Jeeppimiehet heiluttaa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jee jee, Jeeppi on jees! Jälleen yksi nimi lisää Alfabbs:n Jeepin omistavien kerhoon 8) Perjantaina tuli haettua Oulusta -93 Cherokee 4.0 bensakuutosella. Luulisi tuon jaksavan traileria vetää...
Liitteet
Jeeppi pienennetty.jpg
(63.07 KiB) Tiedosto ladattu 19196 kertaa
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Keltsi kirjoitti:Jee jee, Jeeppi on jees! Jälleen yksi nimi lisää Alfabbs:n Jeepin omistavien kerhoon 8) Perjantaina tuli haettua Oulusta -93 Cherokee 4.0 bensakuutosella. Luulisi tuon jaksavan traileria vetää...

Hehee! Tervetuloa vaan epäviralliseen Jeep-alajaostoon! :P Itsekkin ostin samanmoisen parisen kuukautta sitten - pitäisi myös heppakoppia vetää sekä satunnaisia puukuorimia jne. Hyvin tuntuu olevan käytännön vääntöä ja voimaa, ja jaksaa könytä vaikka umpihangessa 8)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täällä meinaa olla vähän koetuksella tämä Jeeppiharrastus. Eilen vedin taas tankin täyteen, edellinen tankki meni 22L/100km. Syksyn ja talven keskikulutus ollut 20,4L/100km. Kesällä päästiin 16L/100km

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Epezi kirjoitti:Täällä meinaa olla vähän koetuksella tämä Jeeppiharrastus. Eilen vedin taas tankin täyteen, edellinen tankki meni 22L/100km. Syksyn ja talven keskikulutus ollut 20,4L/100km. Kesällä päästiin 16L/100km
Talvella menee juu soppaa kyllä kun nelivedolla joutuu aika usein ( mäkinen ja mutkainen vuoristotie, ei aurattu kovin usein ) ajelemaan. Teillä varmaankin kans nelikko ahkerassa käytössä? Toi XJ menee noin 9:n paikkeilla normi matka-ajossa kun ei kovin ronttosta anna. Melko kohtuullisesti auton voimavaroihin nähden.
Viimeksi muokannut Smacket, 21 Tammi 2011, 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Epezi kirjoitti:Täällä meinaa olla vähän koetuksella tämä Jeeppiharrastus. Eilen vedin taas tankin täyteen, edellinen tankki meni 22L/100km. Syksyn ja talven keskikulutus ollut 20,4L/100km. Kesällä päästiin 16L/100km
OT mutta menköön: Onko tuossa se HO kone? Tuon bensamäärän kun pitäisi jo riittää 'burbaninkin liikuttamiseen.

Tosin itsekin eilen lorottelin urheilukyljen tankkiin liki 80 litraa ja tripissä palttiarallaa 400 km:ää, mutta näillä keleillä pelkästään kaupungilla pyöriessä tuossa tuppaa koko ajan luistamaan joko laatikko tai vetävä pyörä. Lohduttaudun ajatuksella siitä, että jokainen pikkulohkon polttama litra on litra vähemmän jonkun natsihetekan tai kiinantölkin
käytettäväksi :=)

-Tazio

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^

Hahah, oikein! :D

Juu lueskelin kans että toi HO-malli tykkäisi nautiskella menovettä melkolailla enemmän kuin tuo vakio. Selittäisi kyllä kulutuksen..
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Lohduttaudun ajatuksella siitä, että jokainen pikkulohkon polttama litra on litra vähemmän jonkun natsihetekan tai kiinantölkin
käytettäväksi :=)
Joo, kyllä munkin mielestä polttoaine on sen verran hintavaa että itse ainakin haluan nauttia joka litrasta... hukkaan menee kallis aine tavistölkeissä ruuhkassa murjottaessa.. :-D

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Täällä Saudissa menovesi maksaa noin max. 4 euroa/hundai elantran tankkaus eli jotain euron tai alle per 10 litraa. Samalta huoltikselta kun ostaa litran vesipullon, se maksaa noin 20 senttiä... Hinnat kohdillaan 8)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tazio kirjoitti:OT mutta menköön: Onko tuossa se HO kone?
Hmm... onkohan tuo HO malli vain 4.7 kasissa? Tämä on 4.0 kutonen.

