Sivu 1/1

Renkaiden vaihto & jälkikiristys

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 16:46
Kirjoittaja koala
Toivottavasti en nyt tuplaa mitään ikivanhaa :o: Pompsahti mieleen ekan kerran ku talvikumeja väänsin alle, muistutus tuli eilen ku kaivoin vararengasta tyhjentyneen tilalle.
Tota jälkikiristystä on toitotettu sillon tällön millon missäki.
itse en ole koskaan ikinä mitään jälkikiristystä suorittanut niin pelti- kuin aluvanteillekkaan, eikä mitään ongelmaa oli ikinä tullut asiantiimoilta.
Olen kyllä kuullut että renkaita on irronnut ajossa, mutta näihin on liittynyt järjestäen, ettei pultteja ole kiristetty ollenkaan ts. sormilla laitettu.
Onko ko. proseduuri muka jotenki oleellinen, kokemuksia?

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 17:00
Kirjoittaja 90
tuleehan nuo yleensä kiristeltyä viimmeistään muutamansadan kilsan ajon jälkeen..

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 17:15
Kirjoittaja Jarsan
Kyllä tulee aina jälkikiristettyä. Onhan ne yleensä jonkin verran löystynyt ~100-200km matkalla, mutta vielä kaukana irtoamisesta.

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 17:27
Kirjoittaja Suba
Aina ja momenttiavaimella. Yleensä vielä kahteen kertaan eka n. 50 km ja toisen kerran n. 200 km jälkeen.

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 17:28
Kirjoittaja fahlsjy
Jälkikiristys ja joskus muuten vaan kiristys kuuluu nysvääjän peruspuuhasteluihin... :shock:

Mutta ihan vakavissaan mulla kun yleensä ei ole kiire minkään valmistumisessa niin pyörän pultitkin tulee kiristeltyä silleen oppikirjamaisesti pikkuhiljaa ristikkäin ja momenttiavainta käyttäen.. ja ei kyllä ikinä ole jälkikiristyksessä tullut löysiä vastaan.. eli kuten ketjun aloittaja kyseenalaisti, onko jäkikiristys tarpeellinen jos on varmasti huolella tehty alkuperäinen asennus?
Olosuhteetkin varmaan vaikuttaa, esim. tilanne että asennus tehdään -25 asteessa mutta asennettava pyörä tuodaan suoraan +25 sisätiloista niin voipi olla osien lämpötilojen tasaannuttua olevan tarvetta tarkistella pulttien kireys. Mutta oikaoppisesti tietysti ei pitäisi noin ison lämpötilaeron osia toisiinsa kyllä tietenkään liitellä..
Ihan esimerkkinä vielä viime kesältä, vaihdoin kissaan jarrunesteet ennen radalle menoa eli pyörät oli pois. Kiristin momenttiin, ajoin Järvenpäästä Alastarolle, tarkistin ennen radalle menoa samalla momentti avaimella kireyden.Päivä oli kuuma joten varmaan vanteetkin kävivät päivän aikana aikas kuumanakin mutta kyllä ne vielä kotonakin seuraavana päivänä samassa kireydessä olivat...

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 17:44
Kirjoittaja gYdEbUh
Kiristin aikanaan Lancian etupyörän ainakin momenttiin. Isossa alamäessä auto oli aivan holtiton ja meni melkein kaiteeseen, niin pysäytin, ja ajattelin ajaa auton lähiparkkiin parempia tutkimuksia varten kun pyörä irtosi kirjaimellisesti kävelyvauhdissa. Pyörän ja navan välissä oli ilmeisesti jotain likaa ja mahdollisesti vähän huonosti istunut soviterengas. Tuo irtosi sen verran pikkuhiljaa etten tajunnut sen olevan pyörä joka vipotti, koska peitelevy esti näkyvyyden pultteihin.
Mitä tulee jälkikiristykseen, niin fahlsjyn kirjotus on hyvä. Mutta jos haluaa selvitä helpommalla, niin pistää vain pultit muutaman kymmenen prosentin ylikireyteen, irtoaa ilman mitään ongelmia seuraavassa sesongissa kunhan ei ole olleet märkiä.

