Sivu 1/5
E10 bensiini ja Alfat
Lähetetty: 26 Touko 2010, 16:47
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Aika huonosti tuntuu sopivan alfoille ensi vuoden alusta 95 oktaanin korvaava E10 bensa. Ilmeisestikin kaikki 159:ä vanhemmat bensa-alfat saa jatkossa käyttää 98 oktaania jossa alle 5% etanolipitoisuus. JTS 2.2 moottori ei myöskään ole E10:n kanssa yhteensopiva
Lista automalleista löytyy täältä:
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... _autoihin/
Lähetetty: 26 Touko 2010, 17:02
Kirjoittaja KJS
Tästä tulee mielenkiintoinen asia vielä pidemmän päälle. Joidenkin arvioiden mukaan Suomen autokannasta 30% ei voi käyttää E10:ä, mutta itse kyllä uskon prosentin olevan suurempi. Tästä tulee sikälikin kieroutunut tilanne, että huoltoasemilla pienin säiliökapasiteetti on yleensä ollut 98:lla, jonka myynti nähtävästi E10:n markkinoille tulon jälkeen huomattavasti kasvaa.
Lähetetty: 26 Touko 2010, 17:02
Kirjoittaja Tommi
Mielestäni tuo lista näytti siltä, että maahantuoja on laittanut kaikki nykyään tuotannossa olevat bensiinimoottorit siihen listaan.
Olisiko 3.2-koneessa muka jotain niin radikaalia eroa 2.2-koneeseen, ettei pienemmässä toimisi?
Onneksi 8C kuitenkin toimii E10:llä.
E10 soveltuu seuraaviin Alfa Romeo-malleihin:
MiTo
159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
8C: 4.7 32V
Lähetetty: 26 Touko 2010, 17:08
Kirjoittaja maybetomorrow
Ensimmäisellä sivulla listassa kerrotaan "Kaikista Suomen autokannassa olevista automalleista ei ole saatavilla tietoja E10:n soveltuvuudesta. Tämä koskee erityisesti vanhoja tuotannosta poistuneita malleja."
Lohtua on vielä meillä vanhojen ritsojen kuskeillakin.
Lähetetty: 26 Touko 2010, 17:10
Kirjoittaja Garrett
155:n manuaalissa lukee, että voi käyttää bensiiniä, jossa on maksimissaan 10% etanolia. Eikös tuon pitäisi silloin käydä:-)
Omassa autossa bensiinin valintaa rajoittaa jo ihan muut seikat, kuin käyttöohjekirja.
Lähetetty: 26 Touko 2010, 17:40
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Tommi kirjoitti:Mielestäni tuo lista näytti siltä, että maahantuoja on laittanut kaikki nykyään tuotannossa olevat bensiinimoottorit siihen listaan.
Sama tuli itselläkin mieleen. Onko maahantuoja ilmoittanut vaan ne mallit jotka sillä nykyisin on tuonnissa. Maahantuojan odottaisi kyllä ilmoittavan merkin aiemmatkin mallit vaikka maahantuonti ei olisikaan tapahtunut vielä kyseisen firman toimesta. Vaihtohalliin varmasti niitäkin malleja tulee.
Tommi kirjoitti:
Olisiko 3.2-koneessa muka jotain niin radikaalia eroa 2.2-koneeseen, ettei pienemmässä toimisi?
Ja edelleen kuinka radikaalisti 2.2 JTS sitten poikkeaisi 2.0 JTS:stä?
Garrett kirjoitti:155:n manuaalissa lukee, että voi käyttää bensiiniä, jossa on maksimissaan 10% etanolia. Eikös tuon pitäisi silloin käydä
No luulisi käyvän. Koskeekos tuo kaikkia 155:n bensakoneita, sekä nelos että kutoskoneita?
Pitääpä lukaista 156:n manuaalista mitä siellä sanotaan.
Lähetetty: 26 Touko 2010, 18:10
Kirjoittaja Jakke
Eikös tuo selvii sitten kokeilemalla, vai onko siinä riski, että jotain hajoo jos menee väärään autoon viinalla lantrattua tankkaamaan?
Lähetetty: 26 Touko 2010, 18:44
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
www.e10bensiini.fi kirjoitti:Uusi E10-bensiini: E10-bensiinin satunnainen tankkaaminen bensiinikäyttöiseen autoon, johon se ei sovellu, ei aiheuta välittömiä vahinkoja eikä polttoainetta tarvitse autosta poistaa.
