Sivu 1/2
Alfa / Pendolino
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 02:08
Kirjoittaja lato
Olen lukenut Alfa Romeo forumin Alfasta sekä Pendolino junista telkkarissa ja lehdissä kerrotuista ongelmista.
Negatiivista palautetta tulee joka tuutista.
Jos näihin juttuihin on uskominen, niin ei kai kukaan järkevä
ihminen osta Alfaa, tai lippua Pendolinoon.
Junista en mitään ymmärrä, mutta ajallaan ja kunnolla huolletut
koneet toimivat elinkaarensa loppuun.
Mitä Fiat on suunnitellut Alfan iäksi, onko se kymmenen
vuotta, jolloin ruoste vie voiton, tai ECU, mitä ei enään valmisteta?
Jos jollain on viaton Alfa, niin antakaa palautetta.
Minulla on autossani 2.0 JTS moottori, joka kuluttaa ällistyttävän vähän
öljyä, onkohan siinä jotain vikaa?
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 10:41
Kirjoittaja Jalamari
Ihan paskoja kaikki mikä tulee Italiasta.
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 11:15
Kirjoittaja Maunu
Juu ainakin Italialainen ruoka on ihan kamalaa. Kuka sitä kuraa pystyy edes syömään. Meillä on sentään Suomessa kaikki hyvää ja terveellistä. Mitähän bakteereja niissä ulkomaan ruuissa oikein on kun edes Ruotsissa ei uskalla enää ostaa muuta kuin hernekeittoa ja lihapullia.
Niin ja sitten kun menee hotelliin ulkomailla, tässä tapauksessa vaikkapa Italiaan niin tarvii ottaa mukaan kaiken maailman desinfiointi aineet ja siltikään ei voi istua hotellihuoneen pytyllä.
Ferrarikaan ei taida kelvata kenellekkään kun se voi hyytyä pakkasella.
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 11:30
Kirjoittaja Smacket
^
Ferrarista vielä, että on kyllä kummallisia autoja kun ei kunnollista peräkonttiakaan löydy tai peräkoukkua. Ei pysty edes asuntovaunua vetämään tai ottamaan huutavaa kersalaumaa takapenkille.
Kuka tälläisiä autoja haluaa ostaa tai niillä ajaa?

Lähetetty: 13 Helmi 2011, 13:14
Kirjoittaja katiska
Vaikea sanoa mitään, kun yhtään Alfaa tai Fiattia en ole ehjänä ostanut - Ja niitä on kuitenkin jo jokunen kappale
Ei vaan, korjauksen jälkeen ovat kaikki tarjonneet ongelmattomia kilometrejä. Sähköliittimiä joutuu tosin välillä puhdistelemaan.
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 13:33
Kirjoittaja DaViega
Kuka viihtyy niissä ÄRSYTTÄVÄN KAUNIISSA italialaisissa maisemissa? En ikinään muuttaisi täältä suomesta italiaan, siellähän joutuu ajamaan jotain vuoristoteitä joilla vaan aurinko paistaa silmiin niin että ei näe. Mutkatkin on sellasia pitkiä mitkä kysyy autolta hyvää aluistaa ja ohjausta, kyllä mä paljon mielummin näitä suomen suoria teitä jotka on ympäröity pakkasen raiskaamilla pelloilla ajelen, tai sitten mielummin kaupunkia jossa on vaan säänöllisiä 90 asteen kurvejä... jos tiessä on mutka, siitä varoitetaan!
Muutenkaan en tajua italialaista elämäntapaa, kun kaikesta pitää nauttia täysin rinnoin - eihän ne ikinään siellä kuole sydänkohtaukseen!
Mullakin on jotain vikaa kun ei ole mitään vikaa ollut sitten katsastuksen tammikuun alusta... voin vaihtaa päikseni johonkin kallimpaan; Kait kalliimmassa autossa on yhtä vähän vikoja, mutta varmasti kalliimpia kun sellanen tulee päälle!
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 13:48
Kirjoittaja routasydän
Maunu kirjoitti:Juu ainakin Italialainen ruoka on ihan kamalaa. Kuka sitä kuraa pystyy edes syömään. Meillä on sentään Suomessa kaikki hyvää ja terveellistä. Mitähän bakteereja niissä ulkomaan ruuissa oikein on kun edes Ruotsissa ei uskalla enää ostaa muuta kuin hernekeittoa ja lihapullia.
Niin ja sitten kun menee hotelliin ulkomailla, tässä tapauksessa vaikkapa Italiaan niin tarvii ottaa mukaan kaiken maailman desinfiointi aineet ja siltikään ei voi istua hotellihuoneen pytyllä.
Ferrarikaan ei taida kelvata kenellekkään kun se voi hyytyä pakkasella.
Ja viinit on myös siellä ihan perseestä. Jotain maanantaikappaleita kai ollu nuo omatkin alfat ku eivät ikinä välille oo jättäny ja normihuolloilla melkolailla selvitty
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 16:43
Kirjoittaja jukka22
tänään pyrähdin rengaskaupoille Mäntsälään. Kaksi autoa näin laitettavan hinaukseen, uudenkarhea Audi TT ja pari vuotta vanha Mazda 3. Itse olin liikkeellä Corollalla, Alfalla en uskalla ajaa pakkasessa

