Sivu 1/1

Suomeen yleinen 80 km/h kattonpeus

Lähetetty: 28 Syys 2010, 10:03
Kirjoittaja Alfieri
Tämän päivän HS oli tilannut laskelmat päästösäästöistä, josa korkein sallittu ajonopeus Suomen teillä olisi 80 km/h. Ympärisö kiittäisi ja liikennekuolemat vähenisivät. Tämän suuntaista on kuulema ministeriössä vireilllä, kun hanke autojen mottoritehon rajoittamisesta kariurtui.

Tämäm siitä kansa saa, kun rupeaa arvostelemaaan poliitkkojen vaalirahoitusta...

Re: Suomeen yleinen 80 km/h kattonpeus

Lähetetty: 28 Syys 2010, 10:27
Kirjoittaja Joonake
Alfieri kirjoitti:Tämän päivän HS oli tilannut laskelmat päästösäästöistä, josa korkein sallittu ajonopeus Suomen teillä olisi 80 km/h. Ympärisö kiittäisi ja liikennekuolemat vähenisivät. Tämän suuntaista on kuulema ministeriössä vireilllä, kun hanke autojen mottoritehon rajoittamisesta kariurtui.

Tämäm siitä kansa saa, kun rupeaa arvostelemaaan poliitkkojen vaalirahoitusta...
Mahtava keksintö, kyllä nyt maapallo säästyy. Suomessa varsinkin niin paljon ajetaan autolla, että sehän vastaa 50 prosenttia koko maailman päästöistä. Jos näistä päästöistä saadaan pois suuri osa pienellä nopeuden laskulla, niin kylläpä on kannattava vaihtokauppa...

Ei mutta hetkinen, eihän suomen autot tuota maailman päästöistä kuin 1*10^-6 promillea...

EDIT: Tässähän siis on semmoinen paradoksi, että jokaisen suomalaisen päässä kiehuu alhaiset nopeudet ja siitä tulee nuo säästettävät päästöt takaisin.

Lähetetty: 28 Syys 2010, 10:31
Kirjoittaja Smacket
Argh, meinasin avautua pitkän litanian tekstiä asiasta, mutta päädyn summaamaan omat fiilikset sensuroiduin sanoin; #€%&"... :evil:

... ja minä kun olin toivonut juuri päinvastaista, varsinkin kun nykyautoilla esim. tuo 100km/h tuntuu kävelyvauhdilta!

Lähetetty: 28 Syys 2010, 10:36
Kirjoittaja Seiska5mma
Sinänsä kaavailtu päätös on johdonmukainen. Johan rekat on säädetty tuohon nopeuteen, joten myös turvallisuus lisääntyisi, kun niitä ei ohiteltaisi.

Pakottamalla lisäksi autoihin etäisyydet pitävä, automaattijarruilla varustettu kamerajärjestelmä (Volvo Pedestrian Detection v. 2.0), voitaisiin lisäksi välimatkat pitää niin lyhyinä, että koko rekan perässä kulkeva letka menisi samoilla, rekan ilmanvastuksilla kuin sukkana.

Rapaahan siinä lentäisi tuulilasille, kun koko Suomi menisi tasaisena nauhana teillä. Lisäämällä pissapojannesteeseen kunnon vero, voitaisiin kompensoida säästynyttä bensiiniveroa. Vero laitettaisiin tietysti autoveroon suoraan, ettei joku käyttäisi halvempia Alkon tuotteita.

Tuen näitä päätöksiä täysin, sillä minähän en paljoa aja.