Suositeltavaa on kuitenkin täyttää tankki soveltuvalla polttoaineella, kun kolmasosa tai puolet tankillisesta on käytetty. On mahdollista, että auton käynnistyvyys ja käyttöominaisuudet pakkasessa heikkenevät tilapäisesti väärän E10-tankkauksen seurauksena.
Jos polttoaineenkulutus mitataan perinteiseen tapaan litroina/100 km, niin odotettavissa on pientä kasvua kulutuksessa. Syynä on se, että etanolin energiasisältö on noin kaksi kolmasosaa bensiinin energiasisällöstä. Näin E10-bensiiniä tarvitaan saman energiamäärän saavuttamiseksi noin 2 % enemmän kuin nykyistä bensiiniä, joka sisältää vain 5 % etanolia. Polttoaineenkulutus ei kuitenkaan käytännössä aivan tarkasti seuraa energiasisällön muutoksia.
E10-bensiini ei vähennä eikä lisää moottoritehoa, sillä oktaaniluvut pysyvät entisellään.
Suomenkielisessä 156:n käyttöohjekirjassa ei ollut mainittu mitään käytettävän bensiinilaadun etanolipitoisuuksista, ainoastaan oktaanit oli mainittu. Eipä juuri viisastunut.
Lähetetty: 26 Touko 2010, 18:44
Kirjoittaja DaViega
http://www.nelonen.fi/uutiset/talous/su ... -bensiiniä
Tuolla on mielenkiintoinen kohta (näin vanhalla autolla ajelevalle...)
Todennäköisimmin E10:tä voi tankata uudempiin autoihin. Vanhemmille malleille tulee jatkossakin olemaan kaupan nykyisenkaltaista bensiiniä.
nykyisen
kaltaista... Jaaha... Jetitä sai vesibensaa
Mutta jos 155 voi manuaalin mukaan laittaa e10, niin eiköhän omaan 156:kin, varmaan sekin lukee ohjekirjassa, jos vaan viitsii lukea. En epäilisi palotapahtumaa, vaan letkujen sun muiden tiivisteiden kestävyyttä
Lähetetty: 27 Touko 2010, 22:43
Kirjoittaja Compare Orso
Kovin puutteellinen ja ristiriitainen on tuo lista:
http://www.e10bensiini.fi/files/46/E10- ... toihin.pdf
Vaikuttaa siltä, että useimmat maahantuojat eivät ole erityisemmin paneutuneet asiaan. Osa on ylivarovaisia, osa täyin välinpitämättömiä. Vai uskotteko todella, että esim BMW on ennen suuria sotia varautunut etanolibensan tulemiseen, listan mukaanhan E 10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin BMW-malleihin valmistusvuodesta ja -vuosikymmenestä riippumatta. No, hienoa jos niin on.
Sen sijaan 60-luvun kuplavolkkarikuski on varmasti ymmällään, kun lukee selitystä merkkinsä kohdalta: ensimmäisen virkkeen mukaan sopii kyllä, toisen perusteella ei sovi ja kolmannen mukaan jälleen sopii, koska ei ole soveltumattomien taulukossa.
Ooppelin kohdalla on hauskasti niin, että etanolibensa sopii lähes kaikkiin malleihin. Niinpä esimerkiksi 1930-luvun Ooppelin tuotantolinjoilla tehtyjen 1950-luvun Mossejen omistajat voinevat huokaista helpotuksesta. Sen sijaan Fiatin tekniikalle E10 soveltuu maahantuojan mukaan vain malivuodesta 2000 alkaen, ja silloinkin tietyin rajauksin. Niinpä on tavallaan loogista, että alkoholia sisältävä bensiini ei sovellu Lada-malleihin.
Kyseistä listaa voi tietysti ihmetellä vapaasti ja tehdä siitä vieläkin ihmeellisempiä johtopäätöksiä. Mielestäni lista ei kuitenkaan ole looginen eikä perustu faktaan vaan maahantuojien enemmän tai vähemmän varovaisiin vastauksiin. Olisi toivottavaa, että Autokeskus maahantuojana hoitaisi velvollisuutensa vanhempienkin Alfojen osalta ja antaisi asiallista tietoa aiheesta.