niin ja 17 näytti pakkasta olevan.
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 19:40
Kirjoittaja einari
jukka22 kirjoitti:Alfalla en uskalla ajaa pakkasessa

niin ja 17 näytti pakkasta olevan.
Siinä se raja alkaa olla alfan kanssa. Moottori ei tahdo lämmitä sitten millään, tänään juuri kokeilin -18 pakkasessa. Reilut 20 km ja vasta sitten alkoivat lämmöt lähetä normaalia. Tyhjäkäynnillä taitaa ennen tankki tyhjetä kuin lämmöt olisivat normaalit.
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 20:02
Kirjoittaja kamale
Pitää peittää keula hyvin, että lämpiää!
Muutenhan "kulta" palelee!

Lähetetty: 13 Helmi 2011, 21:09
Kirjoittaja kurppa
Mikäs nykyajan diiseli on lämmin Suomenolosuhteissa?
Eipä meidän entinen 1,9 tdi folkkari mikään sauna ollut.
Kuulemani mukaan uudemmissa transiitti Foorteissa saa vebasto paahtaa koko ajan, ajoi tai ei.
Joo, on se italialainen tekele kummaa laatua
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 21:10
Kirjoittaja Coupe
einari kirjoitti:jukka22 kirjoitti:Alfalla en uskalla ajaa pakkasessa

niin ja 17 näytti pakkasta olevan.
Siinä se raja alkaa olla alfan kanssa. Moottori ei tahdo lämmitä sitten millään, tänään juuri kokeilin -18 pakkasessa. Reilut 20 km ja vasta sitten alkoivat lämmöt lähetä normaalia. Tyhjäkäynnillä taitaa ennen tankki tyhjetä kuin lämmöt olisivat normaalit.
Otetaan nyt esimerkiksi tämä AR 159, just kun porsivista nokkahihnoista päästiin eroon niin mitä saatiin tilalle - joka 30000km välein vaihdettava hammastanko ja kaikenkarvaisia sähkövikoja vielä kaupanpäälle. Pitäis varmaan vaatia 75:set takaisin liukuhihnalle.

Lähetetty: 13 Helmi 2011, 21:52
Kirjoittaja Backstroker
21 oli pakkasta kaksi päivää seissyt - käynnistyi kuin palmun alta! paitsi leikki tavanomaisesti sitten traktoria

Lähetetty: 13 Helmi 2011, 22:05
Kirjoittaja alfista
Pakkasta myös 21 ja seisoi viikon ja käynnistyi kuin kuusen alta. Leikki traktoria.
Lähetetty: 13 Helmi 2011, 22:48
Kirjoittaja kamale
Ensiviikolle lupailivat jopa -40 pakkasia ja silloin ei varmaan leiki, kuin nukkumattia!

