikin kertaa ongelmissa. Lopussa kyllä näytti vielä taistelutahtonsa nappaamalla yhden päänahan ja nousten näin pisteille. Jospa Miikaelin vauhti alkaa tästä kauden mittaan paranemaan. Aika pitkä tauko kuitenkin takana.

Re: Formula 1, kausi 2010 (saattaa sisältää paljastuksia)

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 12:14
Kirjoittaja mattijus
Wile E. Coyote kirjoitti: Mitäs raati sanoo muuten ekan mutkan tilanteesta? Kilpailutilanne juu, mutta eikös Button ollut syyllinen Alonson ja Schuminkisan pilaamiseen.

Ja kyllä tuo Vettelin mokakin oli aika raskas. Kaksi melkein voittoa takana. Voi, voi.
Kilpailutilanne, joskin Buttonin auton kamerasta näki, että Button oli selkeästi rinnalla eikä Alonsolla ollut mitään asiaa kääntää päin.

Vettelin autosta meni ilmeisesti jarrulevy rikki.

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 12:29
Kirjoittaja Epezi
Alonson suoritus jäi vähän varjoon, taisi tehdä kuitenkin eniten ohituksia kisan aikana!?

Myöskin Kubican suoritus oli aikas huikea, ymmärtääkseni Renault ei kuitenkaan ole tällä hetkellä auto parhaimmasta päästä :roll:

Tosin Rellun kuljettajilla taitaa olla suurin tasoero kuin millään muulla.

Re: Formula 1, kausi 2010 (saattaa sisältää paljastuksia)

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 14:19
Kirjoittaja Wile E. Coyote
mattijus kirjoitti:Vettelin autosta meni ilmeisesti jarrulevy rikki.
Jaa, se oli tekninen. Mulla ei ollut selostusta ja kuvasta päättelin että kostea rata yllätti.

Eka mutka on usein ahdas ja kilpailuissa sattuu. Minusta vain näytti siltä että jensoni tuli siihen vähän liian kovaa. Alonso pyörähti koska osuma tuli takarenkaaseen, ja samalla tönäisi Schumin autosta etusiiven rikki? Ei se silloin oikein Alonson vika voi olla. Näin oli helicamistä näkevinäni. In car versio buttonin autosta meni ohi. Mutta en tosiaan mitään penaltyä tässä kenellekään hakenut, kunhan spekuloin. Ja kuten rivien välistä voi lukea niin katsoin huippukuvanlaatua netistä mikä "hieman" vaikeuttaa arviointia :oops:

Ps. joo kubika piti hienosti pintansa.

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 15:00
Kirjoittaja PabloNeruda
Voi olla, että Buttonissa oli eniten vikaa. Pitäis nähdä vielä muutamaan kertaan kyseinen tilanne ja mieluiten useammasta kuvakulmasta, niin tietäisi kaikkien ajolinjat.

Kuten itsekin sanoit, niin et ole penaltyja jakamassa ja näin on mun mielestäni paras. Tuo on sitä kilpa-autoilua! Tilanteita tulee ja osutaan yhteen.. Viime vuosina noista on mun mielestä rankaistu välillä ihan turhaan. Tuo entistä enemmän varovaisuutta, kun on penaltyn pelko persiissä (älkääkä sitten ajatelko mitenkään kaksimielisesti :mrgreen: ).

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 15:25
Kirjoittaja mattijus
Button oli rinnalla lähtökiihdytyksessä (eikä edes sen kummemmin vaihda linjaansa vrt. Alonso), ei se voi poiskaan siitä haihtua. Ei voi odottaa, että kukaan väistäisi nurmikolle kun kaveri vaan kääntää päälle? Kilpailutilannehan tuo oli eikä siitä ketään tarvitse rankaista, Alonso tuskin edes näki Buttonia.

Pitää katsoa jos jostain löytyisi Buttonin autosta pätkä, siitä näkisi hyvin kuinka autot on rinnakain.

