Sivu 1/1

Käytetyn auton "takuu"?

Lähetetty: 21 Elo 2011, 12:19
Kirjoittaja Rasvis
Minkälaisia käytetyn auton vikoja voi myyjäliikkeen edellyttää korjaavan? Otsikon "takuu" on lainausmerkeissä siksi että kysehän ei kai varsinaisesti ole takuusta vaan tuotteessa olevasta virheestä, joka kuuden kuukauden sisään havaittuna oletetaan olleen tuotteessa jo kaupantekohetkellä.

Käsittääkseni myyjän vastuut riippuvat kauppatavaran iästä, tässä tapauksessa kyse on viisi vuotta vanhasta ja 110 000 km ajetusta autosta. Nokkelimmat lukijat saattavat jo arvata että auton merkki on Peugeot :wink:

Mihin näistä murheista voi kuvitella saavansa myyjäliikkeen osallistumaan:

- etujarrulevyt kuluneet yli valmistajan toleranssin, hylky katsastuksessa
- tuulilasi halki
- kytkin ravistaa kylmänä melkoisesti, ilmeisesti tässä mallissa enteilee vähintään painelaakerin hajoamista
- ohjaustehostin nypyttää äärilaitoihin kääntäessä
- on alkanut vuotaa reippaanlaisesti öljyä, tätä oli yritetty korjata ennen auton luovutusta

Jarrupulikat hain jo omaan piikkiin, ne kun ovat ihan perus kulutusosia eivätkä edes valtavan kalliita.
Tuulilasista oli puhetta jo kauppaa hierottaessa eli se ei ole piilevä vika, ilmeisestikin kaivan kuvetta.
Miten nuo muut?

Mulla ei ole juurikaan kokemusta autoliikkeiden kanssa pulaamisesta, kärryt on yleensä tullut ostettua yksityiseltä perävalotakuulla.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 12:35
Kirjoittaja VMTD
Kyllähän kytkimen pitäisi 300 tonnia kestää normaalikäytöllä.
Öljyvuodot on vähän niin ja näin.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 12:59
Kirjoittaja Alfissimo
- Jos ei kytkimen ravistamista huomannut koeajolla, esim. auto oli jo lämmin, niin tuossa liikkeen "kuuluisi" osallistua.
- Ohjaustehostin on siinä kinthaalla, olisiko pitänyt huomata koeajolla. Voithan tietysti esittää, ettet tiedä autoista mitään. (Vai onko se jatkuva olotila, jopa ilman esittämistä :lol: )

Ei varmaan täysin "takuuseen" mene kumpikaan ja tuon öljyvuodon olemassa olon myyjä on myöntänyt jo "yrittäessään" korjata sitä. Joten sen kanssa ei luulisi olevan ongelmaa tyyliin: -Pystyisittekö korjaamaan loppuun asti, vuotaa vieläkin.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 13:03
Kirjoittaja Alfred Romero
Liikkeet voi antaa 2 vk-1kk takuuta joillekin jutuille, mutta kyllähän se pääsääntöisesti menee niin, että sejasejase ei kuulu minkäänlaisen takuun piiriin. Minkä ostit, sen hyväksyit. Mamma kun haki 156sen niin tarkasti oli eritelty takuunalaiset jutut. Oli kyllä muutekin ihan paska autokauppa. Tampereen bilteman vieressä hesaan päin rampille lähdettäessä. Nimiä mainitsematta. Tiedän muutaman puulaakin jossa takuita kysellessä omistajia ei oo ikinä paikalla, tai sitten vihjaillaan puuttumisesta fyysiseen ulkomuotoon muokkaamalla.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 14:00
Kirjoittaja Jakke
Minä kun ostin oman 156:n, niin kauppaa tehdessä sovittiin "takavalotakuusta", kauppakirjaan laitettiin merkintä "myydään korjattavaksi". Eli huolellisen koeajon ja muun tutkimisen jälkeen otin tietoisen, harkitun riskin, luovuin takuusta ja sain hintaa tonnin sen aikaisesta "normitasosta" alaspäin. Eikä tuossa mitään valittamista ole ollutkaan. Keskuslukko + ilmastointi oli helppo laittaa kuntoon, kuten arvelinkin.