Lähetetty: 13 Helmi 2011, 23:44
Kirjoittaja einari
Backstroker kirjoitti:21 oli pakkasta kaksi päivää seissyt - käynnistyi kuin palmun alta! paitsi leikki tavanomaisesti sitten traktoria

Kyllä se käynnistyy kylmästäkin pienen traktorikäynnin kera, mutta se kabiini ei tahdo lämmetä. Puhallin alkaa hönkiä vasta parin minuutin ajon jälkeen ja lopettaa vasta, kun lämpömittari on hieman hievahtanut irti siitä ala-asennosta. Kuten totesin, normaalin lämpötilan saavuttaminen kestää sellaiset parikymmentä kilometriä. Huomenna taitaa mennä enemmänkin.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 08:20
Kirjoittaja ärrä
einari kirjoitti:Kyllä se käynnistyy kylmästäkin pienen traktorikäynnin kera, mutta se kabiini ei tahdo lämmetä. Puhallin alkaa hönkiä vasta parin minuutin ajon jälkeen ja lopettaa vasta, kun lämpömittari on hieman hievahtanut irti siitä ala-asennosta. Kuten totesin, normaalin lämpötilan saavuttaminen kestää sellaiset parikymmentä kilometriä. Huomenna taitaa mennä enemmänkin.
Parin minuutin päästä käynnistyksestä sisäilman puhallin alkaa pyörimään ja suuttimista tulee silloin mukavan lämmintä ilmaa. Moottori lämpiää hitaasti, mutta kabiini lämpenee aikas nopeasti.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 09:03
Kirjoittaja pireman
Ja talvella kun painaa kaasua niin alkaa alffa sutimaan. Kuka sellasesta pitää? Vaihtaako joku corollaan? Siihen alle sataheppaseen diisseliin? Esson baarissa vanhat autogurut suositteli kovasti.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 09:34
Kirjoittaja Manukki
einari kirjoitti:Backstroker kirjoitti:21 oli pakkasta kaksi päivää seissyt - käynnistyi kuin palmun alta! paitsi leikki tavanomaisesti sitten traktoria

Kyllä se käynnistyy kylmästäkin pienen traktorikäynnin kera, mutta se kabiini ei tahdo lämmetä. Puhallin alkaa hönkiä vasta parin minuutin ajon jälkeen ja lopettaa vasta, kun lämpömittari on hieman hievahtanut irti siitä ala-asennosta. Kuten totesin, normaalin lämpötilan saavuttaminen kestää sellaiset parikymmentä kilometriä. Huomenna taitaa mennä enemmänkin.
Näillä pakkasilla juuri vaihdetulla termostaatilla tuo oma 2.4 jtdm kestää jopa 3 km moottoritieajoa ennen kuin lämmöt on yhdeksässä kympissä.
10 km päästä kabiinissa on jo kuuma ja saa laittaa ilmastoinnin 18 asteeseen ettei jalat paistu.
Ennen termarin vaihtoa tuo kesti kyllä lämmetä kauan ja lämmötkään ei noussut kuin 74 asteeseen testerin mukaan, olisko sullakin termarivikaa?
Mulla ei ole edes mitään peitteitä keulalla, auto on kylläkin säteilylämmittimessä kiinni reilun tunnin aamulla mikä ei vaikuta kyllä yhtään mitään muuta kuin sähkönkulutukseen.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 09:46
Kirjoittaja einari
Lämpiää kyllä sinne 90 saakka, mutta melkoisen hitaasti. Jossain 70-80 paikkeilla tulee kabiiniin sellainen 1-2 minuutin kuuma puuskahdus ja sitten alkaa toimimaan kuten oletuksena onkin.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 09:55
Kirjoittaja WWWVespa
Ihan ihme maa - futiksen maailmanmestaruuksiakin vain neljä ja ensimmäisinä F1-kausina ei juuri muunmaalaisilla merkeillä voitettu kuin Indyssä.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 10:26
Kirjoittaja jkf
-27 astetta, normilämmöt ja ihan ilman pipoa ja hanskoja tarkeni. Kaikki ikkunat sulat ja kirkkaat. Tosi paska talviauto?
Yllättävän lämmin nykydieseliksi, mutta eihän tuo koneen ruokahalu pienimmästä päästä ole.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 11:56
Kirjoittaja sanctus
Kyllähän tuo Grande Punton sisarpuoli on tarjoillut mojovia t-paitakelejä sisätiloissaan vain hetken ajon jälkeen eikä muutenkaan ole ollut pahemmin valittamista.
Toki paras talviauto, jota olen rullaillut, on edelleen vm. 89 Renault 19 TR 1.2-litran koneella, jonka käsikäyttöinen ryyppy aiheutti usein jännitystä siitä, kastuvatko tulpat vaiko eivät, mutta auton tehdasasenteinen lohkolämmitin toimi kuin muinoin junan vessa.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 12:53
Kirjoittaja jukka22
Kanssakulijoiden viesteistä rohkaistuneena lähdin Alfalla tänään Tampereelle, -25 näytti mittari. Lämpimästä tallista noin 15 km ajon jälkeen normaalit lämmöt ja lämpöä piisaa. Hinurin kyytiin pääsi yksi mersu tällä kertaa