EDIT: 4min kohdalta
http://www.youtube.com/watch?v=ZHQ-VXMbjNI

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 16:43
Kirjoittaja Otsosmi
^Kyllä se enemmän minustakin oli Oviedon ihmisapinan (vai miten se meni) vika, niin kuin aamulla ircissä spekuloitiin. :wink:

Eihä Nappula voinu tuossa oikeen muutakaan tehdä? On tainnut jotain oppia parista viime kaudesta, kun ennen anto aina herrasmiehenä tilaa -> lammas.

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 21:03
Kirjoittaja Epezi
Joo, ei minunkaan mielestä siinä ekan mutkan tilanteessa ollut mitään ihmeellistä. Mutta Webberin ja Alonson kolarissa oli mielestäni Webberillä pieni ajatuskatko, vaikka olisikin yrittänyt jostain ohitusta niin vauhtia oli kuitenkin aivan liikaa. Jos ei olisi osunut Alonsoon niin olisi vetänyt pihalle.

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 23:06
Kirjoittaja Wile E. Coyote
mattijus kirjoitti:Button oli rinnalla lähtökiihdytyksessä (eikä edes sen kummemmin vaihda linjaansa vrt. Alonso), ei se voi poiskaan siitä haihtua. Ei voi odottaa, että kukaan väistäisi nurmikolle kun kaveri vaan kääntää päälle? Kilpailutilannehan tuo oli eikä siitä ketään tarvitse rankaista, Alonso tuskin edes näki Buttonia.

Pitää katsoa jos jostain löytyisi Buttonin autosta pätkä, siitä näkisi hyvin kuinka autot on rinnakain.

EDIT: 4min kohdalta
http://www.youtube.com/watch?v=ZHQ-VXMbjNI
Olet ihan oikeassa. Tuostahan sen näkee selvästi. Button oli niin sisällä kuin yleensä mahdollista. Thanks for the clip.

Toivottavasti näitä tällaisia kisoja tulee lisää 8)

Lähetetty: 14 Huhti 2010, 09:39
Kirjoittaja Cloverleaf
2011 Saab? :mrgreen:

Kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2010, 22:43
Kirjoittaja Wile E. Coyote

Lähetetty: 14 Huhti 2010, 22:51
Kirjoittaja alfa164
Itsellä kyllä mielenkiinto loppunut kyseiseen lajiin,häkkisen aikana jaksoi kiinnostaa.Kisa tulee katsottua osittain,jos satun olemaan tv:n äärellä.
Ainoa mieltäylentävä viimeksi oli kun alonson auto sanoi poks :)

Lähetetty: 18 Huhti 2010, 11:59
Kirjoittaja Cloverleaf
Tuli pitkästä aikaa katsottua lajia, kun sai kisat näkymään pätkimättä BBC:n sivuilta. Ihan mielenkiintoinen kisa oli. Pitää yrittää katsoa kauden muutkin kisat. Vielä kun olisi joku suomalainen hyvässä tallissa. Ei Kovalainen Lotuksella pisteille tule pääsemään muuta kuin toisten keskeytysten kautta.

Lähetetty: 18 Huhti 2010, 12:35
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Aika-ajot 4-0 ja pisteet 50-10 Rosbergille. Joko alkaa Kerpenin rehtorin leuka väpäjämään? Massa ei ehkä Alonsoa kiittele varkikkotiellä ohituksesta. Hamiltonillakin alkaa olla sulattelemista kun Button on ottanut ykköskuskin roolin kahdella voitollaan. Vettel puolestaan avusti Webberin pihalle varikolta tullessaan. Kärkitalleissa alkaa tiimihenki tiivistyä.

Lähetetty: 18 Huhti 2010, 22:14
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Taas oli mukavan mielenkiintoinen kisa. Melkoista rulettia 8) Harmi ettei Nico saanut voittoa palkinnoksi hyvästä ajostaan. Ehkä vielä kauden mittaan? Schumi ei ollut ihan niin hengetön, ehkä vanha lämpiää hitaasti. Totuus kuitenkin on ettei auto ole kisassa lähelläkään terävintä kärkeä. Edes sade ei tasoittanut punnuksia riittävästi. Huiputtihan kumpikin muutamaan otteeseen nopeammilla autoilla takaa tulevia.