E10 + Alfat
Lähetetty: 04 Heinä 2010, 11:12
Kirjoittaja pesojo-h
Nettijutun mukaan tuota E10 ei SUOSITELLA vanhempiin Alfoihin materiaalisyistä...
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html
Alfa Romeo Post 1998 Alfa Romeo vehicles will operate satisfactorily on E5 ethanol blended fuel ( European Standard EN 228) E10 ethanol blend is NOT recommended as there are material compatibility and drivability issues. E10 may be used in emergency situations.E10 ethanol blended petrol is not recommended for earlier model Alfa's due to material issues
Lähetetty: 04 Heinä 2010, 11:18
Kirjoittaja Smacket
98:lla mennään niin kauan kuin tavaraa saatavilla

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 11:20
Kirjoittaja hagger16
Näköjään autoissa käytetyissä materiaaleissa on eroja. Katsoin juuri mitä omassa käytössä oleville autoille ilmoitetaan E10:n käytöstä. Afoille sallitaan tosiaan vaan uusimmissa ja Saabille oli seuraava kommentti:
"E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Saab-malleihin vuodesta 1979 alkaen.
No, just...
Lähetetty: 04 Heinä 2010, 11:48
Kirjoittaja pesojo-h
"
E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Saab-malleihin vuodesta 1979 alkaen.
Varmaan materiaalierojakin on vaikka nykyään kaikki auton osat tehdään sarjoissa samoissa paikoissa, yleensä Kiinassa, mutta on se aika helppo luvata noille vanhoillekin autoille "kaikki mallit kestää" kun auton omistajan on todella vaikeaa osoittaa että eipäs kestänytkään...siitä yleensä seuraa niin pitkä valitusrumba että sitä ei kestä kukaan

Re: E10 + Alfat
Lähetetty: 04 Heinä 2010, 15:57
Kirjoittaja Aquatica
pesojo-h kirjoitti:Nettijutun mukaan tuota E10 ei SUOSITELLA vanhempiin Alfoihin materiaalisyistä...
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html
Alfa Romeo Post 1998 Alfa Romeo vehicles will operate satisfactorily on E5 ethanol blended fuel ( European Standard EN 228) E10 ethanol blend is NOT recommended as there are material compatibility and drivability issues. E10 may be used in emergency situations.E10 ethanol blended petrol is not recommended for earlier model Alfa's due to material issues
Eli suomeksi: E10ä ei suositella 1998 ja UUDEMMILLE (??) Alfoille? Mikähän tuossa on logiikka. Eli joutunee siis tohon 156:een laittamaan sitten E5:ttä...kö? Miten ne osaakin tehdä asiat niin hankalaksi.
Re: E10 + Alfat
Lähetetty: 04 Heinä 2010, 16:46
Kirjoittaja pesojo-h
Eli suomeksi: E10ä ei suositella 1998 ja UUDEMMILLE (??) Alfoille? Mikähän tuossa on logiikka. Eli joutunee siis tohon 156:een laittamaan sitten E5:ttä...kö? Miten ne osaakin tehdä asiat niin hankalaksi.
Näin tulkitsin vaikka vähän sekavasti ilmaisin,tarkoitin siis vanhemmilla niitä jotka ei olleet motivan listassa eli 98-eteenpäin ei käy E10 vaan joutuu ostelemaan 98 E5:ttä... ja jokainen tietää mitä hinnalle tapahtuu...
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 23:17
Kirjoittaja astronautti
En kyllä nää tuon mömmön saapuvan ihan ensi vuonna pumppuihin, ainakaan täysin syrjäyttäen perusnesteet. Koska on erittäin puutteelliset tiedot toimivuudesta eikä kai varmuutta juuri mistään mallista. Eikös noissa nykysissä liemissä oo jo etanolia... Oiskohan ollu sen verran että noita voitaisiin kutsua jo E5siksi. 98sista kuitenkin taitaa tulla uus 9femma.
Lähetetty: 28 Heinä 2010, 09:54
Kirjoittaja Joonake
Tämä on taas niin tätä..
