Saab konkurssin partaalla
Valvoja: Moderators
Saab konkurssin partaalla
Fiathan oli kovin kiinnostunut ostamaan Saabin, joka kuitenkin haluttiin myydä parin mutkan kautta nykyiselle eksoottiselle valmistajalle. Fiatin silloisen kovat ehdot saattaisivat hyvinkin kelvata nyt Ruotsalaisille.
Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.
Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Saabin tilanne on ollut pitkään paha, oikeastaan kaikki alkoi pikkuhiljaa menemään persiilleen kun General Mistake osti Saabia...
70-luvulla Saab oli teknisesti edelläkävijä merkki monissa asioissa (mm. rullavyöt, kasaanpainuva ohjausakseli, 4*levyjarrut, halogeenivalot, sivutömäyssuojat ovissa, joustopuskurit, polttoaineen ruiskutus, turbo, valonpesimet, valomuisti, jne...), toki osa näistä oli muillakin käytössä mutta harvasta löytyi kaikki. Saab ei myöskään ollut hinnoiteltu premium-luokkaan.
Juuri nyt tämän merkin tilanne on kokolailla epätoivoinen:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 1111467/12
Toivottavasti jokin pelastus löytyy ettei merkki katoaisi, tosin nykyisellä mallistolla en näe juurikaan arvoa...
70-luvulla Saab oli teknisesti edelläkävijä merkki monissa asioissa (mm. rullavyöt, kasaanpainuva ohjausakseli, 4*levyjarrut, halogeenivalot, sivutömäyssuojat ovissa, joustopuskurit, polttoaineen ruiskutus, turbo, valonpesimet, valomuisti, jne...), toki osa näistä oli muillakin käytössä mutta harvasta löytyi kaikki. Saab ei myöskään ollut hinnoiteltu premium-luokkaan.
Juuri nyt tämän merkin tilanne on kokolailla epätoivoinen:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 1111467/12
Toivottavasti jokin pelastus löytyy ettei merkki katoaisi, tosin nykyisellä mallistolla en näe juurikaan arvoa...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
Fiat oli kai enemmän kiinnostunut Opelista kuin Saabista, nehän ovat käytännössä samaa tavaraa eri merkillä eli paketissa olisi ostettava molemmat. Nykyisellä Saabilla ei paljon mitään teee kun sillä ei ole omaa tekniikkaa, ostettavana on siis lähinnä Saabin merkki. Saabilla meni muuten jo heikosti jo ennen kuin GM sen osti. Kyllä näyttää siltä että Saabin taru on lopussa, jenkeissä on jo suljettu jälleenmyyjien puljujakin. Tehdas on ollut kiinni jo monta kuukautta, toimihenkilöille on maksettu palkkoja ja duunarit on ollu lomautettuna, nyt keräillään roposia kuukausittain ja hidas kuolema jatkuu..... periaatteessa voidaan ehkä sanoa että GM sen tuhosi kun myi pois erillisenä Opelista tuollaiselle pikkupuljulle (Spyker) joka jo valmiiksi teki tapppiota. Opelihan tekee myös nykyisin tappiota......monen muun Eurooppalaisen merkin tavoin...
Viimeksi muokannut V6, 17 Elo 2011, 14:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Itse lähinnä toivoin, että merkki olisi kuopattu hivenen kunniakkaammin.
Saballahan oli vielä hi tek moottoreita jopa autoihin kiinnipultattuna vuosituhannen vaihteen tienoilla (olikohan 1.4 litrainen muuttuvapuristeinen moottori jos en paljoa muista pieleen). Olisi ollut nykymarkkinoillekin soveltuva laitos mutta onneksi GM älysi nollata Saabin tuotekehityksen.
Toivottavasti perinteikkäät italomerkit kokevat toisenlaisen kohtalon.
Saballahan oli vielä hi tek moottoreita jopa autoihin kiinnipultattuna vuosituhannen vaihteen tienoilla (olikohan 1.4 litrainen muuttuvapuristeinen moottori jos en paljoa muista pieleen). Olisi ollut nykymarkkinoillekin soveltuva laitos mutta onneksi GM älysi nollata Saabin tuotekehityksen.
