Sivu 1/3

Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 17 Elo 2011, 12:53
Kirjoittaja alfista
Fiathan oli kovin kiinnostunut ostamaan Saabin, joka kuitenkin haluttiin myydä parin mutkan kautta nykyiselle eksoottiselle valmistajalle. Fiatin silloisen kovat ehdot saattaisivat hyvinkin kelvata nyt Ruotsalaisille.

Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.

Lähetetty: 17 Elo 2011, 13:01
Kirjoittaja mattijus
Tuohon mustaan aukkoon on kenenkään turha rahojaan heittää. (No OK, kiinalaiset voisivat muutaman sata miljardia törsätä).

RIP

Lähetetty: 17 Elo 2011, 13:58
Kirjoittaja Auristo
Saabin tilanne on ollut pitkään paha, oikeastaan kaikki alkoi pikkuhiljaa menemään persiilleen kun General Mistake osti Saabia...

70-luvulla Saab oli teknisesti edelläkävijä merkki monissa asioissa (mm. rullavyöt, kasaanpainuva ohjausakseli, 4*levyjarrut, halogeenivalot, sivutömäyssuojat ovissa, joustopuskurit, polttoaineen ruiskutus, turbo, valonpesimet, valomuisti, jne...), toki osa näistä oli muillakin käytössä mutta harvasta löytyi kaikki. Saab ei myöskään ollut hinnoiteltu premium-luokkaan.

Juuri nyt tämän merkin tilanne on kokolailla epätoivoinen:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 1111467/12

Toivottavasti jokin pelastus löytyy ettei merkki katoaisi, tosin nykyisellä mallistolla en näe juurikaan arvoa...

Lähetetty: 17 Elo 2011, 14:08
Kirjoittaja V6
Fiat oli kai enemmän kiinnostunut Opelista kuin Saabista, nehän ovat käytännössä samaa tavaraa eri merkillä eli paketissa olisi ostettava molemmat. Nykyisellä Saabilla ei paljon mitään teee kun sillä ei ole omaa tekniikkaa, ostettavana on siis lähinnä Saabin merkki. Saabilla meni muuten jo heikosti jo ennen kuin GM sen osti. Kyllä näyttää siltä että Saabin taru on lopussa, jenkeissä on jo suljettu jälleenmyyjien puljujakin. Tehdas on ollut kiinni jo monta kuukautta, toimihenkilöille on maksettu palkkoja ja duunarit on ollu lomautettuna, nyt keräillään roposia kuukausittain ja hidas kuolema jatkuu..... periaatteessa voidaan ehkä sanoa että GM sen tuhosi kun myi pois erillisenä Opelista tuollaiselle pikkupuljulle (Spyker) joka jo valmiiksi teki tapppiota. Opelihan tekee myös nykyisin tappiota......monen muun Eurooppalaisen merkin tavoin...

Lähetetty: 17 Elo 2011, 14:09
Kirjoittaja mattijus
Itse lähinnä toivoin, että merkki olisi kuopattu hivenen kunniakkaammin.
Saballahan oli vielä hi tek moottoreita jopa autoihin kiinnipultattuna vuosituhannen vaihteen tienoilla (olikohan 1.4 litrainen muuttuvapuristeinen moottori jos en paljoa muista pieleen). Olisi ollut nykymarkkinoillekin soveltuva laitos mutta onneksi GM älysi nollata Saabin tuotekehityksen.

Toivottavasti perinteikkäät italomerkit kokevat toisenlaisen kohtalon.

Lähetetty: 17 Elo 2011, 15:51
Kirjoittaja Jönsson
Auristo kirjoitti:Saabin tilanne on ollut pitkään paha, oikeastaan kaikki alkoi pikkuhiljaa menemään persiilleen kun General Mistake osti Saabia...

70-luvulla Saab oli teknisesti edelläkävijä merkki monissa asioissa (mm. rullavyöt, kasaanpainuva ohjausakseli, 4*levyjarrut, halogeenivalot, sivutömäyssuojat ovissa, joustopuskurit, polttoaineen ruiskutus, turbo, valonpesimet, valomuisti, jne...), toki osa näistä oli muillakin käytössä mutta harvasta löytyi kaikki. Saab ei myöskään ollut hinnoiteltu premium-luokkaan.

