Sivu 1/1

A-studio 19.01.2011 Tullin takavarikoima Mersu 600

Lähetetty: 19 Tammi 2011, 22:44
Kirjoittaja AlfaTom
Mielenkiintoinen ja samalla järkyttävä osoitus Tullin mielivallasta 90-luvun lopulta. Kuvaavaa, että taistelu Tullin päätöstä vastaan kesti kauemmin kuin Toinen Maailmansota :snipersmile: eli 12 vuotta kesti auton saaminen Tullin varastosta takaisin.
Tullivirkailijat kutsuivat poliisin rikkomaan kuskin puoleisen sivulasin kun omistaja ei luovuttanut autoa Tullille. Samalla kuski oli saada sorkkaraudasta päähänsä. Näin toimii Suomessa virkavalta kun on kyse AUTOVEROSTA. Perkele, vieläkin pistää vihaksi. Toivottavasti omistaja saa korvaukset korkoineen takaisin.
Verot olisi olleet vuonna 1998 vaatimattomat 700000 markkaa!!!
Kolariautosta, joka oli korjattu tarkoituksena rekisteröidä se Suomessa liikenteeseen.

Ohjelma ei ole vielä Areenalla, mutta kopioin sen koneelle. Tekisi mieli upata se Tuubiin, mutta varmaan joku tekijänoikeusjuttu estää sen. Katsokaa, jos tulee Areenalle, ellette nähneet tänään A-studiossa tuota juttua.

Re: A-studio 19.01.2011 Tullin takavarikoima Mersu 600

Lähetetty: 19 Tammi 2011, 22:53
Kirjoittaja penni
Jätänkin yllyttämättä.

Lähetetty: 19 Tammi 2011, 23:01
Kirjoittaja AlfaTom
...jos anonyyminä laittaisi sinne... :mrgreen:

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 08:17
Kirjoittaja WWWVespa
Nyt se on katsottavissa Areenalla.
Itse katselin eilisiltana tuota Urheiluruudun perään istuen hyvin hiljaisena. Kai siitä vielä hyvän auton saa, kun se kerran lähti laakista käyntiin, mutta toistakymmentä vuotta mennyt käyttömielessä hukkaan.

Re: A-studio 19.01.2011 Tullin takavarikoima Mersu 600

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 13:20
Kirjoittaja Jönsson
AlfaTom kirjoitti:Mielenkiintoinen ja samalla järkyttävä osoitus Tullin mielivallasta 90-luvun lopulta. Kuvaavaa, että taistelu Tullin päätöstä vastaan kesti kauemmin kuin Toinen Maailmansota :snipersmile: eli 12 vuotta kesti auton saaminen Tullin varastosta takaisin.
Tullivirkailijat kutsuivat poliisin rikkomaan kuskin puoleisen sivulasin kun omistaja ei luovuttanut autoa Tullille. Samalla kuski oli saada sorkkaraudasta päähänsä. Näin toimii Suomessa virkavalta kun on kyse AUTOVEROSTA.
Väsytystaktiikka on suomalaisen virkamiehen työkalu n.ro. 1.

Toki on sanottava, että tuossa hannukarpomaiseen tyyliin annettiin puheenvuoro vain toiselle osapuolelle, mutta sittenkin... onhan tuo aivan kohtuutonta. Auto on todennäköisenti paalattavaksi valmis tuon seisottamisen jälkeen. Renkaat on pilalla, öljyt hapettuneet, pöly jähmettynyt niin sisä- kuin ulkopintaan, nesteitä vuotaa, ilmastointi tuskin toimii...

Ja sitten tulee poliisi, tuo ystävä ja kansan palvelija, ja huitasee sorkkaraudalla lasin paskaksi. Ihan kuin se äijä olisi iäkseen sinne autoon jäänyt. Eihän tuo olisi muuta tarvinnut kuin kettingin takapyörään tai hallin ovet lukkoon, niin siinähän se ukko olisi ollut ulkoilmassa viimeistään seuravana päivänä.

Ajatelkaapa, jos auton omistaja olisikin soittanut poliisille: "autoni on ryöstetty ja minua uhkaillaan..."
- joo, ei me nyt ehditä sinne, mutta tulkaa tekemään rikosilmoitus, kun vakuutusyhtiö vaatii... .

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 14:26
Kirjoittaja AlfaTom
Kuinka monta vastaavaa ja muuten kansalaisten oikeussuojaa rikkonutta tapausta on jäänyt tulematta julkisuuteen.