Kovalaista käy lähinnä sääliksi vaikka ikihymy kasvoilla viihtyykin.

Lähetetty: 15 Touko 2010, 15:20
Kirjoittaja AlfaTom
Mielenkiintoinen aika-ajo Monacossa...ei paljasteta kaikkea jos joku ei katso livenä :mrgreen:

Lähetetty: 16 Touko 2010, 20:10
Kirjoittaja savijo-r
Kuka Rehtorille on lisenssin myöntänyt jos ei edes sääntöjä osaa. :-D

Lähetetty: 16 Touko 2010, 20:46
Kirjoittaja mattijus
savijo-r kirjoitti:Kuka Rehtorille on lisenssin myöntänyt jos ei edes sääntöjä osaa. :-D
Tuomio oli kyllä hyvin linjassa esim. Hamiltonin n+1 linjanvaihdosta saaman rangaistuksen kanssa.

BBC:llä näyttivät Brawnin argumentit ja todistusaineiston tilanteesta (ennenkuin ne menivät tuomaristolle), sen perusteella rangaistus oli täysin aiheeton. Eli kisaa ei olisi ajettu loppuun turva-auton aikana vaan vihreillä.

Ei sillä, Skumia en siedä pätkän vertaa, harmi kun rangaistus tuli melkein 16v liian myöhään.

Lähetetty: 16 Touko 2010, 20:46
Kirjoittaja Ruokoton
Täytyi tarttua:

Mitä vihreällä lipulla viestitään radalla? :P

Lähetetty: 16 Touko 2010, 20:57
Kirjoittaja ssulti
MTV3:n F1-2010 säännöt paketista;

"Kilvanajaminen saa jatkua, kun autot ohittavat lähtöviivan turva-auton poistuttua radalta. Ratavalvojat vaihtavat tässä vaiheessa heiluttamansa liput vihreisiin."

Ja vihreä lippu on aika yksiselitteinen; "Vihreä lippu tarkoittaa että rata on taas kunnossa/vapaa. Sen nähtyään kuljettaja saa ajaa taas täysillä."

lähde: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/tulokset.shtml?saannot

Että... mokasikohan Monacon ratamiehet kokoajan, kun jokaisen turva-auton vierailun jälkeen varikon sisäänmenon kohdalla oli vihreä "valolippu" ja kypäräpää heiluttelemassa vihreää lippua. Senhän olisi pitänyt olla _lähtö/maaliviivalla_ jos oikein tarkasti tuota sääntöä tulkitaan.

Lähetetty: 16 Touko 2010, 21:11
Kirjoittaja mattijus
ssulti kirjoitti:MTV3:n F1-2010 säännöt paketista;

"Kilvanajaminen saa jatkua, kun autot ohittavat lähtöviivan turva-auton poistuttua radalta. Ratavalvojat vaihtavat tässä vaiheessa heiluttamansa liput vihreisiin."
Onko ne oikeasti noin pihalla MTV3:ssa? Siellä on erillinen turva-autoviiva, jonka jälkeen saa ohittaa. Lähtöviivaa ei tarvitse odottaa. Poikkeuksena viimeinen kierros, jos maaliin tullaan SC:n alla, tulee turva-auto radalta pois mutta ohittaminen on kielletty. Tässä tapauksessa kuskeille tuli viesti Track Clear, Safety car out this lap ja vihreät liput oli esillä. Tulkitsisin siis, että maaliintulo ei olisi tapahtunut SC:n alla, tätä tukee myös se, ettei SC kyltit olleet näkyvillä lippupisteessä, eikä keltaiset liput.

Lähetetty: 16 Touko 2010, 21:24
Kirjoittaja mattijus

Lähetetty: 16 Touko 2010, 21:25
Kirjoittaja ssulti
mattijus: Aika erikoista, että tosta ei ole tullut mitään sanomista...