Juuri nyt tämän merkin tilanne on kokolailla epätoivoinen:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 1111467/12

Toivottavasti jokin pelastus löytyy ettei merkki katoaisi, tosin nykyisellä mallistolla en näe juurikaan arvoa...

Suomessa Saabin alamäki alkoi, kun perusmallien valmistus täällä päättyi. Ehkei se kotimaisuuden suosiminen enää muutenkaan ole huudossa, mutta kyllä se vieläkin vaikuttaisi. Toinen kohtalokas virhe ajoittui samoihin aikoihin ja se oli uusi Saab 900, siis se ns. NG900. Alkuperäiseen 99:stä venytettyyn ysisataseen verrattuna tässä oli ryssitty lähes kaikki, mitä saabistit olivat arvostaneet. Se oli ahtaampi, siinä oli surkea lämmityslaite, huonot istuimet, se sai törmäystestissä kaksi** tähteä ja lehdistö kehui ajo-omisaisuuksia enintään keskinkertaisiksi. Myynti romahti.

Myöhemmin kyseistä mallia parannettiin ja nimi muutettiin 9-3:ksi. Viimeiset tämän korimallin 9-3:t olivat jo varsin hyviä autoja, Aero- ja Viggen-mallit suorastaan puhuttelevia, mutta vahinko oli jo tapahtunut, moni oli vaihtanut merkkiä. Seuraavan sukupolven 9-3 eli tämä nykyinen oli - jos mahdollista - vieläkin ahtaampi ja sen lisäksi merkittävästi kalliimpi. Itse kyselin aikoinaan tarjousta 156:stä ja vastaavan tehon ja varustetason 9-3:sta ja sedan-korisen Saabin väliraha jäi 4000 e SportWagon-Alfaa kalliimmaksi, vaikka vaihtohyvitys oli lähes sama.

9000 oli aikoinaan Saabilta onnistunut harppaus uuteen autoluokkaan ja uuteen sukupolveen, mutta varsinaisen syömähampaan (99/900) osalta hyppy jäi puolitiehen. Myös 9000:n päivitys 9-5:ksi jäi vaillinaiseksi, kun autoja ei tahdo erottaa toisistaan kuin takaluukusta lukemalla. 9-5 oli hyvä auto, mutta se tuntui jo esittelyvuonna vähän kuluneelta idealta. Tämä kaikkein uusin 9-5 on ruma, mutta persoonallinen, joskaan ei lehtien mukaan ihan yllä hintansa edellyttämälle tasolle. Mene ja tiedä, mutta keräilyharvinaisuus siitä taitaa tulla - valmistusmäärät lienevät tähän mennessä parisen tuhatta ja siihen uhkaavat jäädä.

Metka juttu, miten Volvo onnistui nykyaikaistamaan mallistonsa 1980-90-lukujen taitteessa ja tekemään merkistä globaalisti tunnetun ja milteipä volyymimerkin. Ja Saab ei. Volvoa varmaan auttoi se, että Ford antoi Volvolle liikkumatilaa, tarjosi sille resursseja ja suurtuotannon etuja, mutta ei aatinut liikaa (mitä nyt vähän tulosta imuroi Amerikkaan).

GM taas oli Saabille vähän samanlainen isäntä kuin Fiat on ollut Alfa Romeolle: myydään nyt tuota merkkiä joillekin friikeille, mutta resurssit suunnataan aivan muualle. Olisiko sitten Fiat ollut Saabille hyvä isäntä..? Saammeko sitä koskaan tietää. Harmi kuitenkin, jos perinteiselle automerkille tehdään Rooverit.

Lähetetty: 17 Elo 2011, 16:49
Kirjoittaja DaViega
Oli eilen kiinni 24000 €, kun puhutaan kuitenkin saabin kokoisesta firmasta, niin onhan tuo naurettavan pieni raha.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/24-0 ... ssa-saabin

Saab ei ole saannut mitään aikaisiksi viimiseen 10 vuoteen, pelkkää vanhan puunaamista. Loppu koko touhulle, kun rahoitetaan lainalla, jotta saadaan edes pidettyä laskut maksettuina, niin eihän se voi toimia missään kohtaa, kun laina erääntyy, pyydetäänkö taas rahaa joltain. Kaikki raha mikä tulee, menee samantien laskuihin käteen ei jää kuin kuitti, sillä on paha suunitella uusia malleja tai edes rullata nykyisiä malleja ulos tehtaalta

Lähetetty: 17 Elo 2011, 16:56
Kirjoittaja Vittorio Jano
Monet asiat tässä Saab-saagassa kuulostavat kyllä harmillisen tutuilta.