Itsekin jouduin yhden moottoripyörän tapauksessa erikoisjärjestelyihin nopeusmittarin todistamiseksi EU-yhteensopivaksi...no se on pitkä juttu, mutta tämän mersumiehen tuntoja voi kyllä ymmärtää, kun hän totesi istuessaan autoonsa 12 vuoden takavarikon jälkeen, ettei pysty nyt kommentoimaan. Varmasti kaikki kyykyttämisen tuoma katkeruus purkautui tuolla hetkellä mielessä. Saikohan ne tullimiehet jotakin perverssiä tyydytystä takavarikosta? Takavuosina piilofarmarien rekisteröintikatsastuksissa kyllä oli ilmassa suoranaista v*ttuilua viranomaisten taholta, kokemusta on minullakin tuosta asiasta.

Ja kaikki tämä viranomaisten vaivannäkö turhaan.
Paljonko paloi miestyövuosia tällaiseen pelleilyyn?
Toki on muistettava, että määräykset tulivat ylhäältä. Jossakin kansan ja valtion välissä oli virkamiesporras, jolla oli/on liikaa toimivaltaa.
Petteri Snellillä olisi varmasti paljon kerrottavaa aiheesta...

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 15:33
Kirjoittaja Smacket
Aivan käsittämätöntä toimintaa! Mutta kyllä hatunnosto kyseiselle kaverille ettei antanut periksi. Myötätuntoni on kyllä kyseisen kaverin puolella, oikein sääliksi käy kun kaveri erehtyi tänne byrokraatti-suomeen omalla autollaan.

Oikein hävetää asua Suomessa kun tälläisiä tulee ilmi. Näistä tapauksista voisi kyllä jo vaatia joltain ylemmältä virkamieheltä päätä pölkylle. Toivottavasti jantteri saa tuntuvat korvaukset.

Niin, ja mehän tämän kaiken lystin sitten lopulta maksamme...

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 16:05
Kirjoittaja unknown
Joo myötätuntoa ja kaikkea, MUTTA;

Mitä tämä päätös tarkoitaa meille muille? Vai tarkottaako mitään?

Sehän on kansallinen urheilulaji että joku pioneeri käy oikeudessa näiden autojen kanssa ja muut keksii sitten miten siitä voi hyötyä. Good Sport!

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 16:19
Kirjoittaja penni
Smacket kirjoitti:Näistä tapauksista voisi kyllä jo vaatia joltain ylemmältä virkamieheltä päätä pölkylle.
Tätä virkamiestä ei ole olemassa. Jokainen ottaa käskyjä esimieheltä ja koko virkakoneisto on luotu siten, että varsinaista käskynantajaa ja päätöksestä vastuullista ei löydy mistään.

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 19:30
Kirjoittaja doublesix
Ikävä tapaus.

Mutta niinkuin Jönsson kirjoitti, annettiin puheenvuoro vain toiselle osapuolelle. Ja kun katsoi, ketä pätkässä näkyi, niin herää epäilyt, ettei toi keissi ollut ihan noin simppeli.

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 19:31
Kirjoittaja michael
Itse olisin varmaan häipynyt liukkaasti paikalta ajamalla, jos olisi autoa väkisin yritetty viedä. Vaikka ongelmiahan siitäkin olisi tullut.

Oikeus ja kohtuus olisi että tulli korvaisi vähintään auton arvonaleneman korkoineen sekä asian selvittelykulut, olettaen että koko totuus tuosta tapauksesta tuli tuossa ohjelmassa julki ja ko. henkilö oli liikkeellä rehellisesti.

Lähetetty: 21 Tammi 2011, 14:43
Kirjoittaja fahlsjy
Mutta niinkuin Jönsson kirjoitti, annettiin puheenvuoro vain toiselle osapuolelle. Ja kun katsoi, ketä pätkässä näkyi, niin herää epäilyt, ettei toi keissi ollut ihan noin simppeli.
Katsoin ihan mielenkiinnosta myös ja... kun tuota oikein ajatuksella katsoi kyllä mulle muutama asia myös tuontitavasta ja sen tarkoituksesta jäi epäselväksi???

Siis jos on auton taustat ja paprut kunnossa ja omatkin taustat kunnossa eikä ole minkäänlaista vilunkia tai veronkiertoa mielessäkään niin ei kait autoon tarvitse lukittautua ja viranomais yhteistyöstä täysin kieltäytyä?

Autoista kait kuitenkin määrätään kulloinkin voimassa olevien lakien ja sovellutusohjeiden mukaan verot ja jos on eri mieltä niin kait siinä paperitöillä enempi saa aikaan kun autoon linnottautumalla???

Nyt voin olla väärässäkin mutta eikös tuo tapahtunut aikana jolloin tuontiautot yleisesti odotti tullin verkkoaidan sisällä ja luovutettiin vasta kun paprut oli kunnossa ja maksut maksettu??

