Sivu 1/1

Miksi yhteisiä pohjalevyjä?

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 13:06
Kirjoittaja Jakke
Autotehtaat käyttävät ja kehittävät yhdessä yhteisiä pohjalevyjä, joiden varaan sitten rakennetaan jopa kymmenittäin erilaisia automalleja. Malliesimerkki tästä vaikkapa useimmille Alfa-harrastajillekin tuttu Tipo4-projekti, jonka päälle tehtiin neljää eri merkkistä autoa.

Mutta selittäkääs minulle, mikä siinä pohjalevyn suunnittelussa sitten niin kallista on, ettei niitä kannata kovin montaa erilaista pitää kerrallaan tuotannossa? Vai onko termi "pohjalevy" itseasiassa harhaanjohtavaa yksinkertaistamista? Maallikko ei tajuu. Luulisi, että autossa on kuitenkin paljon muutakin vielä enemmän miettimistä ja luovuutta vaativaa suunniteltavaa? :crazyeyes:

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 13:13
Kirjoittaja mattijus
Jospa koko valmistusprosessi pitää suunnitella tuon pohjalevyn perusteella?

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 13:15
Kirjoittaja Matti_S
Pohjalevyhän tarkottaa koko alustaratkasua voimalinjoineen. Tuo määrittelee melkolailla myös mitä moottoreita käytetään. Ja kyllä, sen suunnittelu on perhanan kallista. Sen pitää olla kevyt, muunneltava, jäykkä ja taata vielä hyviä ajo-ominaisuuksia.

Jos alusta tehtäisiin vain yhteen autoon se olisi toki halvempaa. Mutta jos samaa voidaan käyttää useammassa, niin se tulee huomattavasti halvemmaksi kuin että jokaiseen tehtäisiin uusiksi. Ja myös lyhentää kehitysaikaa kun on olemassa ikäänkuin muuttuva sapluuna.

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 13:19
Kirjoittaja Tiige
Tästä tipo4:stä tuli mieleen. Että aika erilaisia ratkaisuja siinä oli alustan suhteen. Saabissa jäykkä taka-akseli vs. italialaisten erillistuennat. Etupäässäkin oli eroja merkkien välillä. Alfasta tehtiin vielä nelivetoversio jne.

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 13:32
Kirjoittaja willez
Eikö tuohon Tipo4 levyyn tehty:

*155
*Coupe
*GTV
*Dedra
*Tempra
*Tipo
*Bravo/Brava

ynnämuuta. GTV:ssä ilmeisesti takapää monivarsituennalla. Muissa perus "prätkäsvingi" ?

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 13:38
Kirjoittaja Tiige
^ "Fiat Tipon kanssa muita samaan "Tipo"-pohjalevyyn perustuvia malleja ovat Fiat Coupe, Fiat Tempra, Lancia Dedra ja Delta sekä Alfa Romeo 155 ja 145/146. Tähän "Tipo"-pohjalevyyn ei pidä sotkea ns. Tipo 4 -ryhmän autoja, joita ovat: Lancia Thema, Alfa Romeo 164, Saab 9000 ja Fiat Croma."

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 13:40
Kirjoittaja willez
Tiige kirjoitti:^ "Fiat Tipon kanssa muita samaan "Tipo"-pohjalevyyn perustuvia malleja ovat Fiat Coupe, Fiat Tempra, Lancia Dedra ja Delta sekä Alfa Romeo 155 ja 145/146. Tähän "Tipo"-pohjalevyyn ei pidä sotkea ns. Tipo 4 -ryhmän autoja, joita ovat: Lancia Thema, Alfa Romeo 164, Saab 9000 ja Fiat Croma."
aivan,my bad . Tuo Tipo4:hän on sitten isommille malleille tarkoitettu

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 15:09
Kirjoittaja 90
mattijus kirjoitti:Jospa koko valmistusprosessi pitää suunnitella tuon pohjalevyn perusteella?
napakymppi.. :wink:

näinhän se menee..