Lähetetty: 14 Helmi 2011, 16:32
Kirjoittaja AlfaTom
Rautatieasioiden kanssa ihan työn puolesta kun tulee oltua tekemisissä niin pakko tunnustaa ettei viime aikoina ole ollut töissä kovin hauskaa. Jos ei kalusto oikuttele niin sitten ratalaitteet jäässä tai puutavaraa on radalla ja ajojohtimilla...ei ole helppoa elämä ratavaltiolla talvioloissa.
Vai olisiko niin että talvi on talvi ja sillä sipuli, se pitää vain hyväksyä ettei homma silloin pelitä. Henkilökunnan YT-neuvotteleminen ulos talosta ei auta asiaa yhtään.
Jos jotakin hyvää pitää tässä mainita niin se on tuo turvallisuus.
Se nimittäin on aivan eri tasolla kuin vaikkapa maantieliikenteessä.
Autoilijoilla kun ei ole vastaavia turvalaitteita ja lopputuloksista saamme lukea päivittäin.
Muuten, kuinka moni voi kehua menevänsä töihin päivittäin autolla yli 200Km/h talvikelilläkin?
Mitä Pendoihin tulee, ei niillä ole mennyt niin hyvin kuin olisi voinut olettaa. Sen sijaan Allegrot tuntuu kulkevan lähes poikkeuksetta ilman häiriöitä. Naapuri osti päivitetyn version
Alfa ei ole oikutellut yhtään viime aikoina