Tässä Limited veriossa on tuo quadra-drive, eli nelivetoa ei pysty erikseen kytkemään http://www.wjjeeps.com/tcases.htm

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Epezi kirjoitti:Täällä meinaa olla vähän koetuksella tämä Jeeppiharrastus. Eilen vedin taas tankin täyteen, edellinen tankki meni 22L/100km. Syksyn ja talven keskikulutus ollut 20,4L/100km. Kesällä päästiin 16L/100km
Omassa se on ollut luokkaa 10,6L/100km. :wink:
One life, live it!

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Jee jee Jeeppi on jees! Onnittelut Keltsille, hieno on!
Ride on!

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Epezi kirjoitti:
Tazio kirjoitti:OT mutta menköön: Onko tuossa se HO kone?
Hmm... onkohan tuo HO malli vain 4.7 kasissa? Tämä on 4.0 kutonen.

Tässä Limited veriossa on tuo quadra-drive, eli nelivetoa ei pysty erikseen kytkemään http://www.wjjeeps.com/tcases.htm
XJ:stä on olemassa 4.0:n kohdalla myös tuo High Output -malli, eli ovat vissiin muuttaneet pakokaasujen kierrätysjärjestelmään jollain tapaa ( pois koko roska? ) ja kaivelleet hieman lisää heppoja.

# 1988-1990 4.0L (242 CID) I6 RENIX FI 242 - 177 hp (132 kW) @ 4600 rpm, 225 lb·ft (305 N·m) @ 4000 rpm

# 1991-1995 4.0L (242 CID) I6 MPI (High Output) - 190 hp (142 kW) @ 4600 rpm, 235 lb·ft (319 N·m) @ 3200 rpm

Nettiautossa onkin joitain "normimalleja" sekä noita HO-malleja tarjolla.

Ok, ei tämän enempää offtopiccia... :roll:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nyt voi rauhassa jauhaa jeepeistä :)

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Rolle kirjoitti:Nyt voi rauhassa jauhaa jeepeistä :)
Hehee, loistavaa - kiitos ja kumarrus :D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Rupesin jo vähän tiirailemaan 2,7 dieseleitä.

Moottori ilmeisestikin ihan pätevä, tehoa riittävästi, kulutus maltillinen ja päästötkin 255g/km ihan ok.

Autovero olisi siis 251€ joka on mielestäni aika vähän.

Toki vaatisi melko kovan sijoituksen. Nykyisestä voisi saada noin 9000-10000€ ja nuo dieselit maksavat noin 17000€

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jotainhan on oltava pielessä, ellet aja pelkkää nurkka-ajoa ja aina käynnistät kylmänä? Hummerillakin päässee vähemmällä :D
Epezi kirjoitti:Autovero olisi siis 251€
Paljonko tuollaiseen on käyttövoimavero, jotain 700e luokkaa?

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Onnea Keltsille. Tuosta tulee vielä klassikko.

Epezille ja muiden diiseleiden hankkijoille: oma kokemus on, että uudemmet crd:t kaipaavat automaattilootan. Käsihämmenteisissä on liian ohut alavääntö, mikä aiheuttaa turhaa kytkimen luistatusta. Vanhemmat tiisselit ovat myös pikkuvarveilla vääntäviä ja siksi maastossa ja vetohommissa pätevämpiä.