"Tässä sinulle lista autoista, joihin bensa sopii" ja sitten kaikkien mallien kohdalla on tommosia moniselitteisiä sepustuksia tyyliin "saattaapi olla että sopii tai saattaappi olla että ei sovi"... Sitten kun menet ja tankkaat tätä uutta litkua ( joka on todennäköisesti halvempaa kun 98 ) ja autosi hajoaa niin sitten vika onkin sinussa. "Siellä listassa luki ettei välttämättä sovi"...
Omaan laitokseen en ainakaan laita noita uusia mömmöjä uskalla laittaa kun en niistä mitään ymmärrä.
EDIT:
Lista kirjoitti:
E10 soveltuu kaikkiin vuoden 1999 jälkeen valmistettuihin bensiinikäyttöisiin Mitsubishi-malleihin lukuun ottamatta Pajero- ja Carisma GDI-malleja. Niitä ei enää valmisteta.
Mikä ihmeen loppukommentti tuollakin pitää olla...

Lähetetty: 28 Heinä 2010, 10:31
Kirjoittaja Pasi
Tjoo... 98 menee tankkiin niin kuin aina ennenkin....
Lähetetty: 02 Loka 2010, 14:34
Kirjoittaja Alfieri
Siis tuossa
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... _autoihin/ luetellaan sellaisia malleja, joihin E10 sopii. Onko niitä malleja vielä muita? Mihin se EI sovi, siitä ei ole listaa?
Tuon
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html mukaan EI suositella ennen 1998 valmistettuihin.
Mitähän se tekee? Huononeeko teho? Lissäntyykö kulutus? Mikähän olisi käytännössä viisautta? Pitäisikö siirtyä 98:iin?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 15:07
Kirjoittaja Mokomakin
e10 tulee kulumaan enempi kun tänhetkinen 95 per 100km, mutta eikös polttoainejärjestelmässä olevat kumi/muovilaadut (tiivisteet,letkut) määrää sen että sopiiko etanolipitoisempi menovesi..
Lähetetty: 02 Loka 2010, 16:29
Kirjoittaja DaViega
Juuri noista letkuista ja tiivisteistä se eniten on kiinni, voiko autoon laittaa E10
Perus 98 myydään ainakin jonkun aikaa E10 rinnalla
Lähetetty: 02 Loka 2010, 19:56
Kirjoittaja Janne
Tää bensaperseily on kyllä naurettavuuden huipentuma. Sitten kun vielä muutaman vuoden...tai yhtäkkiä 3kk jälkeen päättävät luopua 98:sta, niin pitääkö bensat alkaa hakemaan rajan takaa vai mistä.
Tiedottaminen on ainakin ontunut JA PAHASTI.
Lähetetty: 02 Loka 2010, 19:59
Kirjoittaja Aquatica
Joku (kyllä se kuuluisa

) sanoi jossakin (...), että kaikille ns. nykyaikaisille autoille tullaan aina tarjoamaan polttoainetta. Se ei kyllä ole selvää, että tarkoittaako tuo vm.2000 tai uudempia, vai oliko se jotenkin muuten "nykyaikainen"... Sen käsityksen kuitenkin sain, että kaikki nykyisin ei-antiikiksi luokiteltavat autot tulevat aina saamaan niihin sopivaa menovettä.
Saas nähdä, kauanko todellisuudes tulee toimimaan. Ei muuta kuin vetykonversio vaan autoon

Lähetetty: 02 Loka 2010, 21:28
Kirjoittaja Auristo
Jo nykyinen 95e 5% etanolipitoisuudella on alkanut aiheuttaa ajan myötä ongelmia polttoainemittarien (useiden valmistajien, esim. Gilbarco) muovi/nailon-osien kanssa. Ongelmat eivät tule esiin heti vaan vaativat pitkän ajan. Jostain syystä ongelmia on paikkailtu kaikessa hiljaisuudessa eikä ole keskusteltu asiasta yleisemmin. Tulevan e10:n myötä ongelmat tulevat kumuloitumaan.
Ajoneuvoissa ongelmat ovat todennäköisisti samansuuntaisia, lisäksi tuotanto/kuljetus/myyntivarastoinnin aikana etanolin sitoman veden aiheuttamat korroosio-ongelmat saattavat yllättää. E10 sitoo kosteteutta enemmän ja turvottaa tiettyjä muoviosia enemmän kuin nykyinen 95e.
