Ostaisitko hirvikolariauton?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Ostaisitko hirvikolariauton?

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Laitetaanpa nyt tänne "kotifoorumillekkin" kyssäriä. Eli tarkoitus olisi luopua työsuhdeautosta (km korvaukset yms asiat tekevät tuon kannattamattomaksi omalla kohdalla) ja laittaa tilalle neliveto tehokkaalla padalla. Vaihtoehtoina ollut lähinnä 35-40ke hintaluokassa olevat laitteet, ryhmässä a4 avant 3,0tdi, bemun 330xd ja kävinhän c-mersuakin kokeilemassa (320), mutta se karkaa yli budjetista. Tarkoitus olisi siis hankkia käytetty -08 eteenpäin oleva vajaa 100tkm ajettu auto.

No tarjonta noissa on todella heikkoa, audeista sedaneita olisi hivenen paremmin, bemut on paljon ajettuja, noita tuskin kukaan on tolla padalla tilannu ihan lähiaikoina kun uusi malli on tuloillaan. No heräsipä ajatus myös S3 sporbackistä, kun tuolla matka-ajossa pääsisi kohtuu kulutukseen ja kyllähän hauskan auton ylläpidosta hieman enemmän jaksaa maksaa, ja siihen meidän perhe mahtuisi vielä ihan hyvin

No itse aiheeseen, ensimmäinen ässä kerettiin hesasta myydä alta, toisesta tuli neuvoteltua ja kun treffit sovittiin niin kaveri kertoa pamautti, että vuosi sitten autolla ajettu "pieni" hirvikolari. Yllätyin tiedosta niin paljon, etten tarkemmin hoksannut kysyä mitä osia vaihdettu (laitoin perästä kyllä pyyntöä listasta, jossa näkyisi vaihdetut osat ja kuva tällätystä autosta).

No välirahatkin oli jo suunniteltu, mutta mutta. Hieman nyt arveluttaa. Auton historia seuraa kuitenkin mukana ja asia tulee esille viimeistän kun itse on autosta luopumassa. Mitä asioita tuossa pitäisi huomioida? Luonnollisesti tällin koko (onko vaihtoon mennyt pelkästään konepelti ja etupuskuri (näin taisi mainita) vai myös katto rutussa ja koneen osia vaihdettu), mutta mitä muuta? Jos on asiallisesti alkuperäis osilla korjattu, tuleeko koskaan tehdasveroista? Vaikuttaako jälleenmyyntiarvoon, paljonko voisin tuon perusteella hintaa tingata jos auto muuten ok kunnossa? Onko odotettavissa yllätyksiä parin vuoden sisällä (ruostetta yms.).

Laitoin tosiaan kaverille pyyntöä vaihdetuista osista ja kuvasta mällätystä autosta. Lisäksi esitin toiveen, että auto käy kunto ja km tarkistuksessa ennen kaupantekoa, jos kaupoille asti päädytään. Luonnollisesti jos näihin asioihin ei suostu niin kaupan teko loppuu siihen. Mutta mitä muuta tulisi huomioida ja miten tuo hintapolitiikka?

Pitkä viesti, mutta arvostaisin neuvoja ja vinkkejä, koska hirvikolariautojen kanssa en ennen ole ollut tekemisissä...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Noissa on yleensä aika kovat ehdot noilla kolarikorjausautoilla. Robotista vaaditaan paperia jne. Joskus ei pelkkä suoristuskaan riitä, vaan joudutaan hitsaamalla laittamaan uutta osaa(mm. kaverin projektigolf).

Sinänsä jos kaikki korjaukset on suoritettu hyvin ja tarkastaja on auton katsonut, en näkisi mitään ongelmaa. Vähän eri asia kuin vanhat kolariautot, joissa o vasaralla taottu suoraksi ja laitettu kittiä päälle.