Ketjun avausviestin vikoja en pidä myyjän vastuulla olevina. Pitkälti tietenkin riippuu siitä, millaisen kuvan myyjä on autosta myyntitilanteessa antanut. Sitä vaan saattaa olla vaikea näyttää toteen jälkikäteen.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 14:16
Kirjoittaja Hepa
Alfred Romero kirjoitti:Oli kyllä muutekin ihan paska autokauppa. Tampereen bilteman vieressä hesaan päin rampille lähdettäessä. Nimiä mainitsematta.
Ostin samalta suunnalta oman Rellun ja ihan mukisematta korjasivat VVT-hihnapyörän vian. Näytin korjaamolla, soitin liikkeeseen ja sanoivat vain että korjauta siellä ja lasku heille. Näin toimittiin ja reilun tonnin lasku myyjäliikkeeseen ilman että itse tärvi rahoja edes näyttää. Liike oli siis Tampereen Ajopelit tai joku sellainen.

Muutama muu vika kirjattiin kauppakirjaan, jotka oli huomattu kauppaa tehdessä. Nie tuli sitten itse laitettua (sumuvalorikki ja lasinnostin rikki.)

Olen kyllä sitä mieltä, ettei kauppaa tehdessä kannata olla liian asiantuntevana. Päsee sitten myöhemmin helpommalla.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 14:35
Kirjoittaja Rasvis
^ Minkä ikäinen ja paljonko ajettu Rellu oli kyseessä?

Emännän viisivuotias Rönöö haettiin vuosi sitten pikkuliikkeestä, ja puoli tuntia kaupanteon jälkeen mittaristo meni pimeäksi. Minähän sitten soitin liikkeeseen jossa olivat sitä mieltä että puolet uudesta mittaristosta suostuisivat maksamaan. Sovittiin kuitenkin että mittaristo korjautetaan, jolloin liike maksoi mukisematta laskun.

Oman auton kauppakirjaan ei ainakaan ole kirjattu mitään erityisiä ehtoja. Perstuntuma väittäisi että viisi vuotta vanhan yli kymppitonnin auton kytkin pitäisi olla kunnossa...?

Lähetetty: 21 Elo 2011, 14:44
Kirjoittaja Hepa
-00 ja ostaessa oli ajettu n.150tkm. Myyjäliikkeessä oli vaihdettu jakopään rojut ennen luovutusta. Jako oli hampaan pielessä ja se vvt-pyörä oli rikki.

Suostuivat tosiaan maksamaan laskun mukisematta. Ihan hyvä fiilis jäi tuosta. Auto on nyt vissiin pari vuotta mulla ollut.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 18:26
Kirjoittaja Vittorio Jano
Eikös homma mene suunnilleen näin:

Kuluttajalla on velvollisuus tarkastaa ostamansa tuote. Toisaalta - kuten Raswis jo kirjoittikin - myyjä vastaa virheestä, joka on ollut tuotteessa ostohetkellä. Ja käytetyssä Pösössä on virhe silloin, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla tavaran hinta huomioon ottaen on ollut aihetta olettaa (heh). Ostaja ei jälkikäteen voi valittaa virheestä, joka olisi pitänyt havaita ostohetkellä. Tuon viimeisen lauseen tulkinnastahan tässä lienee kyse?

Eli aika hataralla pohjalla ovat takuuvaatimukset?

Re: Käytetyn auton "takuu"?

