Sivu 1/1

Lähetetty: 24 Touko 2010, 20:40
Kirjoittaja 155156
TM se vain edelleen yrittää sivistää kansaa käyttämään SI-järjestelmän mukaista kilowattia. Antaisi jo periksi ja ilmoittaisi reilusti moottorin tehon hevosvoimina. Hevosvoima on ja pysyy vaikka onkin Tekniikan Mailman inhoama epästandardi yksikkö.

Lähetetty: 24 Touko 2010, 21:25
Kirjoittaja Xehpuk
155156 kirjoitti:TM se vain edelleen yrittää sivistää kansaa käyttämään SI-järjestelmän mukaista kilowattia. Antaisi jo periksi ja ilmoittaisi reilusti moottorin tehon hevosvoimina. Hevosvoima on ja pysyy vaikka onkin Tekniikan Mailman inhoama epästandardi yksikkö.
Mun autossa on ainakin kilowatteja eikä mitään elukoita! En kuitenkaan vihaa pellin alla majailevia heppoja yhtä paljon kuin tonnikilometrejä, joka lie jokin rahdin yksikkö. Olisi hienoa, jos noista tuumista ja muista vastaavista järjettömistä yksiköistä päästäisiin eroon. Ei se vaikeata ole, vaikka joistain siltä tuntuukin.

Lähetetty: 25 Touko 2010, 17:26
Kirjoittaja DaViega
Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta :-D

Sitten ei olisi ongelmaa, jos koko maailmaan saataisiin SI-järjestelmä... Britit varmana hyppäisivät thames-jokee sinä päivänä :lol:

Lähetetty: 25 Touko 2010, 20:00
Kirjoittaja 155156
DaViega kirjoitti:Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta :-D
Off-topicin puolelle menee (ja minä vielä aloitin, sori) mutta näinhän asia on ja sama myös hevosvoimien kanssa, vaikka fysiikan opettajat eivät tykkää.

Lähetetty: 25 Touko 2010, 20:47
Kirjoittaja Rasvis
Ketju splitattu eli nyt sopii turinoida tästäkin aiheesta.

Renkaissa ja vanteissa yritettiin kyllä siirtyä SI-järjestelmän mukaisiin kokoihin jo 80-luvun alkupuolella mutta homma ei oikein tainnut ottaa tulta. Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita. Mullakin oli Bösöö 505:ssa optio-TRX-vanteet ja päällä kumekset kokoa 190/65-390 eli "viistoista ja puoli tuumaa". Ainoa noihin kumeja tehtaileva rengasvalmistaja oli Michelin ja kilpailun puuttuessa kumekset olivatkin tosi halpoja. Pulttijako oli kätevät 4*140 joten vaihtoehtoisia vanteitakaan ei ollut ihan Keltaiset Pörssit pullollaan.

Heppaset versus kilowatit -käytäntöön on varmaan syynä pitkälti se, että suuremmalta näyttävä lukema on myyvempi.

Lähetetty: 25 Touko 2010, 20:58
Kirjoittaja alfista
Tuohon pulttijakoon pitäisi tehdä lakisääteinen standardi tai muutama porrastetusti. Mitään järkeä nykyisessä sekamelskassa ei ole.

Lähetetty: 25 Touko 2010, 22:51
Kirjoittaja Xehpuk
Suuri haaveeni on joskus omistaa megawatin tehoinen auto 8)

Lähetetty: 25 Touko 2010, 23:01
Kirjoittaja pastorisilli
Rasvis kirjoitti:Ketju splitattu eli nyt sopii turinoida tästäkin aiheesta.

Renkaissa ja vanteissa yritettiin kyllä siirtyä SI-järjestelmän mukaisiin kokoihin jo 80-luvun alkupuolella mutta homma ei oikein tainnut ottaa tulta. Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita. Mullakin oli Bösöö 505:ssa optio-TRX-vanteet ja päällä kumekset kokoa 190/65-390 eli "viistoista ja puoli tuumaa". Ainoa noihin kumeja tehtaileva rengasvalmistaja oli Michelin ja kilpailun puuttuessa kumekset olivatkin tosi halpoja. Pulttijako oli kätevät 4*140 joten vaihtoehtoisia vanteitakaan ei ollut ihan Keltaiset Pörssit pullollaan.

Heppaset versus kilowatit -käytäntöön on varmaan syynä pitkälti se, että suuremmalta näyttävä lukema on myyvempi.
Loistavaa, muillakin on TRX -kokemuksia. Mulla oli Citroen CX 25 Gti Turbo, jonka alkuperäisrengastus oli muistaakseni 210/60-390. Kalliita olisivat olleet uudet renkaat noille vanteille. Mutta tuohon sopi Alfan vanteet tilalle, tosin ylimpien Sitikka-konössöörien mukaan vanteiden vaihto oli saatanasta.

CX oli ajoltaan paras auto, mitä minulla on ollut. Mutta oli todella kallis ylläpitää käyttöautona, ei Alfat ole mitään tuohon verrattuna.

Lähetetty: 26 Touko 2010, 19:25
Kirjoittaja Rasvis
Juu, oli niitä TRX:iä muissakin vehkeissä. Kaverilla oli joku mörkömallin E28-Bemari jonka alla pyöri 415-milliset vanteet kokolailla leveillä gummeilla, ja Saabien millivanteista on silloin tällöin näkynyt myynti-ilmoja.

Tuommoinen CX Turbo olisi muuten melko messevä harrasteauto!

Lähetetty: 26 Touko 2010, 21:28
Kirjoittaja Carlo Coppa
Rasvis kirjoitti:Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita.
Joo, minulla on sellainen :lol:, Sprintti nimittäin. Vanteet tulivat kaupan mukana sellaisenaan 15 vuotta sitten, TRX:t on edelleen hankkimatta. Sinänsä vanteet ovat hyvän näköiset vihreine koristeluineen.