On mullakin pari kolariautoa ollut, tosin niistä ei koskaan ole ollut mainintaa missään, vaan itse löytänyt jäljet. :lol:

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Sehän tuossa vissiin on auton arvon kannalta ratkaiseva tekijä, että onko tuo kaksikilpinen vai onko nuo hirvikolarin aiheuttamat vahingot olleet sen verran pieniä ettei auto ole käynnyt AVK:n kautta.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sun viestistä jäi epäselväksi onko kyseessä lunastusauto vai ei. Jos on, niin autoon on myös tehty kattokorjausta koska noin uusi auto ei muuten hirvimällistä mene lunariin. Tietysti on todella pieni mahdollisuus että hirvi olisi maannut maassa jolloin olisi tullut suuri keulamälli. Mikäli auto ei ole lunastettu, niin tuosta korjauksestahan ei jää mitään historiaa nähtäväksi ellei itse niin halua. Jos kyseessä on normaali hirvikolari joka ei ole ulottunut kattoon, niin tuho ei ole vakavaa. Kolarikorjausammattilainen voi tuon asian aika lyhyessä ajassa tarkistaa. Jos ajatellaan että mälli on ollut suuri, niin täytyy raotella etulokareita, etupuskuria, etuovien tiivisteitä että näkee miten laadukkaasti on korjattu. Nimimerkillä -99 A6 ja -04 Neon AVK keulamälliautot korjattu.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Pitää selvittää tuo lunastusasia. Tuli tosiaan niin yllätyksenä, kus sanoi heti alkuun että hirvikolarissa ollut ja konepelti vaihdettu, niin en sitten osannut alkaa kyselemään. Laitoin nyt kuitenkin mailia, luulis, että täydellinen lista tehdyistä korjauksista löytyy. Jos ei, niin on kohtuu epäilyttävää...

No pitää käyttää tarkastuksissa se auto, jos nyt kaikki paperit ja korjauskertomukset löytyy.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Anteeksi OT:

Piti jo toisessa ketjussa mainita kun olit kiinnostunut 330xd bemarista, niin kaverilla olisi tälläinen myynnissä: http://www.nettiauto.com/bmw/330/4200231

On liikkeessä myyntitilissä mutta laita PM jos kiinnostaa tuo auto tarkemmin.

Tuon hintaluokan autoa en välttämättä ostaisi jos pahasti kolaroitu, voi jälleenmyyminen olla hankalampaa. Ellei sitten ole tarkat tiedot että on taidolla ja rahalla korjattu sekä hinta asettuisi kolaroimattomien alapuolelle reilusti.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

tumbe kirjoitti:Anteeksi OT:

Piti jo toisessa ketjussa mainita kun olit kiinnostunut 330xd bemarista, niin kaverilla olisi tälläinen myynnissä: http://www.nettiauto.com/bmw/330/4200231

On liikkeessä myyntitilissä mutta laita PM jos kiinnostaa tuo auto tarkemmin.

Tuon hintaluokan autoa en välttämättä ostaisi jos pahasti kolaroitu, voi jälleenmyyminen olla hankalampaa. Ellei sitten ole tarkat tiedot että on taidolla ja rahalla korjattu sekä hinta asettuisi kolaroimattomien alapuolelle reilusti.
Laitoin pm.

Täytyy nyt ootella kaverin vastausta, jotta saa selville mitä korjattu, wetterillä se oli kuitenkin teetetty (en tiedä miksi ei pörhöllä, joka audeista täällä vastaa). Väliraha asiaa pitää miettiä, jos kaikki ok niin tuossä ässässä vielä sitten uudelleen...

Mutta toki jos on ehdottaa muita ripeitä nelivetoja, jotka eivät ylitsepääsemättömän janoisia ole (eli ei käytännössä bensa kutosia) niin olen kiinnostunut.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

