Sivu 1/1

Maakaasuauton tuonti / maakaasuautoilu

Lähetetty: 27 Touko 2011, 17:42
Kirjoittaja michael
Onkos kukaan tutustunut maakaasuauton tuonnin kuvioihin? Saksassahan nestekaasuautoilu on paljon yleisempää mutta maakaasukinnereitäkin on.

Tehdasvalmisteinen maakaasuautohan on selkeä juttu, sen tuonnissa ei ole mitään erityistä, mutta entäs kun laitteisto on jälkiasenteinen. Mitä todistuksia ja papereita laitteistoon pitäisi olla, jotta Suomessa ei tulisi ongelmia?

Onko arvon alfisteilla kokemusta maakaasuautoilusta?

Maakaasun ekvivalenttihinta bensaan taitaa olla nyt noin 0,85 €/l eli halvalla mennään bensaan verrattuna. Jopa sittenkin, vaikka kaasuautoille tulisi se kaavailtu kevennetty käyttövoimavero. (jonka käyttöönotto olisi kyllä taas tyypillistä suomalaista typeryyttä. Muissa maissa kannustetaan vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, meillä siitä rangaistaan.)

Re: Maakaasuauton tuonti / maakaasuautoilu

Lähetetty: 28 Touko 2011, 10:26
Kirjoittaja alfa164
michael kirjoitti:Jopa sittenkin, vaikka kaasuautoille tulisi se kaavailtu kevennetty käyttövoimavero
Joo,Ei kannata pidätellä hengitystä odotellessa :)

Re: Maakaasuauton tuonti / maakaasuautoilu

Lähetetty: 28 Touko 2011, 18:51
Kirjoittaja harold
michael kirjoitti:Onkos kukaan tutustunut maakaasuauton tuonnin kuvioihin? Saksassahan nestekaasuautoilu on paljon yleisempää mutta maakaasukinnereitäkin on.
Nähdäkseni asia on Suomessa tehty NIIN vaikeaksi kuin mahdollista, kustannukset pilvissä, kuten ao. esimerkki antaa ymmärtää:
(pojan jagessa kaasuvehkeet, mutta ei luutavasti täytä Suomen kireimpiä vaatimuksia)

Talous Sanomat:

Laitteistojen osto-, asennus- ja katsastuskulut voivat Gasumin laskelmien mukaan keskikokoisilla autoilla kuolettua 45 000 kilometrin ajolla, pienemmissä autoissa nopeamminkin.

Lähetetty: 28 Touko 2011, 19:29
Kirjoittaja alfa164
Eikö jossain hummerissa hesassa OLLUT moinen voimalähde?
Auto meinaan paloi siinä palomiehistä kertovassa tosi tv sarjassa

Lähetetty: 29 Touko 2011, 16:53
Kirjoittaja Bones
no perhana tätähän mun pitikin vaimon veljeltä kysyä kun on pari tuonut saksasta... toinen passatti johon oli jälkiasennettu ja katsastus meni käsittääkseni ihan ok. toinen oli joku bemari eikä senkään katsastuksessa ollut mitään ihmeellistä...

ja eikös tuon laitteiston saa itsekin asentaa kunhan tarkastuttaa vain jollakin jolla on ne luvat..?

Lähetetty: 11 Kesä 2011, 00:03
Kirjoittaja michael
Kysyinpä asiaa Trafin rekisteröintineuvonnasta ja sieltä hemmo kertoili miten asia on.

Eli jos käytettynä tuotavassa autossa on jälkiasenteinen kaasulaitteisto, järjestelmän tulee täyttää E-sääntö 110. Eli käytännössä kai oltava joku todistuspaperi asiasta. Epäilen, onko Euroopassa edes laitteistoja jotka ei pykäliä täyttäisi.

Lisäksi järjestelmä tulee tarkastuttaa Suomessa jossain Tukesin valtuuttamassa kaasuasennusliikkeessä.

Linkki tiedotteeseen katsastajille ja listaan valtuutetuista liikkeistä:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/FE570F5D ... T82008.pdf

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 09:56
Kirjoittaja AlfaTom
Tarkastusoikeuden saaneita liikkeitä riittää, mutta epäilyttää niiden pätevyys muuten kuin nestekaasulaitteiden osalta. Listassa on tavallisia kodinkoneliikkeitä ja putkifirmoja joilla tuskin on kokemusta maakaasulaitteista autoissa.
Autolaitteiden asennuksia tiedän tehdyn Kouvolassakin ja on läpäissyt katsastuksen. Kyseessä Rangen 90-lukuinen bensa V8 yksipisteruiskulla.

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 13:00
Kirjoittaja michael
Tuskin joku kodinkonehuoltaja suostuukaan tarkastamaan ja laittamaan nimeään alle, vaikka virallisesti siihen lupa kai voisi ollakin.