Lähetetty: 14 Helmi 2011, 16:45
Kirjoittaja Jönsson
AlfaTom kirjoitti:
Mitä Pendoihin tulee, ei niillä ole mennyt niin hyvin kuin olisi voinut olettaa. Sen sijaan Allegrot tuntuu kulkevan lähes poikkeuksetta ilman häiriöitä. Naapuri osti päivitetyn version
Oikaise, jos olen väärässä, mutta eikös osa Pendolinojen piikkiin laitetuista ongelmista kuitenkin ole johtunut siitä, että meidän rataverkostomme on tehty höyryvetureille? Eikös sillä Allegrollakin päästellä 200 km/h Venään puolella, kun täällä sillä pitää tyytyä moottoritienopeuksiin.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 16:52
Kirjoittaja AlfaTom
Suurnopeusradat Suomessa on 220km/h nopeudelle tehtyjä, koeajoissa on ajettu kovempaakin. Allegrot minun tietääkseni ajavat kyllä suurinta sallittua nopeutta Suomessa. Naapurin puolella liikenne on luultavasti järjestetty niin että hitaammat ei ole jaloissa vaan väistävät riittävän ajoissa. Meillä ratakapasiteetti on paikoitellen se pullonkaula.
IC-junatkin saa ajaa 160km/h ja kalustosta riippuen kovempaakin.
Modet:tämä topikki kannattaisi kai siirtää yleiselle?
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 17:12
Kirjoittaja kurppa
Alfa, Pendolino Italia
Olkiluoto, Areva Ranska. Myöhässä neljä vuotta. Toimiiko vielä sittenkään.
NH-90, puolustusvoimat Saksa. Toimitukset myöhässä seitsämän vuotta, ei pörrää vieläkään kaikki. Vikoja vaikka muille jakaa.
Helsingin matalalattia ratikat Saksa. Lähetetään korjattavaksi valmistajalle.
JNE.
Haukutaan vaan porukalla Italiaanoo ei ne mitään osaa tehdä.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 17:14
Kirjoittaja V6
ihan suhteeton kohu että oikein Italiasta, Spårien ongelmat ei niinkään kiinnosta kun nehän tulevat Saksasta.... vähän sama homma kuin autoissa
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 17:20
Kirjoittaja AlfaTom
kurppa kirjoitti:
NH-90, puolustusvoimat Saksa. Toimitukset myöhässä seitsämän vuotta, ei pörrää vieläkään kaikki. Vikoja vaikka muille jakaa.
Haukutaan vaan porukalla Italiaanoo ei ne mitään osaa tehdä.
Joo, italialaiset kopterit olisi pitänyt saada, vai olikos Agusta jotenkin mukana tässä NH:ssa?
Onhan nuo ilmassa pysyneet toistaiseksi...onneksi. Kun pörräävät täällä meidän kylälläkin aika usein.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 17:25
Kirjoittaja AlfaTom
V6 kirjoitti:ihan suhteeton kohu että oikein Italiasta, Spårien ongelmat ei niinkään kiinnosta kun nehän tulevat Saksasta.... vähän sama homma kuin autoissa
Alstom, joka on toimittanut Pendot ja Allegrot on muuten ranskalainen firma, junatehdas on kyllä Italiassa.
Hauska yhteensattuma; Alstom on saanut Olkiluodosta kunnossapitosopimuksen

Lähetetty: 14 Helmi 2011, 17:32
Kirjoittaja V6
AlfaTom kirjoitti:
Joo, italialaiset kopterit olisi pitänyt saada, vai olikos Agusta jotenkin mukana tässä NH:ssa?
ainakin Alfa oli/on...
http://www.janes.com/articles/Janes-Aer ... Italy.html
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 18:49
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Viimeksi olen lohkolämppäriä käyttänyt 156 2.5:ssa, siitäkin alkaa olemaan 8-vuotta aikaa. Yleinsä on Alfat käyntiin saatu, talvella ja kesällä.
159(kin) on loistava talviauto. Näillä keleillä jos menee höräyttämään kymmenen minuuttia ennen liikkeelle lähtöä käymään, niin saa istahtaa lämpimään kabiiniin. Lisäksi sen voi talvipakkasilla pestä, ja käydä seuraavana päivänä tankkaamassa.
pendoliino/alfa
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 19:20
Kirjoittaja berliina
Olin eilen Hausjärven sprintissä hommissa. Tuomela oli näköjään saanu siinä pakkasessa Alfan romunsa käymään.Perkeleesti lunta pöllytti vai mitä lie, onhan sillä jo yli 500 kisaa ajettu. Kiire oli Lefalla ei vissiin kehdannut kauaa radalla viipyä. Voitti seniorien 2-vetoluokan.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 20:10
Kirjoittaja maybetomorrow
Täällä kyllä tää juttu polveilee ja rönsyilee.
Joten lisää OT: vieläkö Leifillä se keltainen 1750?
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 21:12
Kirjoittaja Vittorio Jano
AlfaTom kirjoitti:
Modet:tämä topikki kannattaisi kai siirtää yleiselle?
Kannatti.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 21:26
Kirjoittaja lato
Aloitin Alfa/Pendolino ketjun hieman "kieli poskessa", mikä oli mielestäni
sen tarkoitus.
Hyvä ystäväni ja naapurini Alfa Tom, joka tietää hyvin, minne
pendoliino on matkalla ja koska tulee takaisin, veti mukaan Olkiluodon voimalan.
Olen siellä ja muutamassa muussakin laitoksessa ollut aikoinaan "haalari hommissa" mukana.
Niissä laitteissa, joiden huollossa olin, vaihdettiin kaikki
liikkuvat osat uusiin kymmenen vuoden välein, tai uusi laite vanhan
tilalle.
Näin Alfakin toimii, vai mitä?
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 22:10
Kirjoittaja KimmoKo
Alffa on ollut mitä mainioin talviauto, -33c pakkasta ja eikun hörähti tulille! Ja lämmintä piisaa.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 22:43
Kirjoittaja berliina
Joten lisää OT: vieläkö Leifillä se keltainen 1750?[/quote]
Joo on tessun koneella kaasareilla ja hammastanko simpukan tilalla.
Lähetetty: 14 Helmi 2011, 23:14
Kirjoittaja Rolfa Ameo
WWWVespa kirjoitti:Ihan ihme maa - futiksen maailmanmestaruuksiakin vain neljä ja ensimmäisinä F1-kausina ei juuri muunmaalaisilla merkeillä voitettu kuin Indyssä.
Juu ei ne kuratukat pelata osaa, ihme kaatuilijoita...tai miten sää pärjäät tolla autolla näillä pakkasilla...