Itse käytän vain 98:ia varmuuden vuoksi kun olen havainnut että koko totuutta ei ainakaan aktiivisesti haluta julkistaa...
Lähetetty: 02 Loka 2010, 21:52
Kirjoittaja einari
Aquatica kirjoitti:Joku (kyllä se kuuluisa

) sanoi jossakin (...), että kaikille ns. nykyaikaisille autoille tullaan aina tarjoamaan polttoainetta. Se ei kyllä ole selvää, että tarkoittaako tuo vm.2000 tai uudempia, vai oliko se jotenkin muuten "nykyaikainen"... Sen käsityksen kuitenkin sain, että kaikki nykyisin ei-antiikiksi luokiteltavat autot tulevat aina saamaan niihin sopivaa menovettä.
Saas nähdä, kauanko todellisuudes tulee toimimaan. Ei muuta kuin vetykonversio vaan autoon

Ainakin joku on ottanut mahdollisuuden polttoaineen loppumisesta ihan tosissaan.
http://farm3.static.flickr.com/2523/404 ... 645a_b.jpg
Lähetetty: 03 Loka 2010, 10:52
Kirjoittaja AlfaTom
Useilla keskustelupalstoilla ollaan lähes hysteerisiä tuon bensa-asian takia.
En ota nyt kantaa Alfoihin vaan yleisesti; homma on harvinaisen yksinkertainen, jos E10 ei sovi niin käyttää E98:aa.
Hintaero on muutama sentti, sitäkään en ymmärrä että tuosta tehdää joku ongelma. Mitä sillä erotuksella saa tankillisen tankattuaan, jos vertaa E95/E98 hintaa? Pienen kahvin essonbaarissa?
Mitä tulee Alfoihin niin kaikkiin Alfoihin voi tankata E98:aa, eli ongelmaa ei ole. Jos joku väittää joutuvansa lopettamaan autoilun oktaanin vaihdon takia, koska se E98 on muutaman sentin kalliimpaa, täytyy talous olla tosi tiukilla

Lähetetty: 03 Loka 2010, 12:08
Kirjoittaja palkus
No joo, olen vallan käyttänyt 98 oktaanista tai v-poweria kun kerran parempaa ainetta ovat. Toki 95 menee yhtähyvin, pieni kulutusero vain on.
Olen kuitenkin ymmärtänyt että tämä "luonnonystävä" E10 tulee olemaan jopa halvempaa tai samanhintaista kuin nykyinen 95 ja vastaavasti 98/E5 kallistuu huomattavasti ikäänkuin rangaistuksena niille joiden kalusto on vanhaa tai auto on muuten korkeaviritteinen "saastuttaja".
Lähetetty: 03 Loka 2010, 12:15
Kirjoittaja Aquatica
Joissakin paikoissa toi tankillisen ero voi olla peräti öö, 15e? ja se käy kyllä paljon lompakon päälle, jos menee se 100 litraa kuussa

Kieltämättä ihan niin kireellä budjetilla ei pitäis ehkä Alfistella, tai ylipäänsä autoilla

Lähetetty: 03 Loka 2010, 13:11
Kirjoittaja Auristo
AlfaTom kirjoitti:En ota nyt kantaa Alfoihin vaan yleisesti; homma on harvinaisen yksinkertainen, jos E10 ei sovi niin käyttää E98:aa.
Juuri näin, polttoaineiden tulevasta verotuksesta ei vielä ole varmuutta mutta todennäköisesti E10:n ja 98:n hintaero tulee olemaan hyvin pieni.
98:n käyttäjä saa monissa autoissa pienen tehonlisäyksen ja pienemmän kulutuksen kuin E10:llä, lisäksi ei tarvitse olla huolissaan polttoainelinjasta ja esim. venttiilien korroosiosta

Lähetetty: 03 Loka 2010, 15:11
Kirjoittaja Jiiällä
stoichiometric kirjoitti:Olen kuitenkin ymmärtänyt että tämä "luonnonystävä" E10 tulee olemaan jopa halvempaa tai samanhintaista kuin nykyinen 95 ja vastaavasti 98/E5 kallistuu huomattavasti ikäänkuin rangaistuksena niille joiden kalusto on vanhaa tai auto on muuten korkeaviritteinen "saastuttaja".
