Sivu 1/2

Lancia

Lähetetty: 12 Marras 2010, 20:35
Kirjoittaja palkus
tuli koeajettua lybra, hieno peli mutta pikkaisen yllätti 2 litrasen 5 pyttysen hengettömyys, en tietenkään asiakkaan autosta painanut edes kaasua pohjaan mutta semmosella normaalilla ajolla olis luullut edes hieman tullut voiman tuntua. tasaseen veti kyllä ja kivuttomasti. En ole kyllä tuolla moottorilla olevaan ajanutkaan vaikka joskus kyttäsin isolohko mareaa.

Lähetetty: 12 Marras 2010, 22:32
Kirjoittaja pitkämies
^ joskus omistin 2.0 16V Lancia Theman ja vähän sama juttu......upea ajettava, mutta kone heräsi vasta jossain 5000r/min tienoilla........myös Kappalla ( 2.4 20v) tullut ajeltua, ja ihan sama juttu.....

Lähetetty: 12 Marras 2010, 23:06
Kirjoittaja palkus
juu, en koittanut tuollaisia kieroksia mutta kyllähän paljon parjattu jts on täysin eri peli.

Lähetetty: 12 Marras 2010, 23:12
Kirjoittaja palkus
^siis verrattuna annettuihin teho/vääntö lukemiin

Lähetetty: 13 Marras 2010, 11:00
Kirjoittaja -HH-
Eiks tommonen paina about 100kg enemmän kuin 156 ja tehoa JTS:ään verrattuna 10 heppaa vähemmän? Vai kumpi versio Lybrassa tuosta vitoskoneesta on 148 vai 155 heppainen? Ei tuolle nyt mitään mahtavia suoritusarvoja ole edes ilmoitettu - olikos 9.6 0-100km eli eiks tuo oo melkeen 1,5 sekkaa huonommin kuin JTS:lle?

Tosiasia on se että jos haluaa auton olevan urheilullinen 150-160 hepalla niin silloin ei se edes tonnia saa painaa... :roll:

Lähetetty: 14 Marras 2010, 22:35
Kirjoittaja palkus
joo.joku 800kg olis sopiva paino jotta parilitrasella olis menemisen meininki.
Tuo lybra onkin näköjään 156 pohjalevylle tehty ja hyvin samankokoinen sitten tietysti. Painoa on näköjään joku reilu 50kg enemmän kuin jtäsmässä.
tuo oli se 155 heppanen, tuli vain mieleen että oliskos joku hepo jossain karkuteillä.

Lähetetty: 15 Marras 2010, 13:54
Kirjoittaja mutt
Paino se sen tekee. Moottoritiellä tuntui paljon tehokkaammalta, kuin pienemmissä nopeuksissa, kun painon merkitys väheni. Ja myyjä oli siinäkin kyydissä, niin ei nyt tullut kokeiltua mitään liikennevalolähtöjä. ;) Eikä farkku-Lybra nyt sellaiseen oikea laite olekaan. Ajotuntumassa oli paljon samaa E39-bemarin kanssa.

Onko joku kokeillut Lybraa 1.8-koneella? Sellainenkin olisi tarjolla, ja vielä varsin hienolla sisustuksella, niin sen ja käyttökulujen (+ tarjolla olevaan 2-litraiseen toyotan värikartasta valitun värin vuoksi) myötä olisi houkutteleva vaihtoehto. Painoltaan vaan nuo on niin hirveitä lekoja, että 1.8 voi olla vähän turhan pieni. Vaikka onhan noita 1.6:inakin tehty.

Re: Lancia

Lähetetty: 21 Tammi 2013, 15:02
Kirjoittaja Vittorio Jano
Lybralle tulossa seuraajaa?

Kuva

http://www.autoedizione.com/new-lancia- ... ks-to-200/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Tammi 2013, 14:08
Kirjoittaja flapjack
^ Hyvin Chryslermainen profiili. Kiva, jos yksityiskohdat menee kohdalleen.