Lähetetty: 14 Helmi 2011, 23:45
Kirjoittaja Tuomas K
AlfaTom kirjoitti:Rautatieasioiden kanssa ihan työn puolesta kun tulee oltua tekemisissä niin pakko tunnustaa ettei viime aikoina ole ollut töissä kovin hauskaa. Jos ei kalusto oikuttele niin sitten ratalaitteet jäässä tai puutavaraa on radalla ja ajojohtimilla...ei ole helppoa elämä ratavaltiolla talvioloissa.
Vai olisiko niin että talvi on talvi ja sillä sipuli, se pitää vain hyväksyä ettei homma silloin pelitä. Henkilökunnan YT-neuvotteleminen ulos talosta ei auta asiaa yhtään.
Jos jotakin hyvää pitää tässä mainita niin se on tuo turvallisuus.
Se nimittäin on aivan eri tasolla kuin vaikkapa maantieliikenteessä.
Autoilijoilla kun ei ole vastaavia turvalaitteita ja lopputuloksista saamme lukea päivittäin.
Muuten, kuinka moni voi kehua menevänsä töihin päivittäin autolla yli 200Km/h talvikelilläkin?
Mitä Pendoihin tulee, ei niillä ole mennyt niin hyvin kuin olisi voinut olettaa. Sen sijaan Allegrot tuntuu kulkevan lähes poikkeuksetta ilman häiriöitä. Naapuri osti päivitetyn version
Alfa ei ole oikutellut yhtään viime aikoina