Lähetetty: 17 Elo 2011, 17:27
Kirjoittaja hagger16
Automaustani päätellen taidan olla melko marginaali-tapaus. :mrgreen:

Lähetetty: 17 Elo 2011, 18:04
Kirjoittaja Auristo
hagger16 kirjoitti:Automaustani päätellen taidan olla melko marginaali-tapaus. :mrgreen:
Kuin myös, eniten olen autoillut Saabilla ja nyt mennään Alfalla. Lanciasta tykkäsin myös aikoinaan paljon mutta jossain mielenhäiriössä menin vaihtamaan sen BMW:hen :oops:
Myös Peugeot on ollut muutaman hairahduksen kohteena.

Lähetetty: 17 Elo 2011, 21:53
Kirjoittaja VMTD
Muistelisin, että 1990 myynti tippui roimasti. Vielä edellisvuonna joutui odottelemaan autoa muutaman kuukauden. Sen jälkeen ei ole kunnon menekkiä ollut, sääli sinänsä.
Itse ole kyllä harkinnut 9-5 3.0 Tid ostamista saa nyt nähdä tuleeko ostettua. Korimalli on minusta tyylikäs varsinkin farmarina, moottori sen sijaan on ongelmallinen valuvien sylinteriputkien takia.
Saabilla olen ajanut kilometrejä toiseksi eniten Alfan jälkeen.

Lähetetty: 17 Elo 2011, 23:34
Kirjoittaja eltsu
mattijus kirjoitti:Tuohon mustaan aukkoon on kenenkään turha rahojaan heittää. (No OK, kiinalaiset voisivat muutaman sata miljardia törsätä).
RIP
Voihan noinkin sanoa... Saab on kuitenkin tehnyt jo 70 luvulta lähtien sitä minkä monet muut tajusi ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi vasta tällä vuosituhannella. Monessa suhteessa edelläkävijä ja suunnan näyttäjä muutaman vuosikymmenen ajan, ei oikein soisi loppuvan näin surullisesti... :(

Lähetetty: 18 Elo 2011, 07:58
Kirjoittaja V6
ai mitä? turboja? muut eivät halunneet niitä tehdä varmaan jostakin syystä?.....

Lähetetty: 18 Elo 2011, 08:27
Kirjoittaja SilBazze
Auristo kirjoitti:Myös Peugeot on ollut muutaman hairahduksen kohteena.
Mutta löytyyhän tuolta "pösöjen" joukosta yksi T16, oliko neliveto?

Lähetetty: 18 Elo 2011, 09:12
Kirjoittaja Auristo
SilBazze kirjoitti:
Auristo kirjoitti:Myös Peugeot on ollut muutaman hairahduksen kohteena.
Mutta löytyyhän tuolta "pösöjen" joukosta yksi T16, oliko neliveto?
Oli turbonelikko, noita tuotiin aikoinaan maahan 16kpl, jäljellä ei ole kovin montaa yksilöä sillä jostain syystä ovat herkkiä palamaan itsestään kuten minunkin yksilölle kävi. Palo alkoi jostain koneen ja rintapellin väliseltä alueelta ja sitä ei saatu sammutettua ennenkuin koko konehuone oli kärähtänyt.
http://www.autowiki.fi/index.php/Peugeot_405_T16

Jotta ei olisi ihan offtopic-viesti niin seuraava autoni oli reilusti piristetty Saab 9000 Turbo joka muuten liikkui PALJON rivakammin kuin 220hv T16 pösö. Tehoja en Saabista ikinä penkittänyt mutta se kulki paljon paremmin kuin esim. vakio 9000 AERO. Siinä oli modifioitu turbo, isommat suuttimet, muokattu imusarja, väljä putkisto, fse:n paineensäädin, uudelleen ohjelmoitu moottorinohjaus jne.
Jos esimerkiksi lähti kuivalla asfaltilla ohittamaan ylämäkeen (saa vastakuormaa ja ahdot ehtivät nousta tarpeeksi) niin kolmosella alkoi helposti sutimaan 80-90 nopeudessa :mrgreen:

Alkuperäisiä 99 Turboja minulla oli 2kpl 80/90-lukujen taitteessa ja pitihän niitäkin piristää... 8) Ensimmäisen myin pois ja toinen yksilö jonka kävin kokonaan läpi ja maalautin vei joku s**tanan varas. Auto löytyi Kotkasta ja sillä oli ajettu poliisia karkuun, poliisit kyselivät minulta myöhemmin autosta kun niiden vehkeillä ei ollut mitään jakoa pysyä näköetäisyydellä :wink:
Poliisiauto peruutti vielä myöhemmin laitoksen pihassa Saabin kylkeen ja auto oli kärsinyt ympäriinsä takaa-ajossa sekä kytkin että laatikko vioittuneet jne...

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 18 Elo 2011, 10:23
Kirjoittaja mutt
alfista kirjoitti:Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.
Historia voisi tavallaan toistaa itseään, ja Fiat myydä Deltaa jenkkilään Saab 600:na. :mrgreen: :multi:

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 18 Elo 2011, 10:36
Kirjoittaja mattijus
mutt kirjoitti:Historia voisi tavallaan toistaa itseään, ja Fiat myydä Deltaa jenkkilään Saab 600:na. :mrgreen: :multi:
Jokaisella merkillä on oma Arnansa :mrgreen:

Lähetetty: 18 Elo 2011, 10:43
Kirjoittaja niki
Ikävää on ollut seurata Saabin ahdinkoa jo pidemmän ajan. Itse olin toiveikas, kun yhtiö myytiin Spykerille, että uusi 9-5 löytäisi ostajia ja sitä kautta Saab välttyisi kohtalolta, joka nyt oven takana kolkuttaa.

Toisaalta investointipankki tai Ruotsin sekä Kiinan valtiotkaan eivät ole tehneet lisärahoituksen saamisesta helppoa Saabille, vaikka uusi 9-5 tuotteena kilpailukykyinen olisikin ja volyymimalli 9-3:n uusi versio tulossa putkesta. Aika yksinkertaisesti kuluu Saabin tiimalasissa loppuun.

Kovasti muistuu mieleen Roverin tilanne keväällä 2005, jolloin yhtiö meni konkurssiin ja merkki sekä tuotantovälineet myytiin eri yhtiöille Kiinaan. BMW:n kehittämä Rover 75 oli oikeasti hyvä auto, mutta koska rahaa ei Phoenix Consortiumilla riittänyt tuotekehittelyyn (jos CityRoveria ja Streetwisea ei lasketa), mallit vanhenivat käsiin.

Eiköhän sama kohtalo ole Saabillakin edessä lähitulevaisuudessa

Lähetetty: 18 Elo 2011, 11:38
Kirjoittaja Jakke
Saabissa on tiettyä viehätystä: Paljon massasta erottuvaa muotoilua ja hienoja teknisiä ratkaisuja vuosien mittaan. Tietynlaista piilosporttisuuttakin. Jospa tuolta itänaapurista vaikka löytyis jonkun mafioson taskusta muutama ylimääräinen miljardi, joilla merkki saataisiin vielä pelastettua ja nostettua jaloilleen.

Lähetetty: 18 Elo 2011, 12:30
Kirjoittaja Kivijärvi
Saabille toivoisi jatkoa, vaikka tuotteet itsessään eivät oikein herätä toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Jollen väärin muista, 9-4X on otettu vastaan ihan hyvin kokemuksin, joten se olkoon poikkeus aiemmasta.

Saabissa ja Subarussa on minulle jotain samaa. Jotain vastavirtaan uimista tekniikan ehdoilla, enemmän kuin tunteella. Mikähän Subarun on pinnalla pitänyt, se kannattaisi Saabilla äkkipäätä analysoida...

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 18 Elo 2011, 12:58
Kirjoittaja J Grönlund
mutt kirjoitti:
alfista kirjoitti:Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.
Historia voisi tavallaan toistaa itseään, ja Fiat myydä Deltaa jenkkilään Saab 600:na. :mrgreen: :multi:
Myös täällä Ruotsissa se myytiin SAAB 600:na ja se aiheutti että lancia vetäytyi ulos ruotsista...