Re:

Lähetetty: 22 Tammi 2013, 16:16
Kirjoittaja A Bart
pitkämies kirjoitti:^ joskus omistin 2.0 16V Lancia Theman ja vähän sama juttu......upea ajettava, mutta kone heräsi vasta jossain 5000r/min tienoilla........myös Kappalla ( 2.4 20v) tullut ajeltua, ja ihan sama juttu.....
Omien kokemusten perusteella 2.4 kappa kunnossa ollessaan tarjoaa käyttökelpoista voimaa alueella 1300-7000 piristyen 3500 ja 4500 tonnissa.
Kolmosella voi huoletta ajella kaupungissa koskematta kepakkoon, jos ei valot satu kohdille huonosti.
Eikä tuo 8.9s 0-100 Tekniikan Maailman mittaamana taida huono ko. aikakauden tonnikeijulle olla kun eihän tämä kuitenkaan mikään sporttivehjes ole.

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Tammi 2013, 18:37
Kirjoittaja kivirok
^Samat kokemukset.

Harvoin kyllä tulee yli 5000rpm Kappaa kierrätettyä, ääni on viispyttysessä sen verran karu. Mutta eipä tarvitsekaan, herrasmiesauto.

Re: Re:

Lähetetty: 22 Tammi 2013, 19:06
Kirjoittaja -HH-
A Bart kirjoitti: Kolmosella voi huoletta ajella kaupungissa koskematta kepakkoon, jos ei valot satu kohdille huonosti.
Ei kai nyt Kapassa vaihdekepakkoon koskea tartte sen jälkeen kun ajosuunta on valittu. :shock: Onkohan teidän autot rikki? :mrgreen:

Mukava luonteeltaan kyllä tuo kaksnelonen normiajoon. Jaksaa kyllä oikeen mukavasti viedä tollasta yli 1600 kilosta pommia.

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Tammi 2013, 22:00
Kirjoittaja TTi
kivirok kirjoitti:^Samat kokemukset.

Harvoin kyllä tulee yli 5000rpm Kappaa kierrätettyä, ääni on viispyttysessä sen verran karu. Mutta eipä tarvitsekaan, herrasmiesauto.
Ääni karu??? Onkohan nyt kaikki kunnosa??? Omien kahden k 2,4:n perusteella tuo moottori kirnuaa 7000 rpm:ään oikein kauniisti ja tasaisesti, lähes suoran kuutosen soundilla.

Ja veto alkaa pian siinä 1000 kierroksen yläpuolelta. Jos vertaa vaikapa tuossa GTV:ssä olevaan 2,0 TS:iin, on 2,4 alavääntö roimasti parempi. Tosin isompi kone tilavuudeltaan, mutta onhan itse autokin...

Re: Lancia

Lähetetty: 25 Tammi 2013, 08:40
Kirjoittaja mutt
Ainakin tuo Lybran 5-mukinen vetää kuin sähkömoottorilla ajelisi, mukavasti vääntöä heti tonnin pinnasta. Jossain 4000:n tuntumassa tuntuu, kun imusarjan ja nokan säädöt muuttuu ja veto paranee vielä entisestään. Tuo tasaisuus tekeekin siitä "hitaamman" tuntuisen, kuin mitä todellisuus on.

Re: Lancia

Lähetetty: 25 Tammi 2013, 23:20
Kirjoittaja 90
no ei tuossa vitosen murinassa ole kyllä mitään karua erittäin HYVÄ ja onnistunut moottori..

Re: Lancia

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 10:35
Kirjoittaja kivirok
Makuasia. En vaan tykkää, vaikka muutoin hyvä auto onkin.

Re: Lancia

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 16:27
Kirjoittaja 90
sullon huono maku sitten.. :mrgreen:

Re: Lancia

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 08:18
Kirjoittaja avasara
Lainataan vaikka tätä ketjua kun täällä foorumilla vaikuttaisi olevan koko Suomen italia-autojen tietous :) .