Lähetetty: 21 Tammi 2011, 15:52
Kirjoittaja gYdEbUh
fahlsjy kirjoitti:

Nyt voin olla väärässäkin mutta eikös tuo tapahtunut aikana jolloin tuontiautot yleisesti odotti tullin verkkoaidan sisällä ja luovutettiin vasta kun paprut oli kunnossa ja maksut maksettu??
Ei. Mun faija toi tona vuonna muuttoautona Sitikan josta piti maksaa normaalit verot koska auto ei ollut ollut tarpeeksi kauan omistuksessa ulkomailla. No verothan oli tietysti 'tarpeeksi korkeat' ja olisiko ollut vuoden 2005 paikkeilla kun faija sai jonkun merkittävän summan rahoja takasin.

Lähetetty: 21 Tammi 2011, 21:00
Kirjoittaja fahlsjy
Joo, varmaan on noin.
Pitkälle 90 luvulla kuitenkin oli käytäntö että maahan tuodut autot oli tullin "häkissä" ja ne sai sieltä ulos vasta kun "muodollisuudet" oli hoidettu. Usein tuolla makasi säiden armoilla hienoja autoja joita pystyi kuvaamaan ja ihailemaan verkkoaidan takaa.. Joskus autot olivat pitkänkin aikaa tuolla kun oli vääntö kesken "muodollisuuksista". Enpä muista tarkkaa vuotta koska käytäntöä muutettiin..
Toki silloinkin maksamalla sai auton ulos ja oikaisua saattoi sitten hakea.. Useimmat sinne pitkäksi aikaa jäävät yksilöt olivatkin sen takia että tuojalta ei löytynyt lunastamiseen vaadittavaa summaa..

Lähetetty: 21 Tammi 2011, 21:23
Kirjoittaja kterkkila
Enpä katsonut, joten mikäs mahtoi olla eripuran syy? Arvioiko tulli autoveron eri tavoin kuin auton ostaja, vai joku muu syy?

Lähetetty: 21 Tammi 2011, 22:20
Kirjoittaja jknracing
En ole vielä ehtinyt katsomaan ko ohjelmaa, mutta kait se pitää Areenalta katsoa. Uskoakseni tässä oli kyse siitä, että suomalainen mällätty S600 korjattiin tanskasta tuodun auton osilla joita oli tullin mielestä liikaa.

Lähetetty: 21 Tammi 2011, 22:32
Kirjoittaja AlfaTom
Hommahan lähti siitä, että auton omistaja ajoi laivasta Suomen maaperälle ulkomaan kilvillä varustetulla autolla, joka on synneistä raskaimpia, ainakin autoverobyrokraaattien mielestä.

Kun ongelma tuli esiin, hän halusi viedä auton pois Suomesta, mutta sepä ei enää käynytkään vaan auto takavarikoitiin.
Missään vaiheessa jutun mukaan omistajaa ei syytetty mistään muusta kuin Tanskan kilpien käytöstä???? Jutun asiakirjat oikeudenkäyntien osalta lienee julkisia, joten joku voi kaivaa ne esiin jos epäilee muuta vilppiä.

Lähetetty: 21 Tammi 2011, 22:51
Kirjoittaja jknracing
Ahaa! Luulin että tässä on jotenkin kyse noista samanlaisista/kuntoisista autoista joita Teppana oli laitellut kuntoon.

Lähetetty: 21 Tammi 2011, 23:07
Kirjoittaja AlfaTom
Mese oli kyllä kolariauto, joka oli laitettu kuntoon, mutta jutussa ainakin annettiin ymmärtää kyseessä olleen kuitenkin 600-malli alunperinkin, ei siis mikään korinvaihtoprojekti vanhan taksimersun alustalle :mrgreen:

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 07:29
Kirjoittaja jknracing
Juu ei se mitään korinvaihtoja tehnytkään. Korjasi kolariautoja.

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 09:14
Kirjoittaja kterkkila
Eli siis ajeli Suomessa ulkomaanrekisterissä olevalla verottomalla autolla, josta sitten jäi kiinni, ja auto takavarikoitiin?

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 09:47
Kirjoittaja mattijus
kterkkila kirjoitti:Eli siis ajeli Suomessa ulkomaanrekisterissä olevalla verottomalla autolla, josta sitten jäi kiinni, ja auto takavarikoitiin?
Näin minäkin ymmärsin. Hämärän peittoon jäi, asuiko mies tuohon aikaan Tanskassa ja muutenkaan (auton) taustoja ei juurikaan tuotu esiin.

Isoin haloo tässä taitaa olla tuo kohtuullinen 12 vuoden käsittelyaika
:crazyeyes:

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 21:02
Kirjoittaja fahlsjy
kterkkila kirjoitti:
Eli siis ajeli Suomessa ulkomaanrekisterissä olevalla verottomalla autolla, josta sitten jäi kiinni, ja auto takavarikoitiin?