Ei nyt voi sanoa että naapuri osti, kun ovat puoliksi suomalaisessa omistuksessa
Mitä muuten teet työksesi?
Allegrot saa ainakin tällä hetkellä erityiskohtelua jolla pyritään varmistamaan täsmällisyyttä, joten keskivertoluotettavuudella päästäisi jo selvästi yli keskivertotäsmällisyyteen.
Vanhasta pendostahan on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta, joten olisi se aika noloa jos ei mitään kehitystä olisi tapahtunut...
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 00:23
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Italialaiset on sellasia rasvalettimakarooneja. Sieltä ei ole mitään merkittävää koskaan tullu!
Niillä on niitä raunioitakin joka puolella. Ja kaiken maailman vanhoja maalauksia! Ja vanhoja rakennuksia. Kyllä tehokas suomalainen olis jo siivonnut sotkut, hommannu modernia taidetta (kissan tappoa tmv) ja rakentanut hienoja teräs/betoni/lasi-mausoleumeja tilalle!
Ja pukeutuminenkin niillä on ihan omituista! Kaikenlaisia armaanin pukuja pitäävät päällä. Kyllä se luhtaa olla pitää jos tyylikäs haluaa olla. Mielellään samanlainen tuulipuku vaimon kanssa ja sandaalit, sukat ja lippis vielä siihen. Avot!
Puhumattakaan tekniikasta. Italialainen insinöörihän on ihan termien ristiriita. Ai ovat muka keksineet mm puhelimen, auton, laskuvarjon, helikopterin, tankin, sukellusveneen, hydraulipumpun ja pariston. Ei voi pitää paikkaansa. Me suomalaiset olemme sentään keksineet häkäpöntön ja AIV-rehun. Kyllä me tiedetään mistä puhutaan!
Eikä edes aloiteteta puhumaan ruoasta, säveltäjistä, soittimientekijöistä, urheilusta tai niistä hirveän näköisistä naisista mitä siellä kaduilla kulkee!
Ei se ihme ole että ne Alfatkin on ihan paskoja

Lähetetty: 15 Helmi 2011, 00:48
Kirjoittaja alfa164
Pesukoneita ainoastaan makaroonit osaa valmistaa,muu onkin täyttä sekundaa
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 07:54
Kirjoittaja mattijus
Wile E. Coyote kirjoitti:Me suomalaiset olemme sentään keksineet häkäpöntön
Ei kai suomalaiset ole häkäpönttöä keksineet?
Joku on mersusta sanonut, että sen laadun ymmärtää parhaiten koneinsinööri, joka purkaa ja kokoaa auton. En ole vielä tuota omaa Spideriä ihmetellessä ylivertaista laatua päässyt havaitsemaan, joskaan ei minulla ole koneinsinöörin tutkintoakaan. Silti se toimi jollain tavalla 800km, kuten varmaan ne pendoliinotkin.
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 09:08
Kirjoittaja Wildf
Ei keksiny Suomipoika häkäpönttöä ei. Vasta 1926 ruvettii Suomessa kehittelee, ku Enklantilaiset jo 1905.
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 12:17
Kirjoittaja jkf
maybetomorrow kirjoitti:Täällä kyllä tää juttu polveilee ja rönsyilee.
Joten lisää OT: vieläkö Leifillä se keltainen 1750?
Miksi hyvää vaihtamaan?
Muistaakseni hänellä oli ainakin joskus samanlainen 1750 siviiliauto veturina, josta lainasi vetaria kilpuriin siinä olleen antauduttua.
Lefasta ja Alfasta oli muuten juttua Vauhdin maailmassa viime syksynä, oliskos ollut lokakuussa?
alfa/pendoliino
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 16:04
Kirjoittaja berliina
Sininen 1750 GTV oli joo jolla ajoi muutaman kiihdytys kisan. En tiedä oliko veturina tuskin. 2litran koneella oleva Giulia oli pitkään veturina, nykyään diesel Mersu tai ainakin vielä Syyskuussa.
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 17:50
Kirjoittaja michael
Wile E. Coyote kirjoitti:
Puhumattakaan tekniikasta. Italialainen insinöörihän on ihan termien ristiriita. Ai ovat muka keksineet mm puhelimen, auton, laskuvarjon, helikopterin, tankin, sukellusveneen, hydraulipumpun ja pariston.
Taisi Italian pojat keksiä myös oikosulkumoottorin.
ja ydinvoimalan (osittain), moottoritiet ja muuta pientä siinä sivussa.
Mutta me on keksitty astioiden kuivauskaappi, joka kyllä hakkaa tuollaiset turhat pikkukeksinnöt mennen tullen.
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 18:42
Kirjoittaja alfa164
Wildf kirjoitti:Ei keksiny Suomipoika häkäpönttöä ei. Vasta 1926 ruvettii Suomessa kehittelee, ku Enklantilaiset jo 1905.
Siihen taisikin saarimaan kehitys loppua