Eli ostin (omaksikin yllätyksekseni) tuon Oulaisissa myynnissä olleen Lancia Kappa Coupen. Kysymys koskee sen jakopäätä: katselin vajavaisella saksankielen taidollani mukana tulleita manuaaleja, ja ymmärsin että 60tkm välein pitäisi jakopää "tarkastaa" ja 105tkm välein vaihtaa. Vuosimääristä ei puhuta mitään.

Autoon on vaihdettu jakopää ja hihnat joulukuussa 2006 (n. 50 tkm sitten), joten nyt kysyisin teiltä arvon Lancia-tietäjät: uskallanko ajaa tuolla jakopäällä vai mennäänkö jo riskirajoilla? Ymmärrän kyllä että kannattaa vaihtaa mahd. pian, mutta juuri nyt tekisi mieli vähän ajaa eikä heti viedä pajalle. Tosin tuo jakopään vaihtohan ei liene mikään iso homma, jos olen oikein ymmärtänyt?

Kiitoksia vastauksista.

Re: Lancia

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 08:42
Kirjoittaja Pele
Onnittelut Lancian ostosta!
Kappa antaa kyllä hienot kyydit. Itsellä ollut hetken aikaa 3,0 automatic, sekä kaverin 2,4 manuaalilla tuli päästeltyä useinkin.
Mitä jakopäähän tulee, niin henkilökohtaisesti en ottaisi riskiä. Jos remmi räpsähtää, niin silloin se vasta pajalla lepääkin...
Nyt ennakoituna, korkeintaan päivän...Muutoinkin automerkistä riippumatta, jos hammashihnalla alkaa olla ikää jo kohta 7 vuotta, niin senkin vuoksi kehoittaisin hihnan vaihtoon, vaikka kilometrejä ei olisi nimeksikään.
Oikeasta vaihtovälistä varmaan Kappaan-perehtyneet osaavat vinkata paremmin. Useinhan on niin että nuo euroopan tarkastusajankohdat on muutettu pohjolan arktisia oloja silmälläpitäen vaihtoväleiksi..

Re: Lancia

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 08:47
Kirjoittaja mutt
Se remmi voi kestää vielä hyvän aikaa, tai se voi pettää seuraavassa startissa. Pahasti yli-ikäinenhän tuo jo on, kun Suomessa vaihtoväli taisi Kappallekin olla 3v/60tkm, vaikka tuo viitoskone ei hihnarikoista olekaan tullut tunnetuksi. Vaihdossa taitaa tarvita nokka-akseleiden lukituspaloja, jotka saa esim. Ricambi Heikalta.

Lancia Club Finlandin jäsenille on tarjolla Kappa-postituslista, jossa on tarjolla runsaasti asiantuntemusta malliin liittyen.

Re: Lancia

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 14:46
Kirjoittaja avasara
Kiitoksia vastauksista. Soittelin tuossa Malminkartanon autohuoltoon ja muihin PK-seudun huoltoihin ja ne katsoivat (varmaan Autodatasta) että vaihtoväli olisi 120tkm ja 6 vuotta. Eli vaihtoon se menee, mutta toivottavasti tässä nyt muutaman ajokerran kestää, varailen vaihtoa kunhan pääsen yhdestä japsiautosta eroon... On kyllä mukava auto ajaa ikäisekseen. Menee kuin juna 8) .

Re: Lancia

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 16:32
Kirjoittaja A Bart
Vaihtoväli on 2.4:sella 105 tuhatta kilometriä.
Tuo 60k on 16v turbon hihnan tarkastus/vaihto väli.
Tosiaankin ajasta ei ole mainintaa huolto-ohjeessa.
Jos tuo on ollut lämpimässä tallissa ja vähillä pakkaskilometreillä luulisin että tuolla voi päästellä vielä hetken aikaa.
Muistaakseni itse ajoin hihnalla vajaa 85 tuhatta ja toisella hihnalla 5½v.2008=>2013 yli 60 tuhatta.