Lähetetty: 16 Touko 2010, 21:28
Kirjoittaja mattijus
ssulti kirjoitti:mattijus: Aika erikoista, että tosta ei ole tullut mitään sanomista...
Itse luulin, että Alonso olisi ollut edellä ennen lippupistettä mutta tuo kuva kertoo kyllä jotain muuta :lol:

Lähetetty: 16 Touko 2010, 21:40
Kirjoittaja Jarno
En minäkään mikään kulmakarvafani ole, vaikka ajaakin punaista autoa, mutta Alonso taisi silti tänään olla radan kovin kuski. Aika kova saavutus varikolta. Hamiltonille bonukset avautumisesta tiimille.

Lähetetty: 16 Touko 2010, 21:46
Kirjoittaja mattijus
Jarno kirjoitti:radan kovin kuski.
Webber?

Hamiltonilta kyllä kerrankin oikeanlainen avautuminen teamille, yleensä olleet vaan itkupotkuraivareita.

Lähetetty: 16 Touko 2010, 21:53
Kirjoittaja Jarno
Buttonko sitten oli viime vuoden nopein kuski? Nopeimmasta kuskista ei mulla ole aavistustakaan. Mitäs jos Vettelille oli kerrottu mitä ei saa tehdä.

Olkoot sitten Webber kovaleukaisin. Alonso ohittelikin vain hitaimpia. Schumi sentään pesi Alonson.

Lähetetty: 17 Touko 2010, 23:01
Kirjoittaja Bisci
mattijus kirjoitti:Onko ne oikeasti noin pihalla MTV3:ssa? Siellä on erillinen turva-autoviiva, jonka jälkeen saa ohittaa. Lähtöviivaa ei tarvitse odottaa. Poikkeuksena viimeinen kierros, jos maaliin tullaan SC:n alla, tulee turva-auto radalta pois mutta ohittaminen on kielletty. Tässä tapauksessa kuskeille tuli viesti Track Clear, Safety car out this lap ja vihreät liput oli esillä. Tulkitsisin siis, että maaliintulo ei olisi tapahtunut SC:n alla, tätä tukee myös se, ettei SC kyltit olleet näkyvillä lippupisteessä, eikä keltaiset liput.
En ole jaksanut lukea F1 sääntöjä, mutta löytyvät tuolta:

http://www.fia.com/en-GB/sport/regulati ... nship.aspx

ja ovat siis kenen tahansa luettavissa. Periaate säännöissä on, että International Sporting Code (eli Code) on aika yleistä jaaritusta ja päällikirjoitus. Sen jälkeen tulee General Prescriptions, mikä siis ulottuu liki kaikkiin lajeihin. Tämän jälkeen löytyvät lajikohtaiset erityismääräykset. Ja näihin kaikkiin postimerkkeillään jatkuvasti uusia liitteitä. Eli tarttee tutkia sekä Generalin että F1 Sportingin Appendixit, mikäli haluaa ajantasaisen tiedon vaikkapa tuosta turva-automääräyksestä. Just nyt ei itseä hurjasti nappaa kun ei ole pestejä tiedossa (omaehtoinen valinta).

Kannatta tutustua tuohon sääntöpyramidiin. Hauskinta on, että aika monessa FIAn lajissa (myös F1) pääosa toimihenkilöistä on vapaaehtoisia työntekijöitä, joiden tulee hallita pestistä riippuen laajempi tai suppeampi osa säännöistä. Siis sillä tarkkuudella, että esim. kilpailunjohtaja vetäisee tarvittaessa sekunnin osassa selkäytimestä oikean päätöksen.

Lähetetty: 17 Touko 2010, 23:03
Kirjoittaja PP
savijo-r kirjoitti:Kuka Rehtorille on lisenssin myöntänyt jos ei edes sääntöjä osaa. :-D
Kyllä ohjeet tällaisiin ohituksiin tulee tallilta. Myös Nico sai samat ohjeet muttei kyennyt (tai ehtinyt) yrittämään ohitusta.