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 17:57
Kirjoittaja Tiige
Harvemmin tullut jälkikiristeltyä. Silloinkin kun on jälkikiristänyt niin eipä ole juuri kireämmälle mennyt. Momenttina ollut pykälä poskitutinasta takas, eli varmasti vähän ylikireellä. Eipä ole koskaan vanne/pultti hajonnut.

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 18:06
Kirjoittaja Pasi
Joskus autoilu-urani alkuaikoina tuli tehtyä jälkikiristys kun isoisä siitä jaksoi paasata...

Ajanmyötä, kun pultit eivät ikinä menneet kireemmälle, niin kiristely jäi pois.

Kerran on pultti lähtenyt pois ajossa, ja sekin oli kiristelty deltan toimesta, kun huollossa olivat ottaneet renkaat pois. Tämä siis 300km mökkireissun jälkeen.

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 18:10
Kirjoittaja fahlsjy
Lisätään vielä se että noi mun kokemukset on ns. merkkikohtaisista vanteista jotka siis pitäis olla laatukamaa ja varmasti autoon sopivia.. Varmaan toikin muuttaa tilannetta jos on ns. yleisvanne jossa mahd. soviterengas ja pulttijakokin ehkä sinnepäin.. ja epäkeskopulteista ei kokemusta mutta nekin kuvittelisin olevan oma taiteenlaji? Ja toihan on ihan legendaarista että jää jotain ylimääräistä kökköä vanteen ja navan väliin...

Aikas paljon yksinkertaisessa asiassa tuntuu olevan muuttujia ja sitä kautta varmaan erilaisia kokemuksiakin kun tätä enempi miettii... :shock:

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 18:14
Kirjoittaja Jarsan
Tuskin kaipaa jälkikiristystä, jos pultit kiristetään hyppimällä rengasavaimen päällä tai paukutetaan pulttipyssyllä puoliminuuttia. Aikas usein näitäkin näkee, että se viimenen kiristys tehdään potkaisemalla avaimeen niin paljoin kuin reidestä lähtee. :shock: Itse kuulun siihen nysvääjä sakkiin, jotka käyttää aina momenttiavainta ja ristiin kiristää kaiken minkä vain voi. :lol: Kolmepulttinen vanne tosin tuottaa vielä vaikeuksia. :mrgreen:

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 18:50
Kirjoittaja katiska
Aikoinaan kiinni momenttiavaimella, mutta nykyään oikean momentin osaa jo perus räikällä. Jälkitarkastan pultit jonkun sadan kilometrin jälkeen sekä pistokokeenomaisesti silloin tällöin.

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 19:25
Kirjoittaja Finest
Puuttuu vaihtoehto SILLOIN TÄLLÖIN.
En siis osallistu äänestykseen

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 19:42
Kirjoittaja WWWVespa
Jälkikiristys menee kyllä tarkistamiseksi, sillä ei ole tullut löystyneitä pultteja vastaan. Silti se tulee tehtyä 50-300 kilsan jälkeen.

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 20:44
Kirjoittaja Jakke
Enpä ole vuosiin enää jälkikiristänyt pelti- enkä aluvanteiden pultteja. Nuorena ja innokkaana sitä jaksoi vielä kiristellä, mutta kun ei koskaan löystymisiä ilmennyt, niin tapa jäi pois.

Ihan tavallisella ristikkoavaimella oon yleensä pultit kiristellyt, toki "ristiin", kuten isä aikoinaan opetti. Pari viimeistä kertaa oon lainannut duunista akkukäyttöistä pulttipyssyä. Ihan näppärä peli renkaanvaihdossa.

Momenttiavaimen käyttöä renkaanvaihdossa pidän tarpeettomana. Autojen kanssa pelaamaan tottuneella ihmisellä on kyllä riittävän tarkka momenttiavain käsivarressa.