Näillä näkymin bensiinilaatujen hinnat tulevat muuttumaan juuri päinvastoin. Ellei valtiovalta päätä tehdä jotain verokikkailuja joilla vaikutetaan hintoihin.
Lisätietoja tästä Hesarin artikkelista
Lähetetty: 03 Loka 2010, 16:46
Kirjoittaja Jarama
Siis sopiiko 98 156 2.0 twin sparkiin? Kun muistaakseni ohjekirjassa lukee vain 95.
Lähetetty: 03 Loka 2010, 17:05
Kirjoittaja V6
Jiiällä kirjoitti:
Näillä näkymin bensiinilaatujen hinnat tulevat muuttumaan juuri päinvastoin. Ellei valtiovalta päätä tehdä jotain verokikkailuja joilla vaikutetaan hintoihin.
]
eli kaikilla muilla paitsi nykyisillä 98 käyttäjillä joille E10 ei sovi kallistuu, 95 käyttäjät joille E10 ei käy joutuvat ostamaan kalliimpaa 98sia ja 95sen käyttäjät joille etanoli sopii ostavat kalliimpaa E10piä... ja valtio kiittää...olisi jo luullut jo että toi vuotuinen "C02" vero olisi riittänyt...
Lähetetty: 03 Loka 2010, 17:09
Kirjoittaja Finest
Palaako uusi bensalaatu puhtaammin?
Eli ns. katsastusbensaa vai 98+tenu.
Ei sillä, että olisi tarvetta, muttei sitä koskaan tiedä

Lähetetty: 03 Loka 2010, 17:42
Kirjoittaja AlfaTom
stoichiometric kirjoitti:
Olen kuitenkin ymmärtänyt että tämä "luonnonystävä" E10 tulee olemaan jopa halvempaa tai samanhintaista kuin nykyinen 95 ja vastaavasti 98/E5 kallistuu huomattavasti ikäänkuin rangaistuksena niille joiden kalusto on vanhaa tai auto on muuten korkeaviritteinen "saastuttaja".
Hintojahan ei ole vielä julkaistu, sehän riittää että hinnat on selvillä kun pumpuista alkaa tulemaan sitä "luonnonystävän kultalientä".
Tuosta E10:n ekologisuudesta voi taas olla ainakin kahta mieltä.
Minä olen sitä mieltä että siihen siirrytään koska se on helvetin hyvä bisnes. Maailmassahan on paljon maatalousmaata jossa tuon raaka-ainetta pystyy tuottamaan halvalla ja kannatavammin kuin ruokaa ihmisille.
Samalla kyykytetään edes vähän tiettyjä öljyntuottajamaita...which is nice

Lähetetty: 03 Loka 2010, 17:56
Kirjoittaja AlfaTom
Jiiällä kirjoitti:
Näillä näkymin bensiinilaatujen hinnat tulevat muuttumaan juuri päinvastoin. Ellei valtiovalta päätä tehdä jotain verokikkailuja joilla vaikutetaan hintoihin.
Lisätietoja tästä Hesarin artikkelista
Koko homma alkaa haisemaan suuren luokan kusetukselta.
Ihan maanläheinen esimerkki elävästä elämästä: kautta aikojen on tehty omatekoista alkoholia eli etanolia. Kuka viitsisi ryhtyä viinanpoltoon jos se tulisi kalliimmaksi kuin kaupan tuotteet?
Siirretäänpä esimerkki teolliseen ja lailliseen mittakaavaan: Alkon tehtailla pirtulitran valmistaminen maksaa...veikkauksia?...minä sanon että alle 1€ ja todennäköisesti meni pahasti yläkanttiin.
Polttoaine-etanolin valmistukseen on Suomessakin investoitu Fortumin osalta huomattavia summia, eikö?
Totta hitossa ne investointieurot pitää nyppiä takaisin osakkeenomistajien pussiin suoraan tai välillisesti autoilijoiden perstaskuista. Ettei homma näyttäisi liian ilmiselvältä rahastukselta ja kusetukselta niin verhoillaanpa se ilmastonpelastustalkoiden väreihin niin kaikki...no, ainakin melkein kaikki ovat tyytyväisiä.
Lähetetty: 03 Loka 2010, 18:04
Kirjoittaja Finest
Jos 98 on asemalla halvempaa, niin kumpikohan menee kaupaksi?
