Pahaa nakutusta, missä vika?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Pahaa nakutusta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kysytäänpäs täältä kun täällä on teknisesti lahjakasta porukkaa :P

Käyttöpommiin piti tehdä kansiremppa ja irrotin männät putsatakseni ne kun ajattelin laakeritkin tarkistaa. Ykkösen männän kun sain putsattua karstasta se näytti tältä:
Kuva

Kakkosen ja kolmosen männissä oli myös hiukan jälkeä, nelosessa ei ollut.

Koneessa on nakutustunnistin ja sylinterikohtainen ennakonsäätö.

Ostin auton rikkinäisenä viime syksynä, välittömäksi viaksi silloin paljastui rikkinäinen ilmamassamittari. Uudella mittarilla tuo tuli ajokelpoiseksi, mutta tehot oli edelleen hiukan kateissa, tehot aaltoili tai tuli selvästi pykälittäin, jne. Merkkiliikkeen testerillä tuota tutkittiin keväällä, ja reippaassa kiihdytyksessä ecu myöhästi kolmospytyn sytytystä, eli nakutusta siellä on silloinkin tapahtunut.

Jos moottori nakuttaa niin pahasti että mäntä hajoaa niin luulisi että ecu antaisi jotain vikakoodia, mutta silloinkin kun tuon rikkinäisenä ostin ei muistissa ollut mitään koodeja.

Ajatuksia siitä, mikä tuon on aiheuttanut? Edellinen omistaja oli käsittääkseni ajanut rikkinäisellä ilmamassamittarilla ainakin jonkun aikaa.

Auto on '93 Corsa B GSi, moottori on C16XE eli 1,6 16V, Multec-ruiskulla. Näiden koneiden tyyppivika on huonot venttiilivarrenkumit ja tämäkin vei öljyä noin litran per 1000 km minkä takia kannen avasinkin. Muuten ovat yleensä luotettavia, enkä ole ikinä kuullut että tämä tai sukulaismoottori olisi nakuttanut männän rikki.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ensinnäkin nuo jäljet eivät ole nakutuksesta, vaan palotilassa on pomppinut jotain kovaa sinne kuulumatonta romua. Ja sittenhän tuo mäntä oli ykkösestä, kun nakutusta oli nähty kolmosessa. Jos kolmonen on syönyt runsaasti öljyä, saattaa se olla syy nakutukseen. Tarkastaisin kuitenkin, ettei puristuksia ole nostettu esim. kantta laskemalla, mistä nakutus voisi sitten aiheutua.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Äkkiä katsoen se tosiaan näyttää siltä että siellä olisi pyörinyt jotain asiaankuulumatonta palotilassa, mutta kun sitä mäntää ihan silmällä katsoo niin tuo vauriojälki ei näytä siltä että sitä olisi voinut mikään kova partikkeli aiheuttaa. Nakutuksesta olen myös saanut joskus tällaisen luonnehdinnan, mihin tuo vauriojälkikin sopii:
Kun liekkirintama kulkee yliäänennopeudella, polttoaine alkaa tiivistyä takaisin pisaramuotoon. Tästä aiheutuu se, että pisarat törmäävät erittäin suurella nopeudella mäntään ja sylinterin seinämiin. Nakutusääni aiheutuu tästä törmäyksestä, ja syntyy myöskin mekaaninen vaurio osumiskohtaan. Nimenomaan tämä ilmiö on nakutusta.
Tuota samaa jälkeä oli ykkösen, kakkosen ja kolmosen männissä, ykkönen vain oli pahin. Testerillä kun tutkittiin, niin kone oli monin osin paremmassa kunnossa kuin ostaessa, mm tulpat, tulpanjohdot, puola ja ilmamassamittari oli uusittu, siksi se että silloin ongelmaa näkyi vain kolmosessa ei sulje pois sitä että aiemmin ongelma on ollut pahempi ja myös muissa sylintereissä.

Oli se perimmäinen aiheuttaja siis mikä vain, niin minkään kovan kappaleen en usko sitä aiheuttaneen, jälki ei mielestäni sovi siihen vauriomekanismiin.

Kannessa ei myöskään juuri ollut vaurioita. Jos tuon olisi aiheuttanut jokin kova kappale palotilassa niin uskoisin että kansi olisi yhtälailla kolhiintunut. Miksi nakutus sitten ei olisi kantta vaurioittanut en osaa sanoa, arvauksena veikkaisin sen liittyvän liekkirintaman etenemissuuntaan tai johonkin muuhun syyhyn joka on vaikuttanut siihen että vauriot ovat kohdistuneet nimenomaan mäntään.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Nakutus tekee yleensä pienempiä koloja ja tiheämpään ongelmallisemmille alueille. En ole tavannut tuollaisia nakutuksesta aiheutuneita isompia kraatereita siellä täällä pitkin ja poikin mäntää aiemmin, mutta nyt sitten kai tuli se ensimmäinen kerta. Kaikkea sitä oppii.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kaikkea sitä oppii juu. Oudolta se tosiaan näyttää. Jos mä johonkin Alfatapahtumaan onnistun tänä kesänä pääsemään (:roll: ) niin voin ottaa noi männät mukaan niin voit ihan itse katsoa.