Lähetetty: 21 Elo 2011, 18:35
Kirjoittaja Hepa
Rasvis kirjoitti: - kytkin ravistaa kylmänä melkoisesti, ilmeisesti tässä mallissa enteilee vähintään painelaakerin hajoamista
- ohjaustehostin nypyttää äärilaitoihin kääntäessä
- on alkanut vuotaa reippaanlaisesti öljyä, tätä oli yritetty korjata ennen auton luovutusta
Itse ainakin näistä kyselisin. Jos ovat ilmaantuneet heti kohta aupanteon jälkeen, niin eiköhän nuo ole myöskin kauppahetkellä siellä olleet. Tuulilasi ja jarrulaikat nyt varmaan menee omaan piikkiin.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 19:02
Kirjoittaja DaViega
-Tuulilasi ei mene, olisi voinnut heti osto hetkellä yrittää...
-Jarrut kulutustavaraa eikä yleensä sisällyu edes laajennettuihin takuihin.
-Kytkin On pahempi, mitä pikemmin ottaa yhteyttä, sen parempi, vetoa virhevastuuseen jos on tehnyt ostohetkestä asti ravistamista tai alkannut lähes heti kaupan jälkeen.
-Ohjaustehostimesta tulevat sanomaan vain, että on ajettu jo 100tkm, eikä voi olettaa, että auto olisi 100% kunnossa, etenkin jos vika ei varsinaisesti haittaa käyttöä, voisi ehkä kokeilla öljynvaihtoa liikeen piikkiin, mutta lähes varmana muuhun eivät tule suostumaan
- Jos yritetty korjata, niin kyllä pitäisi mennä vielä liikeen piikkiin, sama takuu pätee näissä, kuin normaaleissa korjauksissa, jossa yksityishenkilö vie auton korjaamolle. Korjaus on epäonnistunnut ja vika on vieläkin päällä

Lähetetty: 21 Elo 2011, 19:17
Kirjoittaja Rasvis
^ ja ^^ ja ^^^, näin minä sitä vähän itsekin mietin.

Tuo kytkin on siitä hankala tapaus että ravistaa reilummin vain ihan kylmänä eli esmes aamulla töihin lähtiessä. Auton lämmettyä ravistus pienenee ihan kohtuullisesti, ja autoahan on vähän vaikea demota liikkeelle kylmänä.

Ohjaustehostin nyt ei välttämättä ole heti hajoamassa, ehkä. Uusi pumppu on nelisensataa ja vaihto pala kakkua, eli tuon asian kanssa pystyn elämään.

Myyjä kertoi autossa olleen öljyvuodon joka oli korjattu vaihtamalla suodatinjalkaan tulevan putken lemmari. Eikä tuo ilmeisesti heti fiksauksen jälkeen isommin vuotanutkaan mutta nyt parintuhannen ajokilometrin jälkeen jo sen verran että sotkee auton perää ja parkkipaikkaa. Putsari on niin kivassa paikassa imusarjan alla että itse en paljoa viitsisi kapineen kanssa ryynätä.

Lähetetty: 21 Elo 2011, 20:28
Kirjoittaja legza
Rasvis kirjoitti:Ohjaustehostin nyt ei välttämättä ole heti hajoamassa, ehkä. Uusi pumppu on nelisensataa ja vaihto pala kakkua, eli tuon asian kanssa pystyn elämään...
Muistaakseni tuohon ohjauksen ravistukseen käännettäessä auttaa erään ohjaustehostimen putken vaihto, valitettavasti en muista kumpi se niistä oli.

Lähetetty: 22 Elo 2011, 03:15
Kirjoittaja jknracing
O.T. Kannatais vaan ostaa 240 Volvo, 124W Mersu tai -92 ja uudempi 164 Alfa niin ei tarvitsisi ihmetellä vikoja!

Lähetetty: 22 Elo 2011, 09:21
Kirjoittaja Maho
Emännälle vaihdettiin toi-otaan uusi kytkin kun levisi 2kk oston jälkeen.
Autoliike maksoi hinauksen + uuden kytkimen.

Auto oli 6v. ikäinen ja ajettu silloin 115tkm.

Toki varmaan asiaan vaikuttaa se kun nainen on asialla. Takuut jotenkin vaan pelittää naisten kohdalla vähän eri lailla... Mutuilua

Lähetetty: 22 Elo 2011, 10:02
Kirjoittaja Jii|
^Naisena taas itsellä juuri päinvastaista kokemusta, kun tietyissä paikoissa tunnutaan ajattelevan että ei nainen voi mistään mitään tietää..

