Sivu 1/1

Lancia ECV

Lähetetty: 02 Maalis 2004, 18:41
Kirjoittaja jiiässä
Mitähän mahtaa käytännössä tarkoittaa tuo S ryhmän Lancia ECV:en triflux huuhtelujärjestelmä sylinterikannessa??? Osaisko joku kertoa...

Häijyt tehot on ainakin protosta aikoinaan ottaneet... :-D

http://freespace.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm

täältä lisää infoo

http://www.carsfromitaly.com/lancia/index.html

Lähetetty: 02 Maalis 2004, 19:48
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Triflux Engine

The 1800 power unit of the ECV2 was known as the triflux. This was due to the design which had one exhaust and one inlet valve on each side of the cylinder head, with the resulting twin exhaust manifolds each feeding one turbocharger. At low engine speeds one turbocharger exhaust was shut-off, forcing all the exhaust gases through one unit and thus providing good low speed performance. As the engine speed rose, the second turbocharger was gradually introduced, until at high engine speeds both turbochargers ran in parallel.


Mitä tuo on "suomeksi" siihen en ota kantaa. Varmaan täällä on joku joka on riittävän hyvin perillä moottorin sielun elämästä. Kaksi pakosarjaa kumminkin? Kuulostaa ahtaalle!

Lähetetty: 02 Maalis 2004, 21:50
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
No englantia en lainkaan osaa mutta tuossa Delta S4:ssa oli kaksi ahdinta "remmi" ja turbo.Saatiin ahdot koko kierrosalueelle ja viiveet pois.Varmaan remmikäytössä oli turhaa ohjata pakokaasuja turbolle.Tai sitten tämä ei ole oikea selitys...... :oops:

Lähetetty: 03 Maalis 2004, 18:09
Kirjoittaja jiiässä
Tuossa S-ryhmän ECV:ssä kun on kaksi turboa molemmin puolin konetta ja imukanavat jotenkin keskeltä kantta, pakokanavat reunoilla..mihkähän sytytystulpat on saatu mahtuun??... :shock:

Lähetetty: 03 Maalis 2004, 19:06
Kirjoittaja 1300ti
Onpa hieno! :crazyeyes: Näittekö edesmenneessä Hesan moottoriurheilumuseossa Audin saman ikäisen Quattron (Taisi olla yhä Mikkolan omistama) konepelti auki? Turbojen koko ja putkihässäkkä oli vaikuttava!

Lähetetty: 03 Maalis 2004, 19:27
Kirjoittaja 90
eikös se henri toivonen ajanut ulos juuri tuollaisella B-ryhmän Deltalla menettäen sitten henkensä...olikohan se korsikan ralli kyseessä...

Lähetetty: 04 Maalis 2004, 01:31
Kirjoittaja Alfisti
Aika vapaa suomennos tolle olisi varmaan että:

"Sylinterin laen molemmilla puolilla oli sekä imu että pakoventtiilit, tuloksena kaksi pakosarjaa, ruokkien kummatkin omaa turboaan. Pienillä kierroksilla toinen turbon ulostulo suljettiin, pakottaen kaikki pakokaasut kulkemaan vain toisen turbon lävitse ja näin tarjoten hyvän pienten kierrosten tehon. Koneen kierrosluvun kohotessa toinen turbo tuli astettain mukaan, kunnes korkeilla kierroksilla molemmat turbot pyörivät yhtäläisesti."

Saa korjata vapaasti suomennosta ja käyttämiäni termejä :wink:

Lähetetty: 04 Maalis 2004, 23:52
Kirjoittaja jiiässä
Enpä ainakaan ite pysty tuota suomennosta parantamaan, mielenkiintoista tuo että molemmat turbot ei ole heti pelissä...mutta täydellä voimalla sitten kun ovat... :-D

On tavoiteltu vähän samakaltaista asiaan kuin saabin muuttuvapuristeisessa svc koneessa...

Lähetetty: 05 Maalis 2004, 03:28
Kirjoittaja BSTR
On kyllä turbotekniikkakin mennyt eteenpäin tuosta. Nykyään kyetään tekemään turboja jotka antavat alta eivätkä ahdista yläpäässä ;)