No, jos oletetaan että syy on nakutuksessa, niin onko ajatuksia siitä mikä sen olisi voinut aiheuttaa? Pientä mysteeriä tuohon tuntuu liittyvän. Järjenvastaisen tuntuinen vika.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Olikos kolmosessa jotain eroa muihin pyttyihin nähden, kun kerran on ollut herkempi nakuttamaan? Ohjurinkumit paikoillaan? Männänrenkaat liikkuvat hyvin? Sylinterit siistit ja pyöreät?

Mitäs nuo koillis-lounas -suuntaiset naarmut ovat ykkösessä? Aiheutitko putsatessa?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tässä vielä kuva koko sarjasta:
Kuva

On vaan tuon kuvan tarkkuus vähän rajallinen. Näkee siitä kuitenkin sen että ykkönen on huonoin ja nelonen on ehjä ja kakkonen ja kolmonen siinä välissä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Naarmut tuli putsatessa, ei jaksanut enää varoa liikoja kun kävi ilmi että kunto on mainittu. Kumien eroista pyttyjen välillä ei havaintoa, laiskana vein kokonaisen kannen koneistamolle ja hain ehjänä takaisin..

Männänrenkaat oli kaikissa ok ja liikkuivat herkästi. Sylintereissä ei ollut mitään dramaattista, ykkösessä oli vähän naarmua. Kolmosesta en keksinyt mitään mekaanista eroa muihin, karsta vaan oli kolmosen männässä ehkä helpommin irtoavaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei varmaan liity tuohon vikaan, mutta tulipa mieleen. Ykköspytyn toisen pakoventtiilin venttiilijousen alalautanen (jousen ja kannen välissä) oli rikki, keskiosa oli murtunut irti kehästä. Herätti ihmetystä että teräksinen osa joka ei ole edes kovin erikoisella rasituksella voi tuolla tavalla murtua.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ovatkos männät kaikki samaa sarjaa? Samat merkinnät jokaisessa? Ovatkos ykkösessä olevat naarmut yksittäisiä, vai kulumista? Ne sylinterien pyöreydet kyllä kannattaa tarkistaa, jo senkin takia kun öljynkulutusta valittelet.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Nuo jäljet ovat ehdottomasti jonkin palotilaan kuulumattoman kiinteän rojun aiheuttamia. Onkohan kannessa tai venttiileissä jälkiä?

Sinänsä männän laessa olevat naarmut tai pikku kolhut eivät tahtia haittaa. Tarkemmin kannattaa syynätä sylintein seinämät ja venat.

Näyttää ihan siltä kuin osa männistä olisi uusittu jossain vaiheessa. Miksiköhän ei kaikkia? Onko joku moottorivaurio tapahtunut aiemmin? Voisiko naarmut olla sieltä peräisin?

Sorry, enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jäljet ei läheltä katsoen näytä yhtään siltä että siellä olisi mitään ylimääräistä pyörinyt. Kannessa ei juuri ole jälkeä eikä venttiileissä. Noissa kakkosen ja kolmosen männissä on samaa jälkeä vähemmän ja lähinnä tuossa paljealueella, eivätkä näytä sitäkään vähää siltä että siellä olisi mitään ylimääräistä ollut. Männät lienee samaa sarjaa, kuvassa ne vaan on vaihtelevassa määrin likaisia. Merkintöjä en ole vertaillut kun männät on Tampereella ja minä en :) Samanlaisia AE:n mäntiä ne kuitenkin kaikki on.

Kone on kyllä joskus ollut auki. Noin 10 vuotta sitten se on aukaistu merkkiliikkeessä, työtilausta ei löytynyt joten syy avaukseen ei selvinnyt, mutta arvauksena öljynkulutus. Nyt avatessa kaasuläppäkotelo ja imusarjan puoliskot oli tiivistetty silikonilla mikä ei vaikuta merkkiliikkeen tekosilta, joten on siellä joku saattanut käydä myöhemminkin.

Sylinterit on silmämääräisesti melko ok. Öljynkulutus näissä koneissa johtuu melkein aina venttiilinvarrenkumeista.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuomas K kirjoitti:Sylinterit on silmämääräisesti melko ok. Öljynkulutus näissä koneissa johtuu melkein aina venttiilinvarrenkumeista.
Älä kuitenkaan luota tuohon liikaa. Tarkista kaikki oleellinen, kun kone kerran on auki.
Kimmo / alfatune.fi

Vastaa Viestiin