Toivottavasti perinteikkäät italomerkit kokevat toisenlaisen kohtalon.
VMP
Auristo kirjoitti:Saabin tilanne on ollut pitkään paha, oikeastaan kaikki alkoi pikkuhiljaa menemään persiilleen kun General Mistake osti Saabia...
70-luvulla Saab oli teknisesti edelläkävijä merkki monissa asioissa (mm. rullavyöt, kasaanpainuva ohjausakseli, 4*levyjarrut, halogeenivalot, sivutömäyssuojat ovissa, joustopuskurit, polttoaineen ruiskutus, turbo, valonpesimet, valomuisti, jne...), toki osa näistä oli muillakin käytössä mutta harvasta löytyi kaikki. Saab ei myöskään ollut hinnoiteltu premium-luokkaan.
Juuri nyt tämän merkin tilanne on kokolailla epätoivoinen:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 1111467/12
Toivottavasti jokin pelastus löytyy ettei merkki katoaisi, tosin nykyisellä mallistolla en näe juurikaan arvoa...
Suomessa Saabin alamäki alkoi, kun perusmallien valmistus täällä päättyi. Ehkei se kotimaisuuden suosiminen enää muutenkaan ole huudossa, mutta kyllä se vieläkin vaikuttaisi. Toinen kohtalokas virhe ajoittui samoihin aikoihin ja se oli uusi Saab 900, siis se ns. NG900. Alkuperäiseen 99:stä venytettyyn ysisataseen verrattuna tässä oli ryssitty lähes kaikki, mitä saabistit olivat arvostaneet. Se oli ahtaampi, siinä oli surkea lämmityslaite, huonot istuimet, se sai törmäystestissä kaksi** tähteä ja lehdistö kehui ajo-omisaisuuksia enintään keskinkertaisiksi. Myynti romahti.
Myöhemmin kyseistä mallia parannettiin ja nimi muutettiin 9-3:ksi. Viimeiset tämän korimallin 9-3:t olivat jo varsin hyviä autoja, Aero- ja Viggen-mallit suorastaan puhuttelevia, mutta vahinko oli jo tapahtunut, moni oli vaihtanut merkkiä. Seuraavan sukupolven 9-3 eli tämä nykyinen oli - jos mahdollista - vieläkin ahtaampi ja sen lisäksi merkittävästi kalliimpi. Itse kyselin aikoinaan tarjousta 156:stä ja vastaavan tehon ja varustetason 9-3:sta ja sedan-korisen Saabin väliraha jäi 4000 e SportWagon-Alfaa kalliimmaksi, vaikka vaihtohyvitys oli lähes sama.
9000 oli aikoinaan Saabilta onnistunut harppaus uuteen autoluokkaan ja uuteen sukupolveen, mutta varsinaisen syömähampaan (99/900) osalta hyppy jäi puolitiehen. Myös 9000:n päivitys 9-5:ksi jäi vaillinaiseksi, kun autoja ei tahdo erottaa toisistaan kuin takaluukusta lukemalla. 9-5 oli hyvä auto, mutta se tuntui jo esittelyvuonna vähän kuluneelta idealta. Tämä kaikkein uusin 9-5 on ruma, mutta persoonallinen, joskaan ei lehtien mukaan ihan yllä hintansa edellyttämälle tasolle. Mene ja tiedä, mutta keräilyharvinaisuus siitä taitaa tulla - valmistusmäärät lienevät tähän mennessä parisen tuhatta ja siihen uhkaavat jäädä.
Metka juttu, miten Volvo onnistui nykyaikaistamaan mallistonsa 1980-90-lukujen taitteessa ja tekemään merkistä globaalisti tunnetun ja milteipä volyymimerkin. Ja Saab ei. Volvoa varmaan auttoi se, että Ford antoi Volvolle liikkumatilaa, tarjosi sille resursseja ja suurtuotannon etuja, mutta ei aatinut liikaa (mitä nyt vähän tulosta imuroi Amerikkaan).
