Sivu 1/1

Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 10 Maalis 2011, 18:13
Kirjoittaja vto
Hei arvon foorumistit,

Onko kellään tietoa yksityiseltä ostetun auton tuontia Itävallasta? Asun tällä hetkellä Wienissä ja ajattelin jättää kesän paluulennon ostamatta Suomeen, ja hankkia täältä GT tai 147.

Sen olen saanut selville, että vakuutuksen pitäisi saada pyörimään Suomesta jo ostohetkestä lähtien, mutta vaikeammaksi voi koitua kilpien hoitaminen. Mietin miten tilanne poikkeaa tästä perusmallista, että haetaan Saksasta auto, koska olen täällä Wienissä kirjoilla kesään asti.
Yhtenä vaihtoehtona, jos tulee selville että Itävallasta auton tuonti olisi erityisen monimutkaista, on käydä etsimässä autona Baijerista.

Erään tarinan löysin, jossa oli tuotu Abarth 500 Itävallasta, mutta kys. auto oli ostettu liikkeestä.
Ja, ei, en voi saada tuotua autoa verotta ''muuttoautona'' Suomeen.

Kiitos etukäteen! :)

Lähetetty: 10 Maalis 2011, 18:15
Kirjoittaja mattijus
Kai siellä Itävallassakin joku siirtokilpi ja -vakuutussysteemi on? Hommaat sellaiset ja ajat Suomeen.

Lähetetty: 10 Maalis 2011, 19:38
Kirjoittaja Maunu
Eikös tuo Itävalta ole virkamies leimojen luvattu maa. Tuttava oli joskus paperitehtaalla töissä kyseisessä maassa ja kertoi miten vaikeaa oli saada ulkomaalaisena kaapeli tv ja lankapuhelin vuokrakämppään. Pelkkiä virasto leimoja taisi tulla 5 kpl. Muuttoauton kylläkin toi mukanaan Suomeen.

Toivottavasti homma onnistuu ja saat tuotua auton Suomeen. Paikan päällä on helppo hommaa hoitaa kun ei ole päivän kiire. Luulisi onnistuvan kunhan puhuu edes jotenkin paikallista kieltä.

Re: Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 10 Maalis 2011, 20:14
Kirjoittaja Topi
vto kirjoitti:Sen olen saanut selville, että vakuutuksen pitäisi saada pyörimään Suomesta jo ostohetkestä lähtien, mutta vaikeammaksi voi koitua kilpien hoitaminen. Mietin miten tilanne poikkeaa tästä perusmallista, että haetaan Saksasta auto, koska olen täällä Wienissä kirjoilla kesään asti.
Yhtenä vaihtoehtona, jos tulee selville että Itävallasta auton tuonti olisi erityisen monimutkaista, on käydä etsimässä autona Baijerista.
Jos Ösilandin siirtokilpien hankkiminen käy mahdottomaksi, käyt Germaaniasta hakemassa ostamallesi autolle yksilöidyt keltapäiset siirtokilvet, joiden vakuutuksessa riittää virtaa myös ulkomailla.

Tarkkaan ottaen (okei, mitenkään) laillista se ei noin ole, mutta kunhan pääset Itävallasta pois, narahduksen vaara on olematon.

Vastuuvapautuslauseke: Kuten sanottu, edellä kuvattu toiminto *ei* ole laillinen, mutta se vaikuttaa olevan suhteellisen yleinen toimintatapa - myös saksalaisille (kilvet kainaloon ja ulkomailta auton hakuun). Kaikki vastuu jää lukijalle/toimijalle, enkä ota minkäänlaista vastuuta, taloudellista tai muuta, mahdollisesti koituvista hankaluuksista.

Ehkä kannattaa sitä Baijerin reissua harkita kuitenkin. Saattaa olla Alfa siellä halvempi kuin Itävallassa, jossa myös on autovero.

-Topi Kuusinen

Re: Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 10 Maalis 2011, 23:56
Kirjoittaja vto
Topi kirjoitti:
Jos Ösilandin siirtokilpien hankkiminen käy mahdottomaksi, käyt Germaaniasta hakemassa ostamallesi autolle yksilöidyt keltapäiset siirtokilvet, joiden vakuutuksessa riittää virtaa myös ulkomailla.