/Juha

Lähetetty: 18 Elo 2011, 13:02
Kirjoittaja J Grönlund
Kivijärvi kirjoitti:Saabille toivoisi jatkoa, vaikka tuotteet itsessään eivät oikein herätä toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Jollen väärin muista, 9-4X on otettu vastaan ihan hyvin kokemuksin, joten se olkoon poikkeus aiemmasta.

Saabissa ja Subarussa on minulle jotain samaa. Jotain vastavirtaan uimista tekniikan ehdoilla, enemmän kuin tunteella. Mikähän Subarun on pinnalla pitänyt, se kannattaisi Saabilla äkkipäätä analysoida...
Mikä Subarun on pitänyt pinnalla ? Luulen että sama homma kun pelasti Audin , citroenin , pösön jne. on että ne satsasivat ralliin ja muuhunkin autourheiluun ...

/Juha

Lähetetty: 18 Elo 2011, 13:14
Kirjoittaja Bones
Vasta vaajakosken abcllä katselin komiata 80-lukulaista 900 turboa, grafiittimusta ja komiat vanteet ja sopivan matala. ei noita hyväkuntoisia niin hirveästi näe.

uudemmista ei kyllä sen väliä..

Lähetetty: 18 Elo 2011, 15:07
Kirjoittaja V6
Auristo kirjoitti: Oli turbonelikko, noita tuotiin aikoinaan maahan 16kpl, jäljellä ei ole kovin montaa yksilöä sillä jostain syystä ovat herkkiä palamaan itsestään kuten minunkin yksilölle kävi. Palo alkoi jostain koneen ja rintapellin väliseltä alueelta ja sitä ei saatu sammutettua ennenkuin koko konehuone oli kärähtänyt.
juu eikös 405sessa mennyt se bensaletku hassusti koneen päältä tms.. eli syttyy herkästi... ex duunin ruokalan ikkunasta katseltiin aikoinaan kun yksi paloi parkkipaikalla vai onko tossa turbossa erilainen rakenne.

Lähetetty: 18 Elo 2011, 15:31
Kirjoittaja Vittorio Jano
J Grönlund kirjoitti: Mikähän Subarun on pinnalla pitänyt, se kannattaisi Saabilla äkkipäätä analysoida.
No ainakin Fuji Heavy Industries on ihan kohtuullisen kokoinen pulju - ihan eri kaliiberia Saabiin, Spykeriin jne. verrattuna.

Lähetetty: 18 Elo 2011, 15:40
Kirjoittaja V6
Subarulla on kunnon neliveto ollut jo pitkään ja rallitaustaa plus kohtuulliset hinnat ,,, Toyota omistaa myös Fujista about 16 prosenttia, eli rahkeet hiukan eri kaliiberia tosiaan. Nämä viimeiset Saabit ovat hinnaltaankin olleet hiukan yläkanttiin.

Lähetetty: 18 Elo 2011, 16:16
Kirjoittaja DaViega
Mutta... Nyt kun menet kauppaan, et saa uutta subarua, myydään ei oo:ta, juontaa juurensa Japanin Tsunami/määnjäristys/Fukushima onnettomuuteen, autoja ei saatu maailmalle, mikä tietenkin oli ongelma suomen maahantuojalle, Subaru Nordicille joka on kuitenkin hyvin pieni yritys eikä sitä kautta kestä katkoksia ilman, että se vaikuttaisi talouteen.

Noin oli tilanne kun jäin 3½viikkoa sitten kesälomalle, en tiedä mikä tilanne nyt on.

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 18 Elo 2011, 19:36
Kirjoittaja Jönsson
mutt kirjoitti:
alfista kirjoitti:Jaa miksi Fiatia kiinnostaisi edelleen Saabin ostaminen? Saabilla on USA:n myyntiverkosto, toisin kuin Alfalla.
Historia voisi tavallaan toistaa itseään, ja Fiat myydä Deltaa jenkkilään Saab 600:na. :mrgreen: :multi:
Niin, tai Saab 9-5:ttä voisi myydä Amerikkaan Chrysler Sebringinä ja Eurooppaan Alfa Romeo 169:nä.

