Tuomas K kirjoitti:
Minkälaisin ehdoin tuo saappi olisi lainattavissa?
Velipojan kanssa me olemme perustaneet sen ympärille yrityksen (turha etsiä yritysrekisteristä) Oy Kesäauto Ab. Itse omistan enemmistön osakekannasta ja olen sekä tj että hallituksen pj. ja isommalla äänimäärällä valitutan itseni aina myös yhtiökokouksen puhetta johtamaan. Velimies on johtoryhmän sekä hallituksen jäsen sekä hallituksen vpj. Yhtiön tarkoitus on tuottaa sijoitetulle pääomalle kohtuullista korkoa. Yhtiön talousjohtajana sanoisin, että kohtuullinen korko olisi 10%. Tämä on myös johtoryhmän hyväksymä tavoite, hallitus ei ole asettanut tuottotavoitetta. Auto maksoi 500 euroa, sen hakeminen vaati 100 euroa ja kytkinremontti 200 euroa. Näin ollen sen pitäisi tuottaa meille 80 euroa vuodessa (huomaa yhtiömme avoin tiedotuspolitiikka).
Koska luultavasti olet ainoa asiakkaamme tänä vuonna, meidän pitäisi saada tuo 80 euroa sinulta. Lisäksi tankissa pitää olla korkeaoktaanista bensiiniä vähintään yhtä paljon kuin luovutushetkellä. Mikäli päätät lunastaa auton itsellesi 800 eurolla, vuokraus rinnastetaan koeajoon ja palautamme vuokrahinnan. Melko reilua, vai mitä?
Tällöin tilinpäätöksessä plussan puolelle jää vain yhtiömme omistajien auton omasta käytöstä saamansa hyöty, sekä omistamisen ilon tuoma immateriaalinen utiliteetti, jota on pidettävä melko staattisena toisin kuin mainitun yrityksen reaaliprosessin tuottaman arvon implisiittistä volaliteettiä, johon liittyvä Sharpen luku kasvaa tilikauden aikana ja jopa niiden välilläkin yhtiömme rahoitusasema huomioon ottaen ehkä jopa vaarallisen suureksi, ellemme onnistu realisoimaan sijoituspääomaamme. Huomaathan, että S=E[R-Rf] / σ, eli Sharpen luku pienentyisi aika kivasti, jos tykästyisit autoomme niin, että päättäisit ostaa sen.
Tuon rahan investoisimme sitten kokonaan uuden kesäauton hankintaan ensi kesäksi. Mikäli siinäkin joutuisimme vielä tekemään pääomaa korottavan, noin 20 % - 30 %:n suuruisen suunnatun annin tai laskemaan liikkeelle joukkovelkakirjalainan korjausinvestointien rahoittamiseksi, pystyisimme mahdollisesti lisäämään ainakin immateriaalista hyötyämme, mahdollisesti jopa funktionaalista utiliteettiämme volaliteetin vielä kuitenkaan vaarantamatta likviditeettiämme.
(Koska taloudellisen voiton saaminen tällä toimialalla on melko haasteellista, mutta funktionaalinen hyöty sitä suurempaa, mitä enemmän itse käytämme yrityksemme reaalipääomaa, on tulevaisuudessa mahdollista, että yritysmuodoksi muutetaan osuuskunta. Se palvelisi myös henkilökohtaisia ambitioitani, sillä onhan muistettava, että osuuskunnassa vallitsee mies ja ääni -periaate. Minä olen se mies ja minun on se ääni.)
Lisäksi auton rikkomisesta on sovittava pelisäännöt.
Esim.
Tahallinen tai siihen verrattava rikkominen = käyttäjän omavastuu 100 %.
Kolaroiminen tai vastaava törmäily = käyttäjän omavastuu tapauksesta riippuen 50 - 100 %
Autoon tullut tekninen vika = käyttäjän omavastuu 0 - 50 %.
Omavastuun suuruuteen vaikuttaa kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa ajajan tuottamuksen aste.
Autossa on vain liikennevakuutus. Piittaamattomuudella, liikenteen törkeällä vaarantamisella tai alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisella aiheutettu liikennevakuutuksen bonusmenetys sanktioidaan tavalla tai toisella. Toinen tapa saattaa sisältää fyysiseen koskemattomuuteen kohdistuvia poikkeuksia.
Summa summarum: älä törmäile, älä yrjöä sisälle, älä riko kovin paljoa - ainakaan tahallaan ja palauta tankattuna & tuhkakuppi tyhjennettynä, niin selviät viiden kossupullon hinnalla. (Hinta vapaasti Kärkölässä, toimituksesta muualle sovittava erikseen). Kanta-asiakkaille alennusta, J-etukortilla bonusta.
Tyytymättömyystakuu: mikäli matkanne keskeytyy tekniseen vikaan, johon auton käyttäjällä ei ole tuottamusta, lupaamme tämän aiheuttavan tyytymättömyyttä molemmissa sopijaosapuolissa. Tällöin yhtiömme palauttaa 50 % - 100 % vuokrahinnasta. Palautusprosentti on irrationaalisesti riippuvainen yhtiömme kokeman tyytymättömyyden määrästä.