GM taas oli Saabille vähän samanlainen isäntä kuin Fiat on ollut Alfa Romeolle: myydään nyt tuota merkkiä joillekin friikeille, mutta resurssit suunnataan aivan muualle. Olisiko sitten Fiat ollut Saabille hyvä isäntä..? Saammeko sitä koskaan tietää. Harmi kuitenkin, jos perinteiselle automerkille tehdään Rooverit.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Oli eilen kiinni 24000 €, kun puhutaan kuitenkin saabin kokoisesta firmasta, niin onhan tuo naurettavan pieni raha.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/24-0 ... ssa-saabin
Saab ei ole saannut mitään aikaisiksi viimiseen 10 vuoteen, pelkkää vanhan puunaamista. Loppu koko touhulle, kun rahoitetaan lainalla, jotta saadaan edes pidettyä laskut maksettuina, niin eihän se voi toimia missään kohtaa, kun laina erääntyy, pyydetäänkö taas rahaa joltain. Kaikki raha mikä tulee, menee samantien laskuihin käteen ei jää kuin kuitti, sillä on paha suunitella uusia malleja tai edes rullata nykyisiä malleja ulos tehtaalta
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/24-0 ... ssa-saabin
Saab ei ole saannut mitään aikaisiksi viimiseen 10 vuoteen, pelkkää vanhan puunaamista. Loppu koko touhulle, kun rahoitetaan lainalla, jotta saadaan edes pidettyä laskut maksettuina, niin eihän se voi toimia missään kohtaa, kun laina erääntyy, pyydetäänkö taas rahaa joltain. Kaikki raha mikä tulee, menee samantien laskuihin käteen ei jää kuin kuitti, sillä on paha suunitella uusia malleja tai edes rullata nykyisiä malleja ulos tehtaalta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Kuin myös, eniten olen autoillut Saabilla ja nyt mennään Alfalla. Lanciasta tykkäsin myös aikoinaan paljon mutta jossain mielenhäiriössä menin vaihtamaan sen BMW:henhagger16 kirjoitti:Automaustani päätellen taidan olla melko marginaali-tapaus.

Myös Peugeot on ollut muutaman hairahduksen kohteena.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Muistelisin, että 1990 myynti tippui roimasti. Vielä edellisvuonna joutui odottelemaan autoa muutaman kuukauden. Sen jälkeen ei ole kunnon menekkiä ollut, sääli sinänsä.
Itse ole kyllä harkinnut 9-5 3.0 Tid ostamista saa nyt nähdä tuleeko ostettua. Korimalli on minusta tyylikäs varsinkin farmarina, moottori sen sijaan on ongelmallinen valuvien sylinteriputkien takia.
Saabilla olen ajanut kilometrejä toiseksi eniten Alfan jälkeen.
Itse ole kyllä harkinnut 9-5 3.0 Tid ostamista saa nyt nähdä tuleeko ostettua. Korimalli on minusta tyylikäs varsinkin farmarina, moottori sen sijaan on ongelmallinen valuvien sylinteriputkien takia.
Saabilla olen ajanut kilometrejä toiseksi eniten Alfan jälkeen.
Voihan noinkin sanoa... Saab on kuitenkin tehnyt jo 70 luvulta lähtien sitä minkä monet muut tajusi ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi vasta tällä vuosituhannella. Monessa suhteessa edelläkävijä ja suunnan näyttäjä muutaman vuosikymmenen ajan, ei oikein soisi loppuvan näin surullisesti...mattijus kirjoitti:Tuohon mustaan aukkoon on kenenkään turha rahojaan heittää. (No OK, kiinalaiset voisivat muutaman sata miljardia törsätä).