Lähetetty: 18 Elo 2011, 19:44
Kirjoittaja Jönsson
Jakke kirjoitti:Saabissa on tiettyä viehätystä: Paljon massasta erottuvaa muotoilua ja hienoja teknisiä ratkaisuja vuosien mittaan. Tietynlaista piilosporttisuuttakin. Jospa tuolta itänaapurista vaikka löytyis jonkun mafioson taskusta muutama ylimääräinen miljardi, joilla merkki saataisiin vielä pelastettua ja nostettua jaloilleen.
Olisihan siellä, Vladimir Antonov, joka on luvannut sijoittaa Saabiin alkajaisiksi 30 miljoonaa euroa, mutta Ruotsi ei olisi Ruotsi, jos se ottaisi tämän lahjoituksen vastaan. Hallitus on estänyt Antonovia sijoittamasta Ruotsiin, sillä miestä epäillään rahanpesusta ja muusta normaalista venäläisestä liiketoiminnasta. Mieluummin 5000 työtöntä ja legendaarinen automerkki romukoppaan kuin annetaan jonkun epäsosialidemokraattisen liikemiehen toteuttaa moraalisesti arvelluttavia bisneksiään.

Lähetetty: 18 Elo 2011, 19:56
Kirjoittaja Pasi
Tjooo... lopettaisivat pelleilyn ja pistäisivät lapun luukulle. En näe saabilla mitään tulevaisuutta, ja menneisyyden menestysten ja innovatiivisuuden muistelu ei hommaa pelasta.

Lähetetty: 18 Elo 2011, 20:35
Kirjoittaja V6
jep, 30 miljoonaa ei riitä mihinkään nykypäivänä, esim Giuliettan pelkän pohjalevyn suunnittelu vanhan pohjalta maksoi yli 100 miljonaaa euroa.Toi Antonov on myös Saabin rahoituksen takana nytkin vaikka sitä ei julkisesti sanottu ääneen, äijä osti myös n vuosi sitten esim Zagaton... Yksin pyristeleviä automerkkejä ei taida kovin montaa olla , tulee erittäin kalliiksi ostaa muilta tai suunnitella omaa tekniikkaa merkille jota myydää 100 000 kpl vuodessa. Saabin ainoa pelastus olisi jos joku suuri konserni pelkän merkin ostaisi. Mutta tosiaan ihmeellistä keplottelua jo kuukausitolkulla.

Lähetetty: 19 Elo 2011, 11:04
Kirjoittaja Jönsson
Uusimmassa Tuulilasissa on koeajettu Fisker Karma. On jo ihan valmis peli - ja soiva sellainen. Veroton hinta euroopassa 80 000 ja U:kissa tarkoitus tehdä 15 000 kpl vuodessa. Tanskalainen design ja suomalainen kokoonpano. Tämä herra Fiskerhän voisi ostaa Saabin nimen ja ja myydä tätä Karmaa Sonett IV:nä.

Miten sitten tämän Fiskerin valmistus voi kannattaa, jos Saabin ei? Hinta on tietysti viisinkertainen Saabiin verrattuna, mutta onhan komponentitkin varmasti ihan eri hinnoissa. Saab nyt kasataan pääasiassa alihankkijoilta ostetuista bulkkiosista, mutta Karmassa on aika paljon uniikkia palikkaa mukana. Ja 9-3:n suunnittelu on tehty GM:n piikkiin jo 15 vuotta sitten ja sen jälkeen kuluja jaettu kymmenille tuhansille yksilöille.

Itse olen aika vakuuttunut siitä, että yksi merkittävä ongelma Saabilla on organisaatio. Lehdistä on voitu lukea, että toimihenkilöitä firmassa on paljon enemmän kuin autojen tekijöitä. Siitä tulee melkoiset kiinteät kustannukset jokaiselle myytävälle ajoneuvolle. Ja kun myynti on vähentynyt tai tehdas lomautettu, edelleen toimihenkilöt ovat käyneet töissä. Sitten ihmetellään, kun ei meinaa rahat riittää palkan maksuun.