Kerran minulla oli kuitenkin renkaan irtoaminen lähellä, mutta en ollutkaan itse vielä vaihtanut kyseiseen autoon renkaita. Olin juuri ostanut Integralen ja ajelin sillä motarilla noin 120 km/h. Ihmettelin kun alkoi ohjaus yhtäkkiä täristämään ihan hillittömästi. Ajoin varovasti rampille ja huomasin, että yhdestä renkaasta oli kolme pulttia lähtenyt karkuteille, eli rengas roikkui mukana yhden pultin varassa! Pääsin nilkuttamaan parin kilometrin matkan kotiin lainaamalla pultteja muista renkaista. Myöhemmin huomasin, että entinen omistaja oli laittanut renkaat kiinni jostain miljoonalaatikosta löytämillään sekalaisilla pulteilla. Montaa eri mallia ja lähes kaikista kierteet sökönä :roll: Pultit uusimalla ja navassa olevat kierteet korjaamalla selvisi siitäkin operaatiosta.

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 21:41
Kirjoittaja jeQQ
Kerran meinasi 164:sta etupyörä lähteä irti aluvanteelta, sen jälkeen kyllä tullut aluvanteet aina jälkikiristeltyä. Peltivanteet tuppaan laittaa tarpeeksi kovaa kiinni.. :)

Lähetetty: 02 Joulu 2010, 21:50
Kirjoittaja alfa164
kuin myös,molemmat eturenkaat :)
Ristikkoavaimella olen vääntänyt kiinni alu&peltivanteet yhtä kireälle,ja varmuus tarkistus seuraavana päivänä

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 09:53
Kirjoittaja fahlsjy
Momenttiavaimen käyttöä renkaanvaihdossa pidän tarpeettomana. Autojen kanssa pelaamaan tottuneella ihmisellä on kyllä riittävän tarkka momenttiavain käsivarressa.
Joo, eihän auton vanne kaikkein herkimpiä tavaroita ole jotka väärästä kiristysvoimasta nokkiinsa ottavat... mutta kyllä vaan monta murhetta säästyis jos kaikki käyttäs oikeita tiukkuuksia.
Ihan taas esimerkkinä, pojan kanssa taisteltiin 200sx:n kanssa kun oli vedetty mutterit ihan saatanasti kiinni edellisellä kerralla ihan oikeassa rengasliikkeessä.. tuli kiiteltyä rengasliikkeen setää kun porailtiin pultinjämiä kun osa muttereista lähti vain kappaleina :crazyeyes: Kyllä ainakin sillä hetkellä pidin momentti avaimen käyttöä tarpeellisena myös ammattimiehelle :shock:

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 10:03
Kirjoittaja WWWVespa
^Välillä tulee ihmetelleeksi toisten liikkeiden tapaa kiristää pultit liian tiukalle, sillä pulttipyssyyn voi asettaa momentin.

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 11:07
Kirjoittaja Jakke
Luulen, että yleisin ongelma on juuri tuo, että pultit vedetään pyssyllä liian tiukkaan. Harvemmin kai noita renkaita on vauhdissa irtoillut henkilöautoista?

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 11:11
Kirjoittaja jeQQ
Pari tapausta tiedän,ihan perhekohtaisestikin. Ei tosin suurissa nopeuksissa, onneksi..

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 11:16
Kirjoittaja Monza
En ole kiristellyt, todennäköisesti vedän ristikolla alut liian tiukkaan. Tiukassa ovat edelleen seuraavassa vaihdossa. Momenttiavainkin olisi ... :oops:

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 11:55
Kirjoittaja KauGoH
"Poskitutina" momentti lienee riittävä kiristys yhdellä kerralla :-D

En ole kuin muutaman kerran kokeillut että löystyykö ja ikinä ei ole ollut löysällä niin ei ole tarvetta ollut.