gYdEbUh kirjoitti:Sun viestistä jäi epäselväksi onko kyseessä lunastusauto vai ei. Jos on, niin autoon on myös tehty kattokorjausta koska noin uusi auto ei muuten hirvimällistä mene lunariin. Tietysti on todella pieni mahdollisuus että hirvi olisi maannut maassa jolloin olisi tullut suuri keulamälli. Mikäli auto ei ole lunastettu, niin tuosta korjauksestahan ei jää mitään historiaa nähtäväksi ellei itse niin halua. Jos kyseessä on normaali hirvikolari joka ei ole ulottunut kattoon, niin tuho ei ole vakavaa. Kolarikorjausammattilainen voi tuon asian aika lyhyessä ajassa tarkistaa. Jos ajatellaan että mälli on ollut suuri, niin täytyy raotella etulokareita, etupuskuria, etuovien tiivisteitä että näkee miten laadukkaasti on korjattu. Nimimerkillä -99 A6 ja -04 Neon AVK keulamälliautot korjattu.
Homma etenee, eli ihan pikkutälli ei kyseessä. Lunarissa käynyt (lunastusturva uudessa autossa niin menee ilm lähes aina lunariin?) ja samoilla kilvillä rekattu uudelleen. Lista vaihdetuista osista on tulossa minun suuntaa ja työnvaiheista löytyy kuvat ja kuntotarkastukseen luonnollisesti suostuu.

Sen verran jo puh sanoi, että keskelle keulaa tullu hirvi, tuulilasi mäsäksi ja kattopelti mutkalle. Kattopelti vaihdettu, samoin konepelti ja puskuria. Pätevä kaveri vaihdon tehnyt (kertoi nimen, työhistorian ja nykyisen työpaikan).

Mutta kyseessä siis ns. kaksikilpinen auto, ja puh todettiin jo että historia seuraa auton mukana ja jos kaupat tulisi niin olisi itelläkin parin vuoden ja 80tkm päästä myynnissä samat ongelmat ja hinnanalennukset.

Lähinnä haluan kysyä, että jos otan korjauslistan mukaan ja kävelen pörhölle teettämään tarkastuksen ja kaikki on kunnossa, ja hinnastakin suostuisi muutaman tontun laskemaan, niin onko järjetöntä tuollasta käyttöpeliksi enää haaveilla? Ja vaikka hinta onkin aina asia- ja henkilökohtainen neuvottelukysymys niin onko muutaman tontun alennuksen vaatiminen kohtuutonta, ottaen huomioon, että asian edestään löytää autoa jälleenmyydessä? On tuo tarjonta hieman vähäistä noissa ässissä ja muutenkin 5-ovisissa tehokkaissa nelivedoissa. Kyseessä on kuitenkin arvokas auto ja prosentuaalisesti hinnanalennus jäisi jopa alle 10% luokkaan pyyntihinnasta...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikö ulkomailtakaan löydy ehjää vastaavaa?
VMP

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

mattijus kirjoitti:Eikö ulkomailtakaan löydy ehjää vastaavaa?
Löytyy varmaan, mutta pitäis tuo volle myydä ensin pois. Ja ulkomaanauton vaihtaminen ei ole yhtään helpompaa, ei ainakaan liikkeeseen (tai laakkonen ei ainakaan huoli, asia tarkistettu viikko sitten). Ja jos parin vuoden päästä haluan taas työsuhdeauton niin firman soppari on laakkosen kanssa...

On se vaikiaa. Tietääkö kukaan luotettavaa tuontifirmaa, joka ottais halvemman vaihdokin välissä? Tai olisko noita neliveto ja 5-ovisena kellään vinkata. Nettiautosta tulee audit ja bemarit joka päivä selattua, mersut hieman harvemmin, ja toisinaa haku pelkillä kriteereillä ilman merkkiä...

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Vaihdettujen osien lista

-etupuskurin pinta+maski
-etu-umpiot
-konepelti
-ilmanputsarin kotelo
-tuulilasi+listat
-katon pintapelti

Muutaman kuvankin sain, mutta niistä ei mitn erikoista näy, muuta kuin että kattoremppaa tehty pinnallisesti, eli katossa ilm jonkinlainen pintapelti siis kuitenkin on. Vauihdettujen osien määrä 6,5%.

Ei kuulosta mahdottomalta, mutta oma tietämys on toki aloittelijan tasolla...

Vastaa Viestiin