Lähetetty: 28 Syys 2010, 10:46
Kirjoittaja Pasi
Seiska5mma kirjoitti: Pakottamalla lisäksi autoihin etäisyydet pitävä, automaattijarruilla varustettu kamerajärjestelmä (Volvo Pedestrian Detection v. 2.0), voitaisiin lisäksi välimatkat pitää niin lyhyinä, että koko rekan perässä kulkeva letka menisi samoilla, rekan ilmanvastuksilla kuin sukkana.
Kyllä kyllä.... ja se rekkahan on tietysti venäläinen, joten edes sen tuultahalkova vaikutus ei rasita suomalaista luontoa! Saasteethan tiettävästi eivät leviä valtion rajojen yli, muuta kuin päästökaupalla :roll:

Lähetetty: 28 Syys 2010, 11:09
Kirjoittaja KauGoH

Lähetetty: 28 Syys 2010, 11:13
Kirjoittaja Smacket
KauGoH kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/autot/2010092812419404_au.shtml

Tälläsiä väärinkäsityksiä!
Huhh...noh hyvä sentään että joku järki säilyy. :o: Mielenkiintoista että heti lööppien jälkeen moinen juttu leimataan väärinkäsitykseksi... :roll:

Lähetetty: 28 Syys 2010, 12:00
Kirjoittaja Alfieri
http://www.iltalehti.fi/autot/2010092812418134_au.shtml

"Asioissa ei ole mitään perää." (Siis ei sen enempää hämärissä vaalirahoituskuvioissa kuin nopeuksien alentamisessakaan.)

"Asioilla ei myöskään ole mitään yhteyttä." (Mutta uutisankka on terve muistutus siitä, että jos kansalaiset tekevät poliitikkojen elämän hankalaksi, niin päättäjät voivat tehdä saman kansalle. Olkaapas kilttejä.)

Pahoitteluni aloituspostauksen lukuisista kirjoitusvirheistä. Laitan asian kännykkänppäimistön syyksi. Kirjoitushetken tunnetilalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Lähetetty: 28 Syys 2010, 12:41
Kirjoittaja tsav
Kun lasketaan kattonopeus samantien nollaan, niin ei tule ollenkaan päästöjä ja liikenneonnettomuudetkin tippuu nollaan. :lol:

Lähetetty: 28 Syys 2010, 13:05
Kirjoittaja Alfieri
^Hyvähyvä! Lisäksi voisi laittaa nollatoleranssin piiriin ulkomaanmatkat, (ylen)syönnin, alkoholivalmisteet, tupakan, kahvin, sokerin, kovat rasvat ja hallituksenvastaiset julkaisut.

Lähetetty: 28 Syys 2010, 13:24
Kirjoittaja Miuku
Vaadin kypäräpakkoa jalankulkijoille!

Lähetetty: 28 Syys 2010, 13:28
Kirjoittaja Joonake
Pehmustetaan pumpulilla kaikki pinnat, myös maanpinta!

Lähetetty: 28 Syys 2010, 14:09
Kirjoittaja Ottimo
Alfieri kirjoitti:^Hyvähyvä! Lisäksi voisi laittaa nollatoleranssin piiriin ulkomaanmatkat, (ylen)syönnin, alkoholivalmisteet, tupakan, kahvin, sokerin, kovat rasvat ja hallituksenvastaiset julkaisut.
Yksinkertaisinta on kieltää elämä kaikissa muodoissaan, sitten ei pääse mitään tapahtumaan.

Lähetetty: 28 Syys 2010, 14:35
Kirjoittaja Jarsan
Ottimo kirjoitti:Yksinkertaisinta on kieltää elämä kaikissa muodoissaan, sitten ei pääse mitään tapahtumaan.
Facebook on vain siedätyshoitoa tulevaan virtuaalielämään :mrgreen:

Lähetetty: 28 Syys 2010, 15:25
Kirjoittaja doublesix
Ja kansanedustajat nostivat liksaansa 8%.

Lähetetty: 28 Syys 2010, 16:43
Kirjoittaja alfa164
kypärä pakko autoihin,jaa miksei? :) Eikö turvallisuus ole etusijalla :)
Suomessa nyt voi odottaa ihan mitä vaan uusia sääntöjä,jolla valtio kerää rahaa sakkotuloilla,tai jos piipertäjät vaatii.Ja minkäköhän takia joka asiassa ollaan "etulinjassa"kun säästetään maapalloa,vaikka maa on kärpäsen kakan kokoinen,ja isot saastuttavat maat vetkuttelevat samoilla asioilla vuosi tolkulla.
Mielenkiinnolla odotan mitä valtio keksii,jos ja kun sähkö autot yleistyvät,ja jää polttoaineesta saatavat verot saamatta
Huh tulipas avauduttua :)

Lähetetty: 28 Syys 2010, 16:56
Kirjoittaja einari
Toistaiseksi(?!) ei ole mitään kaavailuja nopeusrajoitusten laskemiseen. Ensin pitää saada markkinoille se omakustanteinen vauhtilukko, että joku (poliitikko) voi vetää vähän kotiinpäin...