Piti liittää tähän "planned maintenance" sivu jossa nuo kilometrit näkyisivät mutta sivusta tuli isompi kuin 500kb.
Eikä mspaint osaa näköjään enää pienentää kuvan kokoa=>Wordilla pääsi 573kb:n

Kannattaa ottaa sitten heikalta se vesipumppu metallisella siivellä, muutenhan se tietää mitä lähettää 2.4:n koneeseen.
Itse käytin 2.4 koneessa (niinkuin kaikissa muissakin) 10w-60 seleniaa, kesät talvet.
Kappa lähti sillä pohjoisessa -39 c omin voimin käymään, ja tuosta ölppäpullosta tuli omin voimin öljy ulos, joten tuo lienee siihen(kin) sopivaa tavaraa.
Remmin vaihto on helppo juttu kappaan.

Re: Lancia

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 20:27
Kirjoittaja mutt
avasara kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Soittelin tuossa Malminkartanon autohuoltoon ja muihin PK-seudun huoltoihin ja ne katsoivat (varmaan Autodatasta) että vaihtoväli olisi 120tkm ja 6 vuotta.
Autodata antaa samat arvot myös Lybralle (jossa on sama 5-mukinen kone 2-litraisena.) Lancian tehdasmanuaali taas antaa 120tkm/5v, paitsi raskaassa käytössä, joista esimerkkeinä kylmä ilmasto, kaupunkiajo ja pölyinen ympäristö, 3 vuotta.

Re: Lancia

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 22:26
Kirjoittaja 90
avasara kirjoitti:Lainataan vaikka tätä ketjua kun täällä foorumilla vaikuttaisi olevan koko Suomen italia-autojen tietous :) .

Eli ostin (omaksikin yllätyksekseni) tuon Oulaisissa myynnissä olleen Lancia Kappa Coupen. Kysymys koskee sen jakopäätä: katselin vajavaisella saksankielen taidollani mukana tulleita manuaaleja, ja ymmärsin että 60tkm välein pitäisi jakopää "tarkastaa" ja 105tkm välein vaihtaa. Vuosimääristä ei puhuta mitään.

Autoon on vaihdettu jakopää ja hihnat joulukuussa 2006 (n. 50 tkm sitten), joten nyt kysyisin teiltä arvon Lancia-tietäjät: uskallanko ajaa tuolla jakopäällä vai mennäänkö jo riskirajoilla? Ymmärrän kyllä että kannattaa vaihtaa mahd. pian, mutta juuri nyt tekisi mieli vähän ajaa eikä heti viedä pajalle. Tosin tuo jakopään vaihtohan ei liene mikään iso homma, jos olen oikein ymmärtänyt?

Kiitoksia vastauksista.

onneksi olkoon, onnistunut hankinta.. 8)
kävin itsekkin tsiikamassa kappaa viimme lauantaina ja kiinnostusta ostoon oli varsinkin kun hinta ja kilsat oli kohdillaan mutta valitettavasti ulkokuoressa oli hieman liikaa käytönjälkiä joten jäi sitten lancia ostamatta..

Re: Lancia

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 22:53
Kirjoittaja avasara
Onhan tossa laittelemista jos näyttelykuntoisen haluaa, mutta kun ei ole liian hieno niin uskaltaa ajaakin :) . Suurin ongelma on tällä hetkellä tuo tuulilasin halkeama, johon katsastus kyllä tyssää. Optimistina oletin että sama lasi kävisi kuin Berlinaan, joita löytyisi ihan suomestakin mutta tuo vaatiikin jonkun oman lasinsa... no, pitäähän harrasteautossa olla jotain harrastamistakin. Nyt on sitten kyselyitä ympäriinsä jos vaikka jotenkin saisi tuon tuulilasin hankittua. Katsastusaika on onneksi vasta kesällä.

Re: Lancia

Lähetetty: 21 Helmi 2013, 07:22
Kirjoittaja VMTD
Tuulilasin halkeama pitäisi mennä korjauskehoituksella.

