Sivu 1/1

Spider talviteloille

Lähetetty: 18 Syys 2011, 22:00
Kirjoittaja MSurakka
Vielä tänään käytiin illansuussa ajelemassa Järvenpää - Kellokoski - Palopuro - Rantakulma. Eli ei sentään Porvoon turnee ihan viimeiseksi tämän kauden avoautoiluksi jäänyt.

Talliin laitto olikin sitten oma seikkailunsa - autotallin kylmä puoli on nyt ensimmäistä kertaa autotallina. Onkin tehty varsin tyköistuvaksi, prkl.. Pituutta kyllä riittää, mutta leveyden suhteen onkin jo vähän niin ja näin. Alfa mahtui kyllä talliin, mutta ovea ei enää saanutkaan niin paljoa auki, että olisi ulos mahtunut. No, ainahan avoautosta ulos pääsee.. :-D

Akku pitää vielä voimistella joku päivä pois, ettei keväällä ole ikävää yllätystä odottamassa. Jossain vaiheessa talvea pitää siirrellä lämpöiselle puolelle ja tehdä pientä remonttia. Mm. termari lienee kaputt, lämpenee hieman hitaanlaisesti.

Ajokauden (heinäkuu - 18.9) saldo 5000 km. Ihan mukavasti ainakin omasta mielestäni kaiken muun aktiviteetin keskellä.

Rekisteröintikatsastus taitaa jäädä kevääseen, tullin terveiset eivät ole vielä saapuneet.

Ensi kaudella sitten uudet kujeet..

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 30 Loka 2011, 22:57
Kirjoittaja dumo
Pakko se oli itsekin uskoa että kesä on ohi - Spider tallissa ja pois liikennekäytöstä. Keväällä sitten käyttöön entistä ehompana kun juuri tänään vielä myllytetty/kiillotettu.

Kylmässä mutta suht. hyvin eristetyssä tallissa asuu nyt talven. Katto raollaan ja sisällä toki kosteudenpoistaja. Nahkasisusta hoitokäsitelty yms.

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 31 Loka 2011, 00:43
Kirjoittaja niki
Omakin Spider siirtyi lopulta eilen talliin ja samalla käytöstäpoisto sujui hyvin netin kautta.. Kilometrejä kesän aikana tuli yhteensä n. 7tkm...

Ensikertalaisena onkin nyt hyvä aika kysyä viisaammilta, mitä kannattaisi ottaa huomioon säilytyksessä, varsinkin kun auto on kylmässä tallissa? Ainakin akusta piuha miinus navasta pois ja tankkiin riittävästi polttoainetta. Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon?

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 31 Loka 2011, 06:48
Kirjoittaja tsav
Kylläpäs kaikki ajavat paljon. Minulla tuli Alfalla ajettua 300km ja ollut talvisäilössä jo kohta 3 kk. Tälläkertaa vuokratiloissa, kun omassa tallissa pitää hieman hitsailla. Porschella lienee uutuden viehätyksenä tuli ajettua 1100km. Silläkään ei tosin ole enää pariin kuukauteen tulluta ajettua kuin tallista pihalle ja takaisin aina kun on tarvinnut rälläköidä ja hitsata projektia.

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 31 Loka 2011, 07:59
Kirjoittaja Farina
^Kyl toi sun Mersu-projektisi edelleen jaksaa hämmästyttää ja vetää ihan hiljaiseksi. Ei varmaan kovin moni olisi lähtenyt tuosta aihiosta työstämään.

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 31 Loka 2011, 08:33
Kirjoittaja EBITDA
Mites tsav:n Mersu-projekti etenee? Tuollaiseen projektiin on varmaan hankala suunnitella tarkkaa aikataulua.

Oma Hämis vaipui talvilepoon pari viikkoa sitten. Samat toimenpiteet tuli suoritettua, eli tankissa reilusti polttoainetta, akun kengät irti ja kosteudenpoistajat sisälle. Ikkunat raolleen, samoin takakontti.

Muistinvaraisesti n. 5500km kertyi ajokauden mittaan.

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 31 Loka 2011, 09:52
Kirjoittaja dumo
7tkm kertyi itsellä mittariin, eli huomattavasti enemmän kuin umpikattoiseen.