-Topi Kuusinen
Kiitos paljon tästä vinkistä, en osannutkaan ajatella tälläistä toimintatapaa. Ainoa seikka vain, että kyseinen reissu tulee kestämään yli 5 pv, joka on käsittääkseni keltaisten kilpien voimassaoloaika. Kuten myös tullut huomattua, että Saksan puolella on kyllä halvemmat hinnat ja parempi tarjonta kuin Itävallassa. Kyllähän tässä näitä eri vaihtoehtoja sitten näyttää olevan.

Pitää tässä tutustua eri koukeroihin vielä tarkemmin ajan kanssa. Ja kyllä se saksan taito on kohtalainen, pitäisi vielä tätä weanerischea opetella :)

Lähetetty: 11 Maalis 2011, 07:44
Kirjoittaja mattijus
Jos ostat auton Saksasta eikä keltaiset riitä, niin ota punaiset kilvet, muistaakseni ovat halvimmillaan 14 päivää voimassa.

Re: Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 11 Maalis 2011, 08:08
Kirjoittaja blacase
Topi kirjoitti:käyt Germaaniasta hakemassa ostamallesi autolle yksilöidyt keltapäiset siirtokilvet, joiden vakuutuksessa riittää virtaa myös ulkomailla.

Tarkkaan ottaen (okei, mitenkään) laillista se ei noin ole, mutta kunhan pääset Itävallasta pois, narahduksen vaara on olematon.

Vastuuvapautuslauseke: Kuten sanottu, edellä kuvattu toiminto *ei* ole laillinen, mutta se vaikuttaa olevan suhteellisen yleinen toimintatapa - myös saksalaisille (kilvet kainaloon ja ulkomailta auton hakuun). Kaikki vastuu jää lukijalle/toimijalle, enkä ota minkäänlaista vastuuta, taloudellista tai muuta, mahdollisesti koituvista hankaluuksista.
Mitäs laitonta tuossa on?

Re: Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 11 Maalis 2011, 08:38
Kirjoittaja mattijus
blacase kirjoitti:Mitäs laitonta tuossa on?
Keltaiset kilvet ovat muistaakseni voimassa vain Saksassa.

Kuitenkaan EU:n sisällä ei varmaan tuollainen rajoitus mene läpi, koska vapaa liikkuvuus jne. joten riskillä voisi noillakin ajaa. (Mitenkäs Suomen tarrakilvet?)

Re: Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 11 Maalis 2011, 08:55
Kirjoittaja Topi
mattijus kirjoitti:
blacase kirjoitti:Mitäs laitonta tuossa on?
Keltaiset kilvet ovat muistaakseni voimassa vain Saksassa.

Kuitenkaan EU:n sisällä ei varmaan tuollainen rajoitus mene läpi, koska vapaa liikkuvuus jne. joten riskillä voisi noillakin ajaa. (Mitenkäs Suomen tarrakilvet?)
Tuota, kyllä keltaisiin saa nykyisin myös ulkomaan vakuutuksen. Laittomuus tulee siinä, että siirtokilvillä tehtävän matkan pitäisi alkaa siinä valtiossa, jossa kilvet on myönnetty. Kilpien myöntäminen kuuluu kyseisen valtion toimivaltaan. Hakusana Fernzulassung.

Käytäntö sama kuin Suomen tarrakilvillä: matkan pitää alkaa Suomesta.

Suomen tarralaput eivät kelpaa Saksassa, ei kannata niiden kanssa ottaa riskiä.

Punaisten kilpien kanssa ei taida tuollainen onnistua; eikös niiden kanssa pidä näyttää auto? Keltaisissa ei sitten tosiaan taas ole voimaa kuin 5 päivää.