RIP

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Oli turbonelikko, noita tuotiin aikoinaan maahan 16kpl, jäljellä ei ole kovin montaa yksilöä sillä jostain syystä ovat herkkiä palamaan itsestään kuten minunkin yksilölle kävi. Palo alkoi jostain koneen ja rintapellin väliseltä alueelta ja sitä ei saatu sammutettua ennenkuin koko konehuone oli kärähtänyt.SilBazze kirjoitti:Mutta löytyyhän tuolta "pösöjen" joukosta yksi T16, oliko neliveto?Auristo kirjoitti:Myös Peugeot on ollut muutaman hairahduksen kohteena.
http://www.autowiki.fi/index.php/Peugeot_405_T16
Jotta ei olisi ihan offtopic-viesti niin seuraava autoni oli reilusti piristetty Saab 9000 Turbo joka muuten liikkui PALJON rivakammin kuin 220hv T16 pösö. Tehoja en Saabista ikinä penkittänyt mutta se kulki paljon paremmin kuin esim. vakio 9000 AERO. Siinä oli modifioitu turbo, isommat suuttimet, muokattu imusarja, väljä putkisto, fse:n paineensäädin, uudelleen ohjelmoitu moottorinohjaus jne.
Jos esimerkiksi lähti kuivalla asfaltilla ohittamaan ylämäkeen (saa vastakuormaa ja ahdot ehtivät nousta tarpeeksi) niin kolmosella alkoi helposti sutimaan 80-90 nopeudessa

Alkuperäisiä 99 Turboja minulla oli 2kpl 80/90-lukujen taitteessa ja pitihän niitäkin piristää...


Poliisiauto peruutti vielä myöhemmin laitoksen pihassa Saabin kylkeen ja auto oli kärsinyt ympäriinsä takaa-ajossa sekä kytkin että laatikko vioittuneet jne...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Saab konkurssin partaalla
Historia voisi tavallaan toistaa itseään, ja Fiat myydä Deltaa jenkkilään Saab 600:na.alfista kirjoitti:Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.


Re: Saab konkurssin partaalla
Jokaisella merkillä on oma Arnansamutt kirjoitti:Historia voisi tavallaan toistaa itseään, ja Fiat myydä Deltaa jenkkilään Saab 600:na.![]()

VMP
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Ikävää on ollut seurata Saabin ahdinkoa jo pidemmän ajan. Itse olin toiveikas, kun yhtiö myytiin Spykerille, että uusi 9-5 löytäisi ostajia ja sitä kautta Saab välttyisi kohtalolta, joka nyt oven takana kolkuttaa.
Toisaalta investointipankki tai Ruotsin sekä Kiinan valtiotkaan eivät ole tehneet lisärahoituksen saamisesta helppoa Saabille, vaikka uusi 9-5 tuotteena kilpailukykyinen olisikin ja volyymimalli 9-3:n uusi versio tulossa putkesta. Aika yksinkertaisesti kuluu Saabin tiimalasissa loppuun.
Kovasti muistuu mieleen Roverin tilanne keväällä 2005, jolloin yhtiö meni konkurssiin ja merkki sekä tuotantovälineet myytiin eri yhtiöille Kiinaan. BMW:n kehittämä Rover 75 oli oikeasti hyvä auto, mutta koska rahaa ei Phoenix Consortiumilla riittänyt tuotekehittelyyn (jos CityRoveria ja Streetwisea ei lasketa), mallit vanhenivat käsiin.
Eiköhän sama kohtalo ole Saabillakin edessä lähitulevaisuudessa
Toisaalta investointipankki tai Ruotsin sekä Kiinan valtiotkaan eivät ole tehneet lisärahoituksen saamisesta helppoa Saabille, vaikka uusi 9-5 tuotteena kilpailukykyinen olisikin ja volyymimalli 9-3:n uusi versio tulossa putkesta. Aika yksinkertaisesti kuluu Saabin tiimalasissa loppuun.
Kovasti muistuu mieleen Roverin tilanne keväällä 2005, jolloin yhtiö meni konkurssiin ja merkki sekä tuotantovälineet myytiin eri yhtiöille Kiinaan. BMW:n kehittämä Rover 75 oli oikeasti hyvä auto, mutta koska rahaa ei Phoenix Consortiumilla riittänyt tuotekehittelyyn (jos CityRoveria ja Streetwisea ei lasketa), mallit vanhenivat käsiin.