Lähetetty: 28 Syys 2010, 17:21
Kirjoittaja Pasi
alfa164 kirjoitti: Mielenkiinnolla odotan mitä valtio keksii,jos ja kun sähkö autot yleistyvät,ja jää polttoaineesta saatavat verot saamatta
Huh tulipas avauduttua :)
autoon asennetaan sähkömittari jonka mukaan sitten verotetaan. Katsastuksessa tarkastavat tämän.

Lataus tehdään myös erikseen verotettavista autonlataustolpista.

Myös sähkön väri tarkastetaan... Tolpasta tuleva sähkö on tietysti värjätty keltaiseksi, ettei kukaan vaan ole lataillut kotona yösähköllä (sininen) tai työpaikalla teollisuussähköllä (punainen). Kyllähän päättäjät tietää että sähköä on eri väristä!

Lähetetty: 28 Syys 2010, 17:33
Kirjoittaja Vittorio Jano
Pojatpojat. Eipäs nyt porata pienistä.

Perille varmasti kerkiää kahdeksaakymppiäkin ja sehän vain tietää hieman enemmän aikaa kivan auton huomassa. Samalla säästetään (itse ostettua) bensaa ja pelastetaan pallo!

Lähetetty: 28 Syys 2010, 17:44
Kirjoittaja Alfieri
^No, tuolta kannalta tosiaan....

... 60km/h olisi vielä parempi!

Lähetetty: 28 Syys 2010, 18:27
Kirjoittaja alfa164
Vittorio Jano kirjoitti:Pojatpojat. Eipäs nyt porata pienistä.

Perille varmasti kerkiää kahdeksaakymppiäkin ja sehän vain tietää hieman enemmän aikaa kivan auton huomassa. Samalla säästetään (itse ostettua) bensaa ja pelastetaan pallo!
Sitten pitää nostaa bensiinon hintaa,jotta saatavat verotulot pysyvät samana kuin nyt :)
Aiheet kun karkailee,niin jatketaan liikenne lain epäkohdista.Eli velipojalla on skootteri vm:99,niin sillä ei saa kuskata kyytiläistä,kun silloin vielä poliisit naama peruslukemilla kertoi,että mopeneiden rakenne ei kestä kahta :? kas kummaa eu.n myötä matkustaja sallittiin ja täysin samoihin malleihin lisättiin takatapit,niin loppui poliisisetien puheet rakenteellisesta kestävyydestä :roll: Samaa shittiä kerrotaan niiden rakenteellisesta maks nopeudesta,ja jarrut yms on suunniteltu 45km/h,taitaa suomeen tulla jotain heikompia malleja,kun mm:keskieuroopassa niillä päästellään 80km/h.
Tiedätään,että poliisit vaan valvoo annettuja lakeja :)

Lähetetty: 28 Syys 2010, 18:34
Kirjoittaja VMTD
Harjoittelin jo tänään kahdeksaakymppia ajamista ja hienosti meni vakkari päällä, eikä paljoa tupaöljyä kulunut.

Re: Suomeen yleinen 80 km/h kattonpeus

Lähetetty: 28 Syys 2010, 18:49
Kirjoittaja Tuomas K
Joonake kirjoitti:Ei mutta hetkinen, eihän suomen autot tuota maailman päästöistä kuin 1*10^-6 promillea...
Ottamatta asiaan muuten kantaa, niin tuo on kaikkein typerin mahdollinen perustelu vastustaa rajoituksia. Kyllähän tuota on tässäkin ketjussa jo päivitelty että saasteet eivät kunnioita valtioiden rajoja, joten miksi suomalainen auto sitten saisi päästellä enemmän kuin vaikkapa kiinalainen? Miten perustelisit sille kiinalaiselle, että hänen tulisi noudattaa tiukempia rajoja kuin suomalaisen? Sillä, että suomalainen ehti ensin nostamaan elintasoaan, niin nyt kiinalaisen pitäisi tinkiä omastaa, ettei suomalaisen vaan tarvitse?