-Topi Kuusinen

Re: Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 11 Maalis 2011, 09:10
Kirjoittaja mattijus
Topi kirjoitti:Punaisten kilpien kanssa ei taida tuollainen onnistua; eikös niiden kanssa pidä näyttää auto?
-Topi Kuusinen
Pitää näyttää, mutta jos auton ostaa Saksasta, niin ei liene isokaan ongelma.

Itse en ymmärrä miksei Suomen siirtolapuilla voisi ajaa Saksassa (ja muualla EU:ssa). Joku oikeudenoppinut osaa tuon varmaan minulle selventää.
EU Virallinen lehti kirjoitti: Monissa jäsenvaltioissa on käytössä väliaikainen rekisteröinti, jonka ansiosta moottoriajoneuvoa voi ajaa lyhyen aikaa, ennen kuin se rekisteröidään pysyvästi tai se poistuu maan alueelta. Väliaikainen rekisteröinti tehdään yleensä siinä jäsenvaltiossa, josta ajoneuvo on peräisin. Komissio katsoo kuitenkin, että tavaroiden vapaata kauttakulkua koskevasta yleisperiaatteesta ja ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoja koskevasta direktiivistä johtuu, että alkuperäjäsenvaltion olisi lisäksi sallittava alueellaan myös määränpäänä olevan jäsenvaltion antamien väliaikaisten rekisterikilpien ja todistusten käyttö.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:FI:PDF

Re: Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 11 Maalis 2011, 18:12
Kirjoittaja Portti
vto kirjoitti:...Erään tarinan löysin, jossa oli tuotu Abarth 500 Itävallasta, mutta kys. auto oli ostettu liikkeestä.
...
Juu, minä toin tosiaankin tuon Abarthini Itävallasta. Itävallan siirtokilvet ja väliaikainen liikennevakuutus tuli myyjän kautta, joten en tiedä mistä noita hommataan, mutta eiköhän oikea paikka selvinne paikallisilta kyselemällä.

Hintaa noilla Itävallan kilvillä + liikennevakuutuksella oli selvästi enemmän kuin Saksan vastaavilla kun ne maksoivat yli 300 euroa. Lisäksi sovittiin, että palautan kilvet takaisin myyjälle, tosin en tiedä oliko tuo oikeasti joku paikallinen vaatimus.

Koska tiesin etukäteen, että kilvet + vakuutus ovat noin kalliita niin yritin saada Suomen siirtokilvet ja liikennevakuutuksen etukäteen, jotta olisin voinut käyttää niitä. Vakuutuspuoli olisi onnistunut kunhan olisin ilmoittanut auton tiedot etukäteen vakuutusyhtiölle, mutta valkopunaisten siirtokilpien saaminen etukäteen oli tehty niin hankalaksi, että en saanut niitä tullista enkä katsastukonttorilta mukaan vaikka esitin selviä EU-säännöksiä siitä, että niiden pitäisi olla voimassa myös muissa EU-maissa. Periaatteessa kilvet pitäisi saada etukäteen ja täytyy vielä jatkossa yrittää saada niitä kun seuraavan tuontiauton tuonti on edessä.

Re: Auton tuonti Itävallasta

Lähetetty: 11 Maalis 2011, 20:05
Kirjoittaja Maunu
Portti kirjoitti:Hintaa noilla Itävallan kilvillä + liikennevakuutuksella oli selvästi enemmän kuin Saksan vastaavilla kun ne maksoivat yli 300 euroa. Lisäksi sovittiin, että palautan kilvet takaisin myyjälle, tosin en tiedä oliko tuo oikeasti joku paikallinen vaatimus.
Sama homma Italiasta tuodessa eli joutuu lähettämään kilvet takaisin myyjälle. Tämä sen takia että myyjä saa poistettua auton Italian rekisteristä ja ilman kilpiä homma maksaa useamman satasen.

Itse olen aina ottanut Suomesta kaskon runkonumeron perusteella ja liikennevakuutus on tullut myyjä liikkeeltä. Myyjät eivät helpolla anna enää kilvellistä autoa, koska jos kuljettaja ajaa tolppakameraan niin sakko lähtee myyjälle ja sakko voi olla mahdoton toimittaa auton ostajalle.