Eiköhän sama kohtalo ole Saabillakin edessä lähitulevaisuudessa
Ammattina autokauppa
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Saabissa on tiettyä viehätystä: Paljon massasta erottuvaa muotoilua ja hienoja teknisiä ratkaisuja vuosien mittaan. Tietynlaista piilosporttisuuttakin. Jospa tuolta itänaapurista vaikka löytyis jonkun mafioson taskusta muutama ylimääräinen miljardi, joilla merkki saataisiin vielä pelastettua ja nostettua jaloilleen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Saabille toivoisi jatkoa, vaikka tuotteet itsessään eivät oikein herätä toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Jollen väärin muista, 9-4X on otettu vastaan ihan hyvin kokemuksin, joten se olkoon poikkeus aiemmasta.
Saabissa ja Subarussa on minulle jotain samaa. Jotain vastavirtaan uimista tekniikan ehdoilla, enemmän kuin tunteella. Mikähän Subarun on pinnalla pitänyt, se kannattaisi Saabilla äkkipäätä analysoida...
Saabissa ja Subarussa on minulle jotain samaa. Jotain vastavirtaan uimista tekniikan ehdoilla, enemmän kuin tunteella. Mikähän Subarun on pinnalla pitänyt, se kannattaisi Saabilla äkkipäätä analysoida...
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
Re: Saab konkurssin partaalla
Myös täällä Ruotsissa se myytiin SAAB 600:na ja se aiheutti että lancia vetäytyi ulos ruotsista...mutt kirjoitti:Historia voisi tavallaan toistaa itseään, ja Fiat myydä Deltaa jenkkilään Saab 600:na.alfista kirjoitti:Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.![]()
/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
Mikä Subarun on pitänyt pinnalla ? Luulen että sama homma kun pelasti Audin , citroenin , pösön jne. on että ne satsasivat ralliin ja muuhunkin autourheiluun ...Kivijärvi kirjoitti:Saabille toivoisi jatkoa, vaikka tuotteet itsessään eivät oikein herätä toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Jollen väärin muista, 9-4X on otettu vastaan ihan hyvin kokemuksin, joten se olkoon poikkeus aiemmasta.
Saabissa ja Subarussa on minulle jotain samaa. Jotain vastavirtaan uimista tekniikan ehdoilla, enemmän kuin tunteella. Mikähän Subarun on pinnalla pitänyt, se kannattaisi Saabilla äkkipäätä analysoida...
/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa
juu eikös 405sessa mennyt se bensaletku hassusti koneen päältä tms.. eli syttyy herkästi... ex duunin ruokalan ikkunasta katseltiin aikoinaan kun yksi paloi parkkipaikalla vai onko tossa turbossa erilainen rakenne.Auristo kirjoitti: Oli turbonelikko, noita tuotiin aikoinaan maahan 16kpl, jäljellä ei ole kovin montaa yksilöä sillä jostain syystä ovat herkkiä palamaan itsestään kuten minunkin yksilölle kävi. Palo alkoi jostain koneen ja rintapellin väliseltä alueelta ja sitä ei saatu sammutettua ennenkuin koko konehuone oli kärähtänyt.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Mutta... Nyt kun menet kauppaan, et saa uutta subarua, myydään ei oo:ta, juontaa juurensa Japanin Tsunami/määnjäristys/Fukushima onnettomuuteen, autoja ei saatu maailmalle, mikä tietenkin oli ongelma suomen maahantuojalle, Subaru Nordicille joka on kuitenkin hyvin pieni yritys eikä sitä kautta kestä katkoksia ilman, että se vaikuttaisi talouteen.
Noin oli tilanne kun jäin 3½viikkoa sitten kesälomalle, en tiedä mikä tilanne nyt on.