Samat rajat pitäisi siis olla kaikilla.

Lähetetty: 28 Syys 2010, 19:27
Kirjoittaja DaViega
Työnnetään niitä autoja niin on 0 päästöt?

Hehe, kun nopeus rajoituksia lasketaan, jää löpön jälkeen enemmän rahaa, jotka voi sitten sijoittaa toiseen autoon, eli 164 v6 ja automaatilla, näin liikenteen päästöt pienenevät :mrgreen:

Okei okei... esim 100 isolla tiellä on tosi leppoinen matkavauhti. turvallisuudesta sitten tiedä, jos on hälläväliä asenne niin sittenhän matka jatukuisi vanhaa 120...

Lähetetty: 28 Syys 2010, 23:08
Kirjoittaja Riccardo
Korruptoituneet ministerit vain kieltävät kaiken ennen vaaleja. Ei halua Vehviläinen tehdä poliittista itsemurhaa.

Mitä maksaa yhteiskunnalle liikenteen viivästyttäminen?

Kyllähän nuo viherpiipertäjät ovat nyt päässeet vähän liian pitkälle! Antaa ilmaston lämmetä, säästyy lämmityskustannuksissa pelimerkkejä ja Alfakin lähtee paremmin käyntiin! 8)

Mitäpä jos suomalaiset pyytäisivät kiinalaisia pidättämään hengitystään n. 1,5 minuutin ajan vuodessa? Siinä nimittäin säästyisi saman verran CO2:sta mitä suomalaiset päästää vuoden aikana!

Lähetetty: 29 Syys 2010, 10:22
Kirjoittaja Laku
Perille varmasti kerkiää kahdeksaakymppiäkin
Kyllähän me tavalliset tallaajat, mutta kansanedustajille tulee kovat paikat.
Olikos se Maria jotakin reilu ylinopeus. Ja joku muu kun yritti lahjoa poliisia tässä hiljan ja onhan näitä...

Lähetetty: 29 Syys 2010, 11:25
Kirjoittaja Seiska5mma
Olin kerran lainkuuliainen ja vedin peräkärryä 80 km/h motaria pitkin Tampereelta Helsinkiin. Oli kaunis kesäpäivä. Olin nukahtaa rattiin monta kertaa. Aina kun olin hereillä, tuntui että paskaakos tässä ohjaamaan. Pitelin rattia huvikseni polvella ja välillä lepuutin Iskiaksen kipeyttämää kaasujalkaa kojelaudalla ja kaasutin vasemmalla.

Lähetetty: 29 Syys 2010, 13:13
Kirjoittaja routasydän
No onhan tää nyt naurettavaa. Suomessa vielä kun suurin osa maasta on metän peitossa. Toki suomalaisen vastuu sama on sama kuin muidenkin, mutta eihän tässä nyt kauhean kauas tarvi matkustaa, kun löytyy autobaanaa, jossa saa ajaa niin lujaa, ku mieli tekee. Autoista tehdään turvallisempia, hiljaisempia, vähäpäästöisempiä ja nopeampia. Sitten vielä laskettaisiin nopeusrajoituksia. Huhheijakkaa, ei paljo naurata. Muutenkin tuntuu, että kun 4000km/kk ajaa, niin rattiin nukahtaa näillä nopeusrajoituksilla ja tarkkaivaisuuden ylläpitäminen on haastavaa. Olis tääkin naurettava tapa pelstaa ympäristö. Eiköhän nuo päästöt tule paremmin alas, ku ihmiset uusii kalustoa riittävän usein, noissa autoissa kun on viimesen muutaman vuoden aikana nuo päästöarvot tippunu aika rajusti. Veikkaan, että mun nykysellä ekovolvolla saan päästellä melko lujaa, jotta päästöt olis samassa tasossa ku -94 mallisella volvo 850gl farkulla 80km/h ajettaessa. Tommonen ku joskus oli käytössä.