Mikäs juju tuossa "tankki täyteen" - jutussa on? Liittyykö polttoaineen "vettymiseen"? Omaani jäi ehkä 40l ainetta tankkiin, mutta polttoaineen säilytyslitkut kaadettu sekaan. Vielä pitäisi käydä akku kiskomassa irti ja laittaa lasinpesurin säiliöön alkomaholia ettei jäädy ja halkea (kesäpesunestettä sisällä).

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 31 Loka 2011, 14:27
Kirjoittaja tsav
EBITDA kirjoitti:Mites tsav:n Mersu-projekti etenee? Tuollaiseen projektiin on varmaan hankala suunnitella tarkkaa aikataulua.
No joo hieman OTksi menee, mutta kyllähän tuo alkaa pikkuhiljaa "autolta" näyttämään. Runko, etuosa ja konepeitto on jo hitsattu ja parhaillaan teen osia kuomuosaan. Se osoittautui sen verran huonoksi, että joutuu tekemään kokonaan uuden. Vaikka aihio tuli ostettua vuosi sitten, niin komennushommat söi viime talven kokonaan. Oikeastaan olen puuhastelemaan tallissa vasta puoli vuotta ja kova tavoite olisi päästä vappuna ajamaan (ei sanota vielä vuotta). Osapuutteiden takia ei varmaankaan vielä ensi vuonna.

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 31 Loka 2011, 20:35
Kirjoittaja berliina
Ota mieluummin + kaapeli irti, jos et jaksa molempia irroittaa. Jos esim. hiiri nakertaa jonkun johdon rikki ja maadottaa sen voi syttyä auto palamaan. Kyllä mä joitakin tiedän .kun laittaa päävirtakatkaisimen -puolelle,varsinkin niitä pieniä mitkä ei kelpaa kisaautoihin eli niitä ruuvattavia, vaikka itse Reemeri käski laittaa+ puolelle. Ei ainakaan pääse virallisiin autokisoihin.En tykkää palaneista autoista. :bad-words:

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 01 Marras 2011, 00:05
Kirjoittaja dumo
Oliko tuo kommentti kömpelöhköä huumoria vai ihanko vakavissaan olet huolissaan auton palamisesta jos miinuspuolen irrottaa?
Jos miinusjohto on irti akulta, ei ole yhtään sen suurempaa tulipaloriskiä kuin jos irrottaa pluspiuhan. Hätävarjeluna voi suojata akun navan jos pelottaa. Miinuspuolen irrottaminen on itse asiassa paljon järkevämpää kuin plussan - on jokunen palovamma syntynyt ja kaikenlaista kärähtänyt kun plussapuolen akkukenkää on irroteltu ja kiintolenkki on osunut miinusnapaan kytkettyyn auton koriin.

Tunnetusti auton sähköjärjestelmä, silloin kun laturi ei pyöri, perustuu akun napojen välillä olevaan potentiaalieroon. Auton kori lähtökohtaisesti on miinusnapaa vastaavassa potentiaalissa, jolloin tietysti syntyy ongelmia jos plus-napaa vastaavassa potentiaalissa oleva piuha viedään auton korin (esim. hiiren nakertamana) - mutta ainoastaan jos akussa on KUMPIKIN johdin kytkettynä. On siis aivan sama, kumman johdin on akulta irrotettu.

Autoissa ei myöskään lähtökohtaisesti ole maadoitusta. Eikä se kyllä muuttaisi tilannetta mihinkään, vaikka esim. miinuspotentiaali olisikin maassa.

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 02 Marras 2011, 16:42
Kirjoittaja berliina
Luulin todella,että jos -irrottaa niin johdoissa on vielä virtaa. Kiitos tiedosta.
Autosähkökorjaamoa -40-50 luvulla pitäneen eläkkeellä oleva poika. :oops:

Re: Spider talviteloille

Lähetetty: 02 Marras 2011, 22:00
Kirjoittaja dumo
Hehe, suutarin lapset jne. :wink:

Auton kori tosiaan on "miinus" - jos vaan akun miinusnapa on siihen kytketty (joka olennaisesti ei ole tilanne jos akun napaan ei ole kytketty mitään). Tästä syystä esim. "amistuunajien" autoja on kärähtänyt kun plussajohto on vedetty ahtaassa välissä akulta takakontin suppavahvarille, eikä tietenkään ole laitettu akun päähän sulaketta. Siinä kun syystä tahi toisesta eristeet katoavat johdon päältä ja paksu piuha osuu auton runkoon, käy helposti vähän hassusti.

Verkkovirrassa (vaihtovirtaa) tosiaan vaihejohto on aina se vaarallinen.