Noin oli tilanne kun jäin 3½viikkoa sitten kesälomalle, en tiedä mikä tilanne nyt on.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Saab konkurssin partaalla
Niin, tai Saab 9-5:ttä voisi myydä Amerikkaan Chrysler Sebringinä ja Eurooppaan Alfa Romeo 169:nä.mutt kirjoitti:Historia voisi tavallaan toistaa itseään, ja Fiat myydä Deltaa jenkkilään Saab 600:na.alfista kirjoitti:Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.![]()
Olisihan siellä, Vladimir Antonov, joka on luvannut sijoittaa Saabiin alkajaisiksi 30 miljoonaa euroa, mutta Ruotsi ei olisi Ruotsi, jos se ottaisi tämän lahjoituksen vastaan. Hallitus on estänyt Antonovia sijoittamasta Ruotsiin, sillä miestä epäillään rahanpesusta ja muusta normaalista venäläisestä liiketoiminnasta. Mieluummin 5000 työtöntä ja legendaarinen automerkki romukoppaan kuin annetaan jonkun epäsosialidemokraattisen liikemiehen toteuttaa moraalisesti arvelluttavia bisneksiään.Jakke kirjoitti:Saabissa on tiettyä viehätystä: Paljon massasta erottuvaa muotoilua ja hienoja teknisiä ratkaisuja vuosien mittaan. Tietynlaista piilosporttisuuttakin. Jospa tuolta itänaapurista vaikka löytyis jonkun mafioson taskusta muutama ylimääräinen miljardi, joilla merkki saataisiin vielä pelastettua ja nostettua jaloilleen.
jep, 30 miljoonaa ei riitä mihinkään nykypäivänä, esim Giuliettan pelkän pohjalevyn suunnittelu vanhan pohjalta maksoi yli 100 miljonaaa euroa.Toi Antonov on myös Saabin rahoituksen takana nytkin vaikka sitä ei julkisesti sanottu ääneen, äijä osti myös n vuosi sitten esim Zagaton... Yksin pyristeleviä automerkkejä ei taida kovin montaa olla , tulee erittäin kalliiksi ostaa muilta tai suunnitella omaa tekniikkaa merkille jota myydää 100 000 kpl vuodessa. Saabin ainoa pelastus olisi jos joku suuri konserni pelkän merkin ostaisi. Mutta tosiaan ihmeellistä keplottelua jo kuukausitolkulla.
Uusimmassa Tuulilasissa on koeajettu Fisker Karma. On jo ihan valmis peli - ja soiva sellainen. Veroton hinta euroopassa 80 000 ja U:kissa tarkoitus tehdä 15 000 kpl vuodessa. Tanskalainen design ja suomalainen kokoonpano. Tämä herra Fiskerhän voisi ostaa Saabin nimen ja ja myydä tätä Karmaa Sonett IV:nä.
Miten sitten tämän Fiskerin valmistus voi kannattaa, jos Saabin ei? Hinta on tietysti viisinkertainen Saabiin verrattuna, mutta onhan komponentitkin varmasti ihan eri hinnoissa. Saab nyt kasataan pääasiassa alihankkijoilta ostetuista bulkkiosista, mutta Karmassa on aika paljon uniikkia palikkaa mukana. Ja 9-3:n suunnittelu on tehty GM:n piikkiin jo 15 vuotta sitten ja sen jälkeen kuluja jaettu kymmenille tuhansille yksilöille.
Itse olen aika vakuuttunut siitä, että yksi merkittävä ongelma Saabilla on organisaatio. Lehdistä on voitu lukea, että toimihenkilöitä firmassa on paljon enemmän kuin autojen tekijöitä. Siitä tulee melkoiset kiinteät kustannukset jokaiselle myytävälle ajoneuvolle. Ja kun myynti on vähentynyt tai tehdas lomautettu, edelleen toimihenkilöt ovat käyneet töissä. Sitten ihmetellään, kun ei meinaa rahat riittää palkan maksuun.
Miten sitten tämän Fiskerin valmistus voi kannattaa, jos Saabin ei? Hinta on tietysti viisinkertainen Saabiin verrattuna, mutta onhan komponentitkin varmasti ihan eri hinnoissa. Saab nyt kasataan pääasiassa alihankkijoilta ostetuista bulkkiosista, mutta Karmassa on aika paljon uniikkia palikkaa mukana. Ja 9-3:n suunnittelu on tehty GM:n piikkiin jo 15 vuotta sitten ja sen jälkeen kuluja jaettu kymmenille tuhansille yksilöille.