Lähetetty: 29 Syys 2010, 13:33
Kirjoittaja doublesix
Hesarin nettisivulla:Norjan kruunuprinssi puhui ympäristöasioista,auto odotti puolitoistatuntia tyhjäkäynnillä!

Lähetetty: 29 Syys 2010, 13:35
Kirjoittaja Vittorio Jano
routasydän kirjoitti: Autoista tehdään turvallisempia, hiljaisempia, vähäpäästöisempiä ja nopeampia.
Ei ehkä kauaa nopeampia. HS:ssa oli jokunen viikko sitten juttua, kuinka on ideoitu autojen huippujen roimaa rajoittamista esim. tasolle 140 km/h. Sitä odotellessa.

Lähetetty: 29 Syys 2010, 13:38
Kirjoittaja DaViega
Seiska5mma kirjoitti:Olin kerran lainkuuliainen ja vedin peräkärryä 80 km/h motaria pitkin Tampereelta Helsinkiin. Oli kaunis kesäpäivä. Olin nukahtaa rattiin monta kertaa. Aina kun olin hereillä, tuntui että paskaakos tässä ohjaamaan. Pitelin rattia huvikseni polvella ja välillä lepuutin Iskiaksen kipeyttämää kaasujalkaa kojelaudalla ja kaasutin vasemmalla.
Toisaalta, 'toimintaa' tulisi lisää tuohon 80 vauhtiinkin, kun kaikki muut autoilijat ajasivat ympärillä 80km/h +-10.

Et ajannut vasen jalka ikkunasta pihalla, kuten eräs vito kuski taannoin :lol:

Lähetetty: 29 Syys 2010, 20:37
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Vittorio Jano kirjoitti:HS:ssa oli jokunen viikko sitten juttua, kuinka on ideoitu autojen huippujen roimaa rajoittamista esim. tasolle 140 km/h. Sitä odotellessa.
Sopii mulle, jos kiihtyvyys 0-140 km/h on jotain 5 sekunnin luokkaa..

Lähetetty: 29 Syys 2010, 22:35
Kirjoittaja Jönsson
doublesix kirjoitti:Ja kansanedustajat nostivat liksaansa 8%.
Eivät kai ne omaansa nostaneet. Eikös korotus koske seuraavaa eduskuntaa. Sinne on kaikilla täysikäisillä suomalaisilla vapaa pääsy, kun vain saa riittävän monta kanssaihmistä vakuutettua omasta erinomaisuudestaan.

Lähetetty: 29 Syys 2010, 22:46
Kirjoittaja Jönsson
Kyllähän tuota rajoitusten alentamista on varmaan monikin virkamies suunnitellut, mutta toivottavasti ministerit eivät ole liikaa vietävissä. Itse kyllä luotan monissakin asioissa poliitikkoihin enemmän kuin virkamiehiin. Poliitikot joutuvat mittauttamaan toimiensa järkevyyden neljän vuoden välein. Virkamiehet eivät koskaan.

Näin vaalien lähestyessä voi jokainen kysellä kansanedustajaehdokkailta esim seuraavia:
- ovatko etäisyydet maassamme viime vuosina lyhentyneet?
- onko joukkoliikenteen kattavuus parantunut?
- ovatko autojen päästöt ja kulutus viime vuosina lisääntyneet?
- ovatko autot muuttuneet epäturvallisemmiksi?
- onko termi sijaistoiminto mitenkään tuttu?

Lähetetty: 29 Syys 2010, 22:53
Kirjoittaja einari
Jönsson kirjoitti:
doublesix kirjoitti:Ja kansanedustajat nostivat liksaansa 8%.
Eivät kai ne omaansa nostaneet. Eikös korotus koske seuraavaa eduskuntaa. Sinne on kaikilla täysikäisillä suomalaisilla vapaa pääsy, kun vain saa riittävän monta kanssaihmistä vakuutettua omasta erinomaisuudestaan.
Nostivat tälle vuodelle vain 1,5 %, seuraava eduskunta saa sen 6,5 % korotuksen.