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 17:51
Kirjoittaja koala
Luulin saavani vähintään murskakritiikin, ja olihan tuo johdattelu hivenen asenteellinen :)
Itsekkin tulee nykyään vedettyä pultit tiukkaan pelkällä fiiliksellä ilman momenttiavainta.
Yleisöltä tarkastamalla saa yleensä parhaan totuuden, jatkan siis samalla linjalla. 40% ei voi olla väärässä :wink:

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 17:56
Kirjoittaja Rasvis
Hauismomenttiin on tullut vedettyä ja näillä hauiksilla ei ainakaan jengoja pilata. Joskus on pyörä pyrkinyt karkuun mutta se on ollut heti irrotuksen jälkeen, eli ilmeisestikin on vaan unohtunut kiristää pultit loppuun asti. Nyt tietää jo tasan tarkkaan mitä se tietynlainen ronksutus tarkoittaa...

Joskus autonkäpistelyn alkuaikoina tuli jälkikiristeltyäkin mutta laiskuuttani luovuin touhusta kun ei löysiä ikinä löytynyt.

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 18:30
Kirjoittaja Curva Grande
Olen kiristellyt eikä ole ollut harvinaista, että liikkeen suorittaman vaihdon jäljiltä joku pultti on ollut löysällä.

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 18:34
Kirjoittaja Vittorio Jano
Ei jaksa.

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 19:09
Kirjoittaja A Bart
WWWVespa kirjoitti:^Välillä tulee ihmetelleeksi toisten liikkeiden tapaa kiristää pultit liian tiukalle, sillä pulttipyssyyn voi asettaa momentin.
Se mometti tullee siitä välivarresta.
Niitä on sitten erilaisia.
Kaksi kertaa on pyörä lähtenyt/meinannut lähteä alta, ja molemmilla kerroilla on ollut liikkeen asentamat renkaat.
Nykyään vaihdan nuo ite, ja käytän momenttiavainta.
Jälkikiristän sitten viikon jälkeen.

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 20:18
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Ennen tuli tarkisteltua eikä niitä koskaan saanut tiukemmalle niin ei ole enää jaksanut. Kuparitahnat on kierteissä ja sopiva hartiamomentti ristikkoavaimella.

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 10:52
Kirjoittaja MiNkO^^
Kyllä,jälkikiristänaina momenttiavaimella 50-100km:n jälkeen.

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 14:49
Kirjoittaja DaViega
En ikinään kiristellyt jälkikäteen :shock:

Tiedän että pitäisi, mutta ei siltikään ole tehnyt... Erityisen tärkeää aluvanteiden kanssa, etenkin jos vateet ovat uudet, niissä joissain on jonkun sortin vahakerros varastointia ja yleistä kestävyyttä varten.

Ehkä osa syynä omaan kiristämättömyyteen on että pyörät on laitettu momenttivarrella ja pulttikoneella töissä

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 17:07
Kirjoittaja mutt
Kyllä aluvanteet kiristellään, ja yleensä ei ole ilmennyt, että olisi löystyneet. Joskus kyllä, ja siksi kiristän jatkossakin. Viime keväänä ostin pari uutta rengasta ja rengasliikkeessä pistivät momenttiin kiinni. Ohje oli, että jälkikiristys jollain km-lukemalla, en muista, mutta yli siitä oli menty, kun maantieajossa ohjaus tuntui hiukan oudolta. No, olihan ne löystyneet jonkun verran. Sen kiristyksen jälkeen ei enää ollut tarvetta jälkikiristelyihin. Tuo nyt ei ollut ainoa tapaus, mutta lähin esimerkki.

Ollaan sitten vaikka nysväri, mutta mielummin nysvään niiden pulttien, kuin renkaan irtoamisesta tulleiden vahinkojen kanssa. :roll:

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 18:01
Kirjoittaja jeQQ
Nimenomaan, ei vaadi paljoa efforttia, varsinkin kun itsellenikin ollut läheltä piti tilanne nakkien kanssa. Tärinä oli sen verran omituista, etten osannut epäillä pultteja. Himapihassa sitten sai sormilla kiristellä neljä viidestä pulttia..