Lähetetty: 18 Touko 2010, 19:01
Kirjoittaja mattijus
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83721

Eli tuomaristo oli oikeassa mutta toimii jatkossa toisin :lol:

Lähetetty: 18 Touko 2010, 22:36
Kirjoittaja Wile E. Coyote
"the majority of the teams with cars in the top ten positions who also gave their drivers instructions to race to the finish line"

Siltä tuo kuulostaa. Ja minäkin luulin, sen kummemmin sääntöjä tuntematta että kun auto tulee kerran sisään ja vihreää "heilutetaan" niin viimeiset hetket ainakin paperilla kisataan. Aika jännä että tuomio pysyy voimassa. Olis luullut että nolla tuomio olisi ollut reilua?

Lähetetty: 19 Touko 2010, 20:01
Kirjoittaja PP
...ja kyllä se Alonsokin kaikkensa teki pysyäkseen edellä vaan kun ei taidot ja nopeus riittäneet...

Lähetetty: 19 Touko 2010, 23:49
Kirjoittaja Bisci
[quote="Wile E. CoyoteAika jännä että tuomio pysyy voimassa. Olis luullut että nolla tuomio olisi ollut reilua?[/quote]

Tuomariston rooli on vaan varmistaa, että kilpailu sujuu sääntöjen mukaan. Siinä on erittäin rajoitettu mahdollisuus pohtia reiluutta.

Ne, jotka tutkivat tuomariston toimintaa, eli FIAn poliitikot, miettivät säännöistä päättäesssään sitten tuota reiluutta pohtiessaan sääntöjen vaikutusta... niin, jos pohtivat. Osa jengistä suhtautuu hommaan hyvin ammattimaisesti, osa taas on mukana, koska on hienoa olla siinä porukassa mukana. Niinhän se menee kaikkialla muuallakin!

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 20:31
Kirjoittaja alfa164
Oli huikea kisa,voi herranjestas mitä pelleilyä ferrarilta,ei mitään selkärankaa tunnu enää olevan,vaan pompitaan espanjaisen pankin pillin mukaan

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 21:07
Kirjoittaja Turre
^ Jep, kyllä kyrsii. :evil: Hyvä esimerkki siitä miksi Oviedon Itkupilli ei McLarenilla viihtynyt, siellä kun tuollaista pelleilyä ei harrasteta. Ferrarille on tapauksesta jo määrätty 100.000 dollarin sakot mutta tuohan on ihan yhtä tyhjän kanssa. Toivottavasti moottoriurheilun maailmanneuvoston jatkokäsittely vie pisteet kans. :evil:

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 21:10
Kirjoittaja KJS
Saas nähdä onko jälleen kerran FIA, Ferrari International Assistance.

"Fernando on sinua nopeampi, kuittaa että ymmärsit viestin." Kuulostaisi vähemmän tallimääräykseltä, jos olisi sanottu, että "Päästä Fernando ohi."

Olisivat nyt vaikka puhuneet jotain soopaa vaikka koneen lämmöistä ja käskeneet hidastaa.

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 21:27
Kirjoittaja Jarno
Pelletouhua koko ykköset. Sijoitukset arvotaan jollain satunnaisesti radalle pölähtävällä turva-autolla tai hajonneen auton ohituksesta seuraavalla rangaistuksella

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 21:30
Kirjoittaja savijo-r
Yhyy!!!! :(

Alonso ja kaikki muutkin Espanjalaiset on syyllisiä Ferrarin toimintaan.... Tänä vuonna...

Ketkä lie seuraavina vuosina?

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... 07/1159918

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... 07/1159874

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 22:15
Kirjoittaja alfa164

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 23:30
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Aika naurettavaa mätkiä rangaistuksia noista tallimääräyksistä. Ne voi kuitenkin tehdä niin ettei jää kiinni. Ehkäpä Massaa kyrsi sen verran että halusi tehdä asian kaikille selväksi. Eikä tietysti ihme. Ikävä osa F1 mutta minkäs teet. Hidashan se Massa oli että siinä mielessä turha itkeä.