Jos 98 on 2% kalliimpaa niin silloinkin se on taloudellisesti parempi ostos.
Lähetetty: 03 Loka 2010, 18:13
Kirjoittaja AlfaTom
Kai se on niin laskettu, että ekoautoilijat ostavat ekoautoihinsa ekobensaa ja ilmastonpilaaja-autoilijat ostavat bensarosvoihinsa sitä luontoatuhoavaa bensaa. Tästä anekdootista ei pidä vetää sitä johtopäätöstä, että olisin jotenkin luontovastainen, päinvastoin. En vain pidä siitä kun luonnonsuojelulla rahastetaan.
Kun niitä verorahoja ei kuitenkaan käytetä luonnon hyväksi. Tässä vaiheessa tekisi mieli sanoa muutama sana poliitikoista mutta jätän väliin tällä kertaa.
OT:tä tullut jo ihan tarpeeksi

JTS
Lähetetty: 03 Loka 2010, 18:17
Kirjoittaja veskuk
Julkaistu lista herätti epäilyjä, kun suoraruiskuihin ei suosittele sen enempää Opel kuin Mitsubishikaan 95E10 bensaa. Kysyin asiaa Autokeskukselta, ja eivät suositttele 2.0 JTS 2003 koneeseen ko vesilitkua. Eniten pelkään runsaan pirtu (=vesi) pitoisuuden syövyttävän suuttimia tai pumppua. Eiköhän 98 ole oikea ratkaisu jatkossa.
Lähetetty: 03 Loka 2010, 18:26
Kirjoittaja gYdEbUh
Oman kylän (Vääksyn) ST1 on nostanut joku aika sitten 98:n hintaa selkeästi muihin asemiin verraten. Tarkoitus ilmeisesti tutustuttaa ihmiset uuteen hinnoitteluun. Muut asemat tullee pian perässä.
E:Hinta viitisen senttiä korkeampi kuin normaalisti.
Lähetetty: 03 Loka 2010, 18:32
Kirjoittaja TestarosaFinland
Kuinka paljon hinta on noussut?
Lähetetty: 03 Loka 2010, 19:36
Kirjoittaja Alfieri
Tuosta ym. HS -artikkelista:
E10_ä ei voi tuoda 95E:n rinnalle, koska
"Nykyisillä jakeluasemilla rakenne on sellainen, ettei voi lisätä letkutorneja eikä bensiinipistooleja, koska maan alla ei ole tilaa kuin kahdelle bensasäiliölle", Vänskä sanoo.
Aha! Pieni on maan alunen. Joskus niitä bensasäliöitä oli maan pinnallakin. Eikä tuo kolmen pistoolin systeemi mikään kiveen hakattu ole, ainakin Saksassa ja Italiassa olen nähnyt suuremmankin valikoiman.
Lähetetty: 03 Loka 2010, 19:37
Kirjoittaja Bones
Toivottavasti tulee olemaan kalliimpaa kuin 98. Ei silloin ole joka takakylän taunolla tarve kokeilla että toimiiko se oma hoppa sillä E10:llä.. Ajavat sitten sen pari kolme vuotta kun toimiihan se vaikka valmistaja ei sitä suosittelekaan.
Ja sitten ostan tyytyväisenä taas käytetyn auton ja vaihdan siihen putket pumput suuttimet ja tiivisteet prkle.
Lähetetty: 03 Loka 2010, 20:13
Kirjoittaja DaViega
Oli miten oli, minun maailma ei tule muuttumaan kun korkeintaa parempaan suuntaan, aina olen 98 tuikannut tankkiin (välillä saattannut mennä löräys 95:kin...), ja jos homma menee hesarin otsikon mukaan, niin tuleepä säästettyä sentti tai kaksi sitten vähän ajan päästä...
Mulla on sellanen kutina, että kun E10 tulee, joku kenen autoa ei löydy noilta listoilta - laittaa E10 pikkusen määrän tankkiin normi 95 sekaan, ajaa parikymmentä kilometriä ja sen jälkeen menee suomi24 kailottamaan, että toimii eikä mitään hätää - Kunnes kuukaudenpäästä on laiteisto kokonaan uusittavassa kunnossa.
Lähetetty: 03 Loka 2010, 22:11
Kirjoittaja palkus
Näillä näkymin bensiinilaatujen hinnat tulevat muuttumaan juuri päinvastoin. Ellei valtiovalta päätä tehdä jotain verokikkailuja joilla vaikutetaan hintoihin.