Re: Lancia

Lähetetty: 21 Helmi 2013, 16:30
Kirjoittaja TTi
Täältäkin onnittelut hienosta valinnasta. Itseänikin tuo auto kiinnosti, mutta kun kalustoa on ennestäänkin liikaa.

Kappaan ei tuota hihnaa tosiaan tartte olla ihan koko ajan vaihtamassa. Itse ostin ekan Kappani -02. Auto oli vm-95 Berlina ensimmäiseltä omistajaltaan ja kilometrejä oli mittarissa silloin vajaat 90 tkm. Jakohihna oli alkuperäinen ja toki sen vaihdatin sama tien. Seuraava hihnan vaihto tehtiin kait siellä 170 tkm:n tuntumassa, mutta jo minua seuraavan omistajan toimesta. Tällä kommentilla en nyt tahdo mitenkään vähätellä riittävän tiuhan vaihdon merkitystä.

Se minua on noin yleisesti ottaen mietityttänyt, mistä voi tietää hihnan käyttövuosien tulevan täyteen? Kun ei noissa kaupasta hakiessa ole eräpäivää, eikä mitenkään voi tietää, miten kauan kumi on vanhentunut valmistajan/tukkurin/vähittäisliikkeen varastossa.

Re: Lancia

Lähetetty: 21 Helmi 2013, 18:51
Kirjoittaja avasara
Tässähän ihan hämmentyy kun jotain ostosta noin kehutaan :oops: . Mutta ei kyllä kaduta yhtään, vaikkei rahaa ikinä liikaa ole. Ei teillä Lancia-harrastajilla ole noita ikkunaongelmia ikinä ollut? Juuri tuli vastauksia että ei saa lasia edes tilaamalla :? . Tiedän kyllä että menee huomautuksella mutta tuo halkeama on myös oikeasti huonossa paikassa keskellä kuskin näkökenttää. Ei vaimoa saa tuolla ajamaan ennen kuin on korjattu.. Ei se kyllä muutenkaan varmaan innostu.

Re: Lancia

Lähetetty: 21 Helmi 2013, 22:36
Kirjoittaja 90
mistäs tiedustelit lasia? oletko kysellyt heikalta? mitenkähän lienee autokeskus, jos alkuperäisiä laseja vielä tehtaalla varastossa niin "maahantuojan" kautta ainakin luulisi saavan..

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 10:08
Kirjoittaja avasara
No niin.. Tämä on vähän kuin se että ei koskaan kannata lukea ohjekirjaa :oops: . Kyllähän tuota lasia sitten saakin kun kysyin Autokeskukselta ja Heikalta (saa molemmilta). Kiitos 90 vinkeistä! Eikä hintakaan ole kuin 500+asennus :? .

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 18:30
Kirjoittaja 90
no huh huh.. onpas suolainen hinta.. no erikoisuus kun on kyseessä niin tiesihän tuon melkein, hyvä kuitenkin kun lasia saa vielä..

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 19:42
Kirjoittaja A Bart
Minkäs version ne sieltä katsoi?
Kappassahan on ollut ainakin kolmea eri versiota laseista.

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 20:05
Kirjoittaja Vittorio Jano
Itse olen joutunut Deltaan tuulilasin vaihtamaan. Olikohan S&M Autofix, josta ostin. Oli huomattavan edullinen muihin verrattuna.

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 20:13
Kirjoittaja Vittorio Jano
avasara kirjoitti:Eikä hintakaan ole kuin 500+asennus :? .
Ei varmaan paha kuitenkaan, nimittäin maksaa ne muuallakin.

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 21:01
Kirjoittaja mutt
Onko Kuttilalta kyselty?
http://www.kuttilanautolasi.syhi.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 21:04
Kirjoittaja VMTD
avasara kirjoitti:No niin.. Tämä on vähän kuin se että ei koskaan kannata lukea ohjekirjaa :oops: . Kyllähän tuota lasia sitten saakin kun kysyin Autokeskukselta ja Heikalta (saa molemmilta). Kiitos 90 vinkeistä! Eikä hintakaan ole kuin 500+asennus :? .
Eli sama hinta kun sedanissakin, kannattaa ottaa lasivakuutus niin selviää pelkällä omavastuulla.