Lähetetty: 22 Elo 2011, 10:50
Kirjoittaja TestarosaFinland
jknracing kirjoitti: uudempi 164 Alfa niin ei tarvitsisi ihmetellä vikoja!
Valitettavasti näin se oikeastikin menee. uudet autot kun toimivat ensimmäiset 2 vuotta ja sitten näitä voi heittää suoraan roskikseen :evil:
Valitettavasti 164 ei ole ikuinen ja raja tulee jossain vaiheessa vastaan :(

Lähetetty: 22 Elo 2011, 16:20
Kirjoittaja Rasvis
jknracing kirjoitti:-92 ja uudempi 164 Alfa niin ei tarvitsisi ihmetellä vikoja!
TestarosaFinland kirjoitti:uudet autot kun toimivat ensimmäiset 2 vuotta ja sitten näitä voi heittää suoraan roskikseen
Vaikka tämä meneekin selkeästi offtopicin puolelle niin en silti malta olla hiukan kommentoimatta.

Ajan kultaamissa muistoissanikin muistan vaihtaneeni 164:seen nuo samat jarrulevyt, tuulilasin ja kytkimen ja tilkinneeni öljyvuotoja. Lisäksi taisi olla pari muutakin hommaa:

- alapallojen vaihtoa
- takajarrusatuloiden vaihto
- käsijarruvaijereiden vahto
- pakoputkiston vaihto
- iskareiden vaihto
- kääntölaakereiden vaihto
- ilmastoinnin läppäakselin korjaus (eli kojelauta pois)
- ilmastoinnin ohjausyksikön vaihto x 2
- ilmastoinnin kompressorin vaihto
- akkujen vaihtoa
- öljynpainemittarin anturin vaihto
- kuskin oven lukkokoneiston vaihto, muutamaan kertaan jumittaneen koneiston elvyttelyä
- johdotuksen, releiden & valoviiksen vaihto vanhan johdotuksen kärähdettyä
- sähkölasien, sähköpenkkien ja keskuslukituksen katkaisijoiden elvytystä
- miljoonan huvikseen vilkkuvan merkkivalon sammuttelua
- nopeusmittarin korjaus
- pellin vaihtoa helmakoteloihin
- koneremontti, alle 200tkm ajettu auto vei litran öljyä tuhannella

...ja varmaan pari pikkujuttua jotka nyt just eivät tule mieleen. Nämä siis kymmenisen vuotta sitten, onhan se tietysti mahdollista että 164:lle on käynyt niin kuin laatuviineille eli ovatkin ikääntyessään vain parantuneet.

:twisted:

Lähetetty: 22 Elo 2011, 18:16
Kirjoittaja DaViega
Mulla olis sellanen 60-luvun Cressent... seisonnut varastossa 15 vuotta, ajo kuntoon 2 päivässä ja varmana toimii.

Ainoa miinus on tietenkin toimivat etu- ja takavalot, mikään muuhan tota ei voi rikkoa :P - ovat tietenkin porvarillista luksusta...

Onko liikeestä sanottu mitään siitä ohjaustehostimen pumpusta, ehkä lupaus maksaa ainakin jonkun verran remontitsta saattaisi helpottaa. jos se vika siinä on

Lähetetty: 23 Elo 2011, 15:53
Kirjoittaja Manukki
- kytkin ravistaa kylmänä melkoisesti, ilmeisesti tässä mallissa enteilee vähintään painelaakerin hajoamista
- ohjaustehostin nypyttää äärilaitoihin kääntäessä
- on alkanut vuotaa reippaanlaisesti öljyä, tätä oli yritetty korjata ennen auton luovutusta

Näistä tuo öljyvuoto menee liikkeen virhevastuun piikkiin, tuo haittaa jo katsastustakin ja on varmasti ollut vikana autossa jo myytäessä.

Ohjaustehostimen luokittelisin normaaliksi kulumaksi.

Kytkimestä suosittelisin keskustelemaan myyjäliikkeen kanssa, jos tuo kytkin laukeaa tuosta kokonaan säädyllisen ajan sisällä niin liikehän maksaa koko viulut. Voi tosin toimia vaikka 100 tkm vielä tai enemmänkin.
Tässä tapauksessa siis kummankin kannalta jonkin moinen vastaantulo tuossa kytkin asiassa voisi olla paikallaan. Esim kulut 50/50...
Tosin tämänkin varmaan huomasit koeajolla? Etkö keskustellut asiasta ennen kaupan tekoa?