Toivottavasti alfakansa ei pahastu näistä jeeppiketjuista, onhan meillä myös tämä puhdasoppineempi puoli. Kiitos ja anteeksi nyt kuitenkin!
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Rolle kirjoitti:Jotainhan on oltava pielessä, ellet aja pelkkää nurkka-ajoa ja aina käynnistät kylmänä? Hummerillakin päässee vähemmällä :D

Paljonko tuollaiseen on käyttövoimavero, jotain 700e luokkaa?
Trafin laskuri ei toiminut, mutta jostain löytyi että olisi 6,7snt/alkava 100kg. Kokonaismassa on vähän yli 2500kg, joten se tekisi noin 635€

Ei ihan halpaa. Täytyypä tehdä uusia laskelmia...

Autossa vaikuttaisi olevan kaikki kunnossa. Kesällä pääsimme pelkässä matka-ajossa alle 10L/100km. Kesän "kauppareissut" ja kärryn veto antoivat keskikulutuksen 16L/100km. Nyt syksyllä/talvella ajo on ollut noin puolet maantietä ja puolet lyhyttä pätkäajoa. Käynnistyksistä noin jokatoinen kylmänä. Lopputulos 20L/100km

Ajattelin kokeilla muutaman tankin 95E10 ja vertailuksi 98E5:sta. Tuskinpa on mitään merkittävää eroa, mutta ihan mielenkiinnosta.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Hyvä Rolle!
Ride on!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hymähdin otsikolle.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Heilutellaas takas näin virallisesti, kun oma topickin saatiin :-D

Muutaman kuukauden ajossa ollut XJ Cherokee 4.0 -92 - loistopeli ajella missä vaan! Kesäksi isot pallot alle, lisävalot katolle eteen ja taakse, keulalle lisäpitkät, pakkikamera kabiiniin ja koko auton maalaus uudelleen. Sit kelpaa könytä... 8)
Liitteet
jeep_cherokee_xj_winter.jpg
Jeep Cherokee XJ 4.0
(441.95 KiB) Tiedosto ladattu 18010 kertaa
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

eltsu kirjoitti:Täällä Saudissa menovesi maksaa noin max. 4 euroa/hundai elantran tankkaus eli jotain euron tai alle per 10 litraa. Samalta huoltikselta kun ostaa litran vesipullon, se maksaa noin 20 senttiä... Hinnat kohdillaan 8)
Saudeissa bensa ei ilmeisesti saastuta kun ei ole ympäristölisää hinnassa :P

Niin ja onnittelut Keltsille Jeepistä :wink:

Itse olen ollut tyytyväinen Jeep-kuski jo viime syksystä.
Ihan ekaksi vaihdoin kaikki öljyt voimansiirrosta sekä moottorista.
Muuten ei sitten rahaa olekaan mennyt kuin bensaan. Ajo ollut 50/50 taajamaa ja maantietä. keskikulutus noin 16l/100km. Ja moottorina 4,7 V8 PowerTech 235hp :)
Ja bensana98E
Viimeksi muokannut AlfaTom, 23 Tammi 2011, 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

eltsu kirjoitti:Täällä Saudissa menovesi maksaa noin max. 4 euroa/hundai elantran tankkaus eli jotain euron tai alle per 10 litraa. Samalta huoltikselta kun ostaa litran vesipullon, se maksaa noin 20 senttiä... Hinnat kohdillaan 8)
Vedäppäs sieltä salaa joku putki tänne meille kanssa niin saadaan kerrankin järkevän hintaista polttoainetta :P
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Toi oma on High Output- kuutosella. Maantiellä kulutus oli nelikko päällä 11,5 l/100km ja nurkkapyörityksessä näytti vievän pikkuisen reilun 16,5 litraa, ihanan halpaa :lol:

Matukasta jäi ylimääräiseksi 31" maastorenkaat ja nämä tulee jossain vaiheessa Jeepin alle, mutta tämä vaatiikin sitten pikku korotuksen... Muutenkin tuota on tarkoitus muokata hieman safari-henkisemmäksi. Pahimmat maastot tullaan ainankin ensin alkuun kiertämään :oops:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Smacket kirjoitti:
eltsu kirjoitti:Täällä Saudissa menovesi maksaa noin max. 4 euroa/hundai elantran tankkaus eli jotain euron tai alle per 10 litraa. Samalta huoltikselta kun ostaa litran vesipullon, se maksaa noin 20 senttiä... Hinnat kohdillaan 8)
Vedäppäs sieltä salaa joku putki tänne meille kanssa niin saadaan kerrankin järkevän hintaista polttoainetta :P
Polttoaineen hinta lienee tässä maassa ainoa järkevä asia... sanoisin että viivan alla meillä on asiat paljon paremiin :)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Taisi ollakkin jossain muussa ketjussa ohimennen puhetta pikkareista, nelivetoisista ja perinteisistä umpikorisista maastureista. Jatketaan mutustelua vaikka tässä, ihan omassa topicissa.

Jeeppimiehille kiintoisa video jossa kolme erillaista maasturia ottaa matsia - bongaa mikä ei kuulu joukkoon.. :D

http://www.youtube.com/watch?v=YvQnhSVKVLo

Vanhassa vara parempi 8)

Hmm, kieltämättä on päässyt pieni off-road -tauti puraisemaan, kesällä tuo XJ:kin saa pienen "asennekäsittelyn" renkaiden, valojen ja ehkäpä vinssin muodossa. Vaikka itse offroad -harrastus on vielä melko vieras, niin tässä lähimaastossa on tullut "omin päin" kokeiltua kaikenlaista ajoa kivisen kalliorinteen noususta metsikköajoon. Onpa umpihangessakin tullut kahlattua melko syvällä - ja hauskaa on ollut :)

Onko muita kohtalotovereita? :mrgreen:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Wildf
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 08:34
Car(s): Range Rover 3,9EFI -90, Fiat Ducato Matkaaja -90, EX:Alfa Romeo 75TS -92, Alfa Romeo 156TS -99, Alfa Romeo 156 V6 -99, EX:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm -07, EX:Alfa Romeo 164 V6 -89, Ex:Alfa Romeo 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Wildf »

Tossa videossa ei kyllä ollu kun 2 maasturia ja joku nissani...

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Wildf kirjoitti:Tossa videossa ei kyllä ollu kun 2 maasturia ja joku nissani...
Totta, silläpä kirjoitinkin että "bongaa mikä ei kuulu joukkoon". Tosiaan, pelkkä neliveto pickupissa ei vielä maasturia tee.. :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuli tänään nypittyä yhtä traileria lumiläjästä, ja samalla huomasin että eikö tässä toimi lukot ollenkaan. Nopea googlaus ja eihän tässä vehkeessä edes ole lukkoja, ei edessä eikä takana :shock:

Jotenkin olen pitänyt asiaa itsestäänselvyytenä, että Limited varustellussa maasturissa on tottakai lukot.

4.0 Limitediin ei kait ole ollut saatavilla kuin tuota Quodra-Track II:sta. 4.7:ssa on sitten Quodra-Drive II, jossa on lukko ainakin takana.

Olen mykistynyt :silent:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Epezi kirjoitti:Tuli tänään nypittyä yhtä traileria lumiläjästä, ja samalla huomasin että eikö tässä toimi lukot ollenkaan. Nopea googlaus ja eihän tässä vehkeessä edes ole lukkoja, ei edessä eikä takana :shock:
Entä akseleiden välillä? Yksipyörävetoinen maastoauto á la Honda?

Vai onko siinä kytkettävä etuveto ilman tasauspyörästöä tyyliin Niva, että sentään kaksi pyörää raapii?

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jönsson kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Tuli tänään nypittyä yhtä traileria lumiläjästä, ja samalla huomasin että eikö tässä toimi lukot ollenkaan. Nopea googlaus ja eihän tässä vehkeessä edes ole lukkoja, ei edessä eikä takana :shock:
Entä akseleiden välillä? Yksipyörävetoinen maastoauto á la Honda?