Lähetetty: 19 Elo 2011, 11:10
Kirjoittaja V6
johtajille lisää fyrkkaa http://wp.me/pHwPe-1I4L Valmethan voisi ostaa tuon ja alkaa valmistamaan suomalaista autoa :wink:

Lähetetty: 19 Elo 2011, 18:23
Kirjoittaja DaViega
On kait helpompi tehdä ja suunitella kalliimpaa tuotetta tuotetta, kun varauksia on tullut ja on olemassa jonkinlainen tieto, että autot myös menevät kaupaksi, toisin kuin saabilla, voi valmistaa halvemmalla, mutta kun ottajaa ei ole niin homma kaatuu.

Ehkä ne toimihenkilöt laittavat jossain kohtii haalarit päälle ja siirtyvät tehtaan puolelle - yea right! :mrgreen:

Kohta menee siihen, että kiinalaiste ostaa vain sen takia, että saavat insinoorit piirtämään omistaautoistaan NCAP testin kestäviä

Lähetetty: 19 Elo 2011, 18:54
Kirjoittaja V6
kyllä tuon Fiskerin suhteen kannattaa olla varuillaan että tuottaako se voittoa vai ei, sen rahoituskin on puoliksi jotain USAn valtion kehityslainarahoja, tuotannon aloituskin venyi noin vuoden verran, oudon pieneltä vaikuttaa myös että jo 15 tuhannen auton myynnillä yritys tekisi voittoa herra Fiskerin mukaan.

Lähetetty: 05 Syys 2011, 12:46
Kirjoittaja Auristo
Saabilla on edelleen palkat maksamatta vaikka perjantaina liikkui huhuja mahdollisesta rahoituksesta (kiinalaista lainaa). Todennäköisyys että ammattiliitot hakevat yhtiön konkurssiin alkaa olla hyvin todennäköinen...
http://di.se/Artiklar/2011/9/5/244186/A ... anstallda/

SaabInside sivustoa pitävä ja Saabin asioista sisäpiirintietoa saava Steven Wade on vältellyt viimeaikoina kommentoimasta taloustilannetta. Sivusto fiilistelee vain muilla Saab-aiheisilla jutuilla. Joko hänellä on varma näkemys siitä että loppu tulee tai sitten on vielä joku ohut oljenkorsi josta vielä pitää olla hiljaa... :roll:

EDIT.
Jaahas, taitaa konkurssi tulla:
http://di.se/Artiklar/2011/9/5/244203/I ... e-om-Saab/

Lähetetty: 05 Syys 2011, 13:22
Kirjoittaja Pasi
Saabilla on kyllä oikea suomi mentaliteetti... Sisulla loppuun asti vaikka hommassa ei oo mitään järkeä :D

Lähetetty: 06 Syys 2011, 01:48
Kirjoittaja niki
Kyllä surkealta näyttää. Pitäisköhän alkaa lyömään vetoa siitä, milloin Saab on historiaa.. :roll:

Lähetetty: 06 Syys 2011, 17:08
Kirjoittaja PRO
Tällä hetkellä alfistit kokee vähemmän vittuilua Teboilin autoritääriltä... Veikkaan et vittuilu saabisteja kohtaan on aggressiivista.

Töissä on kaikentietävä suberb-kuski, alfaa se ihaili mut myös vittuili siitä. Nyt sen hampaissa on perheenäiti, joka on olosuhteiden (saabismi-sairauden omaavan miehen) uhri... 9-5 on skeidakuskin verbaalisessa käsittelyssä...

Lähetetty: 06 Syys 2011, 17:13
Kirjoittaja Rasvis
Kaveri ei taida olla ihan penaalin terävin kynä?

Lähetetty: 06 Syys 2011, 17:21
Kirjoittaja DaViega
Justhan PRO kirjoitti, että Superb kuski... :lol:

Sori, ihan pakko... onhan se hyvä auto, uudempi siis, mutta että skodasta rupeaisin vieraisiin pöytiin huutamaan.

Lähetetty: 06 Syys 2011, 17:24
Kirjoittaja hagger16
^^Pakkohan sen olla. Mieshän ajaa naapureita häiritsemättömällä Skodalla, joka on tarkkaan harkitsen, vakavasti otettavan ja vakavasti elämän ottavan järki-pirkka-miehen valinta.