Ne muut viat eli jarrut ja tuulilasi eivät kuulu virhevastuun piiriin. Jarrut ovat kuluva osa, samoin kuin tuulilasikin.
Tuulilasin olisit voinut vaatia vaihdettavaksi kaupan ehtona (ja maksanut sen käytännössä kauppasummassa) mutta jos lasi ei ole halki näkökentästä ts ei haittaa katsastusta ei liikkeen sitä ole mikään pakko vaihtaa, ei ainakaan virhevastuuseen vedoten.

EDIT: Ja näköjään daviega olikin jo kertaalleen tuonut saman asiat esille :)

Lähetetty: 23 Elo 2011, 18:05
Kirjoittaja Rasvis
Ohjaustehostimen ei mielestäni pitäisi olla kulunut miksikään sata tuhatta ajetussa autossa. Ei yleensä edes tuplaten ajetussa. Tosin tuosta nypytyksestä on vaikea sanoa onko oire hajoamisesta vai ei, toistaiseksi ei varsinaisesti haittaa kun esiintyy vain käännettäessä pyörät linkkuun.

Jonkinlaisen kytkimen vapinan kyllä huomasin liikkeen pihassa vekslatessa. Pientä tärinää en pitäisi minään ongelmana tai oireena kytkimen laukeamisesta ja siksi en asiaan kiinnittänyt isompaa huomiota. Koeajon aikaan oli kuitenkin kuuma päivä ja tuo tuntuu rytkyttävän rajummin vain vähän viileämmällä kelillä liikenteeseen lähdettäessä, ajossa ilmeisesti moottorin lämpö rauhoittaa sen.

Tuulilasi ei kaupantekopäivänä ollut halki näkökentästä, viikkoa sen jälkeen oli. No, sen vaikutuksesta katsastukseen kyllä keskusteltiin ja myyjäkin oli sitä mieltä ettei tuolla ehkä mene läpi, joten ei voi väittää että kyseessä olisi ollut piilevä vika.

Jarrujen kuluneisuudesta voisi ehkä keskustella siksi, että viikkoa myöhemmin auto ei loppuunkuluneiden levyjen vuoksi mennyt katsastuksesta läpi. Autoliikkeen voisi kai olettaa myyvän liikennekelpoisessa kunnossa olevia autoja?

Lähetetty: 23 Elo 2011, 20:33
Kirjoittaja mutt
Onhan ohjaustehostimessa varmasti oikea määrä öljyä? Ääriasennossa nypyttäminen on melko tyypillinen oire vähistä öljyistä. Ohjekirjassa neuvottaneen tarkastusproseduuri, yleensä koneen pitää olla käynnissä tarkastuksen aikana.

Lähetetty: 23 Elo 2011, 20:39
Kirjoittaja Rasvis
Emmätiä. Noiden 407:n tehostinten taipumus haukata ilmaa oli tiedossa jo kärryä katsottaessa joten kääntelin rattia ja katsoin tuleeko säiliöön kuplia tai vaahtoa. Eipä tullut.

Tuossa on sähkömoottorin käyttämä hydraulipumppu joten tässä tapauksessa ei taida olla väliä sillä onko auto käynnissä vai ei. Mutta hyvä vinkki silti tuo öljymäärän tarkistus.

Lähetetty: 23 Elo 2011, 20:51
Kirjoittaja hjpp
Ei kai siinä sentään niitä mulle tuttuja murheita ole? Nuohan kuulostavat suorastaan "rehellisiltä" vioilta, joiden kanssa tulee toimeen.