Itse olen aika vakuuttunut siitä, että yksi merkittävä ongelma Saabilla on organisaatio. Lehdistä on voitu lukea, että toimihenkilöitä firmassa on paljon enemmän kuin autojen tekijöitä. Siitä tulee melkoiset kiinteät kustannukset jokaiselle myytävälle ajoneuvolle. Ja kun myynti on vähentynyt tai tehdas lomautettu, edelleen toimihenkilöt ovat käyneet töissä. Sitten ihmetellään, kun ei meinaa rahat riittää palkan maksuun.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
On kait helpompi tehdä ja suunitella kalliimpaa tuotetta tuotetta, kun varauksia on tullut ja on olemassa jonkinlainen tieto, että autot myös menevät kaupaksi, toisin kuin saabilla, voi valmistaa halvemmalla, mutta kun ottajaa ei ole niin homma kaatuu.
Ehkä ne toimihenkilöt laittavat jossain kohtii haalarit päälle ja siirtyvät tehtaan puolelle - yea right!
Kohta menee siihen, että kiinalaiste ostaa vain sen takia, että saavat insinoorit piirtämään omistaautoistaan NCAP testin kestäviä
Ehkä ne toimihenkilöt laittavat jossain kohtii haalarit päälle ja siirtyvät tehtaan puolelle - yea right!

Kohta menee siihen, että kiinalaiste ostaa vain sen takia, että saavat insinoorit piirtämään omistaautoistaan NCAP testin kestäviä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
kyllä tuon Fiskerin suhteen kannattaa olla varuillaan että tuottaako se voittoa vai ei, sen rahoituskin on puoliksi jotain USAn valtion kehityslainarahoja, tuotannon aloituskin venyi noin vuoden verran, oudon pieneltä vaikuttaa myös että jo 15 tuhannen auton myynnillä yritys tekisi voittoa herra Fiskerin mukaan.
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Saabilla on edelleen palkat maksamatta vaikka perjantaina liikkui huhuja mahdollisesta rahoituksesta (kiinalaista lainaa). Todennäköisyys että ammattiliitot hakevat yhtiön konkurssiin alkaa olla hyvin todennäköinen...
http://di.se/Artiklar/2011/9/5/244186/A ... anstallda/
SaabInside sivustoa pitävä ja Saabin asioista sisäpiirintietoa saava Steven Wade on vältellyt viimeaikoina kommentoimasta taloustilannetta. Sivusto fiilistelee vain muilla Saab-aiheisilla jutuilla. Joko hänellä on varma näkemys siitä että loppu tulee tai sitten on vielä joku ohut oljenkorsi josta vielä pitää olla hiljaa...
EDIT.
Jaahas, taitaa konkurssi tulla:
http://di.se/Artiklar/2011/9/5/244203/I ... e-om-Saab/
http://di.se/Artiklar/2011/9/5/244186/A ... anstallda/
SaabInside sivustoa pitävä ja Saabin asioista sisäpiirintietoa saava Steven Wade on vältellyt viimeaikoina kommentoimasta taloustilannetta. Sivusto fiilistelee vain muilla Saab-aiheisilla jutuilla. Joko hänellä on varma näkemys siitä että loppu tulee tai sitten on vielä joku ohut oljenkorsi josta vielä pitää olla hiljaa...

EDIT.
Jaahas, taitaa konkurssi tulla:
http://di.se/Artiklar/2011/9/5/244203/I ... e-om-Saab/
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
Tällä hetkellä alfistit kokee vähemmän vittuilua Teboilin autoritääriltä... Veikkaan et vittuilu saabisteja kohtaan on aggressiivista.
Töissä on kaikentietävä suberb-kuski, alfaa se ihaili mut myös vittuili siitä. Nyt sen hampaissa on perheenäiti, joka on olosuhteiden (saabismi-sairauden omaavan miehen) uhri... 9-5 on skeidakuskin verbaalisessa käsittelyssä...