Vai onko siinä kytkettävä etuveto ilman tasauspyörästöä tyyliin Niva, että sentään kaksi pyörää raapii?
http://www.youtube.com/watch?v=tCXqxbKQ ... re=related


http://www.youtube.com/watch?v=wGZM1RFdWS0

Miten se menikään: no road, except for Land Rover? :=)

-Tazio

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Mekaaniset lukot eivät ole välttämättömiä jos vaan luistonesto on hyvin suunniteltu kuten tässä Disco 2 osoittaa:

http://www.youtube.com/watch?v=jLBg4-dI ... re=related

Discovery 2:ssa ei ole vakiona mitään mekaanisia lukituksia, keskitasauspyörästön lukon on saanut lisävarusteena.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

heme kirjoitti:Mekaaniset lukot eivät ole välttämättömiä jos vaan luistonesto on hyvin suunniteltu kuten tässä Disco 2 osoittaa:

http://www.youtube.com/watch?v=jLBg4-dI ... re=related

Discovery 2:ssa ei ole vakiona mitään mekaanisia lukituksia, keskitasauspyörästön lukon on saanut lisävarusteena.
Disco 2 menee kyllä yllättävän pitkälle. Valitettavasti vain
tuossakin näkyvällä sutimisella on kaikissa näissä eletroniikan avulla etenevissä lopputuloksena joko komponettien/jarrujen ylikuumeminen ja limp mode/pirusti savua tai nuo viiveet (kuten tuossakin hyvin näkyy) jolloin pyörä pyörii tyhjää kaivavat montun josta ei noustakkaan
(paras tästä näkemäni esimerkki oli ensimmäisen sukupolven M-sarjan Mersu joka kaivoi itsensä maahan kuin myyrä :=) )

Vanhan koulukunnan miehenä olen sitä mieltä, että maastoautossa oikea ratkaisu on kiinteä kytkettävä neliveto (Series, Niva, BJ, jne.) tarvittaessa mekaanisin lukoin tai jatkuva (Range, Defe, G, jne.) keskilukolla ja tarvittaessa akselikohtaisin lisälukoin. Riittävä pyörän jousto, oikeat välitykset, riittävä maavara + kohtaamiskulmat ja kontrolloitavissa oleva teho vievät rauhallisen kaverin yllättävän pitkälle vehkeitä rikkomatta.

-Tazio

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Kiinteiden lukkojen nimiin minäkin vannoin ennenkuin Discoveryn vuonna 2000 ostin. Käytössä, jossa tällaiset maasturit yleensä nelivetoa tarvitsevat, eivät ole mitään safareita tai muuta hard core touhua. Tässä normaalissa käytössä luistonesto toimii hyvin mekaanisten lukkojen korvikkeena. Eivätkä ne jarrut siinä nyt niin paljon kuumene vrt esim jarrutus 100-0 km/h. Minulla ei ainakaan ole koskaan luistoeston takia levyt hehkuneet punaisina, jarrutusten takia kylläkin.
Ja oikeassa maastoautossahan tietenkin pitää olla portaaliakselit...

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

heme kirjoitti: Kiinteiden lukkojen nimiin minäkin vannoin ennenkuin Discoveryn vuonna 2000 ostin. Käytössä, jossa tällaiset maasturit yleensä nelivetoa tarvitsevat, eivät ole mitään safareita tai muuta hard core touhua..
Totta, käyttötarkoitus sanelee pitkälle järkevintä ratkaisua. Lähtökohtaisesti yksinkertainen vain monesti on käytössä kauniinpaa.
heme kirjoitti: Tässä normaalissa käytössä luistonesto toimii hyvin mekaanisten lukkojen korvikkeena. Eivätkä ne jarrut siinä nyt niin paljon kuumene vrt esim jarrutus 100-0 km/h. Minulla ei ainakaan ole koskaan luistoeston takia levyt hehkuneet punaisina, jarrutusten takia kylläkin.
...
Totta tämäkin, mutta sulla onkin LR. :=)
heme kirjoitti: Ja oikeassa maastoautossahan tietenkin pitää olla portaaliakselit...
Oikeassa extreame kilpurissa ehkä. Tosin mulle riittää Solihullin rauta ja tiukan paikan tullen tilaan Drewlta Nemesiksen... :=)