Näin minäkin ymmärsin. Hämärän peittoon jäi, asuiko mies tuohon aikaan Tanskassa ja muutenkaan (auton) taustoja ei juurikaan tuotu esiin.

Jotenkin näin minäkin asian ohjelman perusteella ymmärsin... Nykyäänhän valvonnan ollessa huomattavasti kevyempää kuin tuolloin liikkuu paljon esim. viron kilpisiä autoja ainakin pääkaupunki seudulla... kaikki ei ehkä nekään ihan puhtailla perusteilla?? Pitäisikö niitäkin sympariseerata niin kuin tätäkin kaveria??
Mun puolesta esim.virolaisrekkari autoon linnottautuvalta voisi nykyäänkin kysellä sorkkaraudalla papruja... :-D

Isoin haloo tässä taitaa olla tuo kohtuullinen 12 vuoden käsittelyaika
Tässä mun mielestä jutun pointti, oli kuka tahansa oikeassa tai väärässä niin aika on kohtuuton :shock:

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 21:37
Kirjoittaja TestarosaFinland
Saako sitä A-Studio katsottua jotenkin netin kautta? kun en itse nähnyt ko. ohjelma, mutta kyllä olisi mielenkiintoista katsoa tämmöstä tulli toiminta elokuva :shock:

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 22:26
Kirjoittaja Raimo Miettinen
^ http://areena.yle.fi/video/1626455 Heti ohjelman alussa ja poistuu tuolta Areenasta 19.2.

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 22:39
Kirjoittaja doublesix
Tää on kyllä mielenkiintoinen keissi.
On ihmisiä, joita lainpykälät ei koske.
Soitat rumpuja, varastat, vankilaan. Vittu, tää on väärin.
Soitat kitaraa, ränniin menee muuta kuin H2O:ta, Mä oon taiteilija.Väärin.

Tuon auton,...........

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 23:42
Kirjoittaja Riccardo
Aika yksipuolinen haastattelu kylläkin.

Mielestäni tuohon aikaan oli varsin voimakkaasti laissa painotettuna: "jos ajat suomenpassisena ulkomaankilpisellä autolla, autovero lankeaa maksettavaksesi + joku sanktio"

Mielestäni tässä asiassa viranomaiset oli oikeassa. Lisäksi ketä kiinnostaa jotkut kalliit kolariraatoautot? Ruotsin malliin käyttökieltoon vaan.

Noh, siinä taas tämä järjetön autovero syynä ja se taas on uusi tarina...

Lähetetty: 22 Tammi 2011, 23:51
Kirjoittaja mattijus
Riccardo kirjoitti:Aika yksipuolinen haastattelu kylläkin.

Mielestäni tuohon aikaan oli varsin voimakkaasti laissa painotettuna: "jos ajat suomenpassisena ulkomaankilpisellä autolla, autovero lankeaa maksettavaksesi + joku sanktio"

Mielestäni tässä asiassa viranomaiset oli oikeassa. Lisäksi ketä kiinnostaa jotkut kalliit kolariraatoautot? Ruotsin malliin käyttökieltoon vaan.

Noh, siinä taas tämä järjetön autovero syynä ja se taas on uusi tarina...
Mitä jos suomenpassinen asui Muualla ja ajoi Muualla rekisteriöityä autoa kun oli kesälomalla sukuloimassa?

Viranomaiset olivat väärässä, tämän keksimiseen meni 12 vuotta. :(

Lähetetty: 23 Tammi 2011, 00:00
Kirjoittaja Wildf
Samat Tanskalaiset siirtokilvet ruuvas takas,mitkä oli silloinki 12v sitte...

Lähetetty: 23 Tammi 2011, 00:48
Kirjoittaja AlfaTom
Wildf kirjoitti:Samat Tanskalaiset siirtokilvet ruuvas takas,mitkä oli silloinki 12v sitte...
Pientä jäynää eli v*ttuilua viranomaisille :mrgreen:

Itsekin ajelin parisen viikkoa aikoinaan epähuomiossa jenkkikilvillä autolla jota ei ollut rekisteröintikatsastettu...mistä sitä kaikkia pykäliä tietää :lol:

Huvittavaahan tuossa Mersujutussa oli Tullin lottokone mistä autoverot repäistiin. Ensin 700000mk ja seuraavana vuonna tinkimisen jälkeen 140000mk...pikkusen oli pojilla homma hukassa.
vai laitettiinko autolle ensin hieman "hyvän miehen lisää" kun omistaja suvaitsi pullikoida vastaan.

Silkkaa kiusantekoahan käytettyjen tuontiautojen verotus on ollut.