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 21:08
Kirjoittaja mutt
Sitten tuli vielä mieleen, että kun joskus 2001 oli Prismaan ostamassa lasia IHD:n laseja edustavalta firmalta, näkyi niiden luettelossa harvinaisehkojakin laitteita.
http://www.ihd-glas.fi/index.php?type=0&id=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Prismaan ainakin niiden lasi oli edullisin kaikesta tarjonnasta.

Re: Lancia

Lähetetty: 22 Helmi 2013, 21:11
Kirjoittaja Aquatica
Ja voihan sitä kysyä firmoilta, jotka eivät yleisesti tarjoa millekään mitään...
Pilkingtonia (kun sitä vielä saa, vai saako enää?) joskus tarjottiin mentaliteetilla "mihin tahansa autoon". Katsoo lähimmät/sopivimmat autolasiliikkeet ja jos sattuu Pika-lasi tmv. olevan lähellä, voipi löytyäkin. Toki epätodennäköisempää on löytää sopivaa johonkin sopivan harvinaiseen, mutta joskus voi käydä ns. flaksi ja saada paljonkin halvemmalla kuin naapurista...

Re: Lancia

Lähetetty: 23 Helmi 2013, 11:09
Kirjoittaja avasara
^,^^,^^^...Herättipäs lasinvaihto keskustelua :) . En jaksanut enää selvitellä vaan tilasin tuolta Autokeskukselta tuohon 500 hintaan, ei se oikeastaan hirveästi enempää ollut kuin odotin. Erikoisauto on erikoisauto, ja veikkaan että tuolta Kuttilasta olisi tullut kalliimmaksi (ainakin jostain jenkkiautopalstoilta olen ymmärtänyt että yhden lasin muotin teko on aika tyyristä). Ja on muuten yllättävän kallis tuo lasi Italiassakin. Ne katso runkonumeron perusteella mikä lasi sopii, eiköhän sen voisi olettaa olevan oikea? Piti oikein itsekin kurkkia siinä myyjän selän takana että on varmana Coupen lasi :). Eikös ne ole niitä ammattilaisia :-D . Kattellaan kun se lasi sitten saapuu ja saadaan asennettuakin.

Re: Lancia

Lähetetty: 23 Helmi 2013, 14:01
Kirjoittaja mutt
Se Italiasta toimitettava Lancian alkuperäislasi saattaa olla made in Finland... Mutta tottahan se on, että ei tuossa ole paikka kuin satasen tai parin säästölle enintään, kenties melkoisen etsintäsouvin jälkeen. Ainakin jossain vaiheessa muotin tekemisineen Kuttilasta sai lasin jonnekin 600€:n pintaan, mutta ei olisi kovin kaukaa haettua, että siellä olisi muotit jo varastossa.

Re: Lancia

Lähetetty: 03 Maalis 2013, 20:15
Kirjoittaja _rico
http://www.nettiauto.com/lancia/ypsilon/5405939" onclick="window.open(this.href);return false;


Tekisköhän tälläisellä mitään? Vähän kiinnostaisi kauppakassiksi tessun tilalle.

Re: Lancia

Lähetetty: 04 Maalis 2013, 14:31
Kirjoittaja -Lee-
_rico kirjoitti:http://www.nettiauto.com/lancia/ypsilon/5405939" onclick="window.open(this.href);return false;


Tekisköhän tälläisellä mitään? Vähän kiinnostaisi kauppakassiksi tessun tilalle.
Tuollaisella umpimallisella kauniimpi puoliskoni huristeli Italiassa kolmisen vuotta.
Yllättävän hauska ja kiva auto. Ypsilonilla suhattiin muutama kymmenen tuhatta kilometriä
Sardinian ralliteiltä, autostradaa pitkin ja Gardan mutkateitä ylös alas. Ei muistaakeni tarvinnut
muuta ylläpitoa kuin normaali huoltoa. Tykkäsin.