Re: Suomeen yleinen 80 km/h kattonpeus

Lähetetty: 30 Syys 2010, 08:27
Kirjoittaja Joonake
Tuomas K kirjoitti: Kyllähän tuota on tässäkin ketjussa jo päivitelty että saasteet eivät kunnioita valtioiden rajoja...
Tässä nyt kävi samanmoinen väärinkäsitys, kuin HS:n toimittajan ja haastatellun asiantuntijan välillä. Eli en suinkaan viitannut siihen, että nimenomaan suomi on liian pieni maa säästämään päästöjä. Lähinnä tarkoitin, että maapallon tuhoon johtavista päästöistä ei käsittääkseni tule kuin murto-osa autojen pakokaasuista ja jos niistä halutaan muutama prosentti säästää, ei se kokonaisuuteen vaikuta lähes lainkaan. Tietysti miljoona tälläistä "pientä säästöä" auttaa jo paljon jne...

Mutta pääasia on, että saadaan jatkaa autoilua vanhaan totuttuun malliin, eikä matka helsingistä tampereelle tule kestämään vieläkään yli kahta tuntia :roll:

Lähetetty: 02 Loka 2010, 00:04
Kirjoittaja AlfaTom
Tää ei nyt suoranaisesti liity ajonopeuksien laskuun, mutta tein oman "ympäristötekoni" ja ostin V8 Jeepin käyttöautoksi. Jaa miksikö? Siksi, että haluan ajaa V8 moottorisella autolla kun se vielä on mahdollista (Montreal ei ole käyttöauto) ja samalla autan ihmiskuntaa nopeuttamalla haitallisten öljyvarojen loppumista :P

Liittyy tämäkin ajonopeuksiin sillä tavalla, että Jeepissä matkanteko on leppoisaa eikä isoa malmikasaa viitsi lennättää, vaikka sekin kyllä tehojen puolesta onnistuu.

Lähetetty: 02 Loka 2010, 11:12
Kirjoittaja Smacket
AlfaTom kirjoitti:Tää ei nyt suoranaisesti liity ajonopeuksien laskuun, mutta tein oman "ympäristötekoni" ja ostin V8 Jeepin käyttöautoksi. Jaa miksikö? Siksi, että haluan ajaa V8 moottorisella autolla kun se vielä on mahdollista (Montreal ei ole käyttöauto) ja samalla autan ihmiskuntaa nopeuttamalla haitallisten öljyvarojen loppumista :P

Liittyy tämäkin ajonopeuksiin sillä tavalla, että Jeepissä matkanteko on leppoisaa eikä isoa malmikasaa viitsi lennättää, vaikka sekin kyllä tehojen puolesta onnistuu.
Oikein! Täällä myös kasikoneinen Camaro tai Blazer kiikarissa :)

Lähetetty: 02 Loka 2010, 11:34
Kirjoittaja motorhead
Mitenkäs nuo päästöt vähenevät jos autojen käynnissäoloaika samalla matkalla pitenee?

Kuinka paljon mahtaa olla eroa päästöissä 80km/h ja 100km/h nopeuden välillä?
Tuota 80km/h päästöä tulee sitten matkasta riippuen samaan reisuun lisää.

En tiedä lukuja mutta niistä ja pisteen A ja B välimatkasta riippuen kokonaispäästö reisusta voivat olla jopa suurempi.

Lähetetty: 02 Loka 2010, 11:57
Kirjoittaja Cloverleaf
^ Jos ajotietokoneesta katselee hetkellistä kulutusta 80 ja 100 km/h nopeuksilla, niin kulutus on varmasti pienempi 80 km/h nopeudella. Ja kulutus on sidottu ajettuun matkaan (litraa/100km) eikä ajettuun aikaan.

Päästöt on varmaan aika hyvin sidottu polttoaineen kulutukseen. Eli kun kulutus kasvaa, päästöt kasvaa.