Tuskin tulee niin ruusuista tilannetta että bensat on saman hintaisia tai 98 jopa halvempaa. Tarkoitus on tietysti se että kaikki jotka voivat käyttää E10 bentsiiniä myös käyttävät sitä. Helppo homma on antaa pikkaisen verohelpotusta kossu-bensalle ja vastaavasti lyödä päähän 98/E5 bensalle.
95+alkoholi on varmaan suht samanhintaista valmistaa kuin premiumi. Joskus vuonna 96 kun käytiin exkursiolla jalostamolla niin yllätti 98:n selvästi kalliinpi valmistushinta.
Lähetetty: 04 Loka 2010, 09:12
Kirjoittaja palkus
Juuri setä sanoi radiossa että E10 ja E5 hintaero tulee olemaan selvä ja luultavasti E10 on vähän halvempaa kuin nykyinen 95. totesi vielä että jakoon tuleva E5 bensa tullee olemaan 98 oktaanista. Niin että kyllä
E5/98 bensaa käyttävät nyt sitten saavat maksaa enemmän kuin ennen niin kuin epäilinkin.
Lähetetty: 04 Loka 2010, 15:02
Kirjoittaja ärrä
AlfaTom kirjoitti:Siirretäänpä esimerkki teolliseen ja lailliseen mittakaavaan: Alkon tehtailla pirtulitran valmistaminen maksaa...veikkauksia?...minä sanon että alle 1€ ja todennäköisesti meni pahasti yläkanttiin.
Markka-aikana Alko osti sellutehtailta prosessissa ylimääräisenä syntyneen pirtun muistaakseni 10 pennin litrahintaan. Laimensivat sen sitten Pöytäviinaksi. Tuolla summalla tehtaat eivät paljon hyötyneet. Tuskinpa se erikseen valmistaminenkaan paljon kalliimpaa on.
Lähetetty: 04 Loka 2010, 17:50
Kirjoittaja HerraR
Tästä soveltuvuustaulukon tiedosta voinee päätellä, ettei sovi alfan 24 v-myllyyn. Thesiksessä on käsittääkseni samat 3.0 ja 3.2 koneet kuin alfalla malleissa 166, gtv ja 156 gta:
Lancia
E10 soveltuu mallivuodesta 2000 alkaen kaikkiin Euro 3 -pakokaasuluokan täyttäviin Lancia-malleihin lukuun ottamatta seuraavia:
Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V
Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V
Ja todnäk sama pätee myös 2,5 v6 24v -malliin. Enkä jaksa uskoa, että kumpikaan gaso halpenee.
Lähetetty: 05 Loka 2010, 01:32
Kirjoittaja AlfaTom
stoichiometric kirjoitti:Juuri setä sanoi radiossa että E10 ja E5 hintaero tulee olemaan selvä ja luultavasti E10 on vähän halvempaa kuin nykyinen 95. totesi vielä että jakoon tuleva E5 bensa tullee olemaan 98 oktaanista. Niin että kyllä
E5/98 bensaa käyttävät nyt sitten saavat maksaa enemmän kuin ennen niin kuin epäilinkin.
Välillä kuulee uutisissa ettei hintaa tiedä kukaan, sitten joku on tietävinään että e-kymppi maksaa muutaman sentin vähemmän per litra kuin 98E jne...Kataisen konttuurissa lienee laskutikku kovassa käytössä että saadaan verotulot optimitasolle.
Edelleen....ei vois vähempää kiinnostaa...niin kauan kuin 98E on saatavilla, en tule ostamaan tuota e-kymppiä mihinkään meidän perheen laitteeseen. 98E:n hintaa ei ainakaan verotuksella voida nostaa kertarysäyksellä kovin kauaksi nykyisestä, vaikka dieselin hintaa ollaankin nostamassa.
Lähetetty: 05 Loka 2010, 10:05
Kirjoittaja Jönsson
Etanoli on tällä hetkellä hiukan kalliimpaa kuin bensiini. Kuitenkin verotus tulee suosimaan etanolia, joten tod.näk. E10 on halvempaa kuin nykyinen 95 E. Sama verotus taas tekee 98:sta nykyistä kalliimpaa.