Lähetetty: 26 Heinä 2010, 02:05
Kirjoittaja AlfaTom
Minun mielestä moottoriurheilussa pitää paremmuus ratkaista radalla, ei ratavarikolla. Ajamalla ohi ja jos ei pääse niin voi voi....
Sinistä lippua kun ei oikein voi näyttää kilpailua johtavalle kilpailijalle. Mutta politikointi ja kulisseissa pelaaminen on aina kuulunut F1 kisoihin. Ne olisivatkin muuten kai liian tylsää katsottavaa.

MotoGPssä sentään miehet ratkoo paremmuutta pääasiallisesti vain radalla.

Lähetetty: 26 Heinä 2010, 09:45
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Tallimääräykset on ja ovat kuuluneet formuloihin. Tuossa ajetaan, tietysti kisan voitosta mutta enemmän maailmanmestaruuksista. Jos toisella kuljettajalla on siihen paremmat mahdollisuudet niin tallin kannattaa se hyödyntää vaarattomasti eikä niin että kolarointia voisi tapahtua.
Kuskien henk.koht fiksuus ratkaisee sen miltä se sitten näyttää. Toki tallit on mm.ottaneet autoja ylimääräiseen tarkistukseen yms. jolloin toinen pääsee sopivasti edelle. Tuo vaatii vain niin suuren etumatkan että harvoin onnistuu.

Lähetetty: 26 Heinä 2010, 19:35
Kirjoittaja DaViega
Kyllä on Alonso itkupilli nimen ansainnut, viimeiset 3 kilpailua ovat sen osoittaneet. Eikä ole ferrarilla hurraamista, säännöistä vaahdotaan ja sitten itse tehdään jotain tuollaista, uskottavuus rapisee.

Nykyään F1 on liiaksi politiikaa, säännöt ovat muutenkin tapaneet koko lajin, etenkin testaamisen rajoittamine on minun mielestä nakertannut koko touhua kovasti, nyt jos joku keksii jotain uutta, on muilla kiire kopioida - isoista talleista osa on keksinnyt omia ratkaisuja (MacLaren ja F-tube ja Red Bull ja diffuusorin optimointi), mutta mitä Ferrari on keksinnyt viime aikoina? Viimeisimpänä tulee mieleen "keulan reikä" vuoden takaa

Perustetaanko B-Formulat, F1 turvallisuussäännöt, mutta tekniikan ainoa rajoitus on olisi , että auto mahtuu tietyn kokoiseen 'laatikkoon' ja että se käy jokseenkin normaalilla löpöllä :mrgreen:

Lähetetty: 26 Heinä 2010, 21:43
Kirjoittaja alfa164
DaViega kirjoitti:Kyllä on Alonso itkupilli nimen ansainnut, viimeiset 3 kilpailua ovat sen osoittaneet. Eikä ole ferrarilla hurraamista, säännöistä vaahdotaan ja sitten itse tehdään jotain tuollaista,mutta mitä Ferrari on keksinnyt viime aikoina? Viimeisimpänä tulee mieleen "keulan reikä" vuoden takaa
Hys hys,ei verraria saa täällä arvostella,kun se on italialainen niinkuin alfa roomeo :)

Lähetetty: 26 Heinä 2010, 21:54
Kirjoittaja mattijus
Ei Ferrari ole tunnettu F1 tallina ylivertaisesta innovaatioistaan vaan lähinnä kopioijana. Puoliautomaattivaihteisto taitaa olla suurinpiirtein ainoa mikä äkkiä tulee mieleen. Vaan eipä keksinnöistä pisteitä ole koskaan jaettu.

Harmittaa kyllä nähdä mitä pitkäaikaiselle (ainoalle) suosikkitallille on tapahtunut. Edellisen sekasorron aikaan oli sentään V12 mitä kuunnella, nyt tilalle on saatu orvot selitykset ja itkemiset. Pysyköön Modenasta ostettu lippis edelleen kaapissa.