Re: Lancia

Lähetetty: 19 Heinä 2013, 15:20
Kirjoittaja avasara
Taas palataan Kapan kanssa asialle. Eli tuo myynnissä oleva Kappa oli lainassa siskon pojalla, ja se sai siitä (ilmeisesti) ajoneston päälle. Eli oli lähtenyt ajamaan vaikka hälytin oli ollut päällä, ajaessa oli kuulunut piipitystä ja sitten noin 5 minuutin jälkeen koko auto oli pysähtynyt. Nyt ei lähde millään avaimella käyntiin, piipittää vaan kun kääntää avaimen starttiasentoon ja sammuttaa virrat. Hälytinnapista kyllä ovet aukeaa ja sulkeutuu, mutta muuhun sillä ei ole vaikutusta. Otin akunkengän irti vähäksi aikaa, ei auttanut. Piippailee vaan. Autokeskus ei osannut (ei kovin yllättäen) auttaa ollenkaan, sanoi vaan että pitää tuoda tutkittavaksi. Jostain syystä ei houkuta, kun auton arvo ei hirveästi yli 1500 euroa ole.

Löytyisikö täältä vanhoja Lancia-tietäjiä jotka ovat joskus tuon Kapan ajoneston kanssa pelanneet?? Onko siihen jotain vippaskonstia? Jos ei halua sitä julkisesti kertoa niin laittaa viestiä antti.vasara@elisanet.fi tai PM:ää.

Kiitti...

Re: Lancia

Lähetetty: 19 Heinä 2013, 22:40
Kirjoittaja avasara
^Jatketaan tuohon edelliseen kun ehdin tässä iltapäivällä asiaa tutkia. Eli ongelma ei ole ajonestossa, sen vihreä ledi sammuu niin kuin pitääkin kun laittaa avaimen ja kääntää sitä virtalukossa. Sen jälkeen ei vaan tapahdu mitään, ja paikansin ongelman tuohon Sikuran hälyttimeen. Ilmeisesti siinä on oma "ajonestonsa" joka estää herätevirran antamisen startille. Onko tällaisesta muilla kokemusta vaikka Alfan parista? Nyt pitäisi jostain löytää tieto siitä, miten tuollainen Sikuran hälytin poistetaan käytöstä. Koko firmaa ei taida olla enää olemassa, joten sieltä ei ainakaan saa ohjekirjoja.. Mitään nappeja tai laatikoita tai sulakkeita en ainakaan ole löytänyt jossa lukisi Sikura tms.

5-henkinen perhe on tällä hetkellä jumissa Vihdissä kun auto seisoo joten jos tietoa löytyy niin se tulisi tarpeeseen :( .

Re: Lancia

Lähetetty: 19 Heinä 2013, 23:02
Kirjoittaja Polforea
Jos auto on sammunut ajosta kuten aiemmasta viestistäsi ymmärsin, ei se lie ainakaan pelkkää startin herätettä katkovan ajoneston syytä. Jos se hälytin on asennettu oikein, ei sen poistomahkuja paikanna ihan minuutissa tai kahdessa (olisi muuten liian helppoa sille varkaalle, joka hällärin pitäisi lamauttaa) ja jos sen on asentanut joku muu kuin hälyn tai auton maahantuoja tms taho, voi komponentit ja liitokset olla jossain muualla kuin edellämainittujen tahojen asennusohjeissa lukee.