Lähetetty: 06 Syys 2011, 17:31
Kirjoittaja PRO
Joo, semmonen työpaikan peruskyr*ä, joka tietää kaiken. "Superb sitä, ja aijai superb tätä, ja tiesittekös superbin varusteista tämän..."

Lähetetty: 06 Syys 2011, 17:36
Kirjoittaja PRO
^ Sanoin männäviikolla kun alfa oli vaihtunut toiseen merkkin, että miten on ikävä alfaa, että se oli paras auto mitä olen ikinä ajanut. Äijä vastas: "Et ole ilmeisesti ikinä ajanut superbia..." Totesin, että en olekaan...

EDIT: Takaisin topikkiin. On kyllä surullista tuo Saabin kohtalo. Hieno merkki ja hienot perinteet. Samaan askiin menee omassa arvostuksessa Alfan kanssa, tosin ei nyt tietenkään ohi, mut kuitenkin.

Osaan arvata myös Saabistien vitutuksen, kun osien saatavuus lähinnä yhtä tehokasta kuin Pohjois-Korean ruoka-apu. Mitenköhän käy käytettyjen Saabien hintojen. Veikkaan, et jälleenmyyntiarvo on Alfan tasoa...

Lähetetty: 06 Syys 2011, 17:43
Kirjoittaja Satta
Kun Saabia aikanaan alettiin valmistaa Uudessakaupungissa, säädettiin ns. Saab-laki, joka veronalennuksen turvin mahdollisti niiden myynnin Suomessa. Jos ja kun tämän merkin tuotanto vihdoin ja lopullisesti päättyy, kaikki wanhemmat alfistit vuodattavat surun kyyneleitä Saabin hautajaisissa. :puppydogeyes:

Lähetetty: 06 Syys 2011, 19:00
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Mulla oli jokunen vuosi sitten 9000 Aero beigellä nahkasisustuksella. Hauska matkavaunu!

Lähetetty: 06 Syys 2011, 20:22
Kirjoittaja VMTD
^^Näin siinä taitaa käydä, mutta onneksi joksikin aikaa löytyy vielä hyviä tonnareita.

Lähetetty: 07 Syys 2011, 12:01
Kirjoittaja h_lauri

Lähetetty: 07 Syys 2011, 14:17
Kirjoittaja Tazio
Satta kirjoitti: Jos ja kun tämän merkin tuotanto vihdoin ja lopullisesti päättyy, kaikki wanhemmat alfistit vuodattavat surun kyyneleitä Saabin hautajaisissa. :puppydogeyes:
Selvä todiste siitä siis, että olen vielä nuori mies :=)
Saab nimittäin ei herätä mitään positiivisiä tunteita.

Käytännössähän firma on ollut dead man walking siitä asti kun se käsittämättömän poliittisen käpälöinnin avulla Spykerille lahjoitettiin - se business case jota ne jätkät esittelivät oli sen luokan fantasiaa että.

Jonkun verran olen päässyt aikanaan niillä oikeilla 900:llakin ajelemaan ja vaikka kelpo matkavaunuja olivatkin emme koskaan löytäneet yhteisiä säveliä. ja mitä vähemmän näisitä viime aikojen vehkeistä sanoo, sitä parempi. Tosin tuon viimeisen 9-5:n keula on ihan mukiinmenevän näköinen.

Lisäksi näin '60 luvulla syntyneelle koko merkkiin liittyy sen kaltaista imagorasitetta että sekin tökkii.

Ei siis patonkeja imusarjoihin, mutta täältä päin ei Saabille kyyneliä heru. Enemmän minua harmitti vaikkapa Oldsmobilen alasajo.

-Tazio

Lähetetty: 07 Syys 2011, 14:23
Kirjoittaja Jönsson
PRO kirjoitti:Tällä hetkellä alfistit kokee vähemmän vittuilua Teboilin autoritääriltä... Veikkaan et vittuilu saabisteja kohtaan on aggressiivista.

Töissä on kaikentietävä suberb-kuski, alfaa se ihaili mut myös vittuili siitä. Nyt sen hampaissa on perheenäiti, joka on olosuhteiden (saabismi-sairauden omaavan miehen) uhri... 9-5 on skeidakuskin verbaalisessa käsittelyssä...
Mikähän geenivirhe saa aikaan tuollaista käytöstä?