Hatunnosto kyllä Massalle miten homman hoiti, vielä kun olisi ollut päästämättä ohi.

Lähetetty: 27 Heinä 2010, 09:17
Kirjoittaja Turre
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tallimääräykset on ja ovat kuuluneet formuloihin. Tuossa ajetaan, tietysti kisan voitosta mutta enemmän maailmanmestaruuksista. Jos toisella kuljettajalla on siihen paremmat mahdollisuudet niin tallin kannattaa se hyödyntää vaarattomasti eikä niin että kolarointia voisi tapahtua.
Tnii, paitsi että tallimääräykset nyt vaan sattuu olemaan kiellettyjä nykysäännöissä. Hankala sääntö toki valvoa jos homma hoidetaan asiallisesti, kuski kuitenkin saa päästää toisen ohi niin halutessaan. Tämäkin tapaus olis varmaan näyttänyt melko toisenlaiselta jos Massa olisi lehdistötilaisuudessa suoraan sanonut päästäneensä Alonson ohi auttaakseen tätä mestaruustaistelussa ja Alonso reilusti kiittänyt Massaa, sen sijaan että väännellään naamaa kiusaantuneena ja jauhetaan ihan tolkutonta potaskaa ilmiselvän asian kieltämiseksi.

Lähetetty: 27 Heinä 2010, 11:13
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
On kielletty juu. Samalla tiedetään että sen estäminen ja valvominen on mahdotonta. En muista milloin tuo tuli kielletyksi. Ja katson asioita punaisten lasien läpi. Tosin muistan kuinka Ferrarien ohituksista oltiin tuohduksissa mutta odotettiin että Taavitta auttaa Häkää, noin siis MTV3:sen selostuksissa. Mutta eihän tässä osaa enää iloita eikä vihastua, koko tunne skaala meni jo ennen ku täytin 30, niin itselle on ihan sama miten ajot menee ja kuka voittaa. 1995 tuntui Leijonien maailmanmestaruus NIIN SUURELTA, nytkin kyllä katson kisat mutta tuskin mestaruudesta osais montaa minuuttia iloita.

Lähetetty: 27 Heinä 2010, 14:08
Kirjoittaja 155156
Kaksoisvoitto olisi tullut joka tapauksessa, sillä ei ole väliä kumpi kuski tulee ensiksi maaliin, mutta tässä tilanteessa oli enemmän järkeä että se oli Alonso. Forza Ferrari!

Lähetetty: 27 Heinä 2010, 15:34
Kirjoittaja Il Mostro
Näin se vaan menee, mutta kyllä katsojien kannalta olisi mukavampaa jos tätä peliä ruvettaisiin pelaamaan vasta siinä vaiheessa kun toisen kuljettajan laskennallisetkin mahdollisuudet mestaruuteen ovat menneet... Tai vaikka edes vasta loppukaudesta jos toinen on huomattavan paljon paremmissa asemissa mestaruustaiston suhteen vaikka teoreettiset tsargat olisi vielä olemassakin. Nyt näin ei vielä ollut.

Näin se oli Kimin fefe kausillakin, vasta loppukaudesta kaveria autettiin. Ekaks Kimiä ja seuraavalla kaudella sitten Massaa. Näissä tallimääräysissä ärsytttää minua erituyisesti se, että ne tuntuvat seuraavan tiettyjä kuljettajia tallista toiseen. Sopimukset pakostikin "poliittisia" ts. uskon jo että sopimusta solmittaessa vaaditaan kiistaton ykköskuskin asema, jonka jälkeen käyttäydytään niinkuin FA tilaanteessa varikkopysähdysten jälkeen kun hetken pääsi perässä roikkumaan kun FM renkaat vielä kylmät. Pian sen jälkeenhän ero vakiintui 3 sekunnin tasoon, kunnes Massan kyyti mystisesti hetkellisesti hidastui...