Jos vanhoja asennusdokumentteja ei ole tarjolla, jää helposti loppupään vaihtoehdoksi niinkin raadollinen tapa kuin seurata kaapeleita ja etsiä ne hälärin liitokset. Mahdollinen startin lamauttava liitos löytyy todennäköisesti virtalukon ja startin välistä tai virtalukolle tulevasta piuhasta - jos se on ennen virtalukkoa, ei muutkaan virtalukolla herätettävät laitteet toimi. Jos virtalukko muuten ohjaa mitä pitääkin, mutta startti ei pyöri, on joko startti rikki, akku kyykyssä tai tuo ajonestokytkentä startin ja virtalukon välissä. Polttoainepumpun (voisi muuten täsmätä tuohon 5min käymiseen) lamauttavaa kytkentää etsisin ensimmäisenä jostain polttoainepumpun ohjausreleen tietämiltä. Sytkän lamauttava kytkentä puolestaan löytynee jostain sytkäohjurin käyttösähkön tienoosta, jos sellainen kytkentä on tehty.

Re: Lancia

Lähetetty: 02 Elo 2013, 23:24
Kirjoittaja avasara
Ja taas mennään...

Alkaa nimittäin mennä usko että saan ikinä tuota Kappaa ajokuntoon. Eli selvittelin tänään tuota hälytinhommaa, ja totesin että hälyttimen ajonestoa ei sittenkään ole kytketty. Katselin sitten hälyn kytkentäkaaviota ja ajattelin että kai se riittää jos selvittää mistä tuo katkaisee sytytysvirran ja nappasee sen johdon pois. Virtalukon vieressä olikin juotettuna 2 johtoa, keltainen ja punainen jotka tulivat hälyltä. Keltainen oli juotettu kiinni virtalukolta tulevaan siniharmaaseen johtoon ja punainen isompaan punaiseen johtoon. Nappasin ne poikki ja ei auttanut mitään :( . Edelleenkään ei edes yrittänyt pyörittää starttia.

Lisäksi siellä roikkui irrallaan 1 oranssi johto. Se oli myös juotettu kiinni siniharmaaseen johtoon. Se jäi mysteerioksi, koska samalla kun tutkin johtoja räppäsin "jotakin" yhteen ja kipinä löi, kun en ollut irrottanut akun kenkää sen jälkeen kun kokeilin käynnistää. Sen jälkeen meni koko auto täysin mykäksi, eli sähköä ei tullut enää ollenkaan avainta käännettäessä... Olisko mahdollisesti joku sulake palanut?

En (kuten yllä olevasta voi päätellä) ole ikinä puuhastellut näiden virtalukkoasioiden parissa. Voisiko joku heittää jotain vinkkejä mitä mahdollisesti meni pieleen tai mitä en ole ottanut huomioon. Seuraavaksi laitan kyllä varmaan ammattimiehen asialle (sukulainen) mutta helpottaisi jos olisi jotain mistä lähteä...

Re: Lancia

Lähetetty: 03 Elo 2013, 06:37
Kirjoittaja m.sa
Sulake sieltä on mennyt. Noi jälkiasennushälyt on vähän konstikkaita tutkia kun on saatettu johtoja "varastaa" mitä mistäkin, kuten oot huomannut. Mut tsekkaa nyt eka pääsulakkeet kun kerta meni täysin pimeäksi. Sulakkeita löytyy konehuoneesta, ratin vierestä vasemmalta alhaalta ja berlinassa ainakin myös peräluukusta oikealta sivulta.

Re: Lancia

Lähetetty: 03 Elo 2013, 13:30
Kirjoittaja A Bart
Ja löytyypäs niitä sitten vielä sen pienen luukun alta pyyhkimien "välistä"

PS. jos on katsastus voimassa, 500 tarjottu :)

Re: Lancia

Lähetetty: 03 Elo 2013, 14:24
Kirjoittaja m.sa
Kumpikos avasaralla nyt oli rikki? - Coupe vai berlina?

Re: Lancia

Lähetetty: 03 Elo 2013, 17:43
Kirjoittaja avasara
Berliinahan se on. En mä coupea olisi lainannu 18-vuotiaalle joka just on saanut kortin... On katsastus voimassa, kohta saa varmaan tulla 500 eurolla hakemaan kun hermot menee :).