Lähetetty: 23 Elo 2011, 20:55
Kirjoittaja Rasvis
Ei tunnu olevan. Totta puhuen, näitä vikoja en pidä juuri minään :mrgreen:

Lähetetty: 23 Elo 2011, 22:17
Kirjoittaja SilBazze
Painelaakeri tai paineasetelma vaikuttaisi olla menossa. Ja nuo alapallot kannattaa katsoa ainakin alkajaisiksi. :wink:

Lähetetty: 23 Elo 2011, 22:22
Kirjoittaja Hepa
Rasvis kirjoitti: Jarrujen kuluneisuudesta voisi ehkä keskustella siksi, että viikkoa myöhemmin auto ei loppuunkuluneiden levyjen vuoksi mennyt katsastuksesta läpi. Autoliikkeen voisi kai olettaa myyvän liikennekelpoisessa kunnossa olevia autoja?
Itse asiassa, kyllä tuossa tapauksessa kannattanee käyttää myyjäliikkeessä näytillä. Kyllähän auton pitää katsastuksesta (viikon päästä ostosta) mennä läpi.

Lähetetty: 29 Elo 2011, 18:15
Kirjoittaja Rasvis
Nonni. Öljyvuoto korjattiin (tai ainakin yritettiin) myyjän piikkiin ja jarrulevyistä sain hyvityksen. Asiallista toimintaa Porkkalan Autolta.

Kytkimen toiminnasta jäätiin vähän erimielisiksi, myyjän mukaan se on normaalin rajoissa ja minusta ei. Pienen hyvityksen olisin siitä saanut mutta summa oli sen verran nimellinen että jään mieluummin odottelemaan mitä kuuden kuukauden käyttö tuo tullessaan. Tuossa kytkimessä on ilmeisesti tyyppivikana että teräväolkainen painelaakeri syö itsensä läpi asetelman kynsistä, ja kynsien katkettua viastakin tulee harvinaisen selvä. Tosin samalla myös jäädään tien päälle...

Lähetetty: 29 Elo 2011, 18:57
Kirjoittaja Suba
^ Hienoa että asiat sutviutui noinkin hyvin.
Kirjasihan kauppias kytkin rekkulan ylös, niin on helpompi rekalamoida jos ja kun se laukeaa, kun siitä on jo keskusteltu aijemmin.

Lähetetty: 29 Elo 2011, 19:19
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Rasvis kirjoitti: Tuossa kytkimessä on ilmeisesti tyyppivikana että teräväolkainen painelaakeri syö itsensä läpi asetelman kynsistä, ja kynsien katkettua viastakin tulee harvinaisen selvä. Tosin samalla myös jäädään tien päälle...
Lieköhän tuo ongelma periytynyt 406:sta? Mulla pamahti aikanaan 406:ssa painelaakeri keskellä risteystä kun oli ensin pari päivää hiukan oirehtinut. Kilometrien eikä auton iän puolesta ei olisi pitänyt vielä hajota silloin.

Lähetetty: 29 Elo 2011, 20:24
Kirjoittaja Rasvis
^^ Itse asiassa ei kirjannut valitusta kytkimestä, eikä varsinaisesti mistään muustakaan. Olen ajatellut ettei se näissä hommissa ole tapana mutta sehän olisi kyllä voinut jatkon kannalta olla asiallista.

^ Tuo moottorikin on 406:n peruja, tosin kevyesti evotettuna. Eivät ilmeisesti ole paljon vaivautuneet tekemään tuotekehitystä...

Lähetetty: 29 Elo 2011, 21:33
Kirjoittaja Hepa
^Hyvinhän tuo meni sitten kuitenkin. Kannattanee lähettää vielä kauppiaalle kiitos-sähköposti, jossa mainitsee tuosta kytkitkimen tarkkailusta. Jääpähän jotain kättäpidempää myöhemmän varalle.

Lähetetty: 29 Elo 2011, 21:37
Kirjoittaja Eero
Hepa kirjoitti:^Hyvinhän tuo meni sitten kuitenkin. Kannattanee lähettää vielä kauppiaalle kiitos-sähköposti, jossa mainitsee tuosta kytkitkimen tarkkailusta. Jääpähän jotain kättäpidempää myöhemmän varalle.
Juurikin näin. Automyyjien kanssa pulatessa kannattaa käyttää sähköpostia. Puhelimessa/naamakkain sovittu saattaa muuttua joksikin muuksi jos tulee ongelmia. S-postista jää aina jälki.