Töissä on kaikentietävä suberb-kuski, alfaa se ihaili mut myös vittuili siitä. Nyt sen hampaissa on perheenäiti, joka on olosuhteiden (saabismi-sairauden omaavan miehen) uhri... 9-5 on skeidakuskin verbaalisessa käsittelyssä...
^ Sanoin männäviikolla kun alfa oli vaihtunut toiseen merkkin, että miten on ikävä alfaa, että se oli paras auto mitä olen ikinä ajanut. Äijä vastas: "Et ole ilmeisesti ikinä ajanut superbia..." Totesin, että en olekaan...
EDIT: Takaisin topikkiin. On kyllä surullista tuo Saabin kohtalo. Hieno merkki ja hienot perinteet. Samaan askiin menee omassa arvostuksessa Alfan kanssa, tosin ei nyt tietenkään ohi, mut kuitenkin.
Osaan arvata myös Saabistien vitutuksen, kun osien saatavuus lähinnä yhtä tehokasta kuin Pohjois-Korean ruoka-apu. Mitenköhän käy käytettyjen Saabien hintojen. Veikkaan, et jälleenmyyntiarvo on Alfan tasoa...
EDIT: Takaisin topikkiin. On kyllä surullista tuo Saabin kohtalo. Hieno merkki ja hienot perinteet. Samaan askiin menee omassa arvostuksessa Alfan kanssa, tosin ei nyt tietenkään ohi, mut kuitenkin.
Osaan arvata myös Saabistien vitutuksen, kun osien saatavuus lähinnä yhtä tehokasta kuin Pohjois-Korean ruoka-apu. Mitenköhän käy käytettyjen Saabien hintojen. Veikkaan, et jälleenmyyntiarvo on Alfan tasoa...
Kun Saabia aikanaan alettiin valmistaa Uudessakaupungissa, säädettiin ns. Saab-laki, joka veronalennuksen turvin mahdollisti niiden myynnin Suomessa. Jos ja kun tämän merkin tuotanto vihdoin ja lopullisesti päättyy, kaikki wanhemmat alfistit vuodattavat surun kyyneleitä Saabin hautajaisissa. 

"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Selvä todiste siitä siis, että olen vielä nuori mies :=)Satta kirjoitti: Jos ja kun tämän merkin tuotanto vihdoin ja lopullisesti päättyy, kaikki wanhemmat alfistit vuodattavat surun kyyneleitä Saabin hautajaisissa.
Saab nimittäin ei herätä mitään positiivisiä tunteita.
Käytännössähän firma on ollut dead man walking siitä asti kun se käsittämättömän poliittisen käpälöinnin avulla Spykerille lahjoitettiin - se business case jota ne jätkät esittelivät oli sen luokan fantasiaa että.
Jonkun verran olen päässyt aikanaan niillä oikeilla 900:llakin ajelemaan ja vaikka kelpo matkavaunuja olivatkin emme koskaan löytäneet yhteisiä säveliä. ja mitä vähemmän näisitä viime aikojen vehkeistä sanoo, sitä parempi. Tosin tuon viimeisen 9-5:n keula on ihan mukiinmenevän näköinen.
Lisäksi näin '60 luvulla syntyneelle koko merkkiin liittyy sen kaltaista imagorasitetta että sekin tökkii.
Ei siis patonkeja imusarjoihin, mutta täältä päin ei Saabille kyyneliä heru. Enemmän minua harmitti vaikkapa Oldsmobilen alasajo.
-Tazio
Mikähän geenivirhe saa aikaan tuollaista käytöstä?PRO kirjoitti:Tällä hetkellä alfistit kokee vähemmän vittuilua Teboilin autoritääriltä... Veikkaan et vittuilu saabisteja kohtaan on aggressiivista.
Töissä on kaikentietävä suberb-kuski, alfaa se ihaili mut myös vittuili siitä. Nyt sen hampaissa on perheenäiti, joka on olosuhteiden (saabismi-sairauden omaavan miehen) uhri... 9-5 on skeidakuskin verbaalisessa käsittelyssä...