-Tazio

Avatar
Wildf
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 08:34
Car(s): Range Rover 3,9EFI -90, Fiat Ducato Matkaaja -90, EX:Alfa Romeo 75TS -92, Alfa Romeo 156TS -99, Alfa Romeo 156 V6 -99, EX:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm -07, EX:Alfa Romeo 164 V6 -89, Ex:Alfa Romeo 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Wildf »

Varokaa ettei jeeppi miehet hermostu, ku niitten topikissa lantikoista kirjottelette. :mrgreen:

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Kyllä oma äitinikin on sitä mieltä että minulla on joku jeeppi, korjaan kyllä aina että Land Rover.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Mitäs sitä pienistä hermostumaan.
Itsekin olen muutaman LR:n omistaneena mm. defen ja kaikilla 2000 luvun malleilla maastossa ajaneena voin kyllä allekirjoittaa herrojen kirjoittelun.
One life, live it!

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Suba kirjoitti:Mitäs sitä pienistä hermostumaan.
Itsekin olen muutaman LR:n omistaneena mm. defen ja kaikilla 2000 luvun malleilla maastossa ajaneena voin kyllä allekirjoittaa herrojen kirjoittelun.
Useita vuosia vm.1973 pätkällä diesel-Lantikalla tuli hoidettua kaikki ajot kesät talvet. Välillä oli "tilanteita" kun Lantikka pyörähti perä menosuuntaan uraisella tiellä :shock: :lol:
Meni silti metsässä kuin elukka.
Mukavuudesta ei voinut puhua kun kahdeksankympin jälkeen joutui huutamaan kaverille jos halusi keskustella.

On Grandi kyllä käyttöautona paljon mukavampi :mrgreen:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

AlfaTom kirjoitti:
Välillä oli "tilanteita" kun Lantikka pyörähti perä menosuuntaan uraisella tiellä :shock: :lol:
Tiedän tunteen, tuo "88 takavedolla pyörähtää ennen kuin ehtii 'veljekset Wilks' sanoa.
AlfaTom kirjoitti:
Meni silti metsässä kuin elukka.
+1
AlfaTom kirjoitti:
Mukavuudesta ei voinut puhua kun kahdeksankympin jälkeen joutui huutamaan kaverille jos halusi keskustella.
Kovia jätkiä olette jos diesel Serieksellä yli 80 km/h pidempiä pätkiä laskitte! :=) Mulla on bensa versiossa sentään Station Wagon varustukseen kuuluva improved noise reduction pack ja silti sattuu sekä päähän että rintaan heti kun neula nousee 80 km/h nurkille

-Tazio

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tazio kirjoitti:
AlfaTom kirjoitti:
AlfaTom kirjoitti:
Mukavuudesta ei voinut puhua kun kahdeksankympin jälkeen joutui huutamaan kaverille jos halusi keskustella.
Kovia jätkiä olette jos diesel Serieksellä yli 80 km/h pidempiä pätkiä laskitte! :=)

-Tazio
No työmatkoja Inkoo-Kouvola välillä tuli ajettua :P
Kerran katkesi takavetari ja pelkällä etuvedolla ajoin kotiin :crazyeyes: pikkuisen kyllä metelöi se etuperä :lol:

Kävin ajamassa defeä sillä turbodieselillä, pirteä kone mutta se sama "ergonomia" oli hiukan liian retroa :mrgreen:

Silti hyviä muistoja jäi Lantikasta, juuri kortin saaneelle se olikin hyvä "miehistönkuljetusajoneuvo" 7-paikkaisena :wink:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Faijalla on vuoden -63 pätkälantikka, ei ole tosin ollut ajossa vähään aikaan.. Huiput testattu 96 mittarin mukaan, onneksi ei kulkenut kovempaa eikä tarvitse sillä hirveästi kaupungissa veivata, käy meinaan työstä :-D

Sympaattinen laite, mutta kuka ostaa samanlaisen vuosimallia 2011 :crazyeyes:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jönsson kirjoitti:Entä akseleiden välillä?
Elektronisesti säätyvä, sen kait pitäisi kyetä siirtämään vetoa etuakselille 0-100%

Edit: täytyy silti mainita että melko pahoihin paikkoihin olen tuolla mennyt, eikä kertaakaan ole jäänyt tunnetta että olisin jumiin jäämässä. Nyt kun tiedän että ei tuo olekaan maastoauto niin en välttämättä samoihin paikkoihin menisi.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tavallisilla katurenkailla loppuu maasto-ominaisuudet lyhyeen, kuten jokainen on voinut havaita. Itse kaivatin Grandin melkein jumiin sorakuopan pehmeään hiekkaan, onneksi oli rinne jota pääsi sentään tulosuuntaan pakilla :mrgreen:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Juu, tavalliset renkaat kaivavat tietänsä vain alaspäin, kuvio ei riitä siirtämään renkaan eteen/taakse kasaantuvaa ainesta... Tämä tuli kokeiltua tallin pihassa, Jeeppi eteni 1,5 auton mittaa umpihankeen ja sitten pitikin jo hakea lumilapio avuksi.

Viikonloppuna otin hieman kuvia kalustosta ja n.30cm lumihangessa etenemiseen Jeepillä joutui käyttämään reilusti kaasua, kun Mazda jatkoi samasta paikasta eteenpäin tyhjäkäynnillä, kiitos karkeampien renkaiden.

Näiden kokeilujen jäljiltä ei luotto Jeepin etenemiseen noilla nykyisillä renkailla ole kovinkaan kummoinen, joten pitää koittaa pysyä auratuilla teillä. Saisipa pian uuden alustan sekä noi 31" renkaat alle...
"No smoke => no power => no hope"

Jami
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 19:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jami »

Epezi kirjoitti:Täällä meinaa olla vähän koetuksella tämä Jeeppiharrastus. Eilen vedin taas tankin täyteen, edellinen tankki meni 22L/100km. Syksyn ja talven keskikulutus ollut 20,4L/100km. Kesällä päästiin 16L/100km
Onko 95E10:llä ja 98E5:llä ollut nyt kulutusero millainen?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole tullut tehtyä vertailua. Kulutus putosi bensansuodattimen ja bensalaadun vaihdon seurauksena noin 16:sta, nyt paras tankillinen on mennyt 14.

Ajo on tällähetkellä aikaslailla tasaista joten vertailua voisi vähän tehdä, hieman keliolosuhteet vielä vaihtelee.

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

jeeppimiehet heiluttaa

Viesti Kirjoittaja berliina »

Ei menny Jeeppi eilen katsastuksesta läpi. Jarruvalot ei toiminu. Sulake palanu. Täytyy huomenna mennä näyttään. Tilastot huononi taas on se Jeeppi huono auto , kun sulakkeet palaa perkele enkä mä nää jarruvaloja ajaessa.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

No ei kjesta, sano ryssäkin rautakangesta kun ajoi kaivinkoneella yli! :lol:
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Oikein hyvin on kestänyt Jeeppi. Noin 6 tkm ajettu oston jälkeen eikä ole tarvinnut ostaa kuin bensaa. Kilsoja mittarissa nyt 314tkm.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Vastaa Viestiin