Lähetetty: 26 Touko 2010, 21:54
Kirjoittaja Jönsson
155156 kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta :-D
Off-topicin puolelle menee (ja minä vielä aloitin, sori) mutta näinhän asia on ja sama myös hevosvoimien kanssa, vaikka fysiikan opettajat eivät tykkää.
Leikkuupuimureiden työleveydestä puhuttaessa jalka on edelleen yleisin mittayksikkö. Osittain vanhentuneiden yksiköiden käytössä kyse on myös siitä, että määrätyissä paikoissa jalka syli tai tynnyrinala voi vain olla helpoimmin ymmärrettävä mittayksikkö. Esimerkiksi kortteli paloviinaa on sopiva päiväannos.

Lähetetty: 07 Kesä 2010, 09:55
Kirjoittaja Seiska5mma
OT. Tämä elämä ei riitä meikäläiselle sen hyväksymiseen, että merimerkeissä suurin sallittu nopeus ilmoitetaan kilometreinä tunnissa. Lähden helvettiin solmuissa.

Lähetetty: 07 Kesä 2010, 11:30
Kirjoittaja Joonake
Tietotekniikan insinööriksi opiskelevana kyllä huvittaa tämä "tkm", jota yleensä käytetään ajokilometrien määränä. Tulee itselle aina mieleen että koska SI-järjestelmässä tuhat kiloa on mega, kyseessähän on megametrit, lyhenne "Mm".

Sitten kuitenkin kilowatit ei iske auton tehon mittayksikkönä vaan mielummin käytän hevosvoima-käsitettä, vaikka se ei SI-järjestelmään kuulukkaan.

Lähetetty: 07 Kesä 2010, 18:17
Kirjoittaja michael
Seiska5mma kirjoitti:OT. Tämä elämä ei riitä meikäläiselle sen hyväksymiseen, että merimerkeissä suurin sallittu nopeus ilmoitetaan kilometreinä tunnissa. Lähden helvettiin solmuissa.
Niinpä, tietääkseni koskaan missään ikinä ei ole vesillä kilometrejä käytetty mittana muuten kuin virkamiehen päässä. :wink:

No nykyään on sentään GPS, joka kertoo nopeuden helposti myös kilsoina tunnissa.

Lähetetty: 07 Kesä 2010, 23:26
Kirjoittaja PP
Millisten renkaiden idea ei tullut SI järjestelmästä vaan siitä, että renkaan ja vanteen välisen pinnan muotoilua oli kehitetty paremmaksi ja jollain piti varmistaa ettei vääränlaisille vanteille mene vääriä kumeja.

Kehitykselle ei kuitenkaan ilmeisesti tässä asiassa ollut tilausta koska vanhakin toimi riittävän hyvin ja uusi poistui vähitellen markkinoilta.

Sama lienee käyvän myös BMW:n käyttämälle run flat renkaalle/vanteelle joita tuskin kukaan viitsii ainakaan talvirenkaiksi hankkia johtuen huonoista ajo-ominaisuuksista (ainakin lehdissä on moitittu pidon puutetta)?

Lähetetty: 08 Kesä 2010, 00:19
Kirjoittaja Tuomas K
Tarjosihan Alfakin metrisiä renkaita jonain vuonna GTV6:ssa.

Hevosvoima on kyllä hassu muinaisjäänne, mutta ymmärtäähän sen viehätyksen kun se saa tehot näyttämään isommilta. Töissä kun leikitään megawateilla olisi hummat jo naurettavan pieni yksikkö.

Suomi taitaa muuten olla ainoa maa jossa rautateillä on käytössä raideleveys viisi jalkaa.

Lähetetty: 10 Kesä 2010, 23:55
Kirjoittaja PP
Myös Sprinttiin oli tarjolla noita millisiä renkaita.

Isoveli itäisessä naapurimaassa käyttää samaa kiskoväliä.

Lähetetty: 11 Kesä 2010, 00:06
Kirjoittaja toolman
PP kirjoitti:Myös Sprinttiin oli tarjolla noita millisiä renkaita.

Isoveli itäisessä naapurimaassa käyttää samaa kiskoväliä.
Wikipedia kertoo:
"Suomen leveäraiteinen raideleveys on lähes sama kuin Venäjällä nykyisin käytössä oleva 1 520 mm. Tämä 4 mm:n leveysero johtuu Neuvostoliitossa 1950-luvulla tehdystä SI-järjestelmän mukaisesta standardoimisesta millimetrien tasakymmeniin, kun taas Suomen raideleveys on alkuperäinen keisarillisella Venäjällä käyttöönotettu viisi jalkaa, joka taas on peräisin Yhdysvaltain etelävaltioiden sen aikaisesta standardista."

Lähetetty: 11 Kesä 2010, 06:23
Kirjoittaja Tuomas K
Joo, 4 mm ero on Suomen ja Venäjän välillä...

On noi millirenkaat jo vähän vaikeita löytää, tekee elämän vaikeaksi täyteen autenttisuuteen pyrkivälle autoharrastajalle.

Lähetetty: 15 Kesä 2010, 20:06
Kirjoittaja Bisci
Vääntömomentti: 1800 hpft .... hmmmm. Kyllä asioilla on puolensa, sitä paitsi hevosvoimajalka antaa vahvan mileikuvan.

Omapaino 3000 naulaa...

Ajettu hieman alle 10000 poronkusemaa...

Kulutus vain 0,05 lästiä poronkusemalla...

Juu, kyllä noilla nettiautoon vetävän ilmoituksen laatii.